Heippa onko täällä dementia osaston hoitajia tai hoitajaa joka tietäisi tän käytännön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 9MM.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

9MM.

Tunnettu jäsen
13.05.2024
2 786
145
63
39
Mut joo iskällä todettiin dementia tän vuoden alussa ja oli eka täs mun kauounginsairaalas ku oli myös verenmyrkytys. Noh nyt asiaan. Mutkun mun iskä on aina tykännyt kävelemisestä ja samoilemisista metsässä. Ni nyt on sit toises kaupungis arviointi osastol. Mut kaipais ulkolua ja siellä oloa. Et miksi hoitajat ei käytä sitä joka päivä ulkona kävelyllä? Ku eikse oo ihan laissakin määrätty et esim tunti ulkoilua vangeille ainakin. Ja kun mä olin sairaalassa kolmekuukautta ni sielkin ois pitänyt olla tunti ulkoilua mut kyl jäätiin siitä ajasta reippaasti sielöäkin. Mut mun iskä sais ulkoilusta onnea ja iloa ni miksi hoitajat ei käytä asukkaita ulkona?.
Tohon kylään missä on on huonot kulkuyhteydet mun tulla. Ja lapsen äitinkin auto rusikoitiin paskaksi ni ei oikeen oo kyytiä millä mennä. Toivoisin kyl et iskä sais täst mun kauoungista hoitopaikan ni ois helpompaa sitten. Mut kuuluuko myös dementia potilaalle jokainen päivä ulkoilu? Ja ei iskä täysin pelistä ole pois tajuaa kyllä juttui. Ja voidaan kwskustella normi juttui mut kaipaisi ulos.

Mut joo iskällä todettiin dementia tän vuoden alussa ja oli eka täs mun kauounginsairaalas ku oli myös verenmyrkytys. Noh nyt asiaan. Mutkun mun iskä on aina tykännyt kävelemisestä ja samoilemisista metsässä. Ni nyt on sit toises kaupungis arviointi osastol. Mut kaipais ulkolua ja siellä oloa. Et miksi hoitajat ei käytä sitä joka päivä ulkona kävelyllä? Ku eikse oo ihan laissakin määrätty et esim tunti ulkoilua vangeille ainakin. Ja kun mä olin sairaalassa kolmekuukautta ni sielkin ois pitänyt olla tunti ulkoilua mut kyl jäätiin siitä ajasta reippaasti sielöäkin. Mut mun iskä sais ulkoilusta onnea ja iloa ni miksi hoitajat ei käytä asukkaita ulkona?.
Tohon kylään missä on on huonot kulkuyhteydet mun tulla. Ja lapsen äitinkin auto rusikoitiin paskaksi ni ei oikeen oo kyytiä millä mennä. Toivoisin kyl et iskä sais täst mun kauoungista hoitopaikan ni ois helpompaa sitten. Mut kuuluuko myös dementia potilaalle jokainen päivä ulkoilu? Ja ei iskä täysin pelistä ole pois tajuaa kyllä juttui. Ja voidaan kwskustella normi juttui mut kaipaisi ulos.
Ei kukaan ehdi siellä semmoseen. Hanki hänelle yksityinen fysioterapeutti 2 kertaa viikossa. Lisäksi käy tekemässä hänen kans välipäivinä niitä samoja liikkeitä.

Ei kukaan ehdi siellä semmoseen. Hanki hänelle yksityinen fysioterapeutti 2 kertaa viikossa. Lisäksi käy tekemässä hänen kans välipäivinä niitä samoja liikkeitä.
Joo mä oon rikas ja pystyn tommoseen. Mulle on ollut paljon mukavia hoitajia. Mut esim ku olin siel kelliksel. Ni hoitajilla oli aikaa kaikilla höpistä keskenään ja ainakun käveli ohi ni näki et jotkut hoitajista pelasi facen höpö höpö pelei. Sen verta pitää hoitajilta kyl löytyy aikaa et saadaan jengii ulos sieltä. Jos ei hoitajat riitä ni kait se vaan sit pitää lisätä hoitajien määrää että tunnin lakivelvoitteisesta ulkoilusta ei lipsuta. Ja ei se noit jumppia vaan kävelyä ulkona.

