Help! Muuttaisitteko jos olisitte minä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Asun tällä hetkellä kimppakämpässä, jossa vuokra on vain 300e, mutta olen kyllästynyt siihen, etten saa omaa rauhaa.
Löysin unelmieni asunnon, mutta vuokra on 600e + sähkölämmityksen kulut (talvella voi olla satasenkin). Nettotuloni ovat 1600e ja työsopimukseni määräaikainen, jatkosta ei vielä ole tietoa. Uskaltaisitteko muuttaa?

Asun tällä hetkellä kimppakämpässä, jossa vuokra on vain 300e, mutta olen kyllästynyt siihen, etten saa omaa rauhaa.
Löysin unelmieni asunnon, mutta vuokra on 600e + sähkölämmityksen kulut (talvella voi olla satasenkin). Nettotuloni ovat 1600e ja työsopimukseni määräaikainen, jatkosta ei vielä ole tietoa. Uskaltaisitteko muuttaa?
No kuinka pitkä määräaika työsopimuksessa on? Oletko tyytyväinen työpaikkaan/onko työnantaja sinuun tyytyväinen eli onko todennäköistä, että työ jatkuu. Miten työmatka muuttuisi muuton myötä, entä muut sosiaaliset kuviot? Itse muuttaisin, jos määräaikaisuutta olisi vielä reilusti jäljellä tai jatko työsopimukselle melko varmaa. Onhan tuo kallis kämppä, mutta itse en kimppakämpässä olisi nuorempanakaan asumaan, jos omaa rauhaa ei olisi ollut.

Noup :barefoot:
En lähtisi hätiköiden tuplaamaan asumiskuluja. Etsisin "ei niin unelma" kämppää kohtuullisemmalla vuokralla, jos määräaikainen sopimus ei ole kovin pitkä.

Myös omistusasuntoa harkitsisin, jos elämä näyttäisi vakiintuneen tietylle alueelle. Pitkällä (15-25 v)laina-ajalla lyhennykset ovat pienempiä, kuin tuo unelmakämpän vuokra. Omistusasunnon voisi hätätapauksessa vuokrata, jos unelmatyötä tarjottaisiin kauempaa.

Kyllähän sossu pk-seudulla 600 euron vuokrankin korvaa jos sattuisi joutumaan työttömäksi.

Muualla Suomessa sitten taas 600 euroa on tolkuton kiskurivuokra yhden hengen pienestä asunnosta. Eli katselisin siinä tapauksessa halvempia asuntoja.

Tuossa tilanteessa en muuttaisi asuntoon, jossa on korkeat asumiskulut. Kerrostalovuokra-asunto, jossa kuukausittainen meno on vuokra, vesimaksi ja pieni sähkölasku ilman lämmitystä, on parempi vaihtoehto. Unelmien asunto ei tee elämästä mukavaa, jos ei tiedä, millä saa pakolliset maksut maksettua.

En muuttaisi. Noin pienillä asumismenoilla säästäisin käsirahan omaan asuntoon, ottaisin lainan ja ostaisin sillä sen unelmien asunnon. Vuokran hinnalla lyhennät jo kivasti lainaa. Säästäminen motivoisi asumaan kimppakämpässä vielä jokusen aikaa.

Yhteistyössä