hei te kaikkitietävät, kertokaapa mistä johtuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipide

Vieras
Ystäväni kanssa puhuimme tänään nykytilanteesta kouluissa, tosi monella lapsella pitää nykyään olla henkilökohtainen avustaja eli kouluavustaja.
Mistähän tämä johtuu, me ystäväni kanssa olemme sitä mieltä, että suurin syy on tämä "vapaa kasvatus" jolloin lapsista tulee häiriköitä, kiusaajia ja keskittymiskyvyttömiä.

Kertokaapa oma mielipiteenne asiasta.

Eikä kiitos mitään tappeluketjua tästä!

No ainakin yksi syy on se, että nykyisin huomataan lasten erityistarpeet herkemmin ja niihin jopa myös joissain kunnissa saa hyvää kuntoutusta/tukea. Yksi tukimuoto on kouluavustajat. Varmaan yksi syy on myös isot luokkakoot jolloin kouluavustajien tarve kasvaa.
Ei henk.koht.avustajia saa siksi ettei vaan osaa käyttäytyä. Kyllä siihen tarvitaan diagnoosi.

Ennen lapsi oli vain tuhma tai häirikkö, eikä hänelle tarjottu apua. Monen fiksun lapsen elämää on vaikeutettu idiootti-leimalla.

Toivottavasti lama ei vie paljon rahaa näiltä heikoimmilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
No ainakin yksi syy on se, että nykyisin huomataan lasten erityistarpeet herkemmin ja niihin jopa myös joissain kunnissa saa hyvää kuntoutusta/tukea. Yksi tukimuoto on kouluavustajat. Varmaan yksi syy on myös isot luokkakoot jolloin kouluavustajien tarve kasvaa.
Ei henk.koht.avustajia saa siksi ettei vaan osaa käyttäytyä. Kyllä siihen tarvitaan diagnoosi.

Minä taas en ole samaa mieltä.
Nykypäivän lapsilla on vaikeuksia koska vanhemmat eivät anna aikaa ja kun lapsi siitä reagoi omalla tavallaan, häiriköimällä, keksittymisvaikeuksilla yms. niin heti saa diagnoosin ADHD, ja kaikki on sen jälkeen taas helppoa, vanhemmat jatkavat samaa rataa ja lapset sysätään kouluavustajien kontolle.
Nykyelämä on vaan liian kiireistä ja kaikki-mulle-heti meiningillä mennään lujaa eteenpäin, taakse kattomatta,jossa ne lapset huutaa apua niillä omilla tavoillaan, joista heidät leimataan häiriköksi jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:

Minä taas en ole samaa mieltä.
Nykypäivän lapsilla on vaikeuksia koska vanhemmat eivät anna aikaa ja kun lapsi siitä reagoi omalla tavallaan, häiriköimällä, keksittymisvaikeuksilla yms. niin heti saa diagnoosin ADHD, ja kaikki on sen jälkeen taas helppoa, vanhemmat jatkavat samaa rataa ja lapset sysätään kouluavustajien kontolle.
Nykyelämä on vaan liian kiireistä ja kaikki-mulle-heti meiningillä mennään lujaa eteenpäin, taakse kattomatta,jossa ne lapset huutaa apua niillä omilla tavoillaan, joista heidät leimataan häiriköksi jne.

Kyllä ne monet ongelmat on ihan neurologisia, ei adhd ole suoraan tulosta kasvatuksesta. Ja adhd on uusi termi, on niitä MBD:tä ollut jo paljon ennenkin.
Kyllähän vielä parikymmentä vuotta sittenkin sanottiin, että autismi johtuu huonosta kiintymyssuhteesta. Että sillee.
Niin ja esimerkiksi synnytyksestä tulleet aivovauriot oli myös huonoa kasvatusta.
Kannattaa ensin perehtyä ihan oikeesti näiden häiriöiden syntyyn, ei ne asiat ole noin mustavalkoisia.
Olen siitä samaa mieltä, että monet asiat nykymaailmassa ovat pielessä, niin lasten kuin aikuistenkin hyvinvoinnin kannalta, mutta ei ne ole noin yksioikoisia kuin sinä asian esität. On ihan oikeastikin ongelmia ja häiriöitä jotka johtuu mainitsemistasi syistä, mutta neurologiset tai raskauden aikana/synnytyksessä alkunsa saaneet häiriöt eivät niitä esimerkiksi ole.

