Hei pesukonetietäjät ylipäätään ja varsinkin Boschin koneen omistavat. Idiootti tarvitsisi neuvoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mä olen NIIIIIN turhautunut. Olen aiemminkin valitellut täällä, miten en saa pyykkejä puhtaaksi ja varsinkin esikoisen treenivaatteet tuottaa tuskaa. Valkoiset vaatteet on valkoisia vain uutena ja tuntuu että pesukone vaan huljuttaa pyykit :(.

Viimeksi sain vinkin pesuaineesta ja vaihdoinkin siksi Omon pikkujättiin. Pesin pojan treenivaatteet (myös sen uuden paidan, joka nyt meni vasta tokaa kertaa pesuun) ja valitsin urheiluvaate-ohjelman. Lisäksi painoin "erityisen likaiset vaatteet"- nappulan ja pari muutakin. Ajattelin pelata varman päälle.

Vaan eipä mitään. Kone pyöri miltei 2 tuntia ja lopputulos: tuliterä paitakin on vielä likainen!!!!!

Nyt aloin miettimään josko olen huoltanut konetta väärin. Meillä on siis rapiat 2 vuotta vanha Bosch Logixx8 Sensitive (koneesta kopsattu nimi) pesukone, joka maksoi karmivat 1000 euroa. Oletan, että koneen PITÄISI olla hyvä. Olen pessyt välillä tyhjän koneellisen, pessyt pesuainelokeroa ja välillä tyhjentänyt koneen etuosassa olevan jonkun... Siis pyöritetään sellainen kela ulos ja sitten tulee vettä. Onko tuo nukkasihti? Vai onko muualla vielä jotain, mitä pitäisi putsata?

Hävettää niin vietävästi, kun poika on "likaisissa" vaatteissaan kentällä. Ainut, jolla on sekä paidat että shortsit aina mukamas likaiset. Ja joka kerta tulee tahroja lisää. Ei ole itku kaukana :(.

Niin että kaikki mahdolliset vinkit ja ohjeet otetaan vastaan kiitollisuudella.

Pesetkö valkoiset vaatteet valkaisuainetta sisältävällä pesuaineella? Käsittelisin myös tahrat ennen koneeseen laittoa joko nestemäisellä pesuaineella tai sappisaippualla. Ainetta ja hankausta käsin, kunnes tahrat ovat poistuneet suurimmaksi osaksi.

Olethan pessyt kuumassa vedessä?
Joissain valkopyykin aineissa se valkaisuaine aktivoituu vasta tietyissä asteissa?
Toinen vaihtoehto voisi olla LV pikkuväen pesuneste jossa on valmiiksi hiukan tahranpoistiainetta mukana.
Sitten yksi on vanish- valkopyykille jota voi kokeilla.

Tuleeko puhtaaksi ihan normaalilla pesuohjelmalla vai oletko pessyt aina urheiluvaateohjelmalla?

oletko "pessyt" konetta?

meillä lg:n kone ja lg:n huolto kehoitti pesemään kerran kuukaudessa joko sitruunahalpolla tai jollakin marketeista saatavalla koneenpuhdistusaineilla+ 1 90 pesu tyhjänä.

No moi! Tuli mieleen sellainen kuin puhdistatko koneen useinkaan esim. sitruunahapolla? Pussi sitä apteekista ja kone kuumimmalle ohjelmalle tyhjänä pyörimään. Toinen on pesuohjelman valinta eli peseekö kovin pienellä lämmöllä ja vesimäärällä? Jos teillä on kotivakuutus, niin soitto vakuutusyhtiöön varmistaisi saisitko kotiin korjaajan paikan päälle vakuutusyhtiön piikkiin.

[QUOTE="vieras";26847567]Pesetkö valkoiset vaatteet valkaisuainetta sisältävällä pesuaineella? Käsittelisin myös tahrat ennen koneeseen laittoa joko nestemäisellä pesuaineella tai sappisaippualla. Ainetta ja hankausta käsin, kunnes tahrat ovat poistuneet suurimmaksi osaksi.[/QUOTE]
Ai niin, urheiluvaateohjelma on käsittääkseeni vaan todellakin melkein huljutus eli on tarkoitettu sellaisille hikivaatteille, joilla juostaan se muutaman kilometrin lenkki ja sitten kevyesti pestään heti, ettei keinokuitu pinty. Pojan vaatteet tarvitsevat normaaliohjelman.

[QUOTE="vieras";26847592]Ai niin, urheiluvaateohjelma on käsittääkseeni vaan todellakin melkein huljutus eli on tarkoitettu sellaisille hikivaatteille, joilla juostaan se muutaman kilometrin lenkki ja sitten kevyesti pestään heti, ettei keinokuitu pinty. Pojan vaatteet tarvitsevat normaaliohjelman.[/QUOTE]
Mutta muista kääntää silti vaatteet nurinpäin, koska nuokin ovat herkkää keinokuitua.

En muuten ole koskaan pessyt tuota pesukonetta tuolleen. Siis tosiaan vaan pyörittänyt tyhjän koneellisen.

Olen koittanut sappisaippuat ja pessyt välillä ihan kuumassa ja välillä tuolla urheiluvaateohjelmalla (joka on vain 30 astetta), mutta lopputulos on sama: likaiset vaatteet.

Koitankin nyt ensin tuota koneen pesemistä, kiitos tästä vinkistä :).

Oletko koskaan puhdistanut koneen suuaukolla olevien tiivisteiden välejä? Näihin väleihin kertyy paljon likaa ja kalkkisaostumia, samaan tapaan kuin astianpesukoneen reunoille ja tiivisteisiin. Niitä kannattaa pyyhkiä säännöllisesti pois kostealla rätillä. Tämän lisäksi pese konetta silloin tällöin tyhjillään kuumimmalla ohjelmalla ja laita samalla pesuainelokeroon sitruunahappoa (saa apteekista). Olen itse huomannut, että tämä sakka, joka kertyy tiivisteiden ja rummun väliin, irtoaa pyykin sekaan erityisesti valkopyykkiä pestessä. Valkopyykkiaineessa lienee jotain sellaista. joka saa tämän sakan liikkeelle pesun aikana. Kun ottaa pyykkiä kuivumaan, huomaa pyykissä tummia tahroja. Mutta kun tiivisteet puhdistaa säännöllisesti, joitakin kertoja viikossa, ei pyykki tahraannu.

[QUOTE="vieras";26847601]Mutta muista kääntää silti vaatteet nurinpäin, koska nuokin ovat herkkää keinokuitua.[/QUOTE]

Enpä ole muuten koskaan kääntänyt nurinpäin vaatteita. Sekin vielä.

Joo, poika on maalivahtina ja vaatteet on sitten melkolailla likaiset pelien jälkeen. Yksi ongelma on toki sekin, että pesen aina vain täysiä koneellisia pyykkiä. Toisin sanoen pojan vaatteet ei yleensä pääse heti pesuun, vaan joutuvat odottelemaan muutaman päivän.

Pesetkö vaatteet koneellisessa, jossa on tarpeeksi muutakin pyykkiä? Vaatteet tarvitsevat mekaanista hankausta puhdistuakseen ja jos kone on lähes tyhjä, niin sitä ei tule tarpeeksi. Rumpu itsessään on liian sileä.

[QUOTE="vierailee";26847611]Oletko koskaan puhdistanut koneen suuaukolla olevien tiivisteiden välejä? Näihin väleihin kertyy paljon likaa ja kalkkisaostumia, samaan tapaan kuin astianpesukoneen reunoille ja tiivisteisiin. Niitä kannattaa pyyhkiä säännöllisesti pois kostealla rätillä. Tämän lisäksi pese konetta silloin tällöin tyhjillään kuumimmalla ohjelmalla ja laita samalla pesuainelokeroon sitruunahappoa (saa apteekista). Olen itse huomannut, että tämä sakka, joka kertyy tiivisteiden ja rummun väliin, irtoaa pyykin sekaan erityisesti valkopyykkiä pestessä. Valkopyykkiaineessa lienee jotain sellaista. joka saa tämän sakan liikkeelle pesun aikana. Kun ottaa pyykkiä kuivumaan, huomaa pyykissä tummia tahroja. Mutta kun tiivisteet puhdistaa säännöllisesti, joitakin kertoja viikossa, ei pyykki tahraannu.[/QUOTE]

En ole erikseen putsaillut tiivisteitäkään. Jättänyt aina vaan luukun auki pesun jälkeen, jotta pääsee kuivumaan. Pitääkin katsoa millaisessa kunnossa ne on.

Enpä ole muuten koskaan kääntänyt nurinpäin vaatteita. Sekin vielä.

Joo, poika on maalivahtina ja vaatteet on sitten melkolailla likaiset pelien jälkeen. Yksi ongelma on toki sekin, että pesen aina vain täysiä koneellisia pyykkiä. Toisin sanoen pojan vaatteet ei yleensä pääse heti pesuun, vaan joutuvat odottelemaan muutaman päivän.
Nurinpäin kääntäminen vaikuttaa vaan vaatteen kulumiseen. Puhdistustulokseen sillä ei ole merkitystä.

En muuten ole koskaan pessyt tuota pesukonetta tuolleen. Siis tosiaan vaan pyörittänyt tyhjän koneellisen.

Olen koittanut sappisaippuat ja pessyt välillä ihan kuumassa ja välillä tuolla urheiluvaateohjelmalla (joka on vain 30 astetta), mutta lopputulos on sama: likaiset vaatteet.

Koitankin nyt ensin tuota koneen pesemistä, kiitos tästä vinkistä :).

Yliopiston apteekin nettisivuilla on hyviä ohjeista sitruunahapon käytöstä ja voi puhdistaa kaikkia vettä käyttäviä kodinkoneita helposti ja edullisesti.

[QUOTE="vieras";26847625]Pesetkö vaatteet koneellisessa, jossa on tarpeeksi muutakin pyykkiä? Vaatteet tarvitsevat mekaanista hankausta puhdistuakseen ja jos kone on lähes tyhjä, niin sitä ei tule tarpeeksi. Rumpu itsessään on liian sileä.[/QUOTE]

Juu, aina täysiä koneellisia, välillä kyllä jopa liiankin täysiä.

[QUOTE="vieras";26847639]Yliopiston apteekin nettisivuilla on hyviä ohjeista sitruunahapon käytöstä ja voi puhdistaa kaikkia vettä käyttäviä kodinkoneita helposti ja edullisesti.[/QUOTE]

Kiitos tästä tiedosta :). Menenkin vierailemaan apteekkiin...

[QUOTE="vieras";26847646]Jos kokeilisit liottaa pesuaineliuoksessa vaatteita ennen pesua. Laitat sankoon yön yli.[/QUOTE]

Miten tyhmä voikaan olla ihminen??? Siis minä. Ei ole käynyt edes mielessä, että voinhan laittaa pyykit likoamaan jos ja kun en heti niitä pysty pesemään. Kiitos siis tästäkin vinkistä :)

Yhteistyössä