Hae Anna.fi-sivustolta

Helpot ja maukkaat arkiruuat ?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä figaros, 03.10.2013.

1. figaros Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kysyisin uusia ideoita arkiruokiini, tuntuu omat reseptit pyörivän viikosta toiseen ympyrää.
    Erityisesti broileriruuat ovat herkkua ja niiden ohjeita otan avosylin vastaan!
    Tulisia ruokia ei sovi olla minun herkkyyden vuoksi.

2. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tänään aion valmistaa kokonaisen luomubroilerin illalliseksi. Ajattelin laittaa broilerin sisään sitruunalohkoja, valkosipulinkynsiä, jotakin yrttejä yrttimaastani sekä suolaa ja pippuria, ja pintaan voi-mausteseosta. Näin teen, jos paistan kanan uunissa.

Jos paistan sen rotiseriessä grillissä, niin silloin hieron mausteet pintaan ja sisällekin, ja paiston aikana voi hieman valella jollakin omatekemällä maustekastikkeella.

Kokonainen broileri on siitä hyvä ruoka, että tähteistä saa seuraavana päivänä aikaan vaikka mitä. Ja jos edellisenä päivänä on lisäkkeenä ollut vielä riisiä, ja sitä on jäänyt, niin vielä parempi :). Voi ainakin tehdä paistettua riisiä ja kanaa. Tai voi tehdä kanakeittoa, tulisia quesadilloja, Panini-leipiä, kanasalaattia jne.

Last edited: 03.10.2013
  3. tuo oli hyvä Vierailija

kanasalaatti, sen voi tehdä ihan broitsun suikaleistakin. Salaatista saat ruokaisan lisäämällä siihen pastaa. Ja myös normaalit tomaatit kurkut paprikat, omenat , vihreäsalaatti. Toisella kertaa sitten teet sen uunilohesta, salatinkastike antaa pirteän maun.

4. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kanasalaatilla tarkoitin tässä täkäläistä "chicken salad" en niinkään "salad with chicken", mutta oikein hyvin käy kanan tähteet vihreän salaatinkin kanssa. Itse en vain pidä vihreästä salaattiannoksesta, jossa on mitään lihaa, mutta syön kyllä tilanteen niin vaatiessa. Kalasta tykkään vihreän salaatin kanssa, samoin kananmuna tai esim. feta-juusto maistuu. Mutta tämähän on näitä makuasioita :).

Tarkoitin jotakin seuraavan reseptin kaltaista kanasalaattia.

Ingredients:
    • Dressing
    • 1 cup mayonnaise
    • 4 teaspoons apple cider vinegar
    • 5 teaspoons honey
    • 2 teaspoons poppy seeds
    • Salt and freshly ground pepper, to taste
    • Salad
    • 2 pounds boneless, skinless chicken breasts
    • 3/4 cup pecan pieces, toasted
    • 2 cups red seedless grapes
    • 3 stalks celery, thinly sliced
    Method:
    In a bowl, combine mayonnaise, vinegar, honey, poppy seeds, salt and pepper. Refrigerate until ready to dress the salad. This can be prepared up to 2 days ahead.

When the chicken is cold, dice into bite-size chunks and transfer to a large bowl. Stir in pecans, grapes, celery and dressing.

5. tuo oli hyvä Vierailija

Vihreän ja lihan yhdistäminen on minulle koko ateria ja käy esimerkiksi eväsateriaksi aivan mainiosti, tai jopa paremmin. Ei ehkä ole huolitellun aterian osa, mutta minulle käy arkihutusta aivan mainiosti. Omenan voi korvata ananaksella vihreässä ruokasalaatissa.

Tärkeintä ei ruuanlaitossa ole muistella sääntöjä, vaan elää makuyhdistelmiä ennakkoluulottomasti.

