helmikuun 2009 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja lazy 82
  • Ensimmäinen viesti
mamu79
Tässäpä tarinaa..
Selkää särki maanantaina jo heti aamusta ja hirveä väsymys koko ajan. Sitkeänä lähdin esikoisen kanssa rattailla ulos ja iltapäivällä vedin häntä aika reippaasti pulkalla ja sitten alkoikin pikkuhiljaa supistella ihan mukavasti. Monta päivää kunnon suppareita oli ollut useampi päivässä.
Ilta meni ja kun oli aika mennä nukkumaan supisteli säännöllisesti, mutta ei kovinkaan kipeästi. Nukkumaan en pystynyt. Kahdelta yöllä supistukset olivat jo tosi kivuliaita ja kestivät parhaimmillaan 50 sekuntia ja niitä tuli 3-6 minuutin välein. Päätin kuitenkin ettei synnärille lähdetä ennen kuin on tosi kyseessä, sillä eivät leikkaa jos synnytys ei ole kunnolla käynnissä ja jos on mahdollista että että supistukset vielä helpottaisi, kuten viikonloppuna oli käynyt. 03.00 Supparit alkoivat olla helvetillisiä, olin kuumassa suihkussa ja kävelin ympäri asuntoa ja sadattelin. Olin totaalisesti unohtanut millaisia synnytystuskat oikein ovat, huh!! herätettiin esikoinen, vietiin isovanhemmille jatkamaan unia ja ajettiin sairaalaan. 4 cm auki, kanava kadonnut ja helvetilliset supistukset 3 minuutin välein. Se kipu on niin kokonaisvaltainen että sitä ei voi kuvailla. Kyllähän ne kestää kun tietää minkä palkinnon sitten saa, mutta itsellä avautumisvaihe näköjään aina kestää niin pitkään, että kipua joutuu kestämään kohtuuttoman kauan.
Sairaalassa oltiin 04.30 ja mitään kipulääkettä en saanut, sanoivat että yritetään venyttää leikkausta 07.00 asti, jolloin työvuoro vaihtuu, eli leikkaus olisi joskus 08.00. Luojalle kiitos 05.25 meni vedet ja pääsin saliin jo ennen kuutta.
Minkäänlaista kipua en tuntenut koko lyhyen toimituksen aikana. Puudute ei sattunut yhtään eikä mikään muukaan. Ainoastaan se vaihe kun puudutteen vaikutua lakkasi ja olin heräämössä, oli todella inhottava. Hirmuinen tärinä ja kylmyys, suu kuiva ja olo kun pahimmassa kankkusesa ikinä, mutta vaikutus lakkasi muutaman tunnin päästä.
Olin osastolla 09.30 ja vauva tuotiin tissille aina kun tahtoi. vauva oli siinä kopassa sänkyni vieressä ja painoin nappia kun alkoi itkeä ja hoitajat laittoivat rinnalle ja antoivat nukkua vieressäkin, jos halusi. Varsinaisia kipuja ei ollut särkylääkkeiden ansiosta, mutta liikkumaan en pystynyt yhtään. Maha ei tuntunut omalta ja olo oli kuin olisi hakattu lantiosta ylöspäin ja rinnasta alaspäin pesäpallomailalla. Illalla pystyin jo kääntämään kylkeä ja kävin hoitajan kanssa vessassa pesulla. Katetrin sain pois seuraavana aamuna ja silloin menin ihan itse suihkuun, vaihtelin voimien mukaan vaippaa, hain ruokaa ja kävinpä sairaalan kanttiinissakin.. Toipuminen oli siis tosi nopeaa ja yllättävän kivutonta. Sängystä nouseminen oli muutaman ekan päivän suorastaan helvetillistä, mutta kaikki muu sujui ongelmitta ja kivutta. kävely, kakkaaminen, pissaminen, vauvan hoito yms yms, kunhaan vaan muisti lepäillä paljon, mutta myös liikkua, jolloin verenkierto vilkastuu.Maha oli pari päivää kosketusarka ja kohdunpainelu sattui aika lailla ja vatsalihakset ovat kipeät ja niin sanotusti täysin käyttökelvottomat muutaman päivän.
Synnytyksestä tulee huomenna viikko ja olo on tosi hyvä. Kaikkea pystyisin kyllä tekemään jos ei tarvitse nostaa tai painaa mahaa =) mutta otan muutaman viikon tosi rauhallisesti, ettei tule takapakkia. Haava ei ole kipeä, mutta särkylääkkeitä otankin kyllä joka neljäs tunti, enkä uskalla vielä vähentää. Minulla toipuminen sektiosta on ollut huomattavasti nopeampaa ja kivuttomampaa kuin alatiesynnytyksestä, mutta mun edellinen synnytys olikin ihan horror-kamaa kun tikkejä toosassa oli yli 30 kpl, kun episotomioita tehtiin useampi. onneksi vain yksi synnytys tuhannesta on sellainen kuin minulla oli. Normaalistihan alatiesynnytyksestä palautuu nopasti ja valtaosa pystyy istumaan jo seuraavan päivänä. Mun kohdalla asit vaav tuntuu välillä menevän vaikeimman kautta, kuten taas tämän imetyksen kanssa. Nännit vuotaa verta ja tissit ovat kauttaaltaan kovat ja erittäin kipeät, vaikka erittäin kivuliaan imetyksen lisäksi lypsän aamuin illoin. kuulemma pari viikkoa menee, että turvotus tasaantuu. Sen kun jaksais niin sitten voisi olla mahdollista korjata neidin imuotetta. Nyt on tissit niin täynnä ja turpeat, että nänni ei erotu ollenkaan, vaikka normaalisti mulla on ihan melkeinpä isot nännit. Vauvan on sis mahdoton saada kunnollista ja oikeaa otetta. Viime yönä annettiin jo pullosta, kun neiti halusi imeä tissiä kahden tunnin välein tunnin kerrallaan!!!! No lypsymaitoa on jo litratolkulla pakkasessa, joten annamme välillä pullosta, että nännit saisivat hieman levätä. Ilmeisesti kaikilla ei rinnatkaan pakkaannu näin pahasti, vaan maito nousee pikkuhiljaa.. Imetysvinkkejä otan vastaan mielelläni. Tässäpä tarinaa taas kerrakseen. Suppareita teille puhaltelen ja onnea koitoksiin. lähden pyyhkimään puklut paidalta ja pesemään sinapit neidin pyllystä. Senkin olin unohtanut että savet on näin alkuun ihan jokaisessa vaipassa.. mutta ihana tuoksuva ja tuhiseva nyytti tämä on ja niin rakas!!!!! mamu ja nyytti 7 pvä
 
Lalla71
Kipeille pakkautuneille rinnoille suosittelen lämmintä suihkuttelua niille, ja onhan sulla kaali kaapissa? Lypsä pahin pingotus ennen imetystä, jotta tyttö saa otteen nännistä. Tsemppiä siis. Palautu muistiin omat hankaluudet 1,5 vuotta sitten, kääk. Mä käytin maidonkerääjiä nännien suojana, kun ne saa aseteltua niin, ettei mikään osu niihin, niin uskaltaa vähän liikkuakin ja pitää ehkä paitaakin päällä (vaikka landella asutaankin piti silti olla paita päällä kun ulos meni;) ) ja sitten kans käytettiin noita imetystaukoja, jotta nännit sais edes hetken rauhan, mutta tietenkin silloin maito pakkautu. Ja parempaa kuin lansinoh oli musta oma maito, sitä rypistin joka välissä nännin päälle voitelemaan rikkoutunutta ihoa.

Imetysvinkkinä imetystuki-ihminen neuvoi mua silloin viettämään pari päivää "pesimistä", eli vauva vaippasilleen ja äiti ja vauva peiton alle ihokontaktiin, niin tutustuu paremmin ja helpottaa imetystä. Meillä ainakin auttoi niin moneen probleemiin silloin, että ollaan suunniteltu samaa "ohjelmaa" tulokkaankin kanssa, kun mies on kotona.

Miten sun esikoinen on ottanut tilanteen?

Miksei ne antanut ´sulle mitään kipulääkettä?
 
lazy 82
Mamu79 / la 1.2 / toinen lapsi / Lahti / Tyttö, s 20.1. 3295g/48cm
lazy 82 / la 2.2 / ensimmäinen / Tyttö, s. 25.1. 3200g/48cm
Äiti 77 / la 3.2 / toinen lapsi / Espoo / Poika
PikkuMyy79 / la 7.2 /ensimmäinen / Tampere
Marikki81 / la 9.2 / esikoinen / Vantaa /
Helii75 / la 10.2 / ensimäinen / espoo
jenna87 / 12.2 / ensimmäinen / lahti /
Lillis / la 13.2 / toinen lapsi / Pohjois-Uusimaa /
Mamuska71 / la 15.2 / neljäs lapsi / Länsi-Uusimaa /
Mimona / la 15.2 / ensimmäinen / Pohjois-Suomi / Poika
Tuulis70 / la 16.2 / toinen lapsi / Kaakkois-Suomi /
Mini80 / la 17.2 / ensimmäinen /
Ruu80 / la 17.2 / esikoinen /
Sarppa75 / la 19.2 / neljäs lapsi / Pohjois-Suomi /
Natiainen79 / la 21.2 / kolmas lapsi / Varsinais-Suomi /
Liliania / la 21.2 / ensimmäinen / Helsinki / Tyttö
Sini74 / la 21.2 / toinen lapsi / Pääkaupunkiseutu /
Lalla71 / la22.2 / toinen lapsi / Häme /
Mama09 / la 22.2 / esikoinen / Varsinais-Suomi /
Annika83 / la22.2 / esikoinen / Vantaa / Tyttö
Dada&Kirppu / la 23.2 / esikoinen / Helsinki /
Bijou73 / la 25.2 / toinen lapsi / Kuusankoski /
Karpalomarja / la 25.2 / ensimmäinen / Pohjois-Suomi / Poika
Salmaz78 / la 26.2 / ensimmäinen / pk-seutu / kaksos tytöt
 
Karpalomarja
Lämpimät onnittelut Mamulle ja Lazylle tyttövauvojen johdosta!

