Helps! Onko ookoo antaa koululaisten rakentaa tunnelillisia lumimajoja, joissa kuitenkin saa leikkiä vain kaverin kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ei siis koskaan yksin? Nyt on paljon lunta ja sopiva rakentelukeli ja hienoja linnastoja ovatkin jo tehneet. Nyt huomasin, että kiellosta huolimatta on myös tunnelintapainen ja haluaisivat lisääkin sellaisia rakentaa. Onko ok rakentaa jos kuitenkin on kielto mennä sellaisiin yksin? Vai kieltäisitkö kaikki katolliset systeemit kokonaan? Kyseessä eka-viidesluokkalaiset lapset.

Kieltäisin kokonaan tunneleiden rakentelun. Sitä voi kaveri mennä paniikkiin, jos toinen jää sortuvaan tunneliin. Tai pelkää saavansa satikutia vanhemmilta jos kielloista huolimatta on tunneleita tehty, eikä sitten uskalla kertoa jos sinne joku jää alle.

Jos niiltä on jo kertaalleen kielletty tunnelien rakentaminen ja ovat silti rakentaneet, ei mitkään lisäsäännöt auta turvaamaan noita leikkejä.

jos on joku taloyhtiön piha tai yleinen alue niin ihan viaton saattaa sinne mennä leikkimään....voi rakentaa paljon muutakin kuin niitä missä kattoja. polkuja ja linnoja ja katoksi vaikka pulkka jos pakko saada katto.

Mä annan kaivaa jos itse seison vieressä. Sama homma leikkimisessä. Aikuisen valvonnassa saa mennä lumitunneliin eikä silloinkaan sinne kaikkein kauimmaiseen.

Sanokaa mitä sanotte mutta meillä toimitaan noin. Ja meillä EHDOTON kielto niihin yksin menemisestä! Poika kysyi syytä niin sanoin että se voi sortua eikä sieltä pääse pois.

Kunnon selvennys tunneleiden mahdollisista vaaroista ja vielä varmistus, että ymmärtävät vaarat. Aikuinen valvomaan. Missään nimessä ei saa jättää tunneleita yleiselle/kerrostalon pihalle!

Mä en ole antanut rakentaa, vaan sääntö on että lumilinnan seinät eivät nouse pään yläpuolelle eikä kattoa saa tehdä. Eikä tuosta ole mitään porua tullut.

Mikä sun logiikkasi on siinä, että kahdestaan saa leikkiä mutta yksin ei???

-Jos katto sortuu, niin silloin molemmat lapset ovat yhtä suuressa vaarassa tunnelissa leikkiessään. Vai oletko antanut määräykseski, että vain toinen saa leikkiä tunnelissa ja toinen vahtii koko ajan ulkopuolella?

-Jos nyt olit kieltänyt tunneleiden tekemisen ja lapsesi oli silti tehnyt tunnelin (vastoin sinun määräystäsi), niin miksi sitten vastaisuudessakaan noudattaisi ohjeitasi? Eli leikkisivät kuitenkin molemmat tunnelissa tai lapsesi leikkisi siellä yksin.

-Vaikka lapsesi noudattaisikin ohjeitasi, niin millä valvot ettei kenenkään muun lapsi mene tunneliin ja tukehdu sinne katon sortuessa? Annoitko lapsellesi ohjeeksi tuhota tunnelin leikin lopuksi?

Mitähän se kaveri auttaa vaikka olisikin romahtaessa ulkopuolella?
Tuskin ehtii aikuinenkaan aina ajoissa kaivamaan lasta ylös.
Lisäksi tietysti voi ajatella niitä muidenkin lapsia, jotka kenties valvomatta ovat pihalla.
Ei ole kiva, jos joku siihen sun lapsen kaivamaan luolaan kuolee, vaikka olisikin sitten vanhempien syy, että on päässyt livahtamaan huomaamatta sinne.

Siitä kaverista ei välttämättä ole mitään hyötyä, siellä romahtaneen lumen alla säilyy hengissä korkeintaan 15 minuuttia. Ehtiikö kaveri siinä ajassa hakea paikalle aikuisen, joka ehtii kaivaa lapsen ulos?

minä olen sanonut, että linnoja ei tehdä koska ne voi sortua ja sinne lumen alle voi jäädä jumiin ja tukehtua ja kuolla. sanoin, että vastaikään yhdelle lapselle kävi niin. pojan nimi oli arttu.
tuli selväksi.

Mä voisin antaa luvan tehdä sellaisen puolen metrin mittaisen tunnelin, jonka päällä on lunta korkeintaan 40cm. Isompia meillä ei tehtäis. Se olis sen kokoinen että sinne ei hautaudu kokonaan vaikka sortuis ja vois jopa itse päästä pois. Mut kunnon tunneli... ei meille ei niitä tule.

Juurihan joulun alla sattui surullisesti lapsi tukehtumaan lumitunneliin, vaikka oli ilmeisesti kotona kiellettykin tekemästä niitä. :( En missään nimessä antaisi. En halua ottaa riskiä, että oma tai muu lapsi sinne tukehtuisi. Kaveri ei varmasti pysty (tai ei voi laittaa lapsen vastuulle tuollaista) kaivamaan toista sieltä pian pois eikä välttämättä osaa toimia oikein hätätilanteessa. Ei ne leikit ole hengen menettämisen riskin arvoisia.