Hei te, jotka ymmärrätte pensaiden, puiden, istutusten jne päälle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muttakun niitä pihasuunnitelmia saa erilaisia.
Esim vaikka vain kasviluettelon joka sopii juuri teidän pihalle, teidän pihalta otettujen maanäytteiden mukaan.
Me otettiin just sellainen, vaikka mulla on maatalousalan koulutus ja paljon omassa puutarhassa värkkäys-kokemusta. Koska mä en jaksa vääntää kuutta kertaa samaa lopputulosta jostain perennapenkistä. Sain kasvilistaan myös värit ylös, voin suoraan miettiä mitä värejä haluan ja mihin. Mulla tarkoituksena laittaa pysyvät pelkkää valkoista kukkaa ja vihreän eri sävyjä. Nyt mulla on lunttilappu josta näkee ne just meidän pihalla viihtyvät kasvit.

Just tuommosta mä en ikinä haluais ja vielä maksaisi siitä :D Perennapenkit kuulostaa kammottavan aikaa vieviltä, saatikka että ois mietitty väritkin valmiiksi ja tonni tai enemmän kiitos, hei :D En tiedä noista tarkemmin, mutta ainakin maan ph-arvoja saa muutenkin mittautettua. Tiedän kyllä, että monet käyttää paljon aikaa, vaivaa ja rahaa pihan laittoon mutta itselleni riittäisi että saan sen peruskuntoon ja jos rahaa olisi niin pistäisin kaikkia ihania piharakennuksia :)

Pitää sitä nyt aika kädetön olla jos ei itse muka pysty pihaansa suunnittelemaan ja tekemään ilman kalliita ammattilaisiakin! Saahan sitä tieto netistä, kirjoista ja kysymällä puutarhamyymälöistä.. ja tutuilta. Siis en tajua miksei sais itse tehdä ja toteuttaa projektiaan vaikkei siitä nyt tulisikaan mikään täydellinen esittelypiha :D No joo, jos on täysin käsi ja laiska ettei halua sen jälkeen pihalleen tehdä mitään, niin sitten kannattaa varmaan vuorata asfaltilla. Mutta kyllä ihan perusjuttuja saa tehtyä itsekin kun vähän ottaa selvää mitä mikäkin kasvi tarvitsee!

Että ap rohkeesti vaan etsimään sopivia, helpohkoja kasveja millä aloittaa :) Tuosta maaperän kaivamishommasta ei ole kokemusta, mutta etköhän sä jonnekin voi jo jotain istuttaa, missä ei ole tiellä. Voithan esim. tontin laitaa kaivella, ellei sitä tarvitse kaivinkoneella muokata? Sopivasti hiekkaa ja multaa sekaisin ja helpohkoja pensaita, esim. angervolajikkeita.

Mä tykkään itse laitella pihaa, ostettiin vanhempi talo ja tässä ei oikeastaan ollut paljonkaan mitään istutuksia paitsi muutama marjapensas. Aika kivikkoista ja nurmikko olisi uusimista vailla. Mutta pikkuhiljaa laitellaan ja on ollut kiva itse suunnitellla kukkapenkkejä ym.

Suositteleen hankkimaan helppoja liljan mukuloita jossain vaiheessa, jos tykkäät värikkäistä kukista. Ne kun lisääntyvät ja hoituvat kuin itsestään ja joka vuosi on kukinta taattu.

Meillä nuukailu kostautui juuri nurmen laitossa - ostimme halvaalla peltomultaa, ja ekat 5 vuotta taisteltiin joka kesä puna-apilaa vastaan. Mistälie lehmien rehupellosta oli sekin multa...

Ei minullakaan ole kuin yksi perennapenkki (mennyt 3 kertaa uusiksi), ja loput on puuta ja pensasta. Ja sitä nurmikkoa, joka vasta nyt alkaa näyttää hyvältä. Mitään kiveyksiä, muureja tms. ei ole, etupiha on asfaltoitu.

Mutta kukin tekee ihan niinkuin tahtoo omalle pihalleen, ja säästää siinä minkä tarpeelliseksi katsoo. Meikäläinen vaan on niin surkea puutarhuri, että seuraavalla yrityksellä luotan tässä(kin) asiassa ammattilaisen apuun ja pääsen nopsaan nauttimaan siitä vaatimattomastakin pihamaasta. Mukavaa pihanlaiton aikaa ap:lle :)

Itse olen, yli 10 vuotta omakotitaloasujana olleena, nykyisin vahvasti sitä mieltä, että pihasuunnittelijan apua kaipaisin, vaikka koenkin tietäväni jotain pihan hoidosta ja kokemustakin on.

