HELP!!! Maito loppuu ja vauva ( 8 viikkoa ) ei suostu syömään pulloa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heeeellllp!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heeeellllp!!!!

Vieras
Mitä ihmettä tehdä? Mulla näyttää tää maito oikeesti loppuvan, ei oo maitoa tullut alunperinkään mitenkään PALJOA, mut nyt tuntuu et koht ei oo enää yhtää. Oikeesti mun ei tartte pitää rintsikoissa enää niitä liivinsuojiakaan, kun ei sitä maitoo mitenkää valu. Tissit on ihan pehmeet ja tuntuu tyhjiltä. Kyllä vauva vähän maitoa niistä saa, mut ei kauheesti. Kuuleehan sen jo siitäkin että vauva syö tissiä kuin tuttia ja nielasun ääntä ei kuulu. Eli tissistä ei vaan tuu mitää, tai tulee aika vähän.

Ollaan muutaman kerran annettu vauvalle pulloa, kerran olin kampaajalla niin mies anto maitoa pullosta ja kerran olin juonut lasin skumppaa juhlissa niin sillon annoin pullosta seuraavan imetys kerran. Sillon pullo vielä kelpasi, mutta nyt ei enää.

Jos vauva itkee kun pulloa tarjotaan, yltyy itku tosi kovaksi ja juomisesta ei tuu mitään. Jos taas koittaa pulloa tarjota vauvalle kun on hyvällä tuulella, niin menee ihan pelleilyks. Vauva vaan alkaa hymyilee ja jokeltelee pullo suussa ja pyörittelee pulloa siellä ja lopulta sylkee ulos kielellään.. ja vaikka kuinka yritetty erilaisia tuttipulloja, niin ei kelpaa mikään. Tuttikaan ei kelpaa, vaikka on kokeiltu erilaisia malleja.

Äsken kokeilin pumppailla maitoa rintapumpulla niin sain pumpattua molemmista rinnoista yhteensä 10 milliä, eli en yhtää mitää!!!!

Miten toi oppis pullolle???? :/

En tiedä siitä jos maito oikeesti loppuu mut just noilla main muistakseni(kolme pitkää imetystä takana) ollut kausia jolloin maitoa ei kertakaikkiaan tuntunut tulevan tarpeeksi, rohkaisen imettämään vaan tosi tiheästi, minulla maitoa alkoi sitten taas tulla ja todellakin riittävästi. Voi myös olla että sulla kuukautiset yrittää alkaa ja silloin maidontulossa (jälleen muistaakseni) jotain häikkää. Ne ketkä on sitten pullosta enemmän syöttäneet osaa antaa muita vinkkejä.

Imetä, imetä, imetä... mä en ole koskaan herunut pumpulle ja silti täysimetin lasta 6kk :) Luota itseesi ja anna vauvan imeä, imeä, imeä... Jos vauva on tyytyväinen ruokailun jälkeen, maitoa tulee riittävästi

Pumpattu määrä EI kerro mitään.

Kun maidontuotanto tasaantuu, tuntuu tissit tyhjiltä eikä liivinsuojia moni enää tarvitse.

Juo kolme litraa vettä päivässä, syö tajuttomasti hiilareita ja säännöllisesti muutenkin.

Lepäile vauva kainalossa ja imetä vähintään kerran tunnissa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kyllä sieltä rinnoista tulee maitoa, jos vauva on tyytyväinen ja maito nousee. Muistan kans kun se rintojen pakotus-tunne meni pois ja rinnat tuntui tyhjiltä. Mutta kyllä sieltä silti tul maitoa. Yllätyin oikein, kun 4 kk iässä piti siirtyä hetkeksi kokonaan pullolle ja kysyin neuvolasta maitomäärää, se oli n. 800 ml/ pv. En olis ikinä uskonu, että vauva saa niin paljon maitoa tyhjän tuntuisista rinnoista imettyä n. 8 krt päivässä 15 minuutissa.

niin ja mulla on tähän asti tullu jälkivuotoa ja nyt alko 2 päivää sitte ihan runsas kunnon vuoto ja epäilen että alkoko mulla nyt kuukautiset sitten ennenku ees jälkivuoto loppunu.. Eli siis vaikuttaako se maidon tuloon?

meil on huomenna neuvola, niin sit varmaan tietää paremmin et miten on kasvanu. Viimeks ( 3vk sitten) neuvolassa oli ihan ok kasvanut. Mut sillon sitä maitoa tulikin ihan erilailla...

No ymmärrätkö että ei kaikilla vaan tule vaikka kuinka imettäis? Tää vauva on tissillä tunnin välein ja yksinkertaisesti maitoa ei tuu tarpeeksi.

Muista itsekin ymmärtää se että lapsi kasvaa, ja alkaa näin ollen tarvita lisää safkaa. Ja sitä saa tilattua VAIN ja AINOASTAAN syömällä useammin. Lisämaito nousee muutaman päivän viiveellä, näitä kausia tulee muitakin. Mitä enemmän annat korviketta, sen vähemmän sun maidollesi on tilausta, ja näin ollenhan tuotanto vähenee ja lopulta loppuu kokonaan.

