Helppo mämmiohje - ei ohjeeksi uskoisi ! ! !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanhan ajan mämmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanhan ajan mämmi

Vieras
Perinteinen vanhan ajan mämmi nykyajan mukaan imellettynä.

Perinteiseen vanhan ajan mämmiin ei lisätä sokeria eikä siirappia.

Perinteinen vanhan ajan mämmi valmistuu vedestä, mataasta ja jauhosta. Ja mausteeksi ainoastaan ripaus suolaa imeltämisen jälkeen.

OHJE:
450g ruismaltaita
800g ruisjauhoa
3 litraa 65 asteista vettä
½-1 teelusikallista suolaa imeltämisen jälkeen

Kaikki maltaat ja jauhot sekoitetaan kattilassa huolellisesti koko vesimäärään notkeaksi puuroksi. Kattila laitetaan 65-70 asteiseen sähkölieden uuniin imeltymään 3-5 tunniksi.

Imeltymisen jälkeen lisätään suola ja kattila laitetaan liedelle ja kuumennetaan koko ajan tehokkaasti sekoittaen, niin että puuro alkaa kiehumaan. Kiehumisen alkaessa kattila siirretään sivuun ja annetaan hetken muhia ja jäähtyä. Puuro laitetaan uunivuokaan ja paistetaan 130-150 asteisessa uunissa 2-4 tuntia. Paistamisen aikana pinnalle voi tarvittaessa lisätä muutaman kerran hiukan vettä kuorettumisen vähentämiseksi.

Mämmi on parhaimmillaan kun sen annetaan tekeytyä 2-3 päivää.

Tolleen mamma sen joo teki. Tosin parissa eri vuoassa koska toiseen lisättiin hieman pomeranssinkuorta mauksi.
Sulla on taas joku varjo perässä, joten kysyn tässä, minkä niminen sun mamman resepti oli Ruunebergin tortuissa? Mulla on äidin vanha reseptilajitelma, "Pellervo- seuran Kätevä keittokirja" --vaikka se ei ole edes kirja, vaan kortisto, johon ei saanut lapset edes koskea. Isä ostanut joskus 1949. Irja Aira - Kaarina Valla tehneet. 450 ohjetta, muta sitä ei ole, vai onko nimi ollut joku muu tuolloin?

Sulla on taas joku varjo perässä, joten kysyn tässä, minkä niminen sun mamman resepti oli Ruunebergin tortuissa? Mulla on äidin vanha reseptilajitelma, "Pellervo- seuran Kätevä keittokirja" --vaikka se ei ole edes kirja, vaan kortisto, johon ei saanut lapset edes koskea. Isä ostanut joskus 1949. Irja Aira - Kaarina Valla tehneet. 450 ohjetta, muta sitä ei ole, vai onko nimi ollut joku muu tuolloin?

En muista yhtään. Mut punssilikööriä siihen lorautettiin ja laitettiin joulupipareidenjämiä.

Mummolla oli sellainen ruskeakantinen keittokirja missä ehkä emäntähenkilö leipoi kannessa.

En muista yhtään. Mut punssilikööriä siihen lorautettiin ja laitettiin joulupipareidenjämiä.

Mummolla oli sellainen ruskeakantinen keittokirja missä ehkä emäntähenkilö leipoi kannessa.
Tuossa mun vanhassa on kokonainen kinkku tarjoiluvadilla, josta essupukuinen ja huivipäinen emäntä tai varmaan kokki, leikkaa kinkkua. Huvittavaa on, että siinä lukee "Tervetullut lahja perheenemännille ja morsiamille" --sehän se on ollut tuolloinkin! Äiti ei muistanut, et olis tehneet koskaan fredrikantorttuja, mut joulunaikaiset leivonnaisten rippeet siihen on murskattu, ei kuitenkan limppua tai muuta leipää.
On muuten uusia sana mulle: aivina vähän samaa kuin palttina, mut mitä tiedät niistä? Heillä on kasvatettu pellavaa, mut sitä ei ole kehrätty itse, vaikka onkin liotettu joessa koko kesän. Siemenet ovat keränneet talteen aina, et on jotakin kylvettävääkin seuraavana kesänä.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue...aenkelin-liettuan-etymologisessa-sanakirjassa

Tuossa mun vanhassa on kokonainen kinkku tarjoiluvadilla, josta essupukuinen ja huivipäinen emäntä tai varmaan kokki, leikkaa kinkkua. Huvittavaa on, että siinä lukee "Tervetullut lahja perheenemännille ja morsiamille" --sehän se on ollut tuolloinkin! Äiti ei muistanut, et olis tehneet koskaan fredrikantorttuja, mut joulunaikaiset leivonnaisten rippeet siihen on murskattu, ei kuitenkan limppua tai muuta leipää.
On muuten uusia sana mulle: aivina vähän samaa kuin palttina, mut mitä tiedät niistä? Heillä on kasvatettu pellavaa, mut sitä ei ole kehrätty itse, vaikka onkin liotettu joessa koko kesän. Siemenet ovat keränneet talteen aina, et on jotakin kylvettävääkin seuraavana kesänä.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue...aenkelin-liettuan-etymologisessa-sanakirjassa

Eikö aivinasta ehty alusvaatteita ja "hienompia" kankaita ja palttina oli sitä vähän karkeampaa?

Eikö aivinasta ehty alusvaatteita ja "hienompia" kankaita ja palttina oli sitä vähän karkeampaa?
Niin varmaan, mut kun tiedän vain ne pellavaliinat, joita täti on tehnyt - minullekin - ja ne ovat aivinpellavaa. Liinoihin hän teki upeita revinnäistöitä, joita nyt näkee kirppareilla. Eivät käsitä myyjätkään, kuinka monta vuotta joku on voinut koristella niitä!

Äiti oli lähtenyt tonkimaan hyllyjä, kun kyselin asiasta ja nyt sain ohjeen: kahvikupillinen keksimurskaa, jossa seassa niitä pipareitakin, 2 kananmunaa lisäätään voijauhoseokseen yksitellen ja sitten vaan nostellaan vuokiin. Punssista ei puhunut mitään:LOL:

• Tykkää
Reactions: r0s
Äiti oli lähtenyt tonkimaan hyllyjä, kun kyselin asiasta ja nyt sain ohjeen: kahvikupillinen keksimurskaa, jossa seassa niitä pipareitakin, 2 kananmunaa lisäätään voijauhoseokseen yksitellen ja sitten vaan nostellaan vuokiin. Punssista ei puhunut mitään:LOL:

No edes osin sama resepti.

Mut mä lähden nyt reissuun, kivaa loppuviikkoa!