Meillä oli synnytystapa-arvio. Alatiesynnytys on tulossa ellei röntgenissä ilmene jotain muuta. Kohdunkaulaa oli vielä jäljellä 4 cm, vauva ei ollut laskeutunut eikä kiinnittynyt ja supistuksia ei ole nyt äippäloman aikana ollut, joten ei taideta ihan lähiaikoina vielä päästä synnyttämään. Lääkäri sanoikin, ettei anna enää uutta aikaa vaan sitten tulen seuraavan kerran kun on synnytyksen aika ellei ilmene mitään muuta tarvetta mennä käymään. Vauvan tämänhetkinen kokoarvio on 3,1 kg ja tänään mennään viikoilla 36+0.
Ollaan kotonakin saatu jo hoitopöytä kasattua ja laitettua paikoilleen. Samalla ollaan siivottu muutenkin paikkoja ja muutettu huonekalujen järjestystä. Hidasta hommaa, mutta tuntuuhan tuota aikaakin nyt olevan kun ei ollut vauvakaan vielä syntymässä.
 
äiti 77
Onnnea Lazy!!
Kunpanyt olisin itse jo seuraavana vuorossa...maha on aivan oireeton..ei supistele ei särje..ei mitään.
Huomenna saan tietää sen sektio ajan perjantaille..että sitä nyt odottelemaan sitten. Pää ihan tyhjä, varmaankin oon niin jännittynyt että en uskalla edes sitä oikein ajatella...no vielä kaksi yötä aikaa käynnistyä omin avuin..hurjaa. Nyt sänkyyn nauttimaan viimeisistä hieronnoista ja rasvauksista mitä mieheltä taitaa irrota=). Öitä!
 
Annika83
Heippa pitkästä aikaa, en ole teitä missään vaiheessa unohtanut, vaan olen käynyt lukemassa juttujanne päivittäin mutta, en vain ole saanut aikaiseksi itse kirjoittaa kaiken kiireen ja stressin keskellä.

Aloitetaanpa lämpimistä onnitteluista mamulle ja Lazylle!!!! ihanaa, paljon haleja ja onnitteluja tyttö vauvojen johdosta.

Meillä on ollut muutto käynnissä ja se onkin jäänyt lähes kokonaan minun harteilleni kun mies on yrittäjä ja väkisin kiinni töissä tietenkin. No hyvin on selvitty ja vauva pysynyt masussa mukana loistavasti vaikka jatkuvasti onkin tullut kanneltua ja nosteltua raskaistakin kasseja ja laatikoita.

Muuton välissä kävimme tuossa rv35 viikon lapissa rentoutumassa mieheni ja koirien kanssa. Matka meni hyvin vaikka 12tunnin autossa istumiset ja patikointi retket lumihangissa aiheutti kyllä kohtuuttomia suonenvetoja öisin. No, nyt alkaa olla muutto loppusuoralla, sunnuntaina luovutetaan avaimet pois vanhasta asunnosta ja minulle on annettu päällikön rooli lauantaina tehtävään viimeiseen kuorman siirtoon.

Kävin viimeisessä lääkärin tarkastuksessa tiistaina ja kaikki oli oikein hyvin. Vauva oli edelleen raivotarjonnassa niinkuin on ollut joka kerta viikolta 24 lähtien. Kohdunkaulaa oli jäljellä enää 2cm mutta kiinni eikä lapsikaan ole kuulema vielä kokonaan laskeutunut. Näinollen lääkäri oli sitä mieltä että vaavi ei tule syntymään vielä 2viikon sisällä mutta ei myöskään tule odottamaan sinne 22.2 asti. Sanoi tulevan näillänäkymin jo aikaisemmin, sen verran kuulema muuttaminen ja häärääminen on saanut jo aikaiseksi=) no jäämme odottamaan=)
Jalat olivat ainoat mistä oli hieman huolissaan kun niissä on nyt viime viikonlopusta asti esiintynyt (varsinkin iltaisin) aika kovaa turvotusta. Käski jalkojen takia nyt himmata vauhtia ja pidellä päivisin jalkoja enemmän kohti taivasta jotta ei mitään tulppia saataisi aikaiseksi.
Itsellä vain kova stressi saada kaikki kassit ja laatikot purettua ja tavarat paikoilleen ennekuin lapsi syntyy ettei tarvitsis sairaalasta tulla kotiin keskelle ydinräjähdystä mistä ei löydä mitään. Vauvan huone on sentään valmis=) Kyllä on muuten uskomatoman ihanaa kun on tilaa=) muutimme 55m2 kaksiosta 140m2 omakotitaloon joten tilaa on vähän toisella tavalla...toisaalta tuli muutama lamppu ja matto jouduttua hankkia kun tänne niitä tarvittiin hieman enemmän kuin edellisen kokoiseen asuntoon. Heh=)

Annika83 + Nyytiäinen rv 36+4
 
Bijou73
Onnea Lazylle ja koko perheelle! kiva kuulla, että kaikki meni hyvin. Samanlaisia synnytyksiä toivotaan muillekkin!!!

Meillä oli taas maanantaina kontrollikäynti polille ja nyt on taas ihan mukava mieli. Oon vissiin ansainnut jonkinmoisen kanta-asiakkuuden, kun kätilöt vähän järjestelivät juttuja ja sain taas eri lääkärin. Ja oikein hyvä niin! Se toinen olis ollut se samainen erikoistuva joka pompottaa meitä milloin mihinkin tutkimukseen. Nyt oli semmoinen vanhempi mies ja aivan kertasen ihana! Käytiin läpi monta asiaa ja se selitti maallikon kielellä kaikki mieltä vaivanneet jutut. Tehtiin myös ne strerilisaation paperit valmiiksi ja käytiin läpi sekin ihan noin toimenpiteenä.
Lopussa se vielä sanoi niin ihanasti että "En minä kuule nyt keksi sinulle oikein mitään huolestumisen syytä...".
Ja siis kuitenkin ne verenpaineet on taivaissa ja vähän jo alkaneet vaikuttamaan istukan toimintaan, mutta siis niin vähäisessä määrin ettei vielä vauva tiedä siitä mitään.
Ens viikolle riittää siis perusneuvola ja toksemia kokeet labrassa. Ei 70km suuntaansa ajelua polille...
Kehui vielä vauvaa varsin vilkkaaksi... Ihan jouduin kysymään, että ai tämäkö vilkas?! Minusta kun tää on niin leppoisa yksilö esikoiseen verrattuna! Liikkuu joo, mutta silleen ihanan rauhallisesti ja "loivasti". Esikoinen oli melkoinen melskaaja ja sähikäinen, piti jo kohdussa puoliaan ja potki kunnes olin neidille mieleisessä asennossa. Nyt yksivuotiaana alkaa olla jo selvillä, että kyllä on perhana temperamentin itselleen jostakin kaivanut! Edelleen on sähikäinen ja hirmuinen menijä. Käveli 10kk ikäisenä ja juoksi 11kk, nyt kiipeilee, yrittää hyppiä ja ilmaisee tahtoaan varsin selkeästi!

Kohdunsuu oli edelleen takana, ehkä hiukan pehmennyt mutta kiinni ja eiköhän sitä edelleen ole jäljellä se 3cm. Ei ainakaan ole kovin paljon ollut niitä kipeitä supistuksia.

Vähän kuitenkin epäilen, että mäkistartti (käynnistys) joudutaan tälläkin kertaa tekemään... Viimeksihän se verenpaine ei vaikuttanut siihen istukkaan, mutta myrkytys kun tuli ja vielä alkoi ne vedetkin tihkumaan ja tulehdusarvot nousta niin sillä sitten ikimuistoiseen starttiin jouduttiin.. Silloin ekana päivänä sitä kyllä jo oikein toivoin, mutta kyllä jo kolmantena päivänä kadutti omat toiveet!
Täytyy alkaa itse yrittämään käynnistystä kotikonstein - se kolme ässää... Siis sitten lähempänä sitä h-hetkeä tai jos alkavat edes uhkailemaan käynnistyksellä.

Ei sitten yllätys pyllätys saatu sitä syntymättömän lapsen vakuutusta :-( Syynä mainitsivat esikoisen aikaisen raskausmyrkytyksen ja nää Kyöstin rakenneultran löydökset. Noh, sitten laitokselta kotiuduttua vaan uutta matoa koukkuun. Ei se meille kyllä yllätys ollut, epäilin vakuutuksen saamista jo ennen K:n rakenneultraa.

Meillä esikoinen menee mummolaan viikonlopuksi ja saadaan hoitaa pitkästä aikaa parisuhdetta! Tod. näk. kaadutaan vaan uupuneina sänkyyn... Noh, jos saisi vaikka saunottua ja istuttua kynttilän valossa, kunnon pihvi ja lasillinen viiniä ja ehkä vähän yleismaallista keskustelua... Tai sitten tosiaan vain ihanaa, kauan kaivattua katkotonta unta ja aamuisin rauhassa köllöttelyä niin pitkään kuin vain jaksaa kölliä!

Bijou ja Kyösti 36+2
 
Lalla71
Äippäpoliterveisiä: kohdunkaula 3cm, pehmennyt ja kiinni. Painoarvio 3250g (aikas tarkkaa ;) ), eli lääkärin mukaan isompi kuin esikoinen (joka painoi 3216, ihan 34g Isompi!!!) Mulla olikin sype-lääkäri vaihtunut, ja tää oli nuori, tehokas ja oman oppineen päänsä sisällä, ei vissiin noita vuorovaikutustaitoja kovinkaan paljoa treenannut... Taisin pilata sen kliinisesti puhtaan ja emotionaalisesti stabiilin päivän tyrskymällä räkää ja kyyneleitä lähes koko vastaanoton ajan, ja kaiken huipuksi nenä alkoi valua solkenaan verta. Olen ollut tosi huonouninen eli helvetin väsynyt, kaikki ed synnytyksen jutut jatkuvasti mielessä ja muutenkin tosi itku- ja räjähdysherkkä. Mun perheparka... LÄäkäri lateli kaikenmaailman latteuksia ja lapsellisia neuvoja, ja mua ärsytti etten saanut itkuani loppumaan, kun sen lekurin kanssa nyt ei ainakaan kannattanut tunne-elämäänsä ja pelkojansa jakaa. No, vauvalla vaikutti kaikki olevan hyvin, joten sen puolesta ei liene huolta kuitenkaan.

Lalla 36+4
 
Annika83
Mamu79 / la 1.2 / toinen lapsi / Lahti / Tyttö, s 20.1. 3295g/48cm
lazy 82 / la 2.2 / ensimmäinen / Tyttö, s. 25.1. 3200g/48cm
Äiti 77 / la 3.2 / toinen lapsi / Espoo / Poika
PikkuMyy79 / la 7.2 /ensimmäinen / Tampere
Marikki81 / la 9.2 / esikoinen / Vantaa /
Helii75 / la 10.2 / ensimäinen / espoo
jenna87 / 12.2 / ensimmäinen / lahti /
Lillis / la 13.2 / toinen lapsi / Pohjois-Uusimaa /
Mamuska71 / la 15.2 / neljäs lapsi / Länsi-Uusimaa /
Mimona / la 15.2 / ensimmäinen / Pohjois-Suomi / Poika
Tuulis70 / la 16.2 / toinen lapsi / Kaakkois-Suomi /
Mini80 / la 17.2 / ensimmäinen /
Ruu80 / la 17.2 / esikoinen /
Sarppa75 / la 19.2 / neljäs lapsi / Pohjois-Suomi /
Natiainen79 / la 21.2 / kolmas lapsi / Varsinais-Suomi /
Liliania / la 21.2 / ensimmäinen / Helsinki / Tyttö
Sini74 / la 21.2 / toinen lapsi / Pääkaupunkiseutu /
Lalla71 / la22.2 / toinen lapsi / Häme /
Mama09 / la 22.2 / esikoinen / Varsinais-Suomi /
Annika83 / la22.2 / esikoinen / Lapinjärvi / Tyttö
Dada&Kirppu / la 23.2 / esikoinen / Helsinki /
Bijou73 / la 25.2 / toinen lapsi / Kuusankoski /
Karpalomarja / la 25.2 / ensimmäinen / Pohjois-Suomi / Poika
Salmaz78 / la 26.2 / ensimmäinen / pk-seutu / kaksos tytöt
 
PikkuMyy79
Täältä sellaisia kuulumisia, että yöllä meni ekat lapsivedet (jatkunut päivän mittaan) ja käytiin sitten sairaalassakin tsekkauksessa. Arvot oli hyvät ja päästiin kotiin odottamaan supistusten alkamista. Jos ei ala tämän päivän aikana, synnytys käynnistetään huomisaamuna! Jännää, jännää :)
 
Marikki81
Hirmusesti onnea Mamu79 ja lazy82 tyttövauveleiden johdosta!!!
Täällä ollut viime yönä ja koko tän päivän suppareita, selkä tulee tosi kipeeks ja alavatsa, melko kivuliaita. Aamulla alko tuntuu että alkaa tulla säännöllisesti, eka tuli parinkytä minuutin välein ja sitte 15 minuutin välein, mutta sit päivällä jossain vaiheessa ne väheni. Nyt on tullu sitte satunnaisesti. Viikko ois laskettuun aikaan ja haluis jo kovasti synnyttelemään. Voikohan noista suppareista ennakoida että tulis lähipäivinä lähtö synnärille?

