**HEINÄMAMMAT 2009**

  • Viestiketjun aloittaja **Minttu
  • Ensimmäinen viesti
àitiliini
Hei taas kaikille!
Onnea miljoonasti kaikille àideille !!!
Ja kiitos myòs minunkin puolestani kaikille ihanasta seurasta ja korvaamattomasta tuesta. Jostain kumman syystà ei ole ollut aikaa tulla raportoimaan synnytyksestakaan ennen, mutta lupaan tulla sen tekemaan, nyt kun rupeaa olemaan rutiineja ja aikaa, edes 5 min! ; )
Olin vàhàn pettynyt kun pitkàstà aikaa palstamme aukaisin, luulin ihan, ettà jàisitte tànne vaihtamaan sanaa ja neuvoja nàin kun nyyttimme kasvavat! Itselleni ainakin nàin ensimmàisen kanssa ne ovat tarpeen! Tulkaa siis takaisin, jos vaan ehditte!
Palaan taas pian itsekin : )
(ainakin sen synnytystarinan kanssa)

onnellinen àitiliini ja tyttò 2kk 1 vko!
 
Santura
Hei vaan!

Meillä ollaan jo 3kk 1 vko ja eka rokotuskin on saatu :) tytö painaa nyt 7300 g ja on 62,2 cm pitkäkin :)

olisi tosi kiva jos ryhmä pysyisi jotenkin kasassa että saadaan vaihdettua ajatuksia, neuvoja ja vinkkejä. Ymmärrän kyllä että ajanpuute karsii, ja meillä on muutakin tekemistä "luppoajalla" kuin istua koneella, mutta jos edes silloin tällöin kävisimme päivittelemässä tilannetta?

Meillä nukutaan jo yöt läpeensä, satunnaisia kertoja on kun herätään kerran syömään. Rinnalla mennään vaikka äiti itse tahtoisikin jo pulloon siirtyä. Tyttö on nyt alkanut pullolla raivoamaan, ennen meni mukisematta kaikki tuttimallit ja tissi sulassa sovussa sekaisin. Koen imetyksen hieman henkisesti raskaaksi nyt kun se pullo ei enää kelpaa esim. kyläreissulla kun aina saa miettiä vaatetuksen niin että on helppo imettää. Mutta on se tuhisija tuossa tissillä sen verran suloinen etten imetyksestä kokonaan vielä luopuisi kuitenkaan. Onko siis vinkkejä miten pullon saisi taas maistumaan taikka tietoa miksi pullo ei enää yhtäkkiä kelpaakaan?

Palaahan tosiaan äitiliini synnytyskertomuksesi kanssa, jos luit omani niin tiedät että itsekin petyin synnytykseen.

Ihania hetkiä nyyttien kanssa toivottaa Santura ja Nanna-Maija Mimosa
 
tigi
Kirjoittelempa minäkin kuulumisia pitkästä aikaa.

Oikein mukavasti on vauva-arki mennyt. Esikoinenkin on ottanut tosi hyvin vauvan tulon. Alkuun oli hieman mustasukkaisuutta, etenkin isästään oli mustis ja sanoi vauvaa tyhmäki. Nyt jo kovasti tykkää ja esittelee lelujaan, mutta eiköhän sitä riitaa tule sitten kun pienempi alkaa liikkumaan ja menee leikkejä sotkemaan ;) Mutta hyvin jaksaa tuo 3-vuotias odottaa omaa vuoroaan ja ymmärtää että vauvan kanssa joskus kiireistä. Poika aloitti myös kerhon 2krt viikossa 3 tuntia kerrallaan ja on ollut tosi innoissaan. Ihan kiva että pääsee ikäistensä kanssa leikkimään, tosin onneksi meidän lähipuistostakin löytyy usein kavereita. Ikävä puoli tuossa kerhossa on, että tuntuu tulevan koko ajan räkätauteja, melkein enemmän kuin aiemmin hoidossa ollessa. Nyt saatiin muukin perhe flunssa, vauva mukaan lukien =/ Onneksi on nukkunut kuitenkin ihan hyvin, on vaan hyvinkin äkäinen hereillä ollessa kun on niin tukkoinen.