Ei hoitajilla ole aikaa tunnin ulkoiluihin jokaisen kanssa. Toki yksi hoitaja voi ottaa vaikka kolme mukaan jos eivät ole ihan muistamattomia, mutta tuntia näihin lenkkeihin ei ole aikaa. Toisaalta dementikko ei välttämättä edes muista, että pääsi ulkoilemaan hetki sitten. Kiitä nykyistä hallitusta joka laski hoitajamitoitusta

Ei hoitajilla ole aikaa tunnin ulkoiluihin jokaisen kanssa. Toki yksi hoitaja voi ottaa vaikka kolme mukaan jos eivät ole ihan muistamattomia, mutta tuntia näihin lenkkeihin ei ole aikaa. Toisaalta dementikko ei välttämättä edes muista, että pääsi ulkoilemaan hetki sitten. Kiitä nykyistä hallitusta joka laski hoitajamitoitusta
No siis ku oon käynnyt ulkona faijan kaa ni muistaa kyllä. Esim viimeviikolla kun käytiin siellä oli hyvä keli ja käytiin kaffilla ja käveltiin. Ja tänäänkun soiteltiin niin muisti et viimeks just meijän kaa. Miksi hoitajat ei kerkiä mukamas? Siellä kopissahan ne nököttää laumassa höpisemässä toisilleen. Joo taas olis kirveellä töitä kun orpoa ja purraa miettii oikee älliä ja tälli vauhdissa. Nytkun miettii sitä kaksikkoa ni tekis mieli ku itsenäisyyspäivän juhlat ja kun ne astuu ulos autosta ni heittää jotain joka sotkee niiden vaatteet jollain lehmän lietteellä et on edes juhlat niiden osalta ohi. Ku kaikki vaan taas voi huonommin. Kekkonen sen hyvin sanoi kokoomusta ei pidä ikinä päästää hallitukseen ja oikeessa oli kaikki alkanut menee päin persettä sen jälkeen. Noh jos faija saa siirron tänne ni mä voin kyl ulkona käyttåä

Ei ole mitään lakisääteistä ulkoilua. Jos olisi niin pitäisi olla lisää hoitajia. Ei vaan ehdi. Kesällä on helpompaa ja asukkaatkin lähtee mieluimmin ulos

Jos useampi hoitaja ehtii istua kansliassa niin todennäköisesti on kyseessä vuoronvaihto rapsan merkeissä tai koulutus.. tai ihan lakisääteinen tauko
Noh sit tää vuoronvaihto on joka tunti. Kylmäkin kun olin sairaalas ni ei ne siellä yleensä ollut asukkaiden kaa tekemässä jotain vaan siellä kopissa ne istui suurimmaksi aikaa. Tietty sitkun lääkkeet tai oli omahoitaja "tunti" ja nykun kävin faijaa moikkaan ni kyl ne on aina siellä kopissa. Mä muistan ku olin ite sivarissa yhessä vanhustentalon paikalla. Nih mä vietin niiden asukkaiden kaa aikaa ja "kuuntelin" ku ne oli kuuroja. Mut pelattiin vaik koronaa tai käytin ulkona tai sit jotain pikkuliikunta juttuja siitähän ei oikein puhuttu. Mut miksi tälläisiä hoitajia ei voisi palkata joiden ei tarvii muuhun keskittyy ku asukkaiden kanssa oleiluun. Ulkoiluttaa vaik sen 8tunnin työpäivän niin montaa kuin pystyy. Pelailee ja jotain muuta virikettä hoitaa. Ei oo siis vaik vastuussa lääkkeistä ja paperin pyörittelystä. Vaan pyörii asukkaiden kanssa ja tekee kuntojen mukaan mitä sen kaa pystyy tekemään. Jos esim jollain vanhalla rouvalla olisi ilo pelata bridgeä nih sit tää joka paikan höylä pelaisi vaik pari tuntia ja pitäisi seuraa ja sit jonkun toisen kaa mitä nyt sattuukaan tekeen. Mun toiminnastahan ei kaikki pitäneet ku viettelin vaan paljon asukkaiden kaa aikaa ja touhusin niiden kaa. Mieltä lämmitti kun kerran tapasin kaupungilla vanhan asukkaan ni se pyyteli mua takas sinne hommiin.

Apn täytyy muistaa, että on muitakin vanhuksia, joilla on tarpeensa. Valitettavasti päivän rutiinit vievät suurimman osan ajasta. Joku ehdotti fysioterapeutin palveluita henkilökohtaista (vapaaehtoista) avustajaa, joka mahdollistaa ulkoilun ja liikkumisen.

