Henkilöllisyytensä todistaminen on kallista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sariza82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sariza82

Jäsen
01.01.1970
83
0
6
Mun 10 vuotta voimassa ollut henkilökorttini menee ensi kuussa umpeen. Poliisilaitoksen sivulla lukee että uusi kortti maksaa 55€ ja on voimassa vain 5 vuotta. 54€:lla sais myös passin joka voimassa myös vain sen 5 vuotta, mutta se on vähän turhan kookas vihkonen tungettavaksi lompakkoon..

Tarvitsen henkilökorttiani todella, todella harvoin, mutta pakkohan mulla nyt joku kuvallinen, voimassaoleva kortti on olla. Kelakaan ei enää myönnä kuvallisia kortteja. Ajokorttia ei ole eikä tule. Eikö ole aika hanurista että olen 10 vuotta sitten maksanut 50e kortista joka on voimassa enää puolet siitä?? Vai onkohan vielä olemassa jokin läpyskä mitä en ole tullut ajatelleeksi?

Ei ole olemassa muuta virallista henkkaria kuin nuo passi ja henkilökortti. Mun mielestä tuon henkilökortin voimassaoloa pitäisi pidentää, koska ei ole mitään järkeä siinä että pitää maksaa noinkin kallis kortti 5v välein vain siksi että voi todistaa henkilöllisyyden.
Itse mietin noiden välillä kumman otan ja päädyin passiin koska sen voi ottaa sitten mukaan jos sitä tarvii ja se kelpaa tarvittaessa myös tullissa, toisin kuin henkilökortti (ei kelpaa kuin joihinkin maihin)

Joo kallista on, mulla tällä hetkellä nuo kaikki, mutta kun henkilökortti menee umpeen niin en enää uusi sitä. Ajokortti kulkee laukussa ja muualle otan sitten passin mukaan jos tarvetta "virallisemmalle" todistukselle.
Mun passi vaan on aika surkeaa tekoa, parissa vuodessa jo ihan kulunut ja tuntuu että sivutkin vois irrota. En tiiä, ei varmaan kestäis jatkuvaa laukussa pyörimistä.

Joo mullakin oli mielessä ensin se passi, koska se on käypä ulkomaille, mutta järki käteen, tuskin olen ikinä matkustamassa mihinkään. Lisäksi kuljettaisin mielelläni henkkareita mukanani, sillä, vaikka olenkin 30, multa kysytään vieläkin papereita. Tosin ostan tosi harvoin mitään mihin ne henksut tarvitaan..

Ymmärrän kyllä että korttien ikä on niin lyhyt, pärstäkerroin voi muuttua sen verran että hankala tunnistaa, mutta sitten olis kyllä hintakin saanut pudota. Harmittaa maksaa 55e kortista mitä tarvitsen sen 5v aikana aika vähän. Lähinnä postissa. Melkein tekis mieli olla uusimatta sitä korttia, vasta jos on ihan pakko kun en saa jotakin asiaa eteenpäin/lunastettua kun joku huomaa että se on vanhentunut....