Toisen vauvan kanssa on kyllä paljon helpompi kuin ensimmäisen, osaa ottaa vähän rennommin eikä hätäänny joka vinkaisusta =) Tuo kakkonen myös nukkuu yöt paremmin kuin esikoinen aikanaan, 2-3 krt syö ja nukahtaa heti syönnin jälkeen. Nukkuminen vaikuttaa niin paljon omaan jaksamiseen. Vatsavaivoja on ollut jonkin verran, nyt jo paranemaan päin. Mutta itseltä on jäänyt pannaan suklaa ja lakut (voih!) sekä rasvaiset ja maustetut ruoat. Toisaalta ihan hyvä, saapahan näitä raskauskiloja pois pikkuhiljaa. Nyt on jo 14 kg lähtenyt, vielä kuutisen kiloa jäljellä. Imetyksellä ne tuntuu tippuvan onneksi melko tasaiseen tahtiin. Ehkä jo jouluna menee vanhat farkut päälle =D.

Vauvalla nyt siis ikää n.2,5kk. Kolmisen viikkoa sitten oli edellinen neuvola, silloin mitat 5800kg ja 58cm. Lääkärintarkastuksessa kaikki ok ja sai rotarokotteen. Oma jälkitarkastus oli samalla, siinä myös kaikki ok. Sain jälkitarkastuksessa minipillerit, jotka ei kyllä ole olleet oikein hyvät, nyt menossa menkat kymmenettä päivää =/ Ainakin ehkäisee.. Toivottavasti tasoittuisi jossain vaiheessa, muuten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja.

Santuralle; meillä vähän päinvastaista ongelmaa. Pääasiassa imetän, mutta pullosta saa silloin tällöin ja nyt alkanut raivoamaan rinnalle, kun pullosta tulisi helpommin. Kaikkia kikkoja yritelty, helpoiten menee kun on pikkuisen vielä unessa eikä kamalan nälkäinen. Huolii kyllä aina rinnan sitten kun on hetken kiukunnut. Mutta se on kyllä hieman stressaavaa, etenkin jos on jossain liikenteessä ja pitäisi saada syötettyä nopeasti.

Mutta sellaista täällä, kirjoitelkaahan kuulumisia. Hyvää syksyn jatkoa kaikille!

tigi ja poitsut
 
helmii --
Moikka!

Kiva kuulla teistä! Meillä menee hyvin myös, tyttö sai nimekseen Lilja pari viikkoa sitten. Lilja on rauhallinen ja tarkkaavainen tyttö, ja nyt parin viime viikon aikana hän on ruvennut nauramaan oikeen kikatuksen kera:) Ihanaa!

Mulla riittää maitoa yli omankin tarpeen, ja oon vieny sitä sairaalaan. Pullosta ollaan annettu muutaman kerran äidinmaitoa, kun oon ollu jossain käymässä. Kyllä tyttö siitä syö, mut mun mielestä tosi vähän kerrallaan: vaan n. 50 ml. Millasia annoksia teidän vauvat syö kerrallaan? Tosin Lilja syö päivisin parin tunnin välein, öisin pari kertaa. Rytmi on ollu jo ihan pienestä alkaen sellainen, et päivisin hän nukkuu parit lyhyet ja yhdet pitemmät unet ja illat seurustellaan. Kaiken kaikkiaan helppo vauva! Olin odottanut tästä vauva-arjesta raskaampaa, et täytyy olla tyytyväinen.

Huomenna 2 kk -neuvola, pari viikkoa sitten mulla oli jälkitarkastus ja Liljalla lääkärintarkastus, silloin mitat 60 cm ja 5560 kg.

Kirjoitelkaahan taas!

Helmii ja Lilja eilen 2kk
 
mymmeli83
Onpa kiva kun täällä keskustelu jatkuu!! Minäkin voisin tehdä jonkinnäköisen comebackin ;)

Vauva-arki sujuu mukavasti. Nyt uskaltaa jo sanoa et on ollut helpompaa kuin kuvittelin, kop kop pitää puuta koputtaa ;) Poika on rauhallinen jössikkä. Itkee vain asiasta ja on kova tarkkailemaan. Pääkin nousee jo mallikkaasti! Nukkumaan meillä on menty alusta saakka klo 20-21 ja parin syötön jälkeen heräillään 07-09 aamulla. Nukumme perhepedissä ja en voi kun suositella sitä lämpimästi, itsellä ei ole univaje vieläkään tullut! Lisäksi on se pikkunen vaan niin ihana omassa kainalossa...hmm olen vieläkin aivan tohkeissani pojusta. En tiennyt, että ketään voi rakastaa niin paljon, ja eikös se uusi vauvakuumekin käy jo mielessä :) heh heh
Kestoiluhommat ei ole kiinnostaneet, kuin osa-aikaisesti...vaikkakin se olisi helppoa, sillä poika kakkaa viikon- kahden välein, ennätys tais olla 12 päivää.
Me mennään täysimetyksellä ja tutti ei kelpaa kuin autossa. Kovasti hymyillään ja röhönaurukin on tullut kerrran.

Semmosta tänne, ei ihanuutta ihmeempää =) Mittoja voisin laittaa 3kk neuvolan jälkeen!

Hyviä vointeja t. Mymmeli ja Vaavi
 
Viivi-75
Tervehdys täältäkin,

Olipa mukava huomata, että tänne oli tullut vielä näinkin paljon kirjoituksia.

Meilläkin arki on lähtenyt sujumaan todella loistavasti. Tyttö on tosi kiltti ja rauhallinen ja itke myös vaan aiheesta. Neiti nukkuu myös yöt aivan loistavasti. Välillä jopa 9-10 tuntia putkeen. Eli helpolla olen minäkin päässyt. Nukkumaan menee yleensä noin 10 aikoihin ja siinä kuuden seitsemän aikoihin yleensä syödään ensimmäisen kerran ja sen jälkeen useasti nukahtaa vielä pariksi tunniksi. Päiväaikaan meillä syödäänkin sitten ahkerasti, n. kahden tunnin välein ja joskus useamminkin. Päivällä ei myöskään nukuta muuta kun liikkuvissa vaunuissa... joten Äippä saa myös mukavasti liikuntaa... :) Raskauskiloja on mulla vielä 4 jäljellä. Mä olen alusta asti joutunut antamaan jonkin verran korviketta rintamaidon lisäksi, rintamaito kun ei aivan meinaa mulla riittää. Pullosta syömisen kanssa ei ole mitään ongelmaa, mutta rintaraivareita neidillä välillä on, mutta menevät yleensä ohi kun yritän hetken päästä uudestaan tai eri asennossa/paikassa.

Meidän neiti on edelleen tosi siro, 3 kk neuvolassa paino oli 5,49 kg ja pituus 59 cm. Ensimmäiset rokotukset on myös jo saatu. Pistoksesta nousi hieman lämpöä ja neiti oli muutaman päivän ajan hieman itkuinen. Tutti ei meidäänkään neidille kelpaa vaikka kaikki mallit ja koot olen kokeillut... No ehkä parempi niin, mutta joskus se vaan olisi oiva apu... ;-)

Ihanaa tämä vauva-arki kyllä on, vaikka välillä on myös raskastakin, niin mistään hinnasta en vaihtaisi päivääkään pois. Myös Isä on ylpeä ja lumoissaan pikku prinsessastaan... :)

Mukavia syyspäiviä kaikille!

t. Viivi ja neiti 3 kk ja 4 päivää.
 

Yhteistyössä