-Marikki81 rv38+5
 
mamu79
Heippa!
En osaa sanoa mikseivät antaneet kipulääkettä kun menimme synnyttämään. kaipa ajattelivat että kestän pari tuntia tai onkohan siinä joku juttu ettei ennen leikkausta voi antaa tai jotain. Tosi outoa minustakin, kun kuitenkin olin 4 cm auki ja siinä vaiheessa yleensä annetaan epiduraali, mutta mulle ei tarjottu mitään.
Meillä menee kotona ihan mukavasti. Tuore perheenjäsen vaan on aivan hirmuinen tissimaakari. Esikoista kun en pystynyt imettämään, niin tämmöinen totaalisymbioosi on minulle aivan uutta. Esikoinen söi pullon, röyhtäisi, nukahti olkapäälle josta siirrettiin omaan sänkyyn, jos oli oikein kipeä maha nukkui minun mahan päällä, mutta kuitenkin NUKKUI.. Ei ollut väliä kuka syötti. Tämä ei tee niin! Lypsänyt olen maitoa pakkaseen jemmaan litratolkulla, mutta enpä tiedä pystynkö mihinkään kuitenkaan lähtemään. Tänään juuri kokeiltiin aamulla, että mies antaa maitoa pullosta.. No pullosta kyllä syö, mutta kun ei osaa nukahtaa kun tissille. Eli tämä meidän kaksiviikkoinen valvoi 2,5h, kun ei osannut iskän kanssa nukahtaa. Kun kaivoin tissin sitten esille, niin nukahti viidessä minuutissa. Täytyy pari kertaa viikossa tehdä niin että iskä syöttää ja nukuttaa, niin jospa oppisi että äitin ja iskän kanssa hommat tehdään eri tavalla. Saatiin kutsu häihin reilun kuukauden päähän ja olis niiiiiin kiva miehen kanssa sinne mennä ja pyytää anoppi lapsenvahdiksi, mutta jos tuo neitonen ei suostu nukahtamaan kuin tissi suussa, niin enpä taida viitsiä anoppia valvottaa. Tuttia neiti ei huoli. Muuten on toistaiseksi aika tyytyväinen tapaus, mahavaivoja itkeskeli viime yönä pari tuntia ja passitinkin miehen cuplaton ostoksille.
Esikoinen on suhtautunut tosi hienosti 2,5- vuotiaaksi. Meillä ei ole ollut mitään ongelmia. Jonkin verran enemmän uhmaraivareita, mutta mitään taantumisia tms ei ole vielä ainakaan havaittu. Aamulla kysyy ensimmäisenä, että "Missä mun oma sisko?" ja ihmisille kertoo ensimmäisenä, miten hänestä on tullut isosisko ja miten äitin tissistä tulee maitoa ja että äitillä on mahassa iso haava.. Hirmu reipas tyttö ja jotenkin yhtäkkiä niin iso! Mies on ensi viikonlopun kokonaan pois, joten sitten vasta todellisuudessa mitataan äidin ja tytärten hermot ja sietokyky.. =)
Maha on parantunut ennätysvauhtia. Eipä tosiaan uskoisi että kaksi viikkoa sitten olisi leikkauksessa ollut. Turvotusta vähän on, mutta kipuja ei juurikaan, tosin otan vielä pari kolme särkylääkettä päivässä. Maha on palautunut vanhan kokoiseksi, mutta on erittäin koomisen muotoinen pullataikinaa muistuttava "reppu". Ostan ihan taatusti tukialushousut siihen asti kun saa vähän käydä jumppailemaan, koska muuten reppu rellottaa löysänä joka kauluksesta ja helmasta..
Sitten tisseihin.. Tissit olkavat tottua imetykseen.. Nyt kärsii jo pitää paitaa päällä, eikä nännit vuoda verta.. Jei!! Rintakumeillä imetän edelleen öisin, kun syö niin usein ja pitkään, että muuten tulee nännit vielä kipeiksi. Turvotus ja kipu on tasaantunut. Isohkot nämä vieläkin ovat, mutta eivät enää kivikovat pallot. Enää ei tarvitse aamuin illoin lypsää, vaan riittää että aamusyötön jälkeen pumpulla tyhjennän. Ilman kunnon pumppua olisin taatusti saanut rintatulehduksen, kun vauva vasta oikeastaan nyt osaa ja jaksaa tyhjentää koko rinnan ja mulla sitä maitoa tosiaan pakkasi rintoihin koko Suomen edestä!!
Hyvää vointia kaikille ja onnea synnytyksiin ja vauva-arkeen ja käykäähän kertomassa kuulumisia!!
Mamu79 ja tissimaakari 2vkoa
 
äiti 77
Ihanaa!! Ollaan eilen kotiuduttu vauvan kanssa .Poika painoi 3720g, 51cmja päänympärys 37,5. Kaikki meni hyvin.Topipuminen sektiosta oli aika hurja kokemus, mutta nyt lääkkeet kohdallaan ja olo superhyvä. Maito nousu viimeyönä kunnolla ja poika aivan ihana. Molemmissa jaloissa todettiin täydellinen lomkkaluksaatio,eli lastat saadaan ilmeisesti loppuviikosta. Mutta se on pientä kun kaikki muuten kunnossa.
 