Kyllä ne monet ongelmat on ihan neurologisia, ei adhd ole suoraan tulosta kasvatuksesta. Ja adhd on uusi termi, on niitä MBD:tä ollut jo paljon ennenkin.
Kyllähän vielä parikymmentä vuotta sittenkin sanottiin, että autismi johtuu huonosta kiintymyssuhteesta. Että sillee.
Niin ja esimerkiksi synnytyksestä tulleet aivovauriot oli myös huonoa kasvatusta.
Kannattaa ensin perehtyä ihan oikeesti näiden häiriöiden syntyyn, ei ne asiat ole noin mustavalkoisia.
Olen siitä samaa mieltä, että monet asiat nykymaailmassa ovat pielessä, niin lasten kuin aikuistenkin hyvinvoinnin kannalta, mutta ei ne ole noin yksioikoisia kuin sinä asian esität. On ihan oikeastikin ongelmia ja häiriöitä jotka johtuu mainitsemistasi syistä, mutta neurologiset tai raskauden aikana/synnytyksessä alkunsa saaneet häiriöt eivät niitä esimerkiksi ole.

Olen sitä mieltä, että suurin osa näistä ADHD yms. diagnoosin saaneista eivät oikeasti "sairasta" kyseessä olevaa "tautia. Vaan suurin osa on näitä liian kiireen alle jääneitä raukkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olen sitä mieltä, että suurin osa näistä ADHD yms. diagnoosin saaneista eivät oikeasti "sairasta" kyseessä olevaa "tautia. Vaan suurin osa on näitä liian kiireen alle jääneitä raukkoja.

No, minähän en tiedä kuinka paljon sä olet asiaa opiskellut, mutta mun mielestä tässä asiassa ei voi olla "jotain mieltä" ilman asian kunnollista tuntemusta ja perehtymistä. Sitten kun olet opiskellut asiaa ja vaikkapa työskennellyt muutamia vuosia adhd lasten parissa, voit olla asiasta vahvasti jotakin mieltä.
Ei niitä diagnooseja tehdä viidessä minuutissa vaan ne on pitkien hoito- ja tutkimusjaksojen tulosta. Jos lapsi suht normaalissa ympäristössä paineistuu niin paljon että "sairastuu adhd:hen", täytyy lapsessa olla joku "vika". Ei terve lapsi noin vaan siihen sairastu elämän kiireen vuoksi.
Sitten jos elämässä on enemmänkin vikaa, ei se diagnoosi välttämättä ole mikään adhd, vaan jonkin sorttinen sopeutumishäiriö tai tunnekehityksenhäiriö esimerkiksi.

Jos ongelmat johtuisivat pelkästään vanhempien kiireestä, miksi ne näkyisivät vasta nyt? Siinä vaiheessa kun Suomi teollistui ja naisetkin alkoivat mennä työelämään, eli joskus 60-70 luvuilla, niin meidän vanhempienhan pitäisi olla se sukupolvi, joka on "sekaisin" ja ongelmaisia. Eli eiköhän suurin syy ole tuo, että näihin asioihin kiinnitetään nyt huomiota ja niihin puututaan.

Ei avustaja ole vahtimassa lasta vaan auttamassa! minun lapseni ei koskaan ole häiriköinyt vaan vetäytyy omiin maailmoihinsa ja tarvitsee jatkuvaa aikuisen tukea.eikä tasan ole "unohdettu" vaan toinen vanhemmista on koko ajan läsnä kotioloissa. Vaikka Adhd ei ole meillä diagnoosina, niin voin kertoa että ei adhd tarkoita häiriökäyttäytymistä vaan häiriökäyttäytymistä voi esiintyä adhd lapsella jos hän ei saa tarvitsemaansa apua/tukea.

Yhteistyössä