Hei leikki-ikäisten lapsosten äidit ja isät (työssäkäyvät)! Minkä verran teiltä liikenee työpäivän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuusto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...kaikki liikenevä... herään pari tuntia ennen muuta perhettä (pitkä työmatka ja aikainen työn alkamisaika) ja kun viimein pääsen kotiin niin ruoanlaiton ym pakollisen kodinhoidon jälkeen vielä tahdon nauttia lapsista, halin, pelaan, kutittelen ja leikin. Piirreetään ja maalataan, tehdään metsäretkiä ja hiihdetään jne jne. ja joo--- omaa aikaa ei ole, kun väsyttää jo paljon kun lapset saadaan nukkumaan... ja kello taas soi viideltä!

Jos iltatoimet lasketaan tuohon mukaan, niin parisen tuntia illassa. Yhtenä iltana viikossa käyn jumpassa ja mies hoitaa lapsen sillä aikaa, mutta muuten ollaan illat aika tiiviisti lasten kanssa. Tosin meillä lapset katselee n. tunnin verran lastenohjelmia ja sitten ainakin esikoinen voi olla ulkona reilun tunnin kaverin kanssa, joten ei enää niin tarvitse aikuisen seuraa. Muutenkin lapset touhuilee jo kahdestaan jonkin verran, joten ihan aina aikuisten ei tartte olla leikissä mukana.

Iltasatu nyt luetaan aina, mutta muuten vaihtelee. Esim. tänään mies ja muksut tuli hakemaan mua töistä ja käytiin hampparilla ja kaupoilla ja sit olikin jo lähes nukkumaanmenoaika, tuolla nuo vielä iltasatua kuuluu lukevan. Että eipä kyllä juuri yhtään.

Normi-iltana varmaan puoli tuntia-tunti. Mä en yleensäkään askartele enkä leiki hirveästi, kun en vaan siitä tykkää. Tykkään kuitenkin esim. tytön kanssa käydä iltaisin kävellen lähikaupassa, jutellaan ja hassutellaan. Tytön kanssa myös tehdään palapelejä tai pelataan jotain. Peleihin poitsukin tulee mukaan, muuten hän ei tällä hetkellä oikein mun seurasta välitä, kaverit on jo eskarille in ja muulloin sit iskä...

tällä hetkellä sellanen 4-5 tuntia, tosin yhä useammin lapsi kattoo ne lastenohjelmat illalla. Vaihtelee vähän nukkumaanmenon mukaan.

Viikonloput ollaanki sitte tiiviisti yhessä, ei kyllä paljoa jakseta reissata tai kyläillä.

Päivästä riippuen 2-3 tuntia sellaista lasten kanssa oleilua (pelaamista, lukemista, askartelua, ulkoilua, lastenohjelmien katsomista jne.). Jos sattuu samalle päivälle ruuanlaittoa (jos ei ole edellisen päivän ruokaa valmiina), pyykinpesua ja sellasta, niin voi olla vähän vähemmän. Mutta toisaalta mun mielestä lasten kanssa oleiluksi voi hyvin ton lisäksi laskea kaikki ruokailu ja iltapalahetketkin.

Tällä hetkellä oon vaihtelevasti joko töissä tai kotona gradua vääntämässä. Käytännössä jos olen kotona, haen lapsen 16-17. Ja lapsen kanssa touhuan tavalla tai toisella siihen asti, kunnes menee unille kasilta. Tosin tää touhuamisaika saattaa sisältää myös esim ruuanlaiton ym. En arkisin yleensä jaksa mitään suuria askartelusessioita. Luetaan kirjoja ja leikitään, tehään arkisia asioita. Sitten kun lapsi nukkuu, mä lysähdän sohvalle läppäri sylissä ja katon telkkua ja pörrään netissä...

Kuvio on vähän eri sillon kun mies on kotona. Tämän vuoden puolella ollu useamman viikon työn takia poissa...

[QUOTE="Hillis";23428724]Tällä hetkellä oon vaihtelevasti joko töissä tai kotona gradua vääntämässä. Käytännössä jos olen kotona, haen lapsen 16-17. Ja lapsen kanssa touhuan tavalla tai toisella siihen asti, kunnes menee unille kasilta. Tosin tää touhuamisaika saattaa sisältää myös esim ruuanlaiton ym. En arkisin yleensä jaksa mitään suuria askartelusessioita. Luetaan kirjoja ja leikitään, tehään arkisia asioita. Sitten kun lapsi nukkuu, mä lysähdän sohvalle läppäri sylissä ja katon telkkua ja pörrään netissä...

Kuvio on vähän eri sillon kun mies on kotona. Tämän vuoden puolella ollu useamman viikon työn takia poissa...[/QUOTE]

Unohtu mainita, että sillon kun oon töissä ja mies on kotona, se hakee tytön jo päiväkodista ja mä tuun kuuden maissa. Mä lähden töihin jo ennen kun tyttö on heränny. Se kaks tuntia päivässä on ihan liian vähän. Kun on useemman viikon työputki, niin alkaa tossa 5-vuotiaassa näkyä. Koko kesä luvassa samaa tahtia. :/

Yhteistyössä