Annika83
OI ihanaa! Paljon onnea äiti 77 pojan johdosta!!!=)=)
Mukava kuulla että olosi on jo hyvä ja että kaikki on mennyt hyvin=)

Täällä kärsimättömänä odotellaan omaa h-hetkeä...
 
Lalla71
Onneksi olkoon äiti 77!
Ihanaa kuulla että sektiosta toipuu :) ja noin pian todellakin!!! Kun mamukin toipuu lähes täysin kahdessa viikossa, se on kyllä ihme, kun ajattelee, kuinka isosta leikkauksesta sektiossa on kyse.
Se on rohkaisevaa. Jos omalle kohdalle tulee jostain syystä sektio, ei aivan niin hirveesti hirvitä enää,

Mamu, meidän likka söi täysimetysajan ympäri vuorokauden 1,25-2h tunnin välein, koko ajan. Ja kun lisäksi olin suihkutissi, ei voinut kuvitellakaan menevänsä yhtään minnekään, jollei imetyspaikat ollu kartoitettu huolella etukäteen, siis korkeintaan sukulaisiin ja hyville ystäville. Pullosta joi kun olin koulutuksessa, isä ja laps siis mukana, vasta muutaman kuukauden ikäisenä... Nyt naurattaa kun ajattelee millaista tissin ympärillä elämistä se aika oli, vaan eipä naurattanut silloin. Toivon hartaasti, että kuopuksella olisi edes puolen tunnin pidempi kylläisyysaika;)

Mitä toi lonkkaluksaatio kaikkea tarkoittaa äiti 77? Kuinka kauan lastoissa, millaisissa lastoissa???

Mulla on niin helvetilliset liitoskivut, että Annikan tavoin odottelen todella innokkaasti h-hetkeä

Lalla 37+3
 
Sarppa75
Onnea jo synnyttäneille!!!

Täällä on kans liitoskivut ihan järjettömät.. Ja synnyttämään voisin jo omasta puolestani lähteä. Hieman tuo matka hirvittää, sairaalaan melkein 100 km ja kahessa edellisessä raskaudessa en ehtiny ku tunnin olla sairaalassa kun muksu oli jo syntynyt. Tosin viimesimmästä synnytyksestä on 5 v joten eipä tässä tiedä miten homma tällä kertaa etenee.. Sukupuolta ei tiedetä, lapset oottavat tyttöä ja mies poikaa, jompikumpi toivehan se toteutuu =) Tälläkin kertaa oma huoli ja toive kohdistuu lapsen hyvinvointiin, kun pienellä olisi vain kaikki ok. Olo on kuin esikoista oottaessa, vaikka pitäisi jo olla mulle tuttua puuhaa =)
 
Karpalomarja
Lämpimät onnittelut Äiti77 vauvan johdosta!

Täällä odotellaan vielä. Vauva ei ole edelleenkään laskeutunut. Neuvolatäti meinasi, että voidaan joutua odottelemaan vielä parikin viikkoa. Vauva on hänen mukaansa sievän kokoinen, joten ei pitäisi kovin iso olla ja hankaloittaa synnytystä ainakaan kokonsa puolesta. Hemoglobini oli hieman noussut ja samoin painoa oli mulle tullut reilussa viikossa kilo lisää. Voi kuulemma johtua loppuraskauden turvotuksesta. Olo ei kyllä ole yhtään turvonnut. Sf-mitta on 32 cm ja vauvan kokoarvio kulkee keskikäyrää pitkin. Liitoskipuja on täälläkin. Jopa häntäluu, joka vihdoin kuvattiin ja todettiin murtuneeksi, kipuilee jälleen kun lantion löystyessä löystyy myös häntäluu jotta se voi joustaa synnytyksessä.
Vauvalle saatiin vihdoin sänky kasattua ja muutenkin alkaa olla valmista uutta tulokasta varten. Oikeastaan vasta pedattuani vauvan sängyn tajusin, että meille tosiaan tulee vauva.
Viikonloppuna nousi myös maitoa rintoihin ja ensimmäiset ternimaitotipat purkautuivat.
Onneksi nyt on kaikki valmennukset jo käyty eikä jäljellä ole enää kuin viikottaiset neuvolakäynnit.

Karpalomarja 37+0
 
Lalla71
Oottekos Sarppa ja Karpalomarja keksineet mitään mikä helpottais liitoskipuihin? Mä vedän täällä panadolia, mutta ei sillä taida olla ees lumevaikutusta. Tukivyötäen voi kuvitellakaan enää laittavani, kun turvottaa muutenkin toi mahanalus yläreisiä myöten ja kaikki mikä vähänkään painaa, saa lähteä samoin tein.
 
Marikki81
Täällä onnellinen pienen pojan äiti !! Poika syntyi maanantaina pari päivää kestäneiden suppareiden jälkeen. Strategiset mitat 3090g ja 48cm. Ei mikään iso jässikkä, mutta juuri sopivan ihanan suloinen <3

Opetellaan uusia juttuja ja kirjoittelen synnytystarinaa paremmalla ajalla.