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Aivan ihanaa tulee broilerin suikaleista, kun ne maustaa suolalla, mustapippurilla, currylla ja pienellä ripauksella punaista chilijauhetta sekä lorauksella mielacetoa (balsamicon ja acasia hunajan sekoitus). Kypsennys paistinpannussa tai wokissa + sitten loraus tai pari sitruunanmehua ja vähän vettä + muutama pilkottu kirsikkatomaatti. Lisukkeeksi sopii riisi, nuudelit tai mitä kukin ikinä haluaa. Mausteiden määrä kannattaa suhteuttaa siihen kuinka vahvan makuisesta pitää. Tätä kokeilin viime viikonloppuna eikä jäänyt viiimeiseksi kokeiluksi. Sitruunamehua voi laittaa vähän reilumminkin. Tämän voi tehdä joko valmiista maustamattomista suikaleista tai sitten ostaa luuttomia fileitä ja suikaloida ihan itse. Nämä viimeiset lauseet lisäsin tähän, kun eräs kommentoija ei osannut itse ajatella, että voisi itse suikaloida broileria tämän ruuan valmistukseen.

Last edited: 08.10.2013
  7. Minusta on kummallista, että aikuiset ihmiset eivät osaa nykyaina syödä oikein, tarkoita siis, ihan
    tavallista arkipäiväistä oikean ja terveellisen ruuan syömistä. Jos haluaa pysyä terveenä ja normaalipainoisena, kannattaa syödä ihan oikeita lämpimiä aterioita, mutta aikuiselle ja varsinkin istumatyötä tekevälle riittää yksi lämmin ateria päivässä. Itse tykkään syödä lämpimän ateria vasta illalla. Jos ole töissä, niin syön lounaaksi aina keiton tai salaatin, niillä lähtee nälkä ihan hyvin eikä tule liian kylläinen olo, niin että jaksaa tehdä ilatpäivänkin hyvin vielä töitä.
    Minä ja ystävättäreni ollaan ihmetelty tätä kovaa karppausbuumia, mutta sekin taitaa kuulua niiden ihmedieettien joukkoon. On hyvin kummallista, että jotkut ihmiset alkavat käyttämään paljon voita ja kermaa ruuanvalmistuksessa, sillä luulisi ainakin kaikkien terveysintoilijoiden tietävän näiden kovien rasvojen haittavaikutukset. Yhteen aikaan mainostettiin, että leipä ei lihota, vaan se, mitä leivän päälle laittaa. Minä olen maalta kotoisin ja meidän lapsuudenajan perheessä syötiin aina vaan jotain tummaa kokojyväleipää, kaikkein eniten ruisleipää. Minusta suomalainen ruisleipä on erittäin hyvää, minä olen aina tykännyt ruisleivästä ja syön sitä 4 palaa joka päivä. Lapsena tykkäsin kovasti myös näkkileivästä ja muistankin että joillakin kesäleireillä oli aina iltapalaksi hyvin haudutettua teetä ja ruisleipää ja miten hyviltä ne maistuivatkaan yhdessä !
    Olen tottunut syömään myös aamuisin kaurapuuroa ja sekin on hyvänmakuista ja haudutettu
    ohrapuuro on herkullisen makuista. Kun syö näitä kokojyväviljoja sisätäviä ruokia niin vatsa tomii hyvin.
    Tästä terveellisestä syömisestä on Suomessa valistettu hyvin 70-luvulta lähtien: Sitä tulee jatkuvalla syötöllä radiosta, televisiosta, sanomalehdistä ja aikakausilehdistä ja netistä löytää
    nykyään ihan kaikkea mahdollista ravitsemukseen liityyvää tietoa, kun vain itse viitsii hakea.
    Kyllä kaikki aikuiset ihmiset varmasti tietävät, millaista on terveellinen syöminen: Kokojyväviljaa,
    vihanneksia, kasviksia, hedelmiä ja marjoja ja kanaa ja kalaa ja vähän lihaa sekä juoda paljon vettä. Minä itse tykkään kovasti kalaruuista, mutta ne ovat usein kalliimpaa sorttia eikä aina ole aikaa valmistaa niitä itse. Minun itse pitäisi lisätä hedelmien ja marjojen syöntiä ja sen aion tehdäkkin.
    Minä haluan pysyä terveenä ja syödä aina terveellisesti, joten minulla ei ole vaaraa tulla neuroottiseksi syömisten suhteen eikä sairastua mihinkään syömishäiriöihin.
    Syökää ihmiset ruisleipää ja syökää ihan oikeata ruokaa !

