hei, nyt kaipaan apuja.. ja mielipiteitä? (munasarjakysta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas

Vieras
Olin tänään ultrassa jossa löydettiin munasarjasta kysta, sielä he sanoivat että katotaan 3kk päästä uudestaan.. Mutta minua pelottaa koska toinen munasarja on poisettu kun mulla oli kohdunulkoinen raskaus. Nyt mietin että pitäiskö mennä yksityiselle ultraan ja katsoa mitä ne on sielä mieltä.. Pelkään että jos se ei lähdekkään pois itsetään niin menetän toisenkin munasarjan ja en voi saada lapsia enää.. Se kysta siis löydettiin sattumalta kun varhainen keskenmeno todettiin.. Olen nuori 22v. ja toista lasta halutaan mutta en jotenkin uskalla ennen kun tiedän että olen itse kunnossa. Onko kellään ollut vastaava tilanne, miten toimit.. Mietin voinko vaatia että se kysta poistetaan? Miten toimisit jos itse olisit vastaavassa tilanteessa?

Mulla on ollut ja kävin kuule oikein Brunolla ultrassa, tiedät varmasti kuka hän on. Kysta oli aika ison näköinen, mutta kuulemma vasta sellainen jalkapallon kokoinen olisi ISO kysta... Joten sitä jonkun pienemmän pallon kokoista jäätiin seuraamaan ja se ihan oikeasti oli kuukauden vaiko kolmen kuukauden päästä kadonnut.

Eli aivan oikea ja normaali hoito sinullakin. Päinvastoin kystan tarpeeton poistaminen voi arpeuttaa munasarjaa niin, että lastenhankinta hankaloituu.

Jos se ei 3 kk päästä ole poistunut, sitten se voidaan poistaa, mutta se ei vie munasarjaa mennessään.

Ei kystat yleensä mitään munatorvia riko. Mun kaverilla ollu kananmunan kokonen. Mulla ollu kans kysta, mut oli aika pieni. Mä sain ainaki 1kk:n päähän kontrolliajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tsemppiä!:
Mulla on ollut ja kävin kuule oikein Brunolla ultrassa, tiedät varmasti kuka hän on. Kysta oli aika ison näköinen, mutta kuulemma vasta sellainen jalkapallon kokoinen olisi ISO kysta... Joten sitä jonkun pienemmän pallon kokoista jäätiin seuraamaan ja se ihan oikeasti oli kuukauden vaiko kolmen kuukauden päästä kadonnut.

Eli aivan oikea ja normaali hoito sinullakin. Päinvastoin kystan tarpeeton poistaminen voi arpeuttaa munasarjaa niin, että lastenhankinta hankaloituu.

Jos se ei 3 kk päästä ole poistunut, sitten se voidaan poistaa, mutta se ei vie munasarjaa mennessään.

No se riippuu vähän millainen kysta on ollut. Mulla leikattu kaksi kertaa kysta pois. Ekalla kerralla sektion yhteydessä huomattiin sellainen ja samalla napsaistiin pois, oli kuulema mandariinin kokoinen.
Toisella kerralla se olikin sitten 4x7cm ja sellainen "rajatapaus" eli kuukausi kystan poistamisen jälkeen poistettiin toinen munasarja.

Minulta on poistettu reilun kanamunan kokoinen kysta. Puoli vuotta poistoa pohdittiin. Sitten kun menin leikkaukseen, leukkausta yllättäen siirrettiin lääkäreiden muiden menojen vuoksi. Lopulta siis leikattiin, samalla tarkastettiin kohtu ym. (emdometrioosi epäily). Minulla on pco, ja joskus aikoinaan pco-naisille tehtiin munasarjoihin kartion muotoinen leikkaus parantamaan hedelmöittymistä. Minäkin olen tullut luomusti raskaaksi, ja lääkärit arvelevat, että tuo leikkaus on parantanut raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. En muista miten raskaus vaikuttaisi kystiin, pienentääkö vai suurentaa, vai ei mitenkään. Sitä ehkä sinun kannattaisi kysellä. Kysta ei haittaa raskauden etenemistä, näin olen ymmärtänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Tarkennan, oliko sulla oikeasti kohdunulkoinen munasarjassa eikä munatorvessa , mikä on se 95% todennäkösin paikka ?

munasarja raskaus..

öö eiku en mä oo varma, mutta kuitenkin on toinen munasarja poistettu..

Vai munatorvi, jos tää poisto siis tehtiin kohdunulkoisen takia ??

Tarkennan, oliko sulla oikeasti kohdunulkoinen munasarjassa eikä munatorvessa , mikä on se 95% todennäkösin paikka ?

munasarja raskaus..

Ok (mulla muuten myös ). Poistettiinko sulla siis koko munasarja? Ei vain se raskausrakkula siitä ?

kyllä koko munasarja poistettiin ja sen takia olen niin peloissani tosta kystasta kun pelkään että jos kaikki menee pieleen niin menetän toisenkin..

munasarja raskaus..

öö eiku en mä oo varma, mutta kuitenkin on toinen munasarja poistettu..

Vai munatorvi, jos tää poisto siis tehtiin kohdunulkoisen takia ??

mä oon nyt ihan sekasin, mutta kummiskin koko munasarja poistettiin..

munasarja raskaus..

Ok (mulla muuten myös ). Poistettiinko sulla siis koko munasarja? Ei vain se raskausrakkula siitä ?

kyllä koko munasarja poistettiin ja sen takia olen niin peloissani tosta kystasta kun pelkään että jos kaikki menee pieleen niin menetän toisenkin..

Anteeks nyt ku jankkaan, mut siis tää poisto, tehtiinkö se kohdunulkoisen takia ja munasarja vai -torvi... koska sillä on iso ero sun alkuper. kysymyksen kannalta =)

Jos kysta ei ole näyttäny kasvamisen merkkejä 3kk:n päästä tai se ei ole hävinny, niin sille ei välttämättä tehdä yhtään mitään. Jos se on kasvanu huomattavasti, yleensä sillon poistetaan säästävällä leikkauksella, jossa säästetään munasarjaa mahdollisimman paljon. Kysta ei estä välttämättä raskaaksi tulemista eikä myöskään pitäisi haitata mahdollista raskautta.

kyllä, kohdun ulkoisen takia.. mahtaisko olla torvi, en mä nyt tiiä ku oon niin sekasin..

Oisko se sit ollu munatorvessa, joka sit poistettiin, näin se on 95% tapauksista. Ja sillonhan sulla on molemmat munasarjat tallella.

Aika yleistä on, että munasarjoissa on cystia, joita tulee ja menee kuukautiskierron mukaan. Niistä ei välttämättä itse tiedä mitään. Joskus cysta ei puhkea itsekseen huomaamatta vaan alkaa kasvaa. Siksi niitä seurataan, koska suurin osa kuitenkin häviää itsekseen. Jos se kasvaa kovin isoksi tai muut syyt antaa aihetta, se voidaan tähystämällä laparoskopian yhteydessä poistaa. Sillonkin poistetaan vain se rakkula, ei muuta munasarjaa.

Endometrioomat (endometrioosi munasarjassa ) voi kyllä jossain määrin tuhota munasarjan toimintaa.

Nyt sun kyllä kannattaa selvittää, mitä sulle on tehty sen kohdunulkoisen johdosta (siis kummassa se oli eli kumpi poistettiin munasarja vai -torvi ) ennen kuin panikoit kovin =) Ihan normaalilta seuranta-ajalta tuo 3 kk kuulostaa munasarjacystien kohdalla.

Yhteistyössä