Mamu79 / la 1.2 / toinen lapsi / Lahti / Tyttö, s 20.1. 3295g/48cm
lazy 82 / la 2.2 / ensimmäinen / Tyttö, s. 25.1. 3200g/48cm
Äiti 77 / la 3.2 / toinen lapsi / Espoo / Poika
PikkuMyy79 / la 7.2 /ensimmäinen / Tampere
Marikki81 / la 9.2 / esikoinen / Vantaa / Poika, s. 2.2. 3090g/48cm
Helii75 / la 10.2 / ensimäinen / espoo
jenna87 / 12.2 / ensimmäinen / lahti /
Lillis / la 13.2 / toinen lapsi / Pohjois-Uusimaa /
Mamuska71 / la 15.2 / neljäs lapsi / Länsi-Uusimaa /
Mimona / la 15.2 / ensimmäinen / Pohjois-Suomi / Poika
Tuulis70 / la 16.2 / toinen lapsi / Kaakkois-Suomi /
Mini80 / la 17.2 / ensimmäinen /
Ruu80 / la 17.2 / esikoinen /
Sarppa75 / la 19.2 / neljäs lapsi / Pohjois-Suomi /
Natiainen79 / la 21.2 / kolmas lapsi / Varsinais-Suomi /
Liliania / la 21.2 / ensimmäinen / Helsinki / Tyttö
Sini74 / la 21.2 / toinen lapsi / Pääkaupunkiseutu /
Lalla71 / la22.2 / toinen lapsi / Häme /
Mama09 / la 22.2 / esikoinen / Varsinais-Suomi /
Annika83 / la22.2 / esikoinen / Lapinjärvi / Tyttö
Dada&Kirppu / la 23.2 / esikoinen / Helsinki /
Bijou73 / la 25.2 / toinen lapsi / Kuusankoski /
Karpalomarja / la 25.2 / ensimmäinen / Pohjois-Suomi / Poika
Salmaz78 / la 26.2 / ensimmäinen / pk-seutu / kaksos tytöt

-Marikki ja pikkuprinssi
 
Lalla71
Onnea Marikki =)
Ihanaa perhe-elämän alkua teille.

Täällä myös säännöllisiä suppareita, katsotaan johtaako vieläkään mihinkään. Näin koko viime yön unta supistuksista ja enkä herättyäni tiennyt onko ne tosia vai unia, ja tuon tuosta piti tarkistaa onko patja märkä ;D
 
Annika83
Hieman päivittelen, jotta saataisiin kaikki maailmaan tupsahtaneet pikku prinssit ja prinsessat listalle=) Korjatkaa jos tuli virheitä jo synnyttäneiden kohdalla.


Mamu79 / la 1.2 / toinen lapsi / Lahti / Tyttö, s 20.1. 3295g/48cm
lazy 82 / la 2.2 / ensimmäinen / Tyttö, s. 25.1. 3200g/48cm
Äiti 77 / la 3.2 / toinen lapsi / Espoo / Poika,s.30.1. 3720g/51cm
PikkuMyy79 / la 7.2 /ensimmäinen / Tampere
Marikki81 / la 9.2 / esikoinen / Vantaa / Poika, s. 2.2. 3090g/48cm
Helii75 / la 10.2 / ensimäinen / espoo
jenna87 / 12.2 / ensimmäinen / lahti /
Lillis / la 13.2 / toinen lapsi / Pohjois-Uusimaa /
Mamuska71 / la 15.2 / neljäs lapsi / Länsi-Uusimaa /
Mimona / la 15.2 / ensimmäinen / Pohjois-Suomi / Poika
Tuulis70 / la 16.2 / toinen lapsi / Kaakkois-Suomi /
Mini80 / la 17.2 / ensimmäinen /
Ruu80 / la 17.2 / esikoinen /
Sarppa75 / la 19.2 / neljäs lapsi / Pohjois-Suomi /
Natiainen79 / la 21.2 / kolmas lapsi / Varsinais-Suomi /
Liliania / la 21.2 / ensimmäinen / Helsinki / Tyttö
Sini74 / la 21.2 / toinen lapsi / Pääkaupunkiseutu /
Lalla71 / la22.2 / toinen lapsi / Häme /
Mama09 / la 22.2 / esikoinen / Varsinais-Suomi /
Annika83 / la22.2 / esikoinen / Lapinjärvi / Tyttö
Dada&Kirppu / la 23.2 / esikoinen / Helsinki /
Bijou73 / la 25.2 / toinen lapsi / Kuusankoski /
Karpalomarja / la 25.2 / ensimmäinen / Pohjois-Suomi / Poika
Salmaz78 / la 26.2 / ensimmäinen / pk-seutu / kaksos tytöt
 

Yhteistyössä