Hei te joilla ollu koiranpentu kerrostalossa...

Teollisuuskypärä

Aktiivinen jäsen
27.10.2007
2 282
0
36
Miten ja milloin ootte opettanu koiran menee rappuset alas ja ylös?
Meil on nyt 9 viikkonen labbis,ylöspäin tulee yhen porrasvälin houkutellen.Enemmän en viitti ees yrittää kerral et ei tule mitää nivelongelmia tms..mut miten ihmees alaspäin???
Tyttö ei jaksa kohta kantaa sitä ulos pissalle(kun olen töissä meinaan)..

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
En ottais koiraa kerrostaloon ollenkaan.

se nyt ei ollu se pointti.Sama se asuuko kerrostalossa vai maalla.Kunhan saa tarpeekis liikuntaa ja virikkeitä.Moni maalla asuva koiranomistaja antaa koiransa olla vaan pihalla ulkoilemassa vaikka se koira vaatiikin sen kävelylenkin.

Kyllä minä vielä muutaman viikon suosittelisin kantamaan, ellei ole mahdollista mennä hissillä. Hissukseen voi tietysi opettaa kulkemaan portaita molempiin suuntiin vaikka makupalalla houkutellen.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Kyllä minä vielä muutaman viikon suosittelisin kantamaan, ellei ole mahdollista mennä hissillä. Hissukseen voi tietysi opettaa kulkemaan portaita molempiin suuntiin vaikka makupalalla houkutellen.

ok kiitos.Meillä ei oo hissiä joten kantamiseks menee

Meidän koirat on kannettu sinne liki vuoden ikään. Toki portaita on ajoittain kokeiltu, mutta ne saa kiivetä vasta, kun luuston kasvu rupeaa himmaamaan.

Joten kanna vain sitä koiraa vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Meidän koirat on kannettu sinne liki vuoden ikään. Toki portaita on ajoittain kokeiltu, mutta ne saa kiivetä vasta, kun luuston kasvu rupeaa himmaamaan.

Et oo tosissas? Vuoden ikään asti? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Oggi ja sen torakka:
Alkuperäinen kirjoittaja Essi81:

Et oo tosissas? Vuoden ikään asti? :o
tuota mäkin jäin miettii...

Meillä on 7,5kk pentu... 20kg ja se on kyllä kävelly rappuset siitä asti kun on osannut. En nyt muista ikää... Mutta ei sitä oo kannettu ku ihan se vauva aika... kun ei mennyt vielä ylöskään. Mutta jonku aikaa se tosiaan meni vaan ylös mutta alas ei ja sillon se kannettiin.

Ihan olen tosissani.

Eri asia olisi, mikäli meillä olisi kääpiörotuinen koira, joka ei paljon puolta vuotta pidempään kasva, mutta koska kyseessä on ollut isommat rodut, jotka kasvavat vuoden ja ylikin, olen päätynyt niitä kantamaan.

En voisi ottaa riskejä koirieni terveyden suhteen. Mieluummin olen turhan varovainen, kuin kiroan jälkikäteen.

Enkä siis ole ainoa, vaan tiedän todella monta ihmistä, jotka kantavat isommat koiransa pentuina portaat ylös.

Ihan olen tosissani.

Eri asia olisi, mikäli meillä olisi kääpiörotuinen koira, joka ei paljon puolta vuotta pidempään kasva, mutta koska kyseessä on ollut isommat rodut, jotka kasvavat vuoden ja ylikin, olen päätynyt niitä kantamaan.

En voisi ottaa riskejä koirieni terveyden suhteen. Mieluummin olen turhan varovainen, kuin kiroan jälkikäteen.

Enkä siis ole ainoa, vaan tiedän todella monta ihmistä, jotka kantavat isommat koiransa pentuina portaat ylös.

tämä on ihan totta.isoksi kasvavaa koiraa ei saa kävelyttää kasvuaikana portaissa

Minulla on nyt 4,5 kk:n ikäinen tanskandoggi pentu. Painoa n. 30 ja risat. Pitkään aikaan en ole enää ylös pentua kantanut, mutta alas kannan edelleen. En tiedä kuinka kauan. Monet sanovat, että ovat kantaneet pentua niin kauan, kuin suinkin ovat jaksaneet. Eli mikä on se konkreettinen ikä?

meillä opetettiin ihan luovutusikäisestä asti.Aluksi kannattaa etsiä paikka jossa on vain muutamia matalia portaita,niin koiraa ei pelota se korkeus.Eikä tassut luista niin herkästi kun rappukäytävässä.Meillä on sisällä portaat ja paksu matto portaiden päällä helpotti opettelua.

Kantaminen on tärkeempää, ku ylöspäin. Portaiden aiheuttamat vahingot ovat pääsääntöisesti ne, kun koira kompastuu ja kaatuu rappusissa. Myös vahingollista on alaspäin mennessä se, kun kaikki paino siirtyy etujaloille/etupäähän. Ylöspäin kiipeäminen on siis vahingollista vai joillekkin pitkäkinttuisille koirille esim. tanskandoggi, jos niillekkään...

Me kans kannettiin tanskandoggi pentua ihan niin kauan kun vaan jaksoin sitä suinkin kantaa!

:laugh: Mulla istu kans 80kg sylissä joka ilta kun katoin uutisia ja ulkona kannoin repparissa :D
(R.I.P Genedda Cuba Libre)

Viimeksi muokattu:
Mä olen joskus "kantanut" alas ylisuurta piskiä, joka pelkäsi portaissa. Käytännössä jouduin ottamaan hurtan syliin ja tulemaan raput alas istuallani. Kerta onneksi riitti, eikä sattunut naapureita käytävään. Onnea vaan tanskispentujen ja muiden isojen rohjojen emännille, jos meinaavat kuukausikaupalla kanniskella koiriaan..

Meidän koiria olen kantanut ehkä noin puol vuotta. Sen jälkeen kannoin vain alaspäin, mutta ylöspäin annoin kävellä. Ehkä noin 8kk iässä olen antanut sitten kulkea molempiin suuntiin.

Yhteistyössä