8. Edellinen kirjoitti, että aikuiselle riittää yksi lämmin ateria päivässä.

Me syömme kolme lämmintä ateriaa päivässä. Aamulla puuroa ja marjoja, jugurttia ja kahvia. Lounaalla keittoa ja leipää, kahvia ja jotain kahvileipää. Illalla kolmen ruokalajin päivällinen. Tänään alkuun lohisalaatti(kylmäsavulohesta), pääruuaksi kanan rintafile ja curryvihannekset, jälkkäriksi brie-juustoa ja crissinitikkuja. Lisäksi useoita heselmiä välipaloina.

Ei ole meillä liikakiloja ja aina olemme olleet terveitä. Toinen meistä tekee etätyötä, toinen kipaisee lounaalle lähipankista. Lapset ovat maailmalla.

9. mikä Vierailija

on broitsu?

10. en ymmärrä Vierailija

miten aikuinen voi syödä kolme lämmintä ateriaa päivässä.
    Itse syön aamiaista kotona, eväät työpaikalla tai käyn lounaalla, illalla jotain kevyttä. Ei työssäkäyvä kertakaikkiaan voi vain syödä ja vielä lämpimiä aterioita.
    "Heselmistä" en ole ikinä kuullut, ehkä on jokin uusi muotiruoka.

11. tuota Vierailija

sekavaa hiilihydraattipommia en haluaisi edes nähdä, saati sitten syödä.
    Valmiit, halvat , paketissa myytävät broilersuikaleet ovat etovia, ne on tehty eläimen huonoimmista osista eli jätteistä.

12. kirsikkapuu Vierailija

Ananas on tosi ihanaa salaateissa, antaa mehukkuutta.

13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Minä olen aina kuvitellut broilerin olevan proteiini juttu enkä hiilari juttu. No ainahan sitä jotain uutta oppii.

Last edited: 08.10.2013
  14. Barca2000 Vierailija

Tarkoitatko, että broilerisi on proteiinia vai proteesi?

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Ihan varmasti tiesit mitä tarkoitin, kunhan piti taas vaan irvailla.

16. elli vm. 59 Vierailija

Miksi ei? Eihän se ole merkittävää, onko ruoka lämmintä vai kylmää. Määrä ratkaisee. Liikkuva ihminen tarvitsee päivittäin kaloreita 2000 tietämissä eikä ole järkeä ahtaa sitä kerralla vatsaansa.

Minä tosin syön vain kaksi lämmintä, kóska aamiaisessani ei ole muuta lämmintä kuin kahvi. Sen kanssa saatan syödä leivän tai sitten syön jogurtin, viilin tai vastaavan. Lounaan syön ravintolassa. Illalla valmistan lämpimän ruoan - usein keiton tai sitten syömme esimerkiksi kalaa tai lihaa salaatin kera.

17. korjaus Vierailija

Olisit korjannut samalla myös yhdyssanavirheesi.

18. se on Vierailija

mun veli ja sinun velihopea

19. Niinpä, mitä väliä sillä on, onko ruoka kylmää vai lämmintä. Syön aamulla kunnon aamupalan, jonka mies tekee, lapset ovat tottuneet puuroon ja sitä on joka arkiaamu. Töissä on hyvä lounas ja illalla laitan ravitsevan aterian . Välipaloja en syö.

20. 1+1+1 Vierailija

Mitä vikaa lämpimässä ruuassa on? Aamumuna paistettuna tai keitettynä on meillä ainakin lämmintä, rapea pekoni sunnuntaiaamuisin samoin. Lounas duunissa on liha/kalaruuan osalta lämmin(salaatti on kylmää). Illallinen on samoin osin kylmä, osin lämmin. Alkuruoka kylmä(ruisleipä, päällä silakkarulla), pääruoka lämmin(lihamakaroonilaatikko), tomaatit kylmiä. Jälkkäritee kuuma. Brandy huoneenlämpöinen.

PS: Typeryyden huippu on huomautella näppäilyvirheistä. S ja D ovat vierekkäiset kirjaimet.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri