Hei sotkuisten (esi)teinien vanhemmat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Miten te kestätte niitä teinien kaatopaikkakämppiä?

Mä en pahimpaan koppiin (asukas 14v poika) viitsi edes kovin usein katsoa mutta tänään taas satuin käymään ja mua ahdistaa ja vituttaa ja raivostuttaa miten joku voi elää sellaisessa paskakasassa. Tekis vaan mieli ottaa rullalllinen jätesäkkejä ja kiikuttaa koko huone roskiin...

Mä. En. Kestä.

No...huonosti. Mutta mun esiteinillä on ase: se väittää, että mä olen yhtä sotkuinen...joojustjoo..en mä täällä muaalla kämpässä yksin sotke, on meillä muitakin hampuuseja. NIH!:mad:

Ja voitte vaan kuvitella miltä vajaa 10m2 huone haisee kun keskellä lattiaa on avattu jääkiekkokassi täynnä hikisiä varusteita :laugh:

En mäkään mikään niposiisti ole, aina meillä on kaaos mutta nuo isompien muksujen kämpät on ihan kammottavat, luulis että itselläänkin olis kivampi olla astetta siistimmässä (ja raikkaammassa) huoneessa.
Kerran viikossa laitan muksut kantamaan roskansa pihalle, pesemään pyykkinsä ja imuroimaan omat huoneensa (varmaan tooooosi tarkkaan imuroivatkin...) ja vähintään joka toinen viikko on vaihdettava lakanat ja pyyhittävä pölyt. Mutta miten sen huoneen VOI saada aina heti ihan kaatopaikaksi?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Aikoinaan sanoin, että omapa on läävänne, mutta jos huoneeseen ilmaantuu yksikin ötökkä, niin sitten MINÄ siivoan sen läävän eikä sinne jää muuta kuin sänky, koulupöytä ja koulutarvikkeet.

Hajuongelma on tuttu. Me kuitenkin sovittiin, että jos pesukone ei ole juuri silloin vapaana, niin haisevat harrastekamat viedään parvekkeelle eikä omaan huoneeseen. En halua, että koko kämppä haisee metsäapinalta.

• Tykkää
Reactions: as if
tytön huone on kuin kaatopaikka: kaikki koulukirjat ja vihot lattialla. Vaatteet (puoli-likaiset, likaiset ja puhtaat, joita on kokeiltu) pinossa tuolilla. Pöytä täynnä romua, käytettyjä astioita jne

Siivoaa hirveän huudon jälkeen ja parin tunnin päästä samanlaisessa kunnossa. MENEE NIIN HERMOT ja olen jo vähentänyt kuukausirahaa /antanut tietsikkakieltoa, mutta ei auta kuin hetken.

Muualla meillä on siistiä niin siksi tuo ottaa päähän ihan älyttömästi

Ovi kiinni vaan, niin onpahan ainakin poissa silmistä =)
Näin juuri. Mä en sotkusta ole huomautellut enkä naputtanut, että nyt pitää siivota. Enkä myöskään ole teinien huoneita mennyt itse siivoamaan. Kummasti nuo vaan jossain vaiheessa tajusivat, että tämä läävä ei tästä siistiksi muutu elleivät itse ala siivoamaan. Puhtaat vaatteet loppuvat, jos ei itse ala niitä pesemään. Roskat eivät itsekseen kulkeudu roskikseen. Jne jne. Eikä ole ketään, joka huolehtisi siitäkään, milloin pitäisi siivota vaan itse joutuvat myös sen arvioimaan. Itse vaihtamaan lakanansa ja myös pesemään ne.

Siinä osassa taloa missä teinityttö maijailee, on myös muutama tyhjä huone odottamassa remonttikeijua..tai no, ei ne ihan tyhjiä ole. Just kävin siellä, tytön huone oli vielä ihan siedettävässä kunnossa, seuraavassa huoneessa olikin sitten kaikki sen vaatteet, likaiset ja puhtaat, seuraavassa huoneessa oli sen seinäpeili, meikit, fööni ynnä muut tukkajutut, keittiö toimi roskiksena ja skeittipuistona.

Miehen 17vee ei ole yli puoleen vuoteen siivonnut kämppäänsä, se on aivan hirveä läävä.Mä en kuitenkaan välitä, ovi pidetään sinne kiinni.
Mun pojat 13 ja koht 16 siivoaa kerran viikossa niin että pääsen sinne imuroimaan,viimeksi kuopus ite imuroi ja pesi lattian.
Kerran viikossa sanon että nyt kaikki kamat järjestykseen,pyykit pyykkikoriin tai mä kannan jätesäkillä roskiin.Toimii.
Tuo likan huone vituttaa,viimeksi sieltä käveli hämähäkit oven alta eteiseen kun ei ollut silloinkaan sitä siivonnut ainakaan puoleen vuoteen.Haju on kaamea kun paskaset ja puhtaat vaatteet on sikinsokin pitkin lattiaa,sänkyä ja sohvaa.
Mä tykkään että on puhdasta ja siistiä ja mua yli kaiken vituttaa jos kaikki on kun atomipommin jäljiltä.

[QUOTE="akka";26331065]Miehen 17vee ei ole yli puoleen vuoteen siivonnut kämppäänsä, se on aivan hirveä läävä.Mä en kuitenkaan välitä, ovi pidetään sinne kiinni.
Mun pojat 13 ja koht 16 siivoaa kerran viikossa niin että pääsen sinne imuroimaan,viimeksi kuopus ite imuroi ja pesi lattian.
Kerran viikossa sanon että nyt kaikki kamat järjestykseen,pyykit pyykkikoriin tai mä kannan jätesäkillä roskiin.Toimii.
Tuo likan huone vituttaa,viimeksi sieltä käveli hämähäkit oven alta eteiseen kun ei ollut silloinkaan sitä siivonnut ainakaan puoleen vuoteen.Haju on kaamea kun paskaset ja puhtaat vaatteet on sikinsokin pitkin lattiaa,sänkyä ja sohvaa.
Mä tykkään että on puhdasta ja siistiä ja mua yli kaiken vituttaa jos kaikki on kun atomipommin jäljiltä.[/QUOTE]
Saako kysyä, miksi yhteiset pelisäännöt ei koske miehen tytärtä?

Ei, hei älkää viittikö. Mun pitää siis varautua siihen, että tää vielä pahenee tästä? :O Esikoispoika on nyt 12-vuotias ja ankaran käskyttämisen jälkeen saan hänet siivoamaan huoneensa kerran viikossa. Jos en tekisi sitä, niin huoneessa ei käveltäisi "vetten päällä" vaan Akkareiden, Taskareiden yms. päällä. Ja huoneen kulma olisi täynnä likaisia sukkia ja muita vaatteita maailman tappiin asti (tai siihen asti, kunnes pojalla ei enää olisi mitään päällepantavaa). Mä en kestä.

Jos on huone on kauhea sikolätti, niin lapsen on vaikea itse tehdä muutosta. Eli eka siivouksen joudut tekemään itse tai yhdessä lapsen kanssa. Sen jälkeen kovat käskytykset ja ukaasit jatkuvalla syötöllä, että kämppä pysyy kohtuu kunnossa. Jos lapsi ei itse tajua mitä tehdä, niin on annettava selvät ohjeet mitä tehdään. Ei voi olettaa, että sikolätissä elänyt osaisi heti pitää siisteyttä yllä oma-aloiteisesti. Yksinkertaiset säännöt ja systeemit auttavat siisteyden ylläpidossa. Eli esimerkiksi kun alat pessemään pyykkiä (oletan ettei lapsi itse huolehdi pyykinpesusta) kierrät sanomassa lapsille, että nyt kaikki likapyykki pyykkikoriin. Ja niin pitkästi naputusta, että likapyykit tulevat pyykkikoriin. Alussa kaikki muutokset ovat hankalia, mutta ajan mittaan helpottaa. Pyykin suhteenkin jossain vaiheessa lapset alkavat tuoda likapyykin jo automaattisesti ilman, että sitä pitää kysellä. Sama itseohjeutuvuus toteutuu myös muussa siivouksessa ajan myötä, mutta siihen voi mennä vuosia. Liiallinen nipotus kannattaa kuitenkin unohtaa eli riittää, kun pyrkii jonkinlaiseen perustasoon. Jos siivousintoilu menee yli, niin sekään ei ole hyväksi.

Yhteistyössä