Hae Anna.fi-sivustolta

Henkisyys?

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä *wink*, 20.01.2010.

1. *wink* Vierailija

Vesimies esitti tuolla Kristallipallo-puolella hyvän kysymyksen; Mitä on henkisyys?

Samaa olen minäkin miettinyt. Täälläkin käytetään sanaa usein -henkisyys, henkinen kehitys, henkisen tien kulkeminen, korkeampi henkinen taso...

Vesimies sai aikaiseksi useammankin pitkän korean kirjoituksen, mutta vain Awa* edes yritti vastata itse kysymykseen (omia ajatuksiaan henkisyydestä).

Minä siirrän nyt kysymyksen tänne. Selittäkää "henkisyys" niin kuin te sen käsitätte.

2. H* Vierailija

Henkisyys on egottomuutta.

3. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Ego on latinaa ja tarkoitaa "minä". Onko henkinen ihminen siis "minätön"?

4. H* Vierailija

EGO on ihmisen alempi minä,kuten hyvin tiedät.

5. ... Vierailija

Minkälainen on henkisesti kehittynyt ihminen?

6. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä (Ego) ? Wikipedia

Tuon mukaan se on keskimmäinen minä. Toisaalta, onhan se alempi minä kuin yliminä.

7. Hengetön? Vierailija

Tosi hyvä kysymys, miks kukaan ei vastaa? Vai onkos tää henkisyys sellasta mistä kaikki kovasti puhuu mut kukaan ei sit tiedäkään mistä puhuu...? Menee pohja koko jutulta!

8. Henk' Vierailija

Kristallipallossa puhutaan henkisistä asioista, joten eiköhän sieltä löydy heistä esimerkkejä?

9. H* Vierailija

=D
    Kirjoita omalla nikilläsi.

10. heh heh Vierailija

Mikä se sinun nikkisi onkaan?

11. *wink* Vierailija

Englanninkielisestä Wikipediasta:

"The word ego is taken directly from Latin, where it is the nominative of the first person singular personal pronoun and is translated as "I myself" to express emphasis. The Latin term ego is used in English to translate Freud's German term Das Ich, which literally means "the I".

Ego development is known as the development of multiple processes, cognitive function, defenses, and interpersonal skills or to early adolescence when ego processes are emerged.

In modern English, ego has many meanings. It could mean one’s self-esteem, an inflated sense of self-worth, or in philosophical terms, one’s self. However, according to Freud, the ego is the part of the mind that contains the consciousness. Originally, Freud used the word ego to mean a sense of self, but later revised it to mean a set of psychic functions such as judgment, tolerance, reality-testing, control, planning, defense, synthesis of information, intellectual functioning, and memory."

Voiko ilman egoa elää normaalia, rakentavaa elämää? Vaikea uskoa, että kukaan tietoisesti tällaiseen olotilaan pyrkisi -saati että pitäisi sitä ihannetilana.

12. H* Vierailija

Mikäs sinun ? heh

13. H* Vierailija

Ai tuohon viimeiseenkö perustat henkisyys-vastaisuutesi ,jollaiseksi skeptisyyden voisi myös mieltää ? Et usko että ilman egoa tulee arjessa toimeen? Se kertoo vain sen että ego sanelee sinulle mitä olet ja mitä saat olla ja tätä heijastat myös ympärillesi heijastuksen lain mukaisesti.....mieti hetki,resonoiko.

Elo ilman egoa on vapaata,se on henkisesti vapaata,ja kukapa ei haluaisi tälläistä olotilaa? Ainakin itselle vapaus on kaiken AO ;))

14. *wink* Vierailija

Ilman egoa et tiedosta itseäsi. Et tiedosta tekojasi, tunteitasi, olemassaoloasi. Et tiedosta oikeaa ja väärää. Et tiedosta virheitäsi.

Vapautta, totta. Mutta et tiedosta sitäkään...

15. Tihuri Vierailija

Nyt *wink* yrität todistella sellaista joka ei ole edes käsin kosketeltavaa.

16. *wink* Vierailija

En yritä todistella mitään.
    Edellinen kirjoitukseni oli suora johtopäätös H*:n lauseesta "Henkisyys on egottomuutta."

Eihän henkisyys voi ollakaan käsin kosketeltavaa, siksi kysyinkin, mitä se itse kullekin merkitsee. Uskoisin, että tästäkin on monta erilaista ajatusta.

17. Hieno tiivistys Vierailija

Hyvin selitetty egottomuus. Käytännössä jokunen henkinen on juuri tuolla tavalla egoton vaikka itse muuta luulisi, joten kävisi myös vinkiksi tutkia, missä oikeasti mennään, ettei vain kohti tuota. Egottoman riehumista on kamala katsoa.

18. Minkälainen? Vierailija

Minkälainen on henkisesti kehittynyt ihminen?

19. Molly81 Vierailija

Tässä lyhyesti minun ajatuksiani henkisyydestä. Henkisyys on pinnallisuuden vastakohta. Se on ihmisen henkilökohtaista kasvua sielun tasolla, pyrkimistä korkeampaan tietoisuuteen, ja sitä kautta sisäisen rauhan saavuttamiseen. Henkisyys on syvällistä itsensä tutkiskelua, syvällisten asioiden pohdintaa, itsenäistä opiskelua, jatkuvaa oppimista, hyvyyteen pyrkimistä, ja henkilökohtaista kehittymistä. Henkisiä ihmisiä on paljon erilaisia, eri oppeja noudattavia, eri uskontoihin kuuluvia tai uskonktoihin kuulumattomia, oman sitoutumattoman polkunsa tallaajia. Jokaisella ihmisellä maailmassa on oma elämänpolkunsa, ja henkisyys tällä mielenkiintoisella polulla on jokaisen oma, joko tietoinen tai tiedostamaton valinta ja elämäntapa. Usein henkisen polun kulkijat ovat määrätietoisia etsijöitä, päämääränään löytää universaali totuus, sellainen totuus, johon itse sataprosenttisesti uskoo, sekä sisäinen rauha, turva, ilo ja valo. :)

20. *wink* Vierailija

Korkeampi tietoisuus?

Tietoisuus mistä? Korkeampi kuin...?

21. näinsennäin Vierailija

Egoton ihminen on niinsanotusti kuollut ihminen.

22. Noh Vierailija

Molly81 on lukenut Eranovan ja muiden tarjoamat ns. henkiset kirjat läpikotaisin. Voisitko esittää jotain omaa mielipiedettä? Kiitos!

23. Minkälainenko? Vierailija

Tuollainen, kuin H* (=Healer). =)

24. hmm Vierailija

Olen aika lailla samoilla linjoilla kuin edesmennyt Olavi Noronen jo melkein parikymmentä vuotta sitten. Täältä löytyy tiivistelmä, mutta kyllä siitä kuvan saa. Kannattaa lukea hitaasti ja ajatuksella.
    Henkinen kasvu - voiko sit syd

"Henkinen kehitys: persoonallisuuden kehityksen sotkeminen henkisyyteen: yksi minän pakokeinoista yrityksenä vapautua itse aiheuttamistaan vaivoista "

"Kaikki mitä näemme, mittaamme ja arvioimme, ei ole henkisyyttä. Myös kehitys on kehitysmittareiden alaista. Henkisyydestä voidaan sanoa vain mitä se ei ole. Henkisen kehityksen mittareita ei niin ollen myöskään ole. "

25. kissa pöydällä Vierailija

"Henkinen: jotain tavoiteltavaa, jonka alueella ruumiillisuuden kirot eivät ihmistä riivaisi "

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri