[QUOTE="huoh";28451318]Pitää sitä nyt aika kädetön olla jos ei itse muka pysty pihaansa suunnittelemaan ja tekemään ilman kalliita ammattilaisiakin! Saahan sitä tieto netistä, kirjoista ja kysymällä puutarhamyymälöistä.. ja tutuilta. Siis en tajua miksei sais itse tehdä ja toteuttaa projektiaan vaikkei siitä nyt tulisikaan mikään täydellinen esittelypiha

No joo, jos on täysin käsi ja laiska ettei halua sen jälkeen pihalleen tehdä mitään, niin sitten kannattaa varmaan vuorata asfaltilla. Mutta kyllä ihan perusjuttuja saa tehtyä itsekin kun vähän ottaa selvää mitä mikäkin kasvi tarvitsee!
Että ap rohkeesti vaan etsimään sopivia, helpohkoja kasveja millä aloittaa

Tuosta maaperän kaivamishommasta ei ole kokemusta, mutta etköhän sä jonnekin voi jo jotain istuttaa, missä ei ole tiellä. Voithan esim. tontin laitaa kaivella, ellei sitä tarvitse kaivinkoneella muokata? Sopivasti hiekkaa ja multaa sekaisin ja helpohkoja pensaita, esim. angervolajikkeita.
Mä tykkään itse laitella pihaa, ostettiin vanhempi talo ja tässä ei oikeastaan ollut paljonkaan mitään istutuksia paitsi muutama marjapensas. Aika kivikkoista ja nurmikko olisi uusimista vailla. Mutta pikkuhiljaa laitellaan ja on ollut kiva itse suunnitellla kukkapenkkejä ym.
Suositteleen hankkimaan helppoja liljan mukuloita jossain vaiheessa, jos tykkäät värikkäistä kukista. Ne kun lisääntyvät ja hoituvat kuin itsestään ja joka vuosi on kukinta taattu.[/QUOTE]
Suuri kiitos myös sinulle!

Painan ehdottomasti liljat mieleeni, kuulostaa juuri sopivalta hoidon kannalta