Toivottavasti olet vienyt hänelle sinne kunnon varusteet. Ulkoillaan kun ehditään. Kansliassa en ehdi istuskelemaan normaalina työpäivänä. Mutta vaikka jos ruokailuun on 5 min, niin ei siinä ehdi ulos vaan hetken voi lepuuttaa omia jalkoja
Nojoo hyvää työtähän te teette. Ja se on poliitioiden vika et on saattanut niin monet ahtaalle. Mä vaan taas kuuntelin tänään faijan kaipuuta ulos. Ni närkästyin ku muistelin millast voi olla. Mitä sä sit puuhaat siellä päivän aikana?

Nojoo hyvää työtähän te teette. Ja se on poliitioiden vika et on saattanut niin monet ahtaalle. Mä vaan taas kuuntelin tänään faijan kaipuuta ulos. Ni närkästyin ku muistelin millast voi olla. Mitä sä sit puuhaat siellä päivän aikana?
Aamulla nostetaan kaikki ylös, käytetään vessassa, tehdään pesut, vaihdetaan vaatteet, viedään aamupalalle, annetaan lääkkeet. Sitten kun kaikki on saatu ylös onkin jo lounasaika. Sitten viedään taas vessaan ja osa päiväunille. Sitten ehditään itse syömään. Ennen kahvia voi sitten ehtiä ulkoilemaan tai tehdä muita virikkeitä. Aikaa menee myös kirjaamiseen, lääkkeiden jakoon ja tarkistamiseen. Iltavuoro samaan malliin. Haetaan ihmiset päikkäreiltä, vaihdetaan vaipat, syödään. Viedään illalla takaisin huoneisiin, tehdään pesut ja pistetään sänkyyn. Yövuorossa kierretään huoneet kahden tunnin välein, käytetään vessassa, kuivitetaan, annetaan kipulääkkeitä jos joku tarvii. Meillä yökkö myös laittaa aamupalan valmiiksi, keittää puuron ja kahvit ja tekee voileivät. Pyykkiä ja tiskaa

• Tykkää
Reactions: 9MM.
Aamulla nostetaan kaikki ylös, käytetään vessassa, tehdään pesut, vaihdetaan vaatteet, viedään aamupalalle, annetaan lääkkeet. Sitten kun kaikki on saatu ylös onkin jo lounasaika. Sitten viedään taas vessaan ja osa päiväunille. Sitten ehditään itse syömään. Ennen kahvia voi sitten ehtiä ulkoilemaan tai tehdä muita virikkeitä. Aikaa menee myös kirjaamiseen, lääkkeiden jakoon ja tarkistamiseen. Iltavuoro samaan malliin. Haetaan ihmiset päikkäreiltä, vaihdetaan vaipat, syödään. Viedään illalla takaisin huoneisiin, tehdään pesut ja pistetään sänkyyn. Yövuorossa kierretään huoneet kahden tunnin välein, käytetään vessassa, kuivitetaan, annetaan kipulääkkeitä jos joku tarvii. Meillä yökkö myös laittaa aamupalan valmiiksi, keittää puuron ja kahvit ja tekee voileivät. Pyykkiä ja tiskaa
Kuinka monta hoitajaa teitä on aamuvuorossa vaikka? Ja monta asukkia on yhdellä sen aamun aikana. Kyl toi vaatis lisää käsiä. Esim mun faija kyl ite käy suihkut ja vaihtaa vaatteet. Lääkkeissä avut. Et onko teillä niin että irma hoitaa ne heikompi kuntoset asukit ja tanja sit hoitaa ne parempi kuntoset ettei asukaan tarvii odottaa et huonompi kuntoset on saatu hoidettua? Vai onko teillä just asukkaat jaettu ryhmiin. Ja tanja jolla on "omatoimiset? Ni voi käydä ulkona niiden kaa? Ettei niiden parempivointisten tarvii mennä huonompi kuntosten mukaan ja ne voi lähteä ulos samal ku irma pesee niitä heikompi?

Lisätään tähän vielä saunottamiset, terveyteen liittyviin tutkimuksiin ja päivätapahtumiin viennit, paplarit, kynsilakat...

Joo mä oon rikas ja pystyn tommoseen. Mulle on ollut paljon mukavia hoitajia. Mut esim ku olin siel kelliksel. Ni hoitajilla oli aikaa kaikilla höpistä keskenään ja ainakun käveli ohi ni näki et jotkut hoitajista pelasi facen höpö höpö pelei. Sen verta pitää hoitajilta kyl löytyy aikaa et saadaan jengii ulos sieltä. Jos ei hoitajat riitä ni kait se vaan sit pitää lisätä hoitajien määrää että tunnin lakivelvoitteisesta ulkoilusta ei lipsuta. Ja ei se noit jumppia vaan kävelyä ulkona.
Jos jonku asian jättää tekemättä yli viikon, ei se enää onnistu kun liikeratamuisti katoaa.
onhan hänellä eläke. Siitä ne maksut fysioterapeutille otetaan. Ei hän sitä muuten tule saamaan. Lihakset surkastuu hyvin nopeesti.

• Tykkää
Reactions: 9MM.
Jos jonku asian jättää tekemättä yli viikon, ei se enää onnistu kun liikeratamuisti katoaa.
onhan hänellä eläke. Siitä ne maksut fysioterapeutille otetaan. Ei hän sitä muuten tule saamaan. Lihakset surkastuu hyvin nopeesti.
Ah joo täytyy siskon kaa jutella tosta kiitos. Miksi ei ole joka hoitolaitoksessa sitten näitä fysioterapeutteja kaikille saatavilla? Että ei rapistuisi? Ku eiks se olis hoitajillekkin helpompaa jos vanha pysyy paremmassa kunnossa. Menkööt vaik tää maa konkkaan mut ketään ei pitäisi jättää. Rahaa voi bitteinä näpytellä niin et sitä riittää kyllä

Vie hänelle levysoitin ja toivelevyt pyörimään.
Hmh. Joo mun iskä aina vaan kuunteli just grammarilla vaan musaa nojoo cdeitä myös sillä oli paljon lp levyjäkin. Siis ulkomaillakin osteli paljon paikallista musaa ja kuunteli niitä. Mut viime aikoina sit inhosi kaikkea ääntä ja alkoi tuhoon niitä lp levyjäkin ku kaikki musa muka hirveää ja suuttui pienistäkin äänistä. Sit ku sillä oli jotain kirjeitä meijän kaukasilta isoisiltä. Tyyliin sielt 1800luvulta ja ku ei enään ymmärtänyt niiden tarkoitusta hävitti kaikki ne vanhat kirjeetkin. Aloitti historian tuhoamisen meijän suvun osalta vaik ennen oli ne säästänyt. Mä kyl koitin ettei tos oo järkee mut pakko oli päästä "tavarasta" eroon

Kellis mahtaa olla erilainen paikka?

Ah joo täytyy siskon kaa jutella tosta kiitos. Miksi ei ole joka hoitolaitoksessa sitten näitä fysioterapeutteja kaikille saatavilla? Että ei rapistuisi? Ku eiks se olis hoitajillekkin helpompaa jos vanha pysyy paremmassa kunnossa. Menkööt vaik tää maa konkkaan mut ketään ei pitäisi jättää. Rahaa voi bitteinä näpytellä niin et sitä riittää kyllä
niinpä. Enkä ole hoitaja, vaan heiltä oon kysellyt asioita.

Kellis mahtaa olla erilainen paikka?
Nojoo. Enkä mä nyt siellä itse erityisemmin kaivannut hoitajan seuraa. Mut ulkoilua ootin kovin ku oli viel kesä ja oisin voinut viettää koko päivän sil aidatul alueel johka kuitenkin arska paistoi. Ainiin kerran ku oltiin siellä pihalla. Niin ni siinä oli puinen ovi olin aika lähel sitä ni yks jannu alkoi potkiin sitä ovea et se menis rikki ja pääsis karkuun potki ja potki mut ovi ei liikkunut mihkään noh sit hoitajat tuli viemään sen erkkaan ja sit yks nais hoitaja sanoi et mäkin kuulemma katoin et jos ovi aukeis ni mäkin olisin lähtenyt karkuun nih tää ajatustenlukija päätti et mäkin sain viikon ulkoilu kiellon. Miksi just kesällä ei voisi olla vaan ulkona niinkuin pystyy olkoot sit kauempana vaik aidat ja siit olis kätevä sit päästä sisälle ku tarvet on

Yhteistyössä