Helposti juhlava kakku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surkea Noita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kakusta saa helposti näyttävän esim. kermapursotuksella! sitten koristeeksi/väriksi päälle marjoja ym. koristuksia! hyytelölläkin saa kaunista aikaan marjojen kanssa.
Täytekakkuhan itsessään on jo juhlava! :) meillä ei ainakaan arkeen tehdä..

Mun mielestä sellanen yksinkertainen on juhlavan näköinen, esim. pursotukset kermavaahdolla, sitten vaikka yks iso marsipaaniruusu, tai niitä hopeakuulia. Tai päälle vaikka mansikoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Surkea Noita:
No ko en oo mikään kauhean hyvä pursottaa..
  • Ja millähän saisi päällisen tai sivut tasaiseksi?

• päällinen eikös ole itsessään jo tasainen kun kiepsautat levyt nurinpäin. Ja jos ei reunat ole tasaiset, niitä voisi kai veitselläkin leikata tasaisemmiksi?

En kyllä kakun koristelun suhteen osaa vinkata mitään, mutta tavallista täytekakkua monta kertaa parempaa on Brita-kakku, eli täytekakkukerrosten päälle tulee ohut marenkikerros. Nam..

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jos et osaa pursotella niin tee helppo ganache suklaa kuorrutus, sitten vaan esim. marsipaaniruusu koristeeksi
http://www.kinuskikissa.fi/?p=22

Mielestäni ei toista suklaakuorrutteista kakkua kannate tehdä. Mieluummin tosiaan ihan perinteinen kermakakku. Pursota sivut, niin siitä tulee juhlavampi.

Miten ihmeessä kerman saa pysymään pursotettuna? Pitääkö se vaan vatkata vähän liikaa? Musta tuntuu, että jos vatkaa enemmän, kuin itse teen, tulee voita, mutta silti se hiton vaahto pehmenee aina niin, ettei se pysy sievästi aloillaan ja nättinä.

Joo, mansikoita päälle ja hillosokerista keität kiilteen.Jos pursotus on hankalaa, leipäveitsi kakun reunaan pystysuunnassa ja sitten pyöräytät kakun. Reunaan tulee veitsestä aaltomainen kuvio. Tai ripotat pähkinärouhetta reunaan, niin rosot ei näy. Päällisestä tulee tasainen , kun kostutuksen jälkeen laitat vaikka tarjottimen painoksi ja annat olla hetken.

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Miten ihmeessä kerman saa pysymään pursotettuna? Pitääkö se vaan vatkata vähän liikaa? Musta tuntuu, että jos vatkaa enemmän, kuin itse teen, tulee voita, mutta silti se hiton vaahto pehmenee aina niin, ettei se pysy sievästi aloillaan ja nättinä.

Riippuu millä kermalla sitä yrität tehdä.
Itse teen Floran vispillä. Kestää MAHTAVAN hyvin. Ja voi huoletta vatkata kovaksi , ei mene voiksi.

Mites ap, täytyykö sen pinnan olla sitten ihan kuin viivoittimella vedetty? Kierrän ongelman yleensä laittamalla kermat lastalla tahallani "aaltomaiseksi" pinnaksi. Säännöllisen epäsäännöllisesti siis

Mites ap, täytyykö sen pinnan olla sitten ihan kuin viivoittimella vedetty? Kierrän ongelman yleensä laittamalla kermat lastalla tahallani "aaltomaiseksi" pinnaksi. Säännöllisen epäsäännöllisesti siis

Tuo on hyvä keino ja näyttääkin kivalta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Surkea Noita:
Olisin halunnut kermasta sivut tasaiseksi ja vain kulmiin ja päälle pursotukset kun tosiaan tuo pursotus ei oo mun vahvinta lajia..
  • Täytynee nyt viel miettiä. Kaikkee sitä menee lupaamaan..

• kokeile nuolijalla saada tasaiseksi reunat ja pursottimella saa ihan sievät kulmat.

Alkuperäinen kirjoittaja leipuri:

Riippuu millä kermalla sitä yrität tehdä.
Itse teen Floran vispillä. Kestää MAHTAVAN hyvin. Ja voi huoletta vatkata kovaksi , ei mene voiksi.

Tällä olisi varmaan hyvä tehdä, mutta sen suhteen en olekaan uskaltanut vatkata ihan kauheasti, kun en ole tosiaan tiennyt, miksikä se menee. Kiitos, tätä kokeillaan ensi kerralla!

Kannattaa käyttää hyla-vispiä, se kestää vatkausta. Normaali kuohukerma on erityisesti kesäaikaan hankalaa vatkattavaa. Ja laita lastalla ensin reunaan hennosti kermaa, niin sitten pursotus "tarttuu" siihen.

Laita vähän maitorahkaa joukkoon tai sitte sunnuntain sitä tuorejuustotyyppistä vaniljajuttua tai sitte ihan vaniljakreemiä... nopein ja helpoin on toi maitorahka tai sunnuntai vanilja...

Semmoisen haluaisin, ajattelin kokeilla tehdä veitsellä aaltomaisen niinkuin joku jo vinkkasikin. Tosiian kun ei ole lastaakaan..
  • Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Laita vähän maitorahkaa joukkoon tai sitte sunnuntain sitä tuorejuustotyyppistä vaniljajuttua tai sitte ihan vaniljakreemiä... nopein ja helpoin on toi maitorahka tai sunnuntai vanilja...

Maitorahkan kanssa kannattaa olla varovainen. Pysyy hyvänä, mutta kun on hapanmaitotuote, maistuu myös siltä. Joku voi luulla kermaa pilaantuneeksi, kun ei osaa odottaa hapanta makua.

Yhteistyössä