Suunnittelijalle voi sanoa, mitä haluaa ja toivoo ja hän toki kuuntelee toiveita. Voihan olla, että esim. maalajituntemuksesi ei ole ammattilaisen tasoa ja suunnittelijalta voi myös tulla hyviä vinkkejä ja ideoita, joita ei tulisi itse ajatelleeksi.

Minäkin kääntyisin siis suunnittelijan puoleen. Toteutuksen kanssa voisin sitten nuukailla esim. hankkimalla kasveja vaikka siltä naapurilta ilmaiseksi/halvalla. Ja voihan pihan tehdä osissa, jos on rahasta tiukkaa.

Onnea pihaprojektille. :)

[QUOTE="a p";28451313]Just tuommosta mä en ikinä haluais ja vielä maksaisi siitä :D Perennapenkit kuulostaa kammottavan aikaa vieviltä, saatikka että ois mietitty väritkin valmiiksi ja tonni tai enemmän kiitos, hei :D En tiedä noista tarkemmin, mutta ainakin maan ph-arvoja saa muutenkin mittautettua. Tiedän kyllä, että monet käyttää paljon aikaa, vaivaa ja rahaa pihan laittoon mutta itselleni riittäisi että saan sen peruskuntoon ja jos rahaa olisi niin pistäisin kaikkia ihania piharakennuksia :)[/QUOTE]

Meillä ei maksanut tonnia, ei "edes" 500, muistaakseni maa-analyyseineen sen 200-300 euroa. Oli lahja, niin ei jäänyt tuo hinta niin mieleen. Mutta yllätyin kuinka halpa oli.
Ei toi meidän tuleva penkki mitenkään vaikea ole, siihen tulee tiettyjä kasveja,kukkii kesäkuusta syyskuun loppuun ja se tarvii muistaa kuivilla ilmoilla kastella ja peittää ensipakkasten tullen. Siinä se.

Pelkästään noi taimet maksaa sen 200 euroa, joten ei huvita monesti kokeilla itse.

[QUOTE="sipsi";28451319]Meillä nuukailu kostautui juuri nurmen laitossa - ostimme halvaalla peltomultaa, ja ekat 5 vuotta taisteltiin joka kesä puna-apilaa vastaan. Mistälie lehmien rehupellosta oli sekin multa...

Ei minullakaan ole kuin yksi perennapenkki (mennyt 3 kertaa uusiksi), ja loput on puuta ja pensasta. Ja sitä nurmikkoa, joka vasta nyt alkaa näyttää hyvältä. Mitään kiveyksiä, muureja tms. ei ole, etupiha on asfaltoitu.

Mutta kukin tekee ihan niinkuin tahtoo omalle pihalleen, ja säästää siinä minkä tarpeelliseksi katsoo. Meikäläinen vaan on niin surkea puutarhuri, että seuraavalla yrityksellä luotan tässä(kin) asiassa ammattilaisen apuun ja pääsen nopsaan nauttimaan siitä vaatimattomastakin pihamaasta. Mukavaa pihanlaiton aikaa ap:lle :)[/QUOTE]

Kiitos :) Itse henkilökohtaisesti kyllä ennemmin panostaisin aluksi siihen multaan pihasuunnitelman ja istutusten sun muiden sijaan, mutta kukin toki tavallaan :)

[QUOTE="huoh";28451318]Pitää sitä nyt aika kädetön olla jos ei itse muka pysty pihaansa suunnittelemaan ja tekemään ilman kalliita ammattilaisiakin! Saahan sitä tieto netistä, kirjoista ja kysymällä puutarhamyymälöistä.. ja tutuilta. Siis en tajua miksei sais itse tehdä ja toteuttaa projektiaan vaikkei siitä nyt tulisikaan mikään täydellinen esittelypiha :D No joo, jos on täysin käsi ja laiska ettei halua sen jälkeen pihalleen tehdä mitään, niin sitten kannattaa varmaan vuorata asfaltilla. Mutta kyllä ihan perusjuttuja saa tehtyä itsekin kun vähän ottaa selvää mitä mikäkin kasvi tarvitsee!

Että ap rohkeesti vaan etsimään sopivia, helpohkoja kasveja millä aloittaa :) Tuosta maaperän kaivamishommasta ei ole kokemusta, mutta etköhän sä jonnekin voi jo jotain istuttaa, missä ei ole tiellä. Voithan esim. tontin laitaa kaivella, ellei sitä tarvitse kaivinkoneella muokata? Sopivasti hiekkaa ja multaa sekaisin ja helpohkoja pensaita, esim. angervolajikkeita.

Mä tykkään itse laitella pihaa, ostettiin vanhempi talo ja tässä ei oikeastaan ollut paljonkaan mitään istutuksia paitsi muutama marjapensas. Aika kivikkoista ja nurmikko olisi uusimista vailla. Mutta pikkuhiljaa laitellaan ja on ollut kiva itse suunnitellla kukkapenkkejä ym.

Suositteleen hankkimaan helppoja liljan mukuloita jossain vaiheessa, jos tykkäät värikkäistä kukista. Ne kun lisääntyvät ja hoituvat kuin itsestään ja joka vuosi on kukinta taattu.[/QUOTE]

Suuri kiitos myös sinulle! :) Painan ehdottomasti liljat mieleeni, kuulostaa juuri sopivalta hoidon kannalta :D

Ja elämän kevät taas. minun palkittuun nurmikkoon on juurikin alussa jopa istutettu apilan siementä ! Miksi sitä vastaan pitää taistella ? Nyt se on tosin kuollut nurmen vallattua e´senkin alueen, mutta nurmikon säännöllisellä lannoituksella ja hoidolla ei todellakaan ole väliä mitä sieltä pohjalta löytyy kasvillisuutta. Ei ole pajua löytynyt ruohonleikkurista, joka surisee pihassamme 2-3 kertaa viikossa. Luota ap vain itseesi, siskoni luona kävi suunnittelija tekemässä pihan ja ovat sen jäljiltä tehneet kaikki uusiksi, mieleisekseen... Suunnittelija teki näyttelypihan ei pihaa elämistä varten...

Ja elämän kevät taas. minun palkittuun nurmikkoon on juurikin alussa jopa istutettu apilan siementä ! Miksi sitä vastaan pitää taistella ? Nyt se on tosin kuollut nurmen vallattua e´senkin alueen, mutta nurmikon säännöllisellä lannoituksella ja hoidolla ei todellakaan ole väliä mitä sieltä pohjalta löytyy kasvillisuutta. Ei ole pajua löytynyt ruohonleikkurista, joka surisee pihassamme 2-3 kertaa viikossa. Luota ap vain itseesi, siskoni luona kävi suunnittelija tekemässä pihan ja ovat sen jäljiltä tehneet kaikki uusiksi, mieleisekseen... Suunnittelija teki näyttelypihan ei pihaa elämistä varten...

Sattuipa siskollesi surkea suunnittelija :( Eikö hän kertonut toiveistaan etukäteen?

Joo, valkoapilaa ollaan mekin istutettu urakalla, mutta puna-apila on kauhean näköinen nurmikolla ainakin minun mielestäni :) Karjapellolle sopii hyvin, ei ihmispihalle.

Siinäpä se juuri sen suunnittelin kanssa oli, että siskoni tiesi tasan tarkkaan mitä halusi pihalleen, mutta suunnittelija tyrmäsi ne kaikki ja koska sisko luotti ammattilaiseen niin teki sitten suunnitelman mukaan. Lasten leikkipaikkakin piti piilottaa katseilta, samoin pyykki- ja mattotelineet. Käytännössähän nuo pitää olla kätevästi esillä. Kukkapenkkejä oli siellä sun täällä, nurmikko oli vaikea leikata. Ja lyön vetoa, että siskoni piha itse suunniteltuine puroineen, suihkulähteineen on nyt paljon upeampi ilmestys kuin aikoinaan ja piha on helppohoitoinen ja lapsienkestävä...

Kukin taaplaa tyylillään.

Meille teki 150 eurolla opiskelija suunnitelman ja kyllä tuli hyvä.

Olisin itse laittanut esim. omenapuut ihan liian lähelle toisiaan ja väärään paikkaan (maa-ainesssyistä) ilman ohjeita, joten säästin tässä vähintään tuon 150 e omenapuun taimissa.

Ja ihan on elämistä varten meidän piha: helppohoitoisuus, lapset ja koirat ja meikäläisen "ruokahyötyä puutarhasta" -periaate otettiin hyvin huomioon. :)

Mutta elä ap hermostu: teet kuten haluat. Tietoa on netti tulvillaan jos jaksaa tonkia.