Pumpulla ei saa koskaan samalla tavalla maitoa kuin imemällä.

MUTTA vauva ei mene pilalle vaikka sille korviketta antaisikin. Ymmärrän myös sen ettei kaikilta kertakaikkiaan tule maitoa, mutta usein on kyse nimenomaan siitä että uskotaan maidon loppuvan, vaikkei näin ole.

kun ei se vauva ees NIELESKELE sitä maitoa, se vaan ns. PUPUTTAA tota rintaa... ei kuulu että sais sieltä juuri mitää, tai alussa ehkä kuuluu muutama nielasu, mut sit huomaa ettei se niele yhtää mitää.. :S

jos olet normisti ja tiheään tahtiin imettänyt vauvaa,ei se maito ole voinut vielä loppua.Sitten olisi eri juttu jos saisi lisäksi korviketta tai ikää olisi sen verran,että saisi jo kiinteitä.

Anna vauvan imeä ihan rauhassa. Mullakin tuntuu olevan ihan tyhjät pussit vaan rinnat, mut ei se kerro totuutta mitä vauva nistä irti saa ja jos vauva ei ole tissillä niin ei se sitä maitoa saa lisää tilattuakaan. Enkä mä ole tarvinnu yhdenkään mukulan kohdalla liivinsuojia paria viikkoa pitempään. Älä stressaa vaan käyt välillä tankkaamassa itse niin vauvakin saa maitoa :)

kun ei se vauva ees NIELESKELE sitä maitoa, se vaan ns. PUPUTTAA tota rintaa... ei kuulu että sais sieltä juuri mitää, tai alussa ehkä kuuluu muutama nielasu, mut sit huomaa ettei se niele yhtää mitää.. :S

No, toi meidän apina on nyt 5kk vanha, enkä ole milloinkaan kuullut sen nieleskelevän koko ajan. Kun aloittaa syömisen, niin kuuluu pari kulausta, mutta ei sen jälkeen.
Ei se maito lopu mihinkään. Älä huoli.
Se paine rinnoista hävisi parin kuukauden kohdalla ja palautuu aina tiheän imun kaudella. Muuten tissit tuntuu aika lössöiltä.

Niin kuin kirjoitin niin muistikuvani on jotta kk alkamisaikoihin oli jotain häikkää, taisi olla myös ettei vauva oikeen tahtonut syödäkään, kai maistui erilaiselta ja ohi meni. Minulla kans yhden lapsen kohdalla kk alkoi 2 kk synnytyksestä vaikka täysimetyksellä mentiin ja lapsi kasvoi hyvin. AA-kupin tisseillä(jotka toki kasvoi) imetin onnistuneesti ja imetyksen edityessä jo muistuttivat ketunnokkia mutta silti maitoa tuli.

Älä huoli jos se sitä luputtaa niin sieltähän tulee maitoa. Meidän vauvasta kuulu nielemis ääntä, kun sillon kun maitoa tulee suihkuamalla jolloin se ei siis ole tasaantunut ja sitä tulee liikaakin kerralla.

Mulla toistuvasti tuntuu, ettei maitoa oikein tule, mutta kun halailen vauvaa ja annan imeä (ja vähän patistankin imemään), niin parin-kolmen minuutin kuluttua virtaus alkaa. Vauva meinaa hermostua ja äitikin vähän, mutta silti imetys on sujunut mainiosti jo viisi kuukautta täysimetyksellä. Toisen lapsen kohdalla luulin, että maito vain loppui (4 kk imetin), mutta sittemmin olen hoksannut, että kun uutterasti imettää, niin maitoa on tullutkin taas hyvin.

Maitoa ei tarvitse valua eikä tissien tarvii olla kivikovat. Vauva voi niellä hyvinkin huomaamattomasti ja se tunnin välein syöminen kuuluu asiaan. Miten kauan imetät? Annatko vauvan lopettaa omia aikojaan? Jääkö itkuiseks syötyään?

Niin ja se pumpattu määrä ei tosiaan kerro yhtikäs mitään.

Hyvä ihminen, se sinun vauvasi vaint ilaa enemmän maitoa, ei se vauva välttämättä koko ajan syö siinä rinnalla, hän tilaa lisää maitoa seuraavaksi päiväksi, annat vauvan olla rinnalla niin paljon kuin haluaa ja heität niillä pulloilla vesilintua.

meil on huomenna neuvola, niin sit varmaan tietää paremmin et miten on kasvanu. Viimeks ( 3vk sitten) neuvolassa oli ihan ok kasvanut. Mut sillon sitä maitoa tulikin ihan erilailla...

Et sinä voi siitä maidon tulosta tietää. Tuossa iässä on ihan normaalia lussuttaa koko ajan, tiheää imua pukkaa ja vatsavaivatkin ovat usein pahimmillaan. Joten anna lussuttaa ja odota punnitusta.

Itse annoin esikoiselle juuri samassa iässä useampanakin iltana pullosta ison satsin pumpattua äidinmaitoa, kun olin niin varma oman maidon loppumisesta. Lapsi söi hotkimalla, oksensi kaiken pois ja jatkoi samaa lussutusta. Ja kasvoi mahtavasti.

Yhteistyössä