Henkilökohtaisen avustajan työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siskoni on ollut. Tykkäsi kyllä eikä työkään ollut fyysisesti kuluttavaa koska avustettava pystyi tekemään itse hyvin paljon. Lopetti lähinnä siksi, kun palkkaus oli niin huono että oli pakko ruveta katselemaan muita töitä.

[QUOTE="vieras";28089763]Siskoni on ollut. Tykkäsi kyllä eikä työkään ollut fyysisesti kuluttavaa koska avustettava pystyi tekemään itse hyvin paljon. Lopetti lähinnä siksi, kun palkkaus oli niin huono että oli pakko ruveta katselemaan muita töitä.[/QUOTE]

Minusta tuntui, että uuvuin juuri siksi, kun oli henkisesti niin kuluttavaa.

[QUOTE="Minka";28089797]Minusta tuntui, että uuvuin juuri siksi, kun oli henkisesti niin kuluttavaa.[/QUOTE]

Riippuu varmaan aika paljon työn laadusta ja henkilökemioista, miten henkisesti rasittavaksi avustaja työn kokee. Siskoni kyllä tykkäsi. En tiedä ihan tarkkaan minkätyyppistä se työ hänellä oli, avusti kuitenkin asiakastaan ihan kokopäiväisesti kodin hoidon ja myös opiskelujuttujen suhteen, viikonloput olivat vapaat.

[QUOTE="vieras";28089840]Riippuu varmaan aika paljon työn laadusta ja henkilökemioista, miten henkisesti rasittavaksi avustaja työn kokee. Siskoni kyllä tykkäsi. En tiedä ihan tarkkaan minkätyyppistä se työ hänellä oli, avusti kuitenkin asiakastaan ihan kokopäiväisesti kodin hoidon ja myös opiskelujuttujen suhteen, viikonloput olivat vapaat.[/QUOTE]

Uskon, että alalla on paljon vaihtelevuutta.

Kyllä se työn raskaus on hyvin paljon avustettavasta kiinni, kuin avustajasta.
Itse olen lähihoitajan työssäni nähnyt montaa eri sortin avustettavaa ja voin suoraan sanoa, että moni on sellainen kenen kanssa en jaksaisi koko päivää viettää, kun taas toisten kanssa synkkasi tosi hyvin :)

[QUOTE="sommarcat";28090177]Kyllä se työn raskaus on hyvin paljon avustettavasta kiinni, kuin avustajasta.
Itse olen lähihoitajan työssäni nähnyt montaa eri sortin avustettavaa ja voin suoraan sanoa, että moni on sellainen kenen kanssa en jaksaisi koko päivää viettää, kun taas toisten kanssa synkkasi tosi hyvin :)[/QUOTE]

Jotkut avustettavat ovat kyllä suoraan sanottuna ihan p**seestä, täysin törkeitä, sopeutumiskelvottomia ihmisiä jotka voisivat jo sanoa työnhaku-ilmoituksessaankin että etsivät itselleen kiukuttelun kohdetta, pompotettavaa ja orjaa.
Tällaisten henkilöitten hakuja on sitten vähän väliä MOL:in sivuillakin, ihan nonstopina muutaman kuukauden välein. Koska kukaan joka on työpaikan ottanut, ei kestä sitä ihmistä! Vaikka sitä työtä pystyisikin ihan hyvin tekemään.

Veljeni vaimo on henk.koht.avustaja. Ollut jo muistaakseni viitisen vuotta. Ei koskaan kyllästy kehumaan, kuinka mukava avustettava on ja kuinka työstään tykkää. Kun joskus olen töistäni uupuneena jutellut veljen vaimon kanssa puhelimessa, hän on minuakin yrittänyt siihen hommaan houkutella. Palkkaa saa vähän yli 10e/h eikä se mielestäni ole huono palkka työstä, joka ei tunnu raskaalta vaan mielekkäältä vuosi vuoden jälkeen. Se vaan pelottaa, että tuo veljeni vaimo on niin kiintynyt avustettavaansa, että tulee varmasti suremaan kovasti, kun hoitosuhde loppuu. Avustettava on jo nyt siinä kunnossa, ettei varmaan kauan tule kotona asumaan.

Mulla on tosi kiva avustettava, joka varoitti että saattaa olla huonoja päiviä, mutta en sellaiseen ole vielä törmännyt. Silti väsyttää, vaikka teen vähän viikkotunteja, en usko soveltuvani kyseiseen työhön sillä jatkuva henkinen läsnäolo on todella raskasta ja siihen lisättynä erittäin raskaat fyysiset tehtävät niin olen melko nopeasti aivan loppu. Työ stressaa myös vapaa-ajalla, koska pitää kokoajan olla valmiina tuuraamaan muita työntekijöitä tai miettiä tuntilistoja ja muiden tekemiä virheitä.. Mitä palkkaukseen tulee, se on surkea.

Mulla on tosi kiva avustettava, joka varoitti että saattaa olla huonoja päiviä, mutta en sellaiseen ole vielä törmännyt. Silti väsyttää, vaikka teen vähän viikkotunteja, en usko soveltuvani kyseiseen työhön sillä jatkuva henkinen läsnäolo on todella raskasta ja siihen lisättynä erittäin raskaat fyysiset tehtävät niin olen melko nopeasti aivan loppu. Työ stressaa myös vapaa-ajalla, koska pitää kokoajan olla valmiina tuuraamaan muita työntekijöitä tai miettiä tuntilistoja ja muiden tekemiä virheitä.. Mitä palkkaukseen tulee, se on surkea.

Minulla oli sama, vaikka tunteja ei olisi ollutkaan paljon, piti aina olla tavoitettavissa
puhelimitse.. Olin siis omalla vapaa-ajallakin tässä kiinni. Töissä piti olla 100% täydellinen. Virheitä ei saanut tulla missään asiassa. Niinpä
minusta tuli ylisuorittaja joka teki kaikki hyvin, tunnollisesti ja täydellisesti ja lopulta uuvuin.

Yhteistyössä