[QUOTE="vieras";28451355]

Mutta elä ap hermostu: teet kuten haluat. Tietoa on netti tulvillaan jos jaksaa tonkia.[/QUOTE]

En kai minä tässä ole hermostunutkaan :D

Kaipaisin ihan vinkkejä esimerkiksi siihenkin että kun kaivinkone tulee niin onko jotain muuta mitä voisi samalla pihalle tehdä? Esimerkiksi pitääkö tehdä asfaltin ja kivetysten paikalle jotain mikä kannattaisi tehdä nyt samalla tms? :)

Alkuperäinen kirjoittaja väly ja;28451359:
apila sitoo typpeä :)

Jep :) Mutta liika on aina liikaa... Tosin olisihan tuo ollut yhtä kukkamaata piha, kun muutaman päivän poissaolon jälkeen koko 1500 m2 oli täynnään vahvaa korkeaa puna-apilaa :( 5 kesää niitä juurineen kaivelin ja istuttelin valkoapilaa, leikkelin nurmea hullun lailla. Juurakot oli ruokalautasen kokoisia.

Olisi pitänyt vaan ostaa kunnon multaa, eikä nuukailla.

[QUOTE="vieras";28451355]Kukin taaplaa tyylillään.

Meille teki 150 eurolla opiskelija suunnitelman ja kyllä tuli hyvä.

Olisin itse laittanut esim. omenapuut ihan liian lähelle toisiaan ja väärään paikkaan (maa-ainesssyistä) ilman ohjeita, joten säästin tässä vähintään tuon 150 e omenapuun taimissa.

Ja ihan on elämistä varten meidän piha: helppohoitoisuus, lapset ja koirat ja meikäläisen "ruokahyötyä puutarhasta" -periaate otettiin hyvin huomioon. :)

Mutta elä ap hermostu: teet kuten haluat. Tietoa on netti tulvillaan jos jaksaa tonkia.[/QUOTE]

Minä en kyllä maksais 150 euroa kun ohjeita saa ihan ilmaiseksi. Ei se omenapuiden istutuskaan mitään rakettitiedettä sentäs ole :)

[QUOTE="a p";28451361]En kai minä tässä ole hermostunutkaan :D

Kaipaisin ihan vinkkejä esimerkiksi siihenkin että kun kaivinkone tulee niin onko jotain muuta mitä voisi samalla pihalle tehdä? Esimerkiksi pitääkö tehdä asfaltin ja kivetysten paikalle jotain mikä kannattaisi tehdä nyt samalla tms? :)[/QUOTE]

Jos löytyy sopivankokoisia kiviä, pyydä kaivamaan kuoppa ja reunusta niillä kivillä. Hyvää multaa sinne, ja helppohoitoisia perennakasveja (liljoja, nauhuksia, kuunliljaa, matalaa kukkivaa pensasta...) ja saat luonnollisen näköisen kauniin kukkapenkin :)

[QUOTE="huoh";28451370]Minä en kyllä maksais 150 euroa kun ohjeita saa ihan ilmaiseksi. Ei se omenapuiden istutuskaan mitään rakettitiedettä sentäs ole :)[/QUOTE]

No ei ole varmasti rakettitiedettä ei. Itse vaan olisin ne mutu-tuntumalla iskenyt väärään paikkaan, koska ei ole käsitystä maa-ainesjutuista.

Olen myös sellainen, että mielelläni maksan palveluista (pidän aineettomista ja ekologisista asioista) ja tuen mielelläni opsikelijoita, joten tämä homma sopi minulle enemmän kuin hyvin. :)

Mutta kuten jo kirjoitin, etsi toki tietoa ja hoida homma itse, jos haluat. Ei se kenenkään muun piha ole kuin sinun. :)

[QUOTE="sipsi";28451365]Jep :) Mutta liika on aina liikaa... Tosin olisihan tuo ollut yhtä kukkamaata piha, kun muutaman päivän poissaolon jälkeen koko 1500 m2 oli täynnään vahvaa korkeaa puna-apilaa :( 5 kesää niitä juurineen kaivelin ja istuttelin valkoapilaa, leikkelin nurmea hullun lailla. Juurakot oli ruokalautasen kokoisia.

Olisi pitänyt vaan ostaa kunnon multaa, eikä nuukailla.[/QUOTE]

Ymmärsin puna-apila pointin toki aiemmasta postauksestasi. Ajatelin vain neutraalisti kommentoida mitä apila tekee :)

Yhteistyössä