Hae Anna.fi-sivustolta

Henkisyys?

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä *wink*, 20.01.2010.

1. skeptikko Vierailija

En ole täälä huomannut henkisen ja hengellisen määritelmien sekoittamista. Ihminen pyrkii hengellisenä myös henkiseen kasvuun, ne eivät sulje toisaan pois niin kuin henkinen voi sanoutua irti kaikesta hengellisestä habituksesta.

2. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855
    Mun mielestä se "henkinen -sana" voi tarkoittaa montaa eri asiaa. Noin kun tuossa Sivaltajan löytämässä selityksessä, jossa siihen ei liity mitään yliluonnollista.

Sitten taas jos uskoo, että ihmisillä on sielu, niin kaikki me ollaan sillä lailla henkisiä. Meissä on se joku pelkän ruumiin ja aivokemian lisäksi.

Sitten on henkistä olla kiinnostunut yliluonnollisista asioista. Mutta tässä kiinnostuksessakin on eri asteita.

Sitten taas henkinen tarkoittaa sellasia ihmisiä, joilla on kokemusta muustakin kuin tästä maailmasta, ovat yhteydessä valon mestareihin, henkiin, antavat energiahoitoja yms.

Mutta vaikka olis tuon edellisen kappaleen ihminen, niin silti voi käyttäytyä epämiellyttävästi. Niinkuin sen yhden kirjoittajan jutussa se nainen. Onko silloin todella henkinen, feikkaako?, teeskenteleekö?...Jos julistaa rakkautta mutta käytös on muu?? Vai eikö käsitä itse ollenkaan, millasen kuvan ittestään antaa? Luuleeko olevansa rakastettava?

Yksi henkisyyden mitta on se, miten suhtaudut muihin. Pidätkö heitä tasa-arvoisina itsesi kanssa, et katso olevasi heitä ylempänä, jokainen on omalla kohdallaan sitä henkistä polkua. Hyväksytkö muunkinlaiset mielipiteet kuin omasi? Oletko ystävällinen sellaisillekkin, joista ei ole sinulle "hyötyä", jotka eivät ole "Tärkeitä Ihmisiä"?

Musta sinällään se, että sanotaan "jokaisen pitäisi kehittää itseään henkisesti" ei oo sen kummempi lause kuin esmes että "jokaisen pitäisi parantaa kuntoaan". Ei noissa kummassakaan mun mielestä sitä tarkoiteta välttämättä
    että sanoja katsois olevansa parempi kuin muut.

Näilläkin palstoilla, tässä yliluonnollisissa, kanavalla, pallolla, on monenlaisia. Toiset liitää korkeella, toiset on maadottuneempia, toiset on kovia opettamaan, toiset mielellään näkis kaikkien olevan itsensä kanssa samaa mieltä, toisien mielestä heidän mielipide on ainoa oikea, on epäilijöitä, on suvaitsevaisia, on niitä, jotka haluaa keskustella eri näkökannoista ilman mitään tappelua kenen on oikea.

On niitäkin, joille tämä on vissiin ainoa paikka purkaa negatiivisia tunteitaan, puretaan ne johonkin nikkiin, jota on jostain syystä alettu inhota. Otetaan silmätikuksi ja kaikki paha olo puretaan häneen. No, paree tietty sekin kun uus Jokela tai Kauhajoki.

Niin vielä, hengellisen minä liitän yksinomaan kristinuskoon. Sen takia en katso olevani hengellinen.

3. outi Vierailija

Hengellisyys kuuluu muihinkin uskontokuntiin kuin kristillisyyteen.

4. mun mielipide Vierailija

Kristitty on kai sellainen joka uskoo Jeesukseen Kristukseen. Jehovan todistajat eivät tunnusta kolmiyhteisyyttä eivätkä Jeesusta samoin kuin kristityt, pitävät Jeesusta hietoriallisena hahmoan mutta eivät Jumalan poikana.

On väärin sanoa että vain kristityt olisivat hengellisä.

5. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855
    Joo, mutta liitän sen kristillisyyteen. Mun ajatusmaailmassa se liittyy kristillisyyteen, sun ei. Sitä niinkun tarkotin.

Se on taas se, mitä kukakin hengellisyydellä mieltää.

Jehovat ja juutalaiset menee niin lähelle sitä kristinuskoa, vaikka eivät Jeesukseen uskokkaan, että hengellisyyden voisin heihinkin mieltää.

Johtuu kait siitä tämä mun katsantokanta, kun kristinusko on ominut tuon "hengellisyys" -käsitteen niinkuin se on ominu paljon muutakin muiden omaa.

6. outi Vierailija

Valitettavasti et voi päättää juutalaisten ja jehovien ajatusmaailmasta ja liittää heitä kristinoppiin. Siihen ei karismasi riitä.

7. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855
    Joo, mä en päätä keidenkään ajatusmaailmasta. Mä sanoin vain, mihin minä voisin mieltää minkin. Kenekään muun ei tartte mieltää yhtään mitään mihinkään mihin ei halua. Mun vaatimaton karismani ei tosiaankaan riitä siihen eikä moneen muuhunkaan.

Ny pitääkin mennä saunaan!! :D

Hyvää illanjatkoa Outi sulle!!!

8. vesinäkki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tulikin mieleen että puhuvatko muutkin hengellisyydestä kuin kristityt? Buddhalaiset tai Islamin uskoiset? Miten henkinen ja hengellinen erotetaan englannin kielessä?

Mental - spiritual. Mutta onko käyttö aivan sama kuin suomen kielessä?

9. tulkkki Vierailija

mental niinku mentaliteetti, eli liittyy luonteeseen.

spiritual niinku spirituaali, eli liittyy hengellisyyteen.

10. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Ainakin Wikipedian Hengellisyys-artikkelissa on kuva buddhalaisesta munkista, ja kuvatekstissä sanotaan että "Buddhalainen munkki on omistautunut hengelliselle elämälle". Joten minusta ainakin olisi luontevaa käyttää hengellisyyttä puhuttaessa kaikista uskonnoista.

11. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855
    Mulla tuli kans mieleen tuo buddhalaisuus, että kyllä sen kans sopii myös tuo hengellisyys. Mutta eka mielijohde mulla tulee kristinuskoon. Niin vahva, että mä en siksi sitä käytä itsestäni. En tunne yhteyttä kristinuskoon. Veikkaisin myös, että tuttava- ja sukulaispiirissäni 99,5 prosenttia ajattelis mun puhuvat uskovaisita kristitystä, jos puhuisin hengellisistä ihmisistä.

Tämä sitten vain ja ainoastaan vaatimattoman karismani ;D mielipide, muilla saa olla omansa luonnollisesti. Ja hyvä että onkin, että keskustelua syntyy. Ei syntyis, jos kaikki olis komppikavereita. Syntyis vaan yhtä komppausta :D

12. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Näin se taitaa mennä, vaikka en Wikipediaa pidäkkään muuten niin täydellisen totuudellisena tiedonlähteenä. Keskustelin kerran erään teologian tohtorin kanssa ja mieleeni tuli kysäistä mitä kaikkea kuuluu määritelmään uskovaisuus. Yllätys oli minulle ensin järisyttävä, kun hän mainitsi loppusanoikseen myös saatananpalvonnan sisältyvän uskonnollisuuden piiriin. No toisaalta lukion uskistunnilla olin tipahtaa pulpetista kun opettaja esitti väittämän pakanallisuuden olevan luonnonuskontojen harjoittamista. Pienen nikottelun jälkeen tosin hyväksyin sen, itsekin luontoa kovin jumaloivana.

Jos ajattelen Suomenniemen alkuperäiskansanosaa Seita-Jumalineen, niin hengellisinä heidänkin kivijumalan palvontaansa on pidetty. Tämä olisi se alue jossa minulla olisi mielenkiintoa täyttää tietämättömyyteni mustaa aukkoa ja niin mielelläni siitä täälläkin lukisin, sillä onhan tuota pohjoisen populaa varmasti täälläkin keskustelemassa.

13. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Pakko jatkaa vielä vähän.

Maailmassa on lukemattomia muitakin uskontosuuntia kuin kristinusko ja buddhalaisuus. Minun pieni mieleni käsittää hengellisenä kaiken sen toiminnan jossa tukeudutaan johonkin korkeampana miellettyyn voimaan, sitä kiitetään ja käännytään sen puoleen apua pyytäen.

Kristallipallonhistoriani aikana olen aavistellut joidenkin olevan enkeliuskovaisia, vaikka puuttuisi usko Jumalaan. En sano tätä ketään loukatakseni tai vähätelläkseni, sillä enkelit ovat edustaneet suurta osaa minullekin läpi elämäni.

Edelleekään en osaa mystifioida henkisen kasvun määritelmää muuksi kuin ihmisenä kasvamiseksi toiset huomoiden sen parhaan käsityksen mukaan mikä itselle on kehittynyt.

Sanat ovat sanoja ja elämää on usein kuvattu poluksi, matkaksi ja hankalia kohtia sillä taipaleella sanottu via dolorosaksi, kielikuvna ne ovat olleet hyväksyttyjä pitkään. Avioliiton satamaan purjehditaan ja kun vainaja siunataan niin puhutaan viimeisestä matkasta. Miksi polku joka on kuintenkin niin vähäistä ja nöyrää reittiä symbolisoiva sana hengisen kasvun yhteydessä mainittaessa on jollekin niin hankala sana. Ymmärtäisin itsensä ylentämisen jos joku haluaisi omaa valintaansa kuvata sanoiun kulkea henkistä valtatietä tai jos mahdollista niin vieläkin laveampaa väylää kuvaavaa sanaa liitettynä henkisen kasvunsa mittarina.

No nyt taisin jo sotkeentua lillukanvarsiin ajatuksissani. Mutta miksi ihmeessä me joita yhdistää kiinnostus näille henkisille palstoille ollaan niin herkästi härkkimässä toisia tai muuten osoittelevasti keskustellaan toisen tavasta tulkita syvenpiä tuntojaan.

14. vesinäkki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Nuissa alkuperäisuskonnoissa täällä Suomessa ja Lapissa ainakin oli kysymys koko maailmankuvan erilaisuudesta. Kristityt rinnastivat heille ominaisen tavan palvoa ja rukoilla yhtä ylintä jumalaa suoraan saamelaisten riitteihin ja olettivat heidän palvovan monia jumalia yhden sijasta.
    Saamelaisille ei kuitenkaan olleet ne jumalat niin tärkeitä vaan he elivät koko elämänpiirin käsittävässä todellisuudessa, johon kuuluivat niin ihmiset, henget, esi-isät kuin maahisetkin ja myös ne korkeammat haltijat, joita jumaliksikin kutsutaan.
    Kysymys oli varmaan näiden kaikkien olemuspuolten vuorovaikutuksesta ja sopusoinnusta.

En kutsuisii sitä hengellisyydeksi mutta saatan olla väärässä.

Yritin tässä omalta osalatani selventää että määrittelemme sanoja omasta kulttuuristamme ja kokemuksistamme käsin. Niin kuin Inkekin tuossa aiemmin (ja varmaan vähän selvemmin) selitti.

15. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Niin, olenkin ymmärtänyt sen jossain määrin luonnonuskontoihin kuuluvaksi. Vaarini ystävä aikoinaan tunnettu parantaja kuului näihin maahisten ja henkien palvojiin, niiltä ajoilta ovat minun luonnonrakkauteni ja lapsiani huvittavat jutusteluni saunatontusta ja luonnonhengistä lähtöisin. Olen ollut paria kuukautta vaille seitsemän vuotta kun vaarini kuoli, joten valtavan suuren jäljen tämä silloinen parantaja on minunkin silloin pienen lapsen elämään jättänyt.

16. vesinäkki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Käytit nimitystä palvoja, joten palvoiko hän näitä maahisia ja muita?

Mie olen ajatellu että kysymys on ollu siitä että kun täällä Suomenniemellä on eletty ankarissa olosuhteissa ja oltu hyvin riippuvaisia luonnosta, metsästys- ja kalaonnesta, myöhemmin karjaonnesta ja satokausien onnistumisesta. niin on ollu tärkeää pystyä olemaan tämän luonnon kanssa vuorovaikutuksessa. Että on ollut joku henki tai voima, jolta pyytää elinkeinonsa menestystä tai hengissä selviämistä.

Yksi mies kertoi ämminsä (=mummo) haluavan mennä erään suuren kiven luokse aina silloin tällöin. Ei se ämmi siellä muuta tehnyt kuin istui vain kaikessa rauhassa oman aikansa ja tuli sitten pois. Kävi siellä hiljentymässä. Kivi oli ehkä hänen seitakivensä.

Se mies puhui siitä että niitä palvontamenoja varmaan vähän liiotellaan. Se seitakivien palvontakin on saattanut olla paljon samantyyppistä kuin meillä vaikka meditaatio.

Vaikka onhan niille lahjoja viety, kalanpäivä ja poronsarvia, riippuen siitä että mitä seidalta pyydettiin. (...jos sie annat paljon kaloja niin isomuksen siian pään mie sulle tuon...)

17. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Muistikuvani ovat kuusivuotiaan, eikä silloin osannut eritellä oliko kysymyksessä palvonta vaiko osa sitä elämää mitä tämä parantaja eli. Minä nyt vain käytin tuota sanaa palvonta, kun en parempaakaan keksinyt ja varmasti siksi että oma suhteeni luontoon on palvova.

Uskoisin oman suhteeni kumpuavan juuri noista lapsuuden kokemuksista ja siitä atmosfääristä joissa sain olla osallisena mummilassa varttuessani. Mummini ja vaarini kuuluivat kyllä ev.lut-seurakuntaan, enkä pysty arvioimaan miten suuri merkitys tällä vaarini ystävällä oli sillä minulla ei ole vertailupohjaa ymmärrettävästi varttumisesta toisenlaisessa ympäristössä ja toisenlaisissa elinolosuhteissa.

Last edited: 28.01.2010
  18. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Niin, noita lahjoja muistan hyvin ja aivan unohtumaton riitti oli saunassa saada lapset hiljaiseksi. Sauna oli pyhä paikka, siellä ei saanut melskata tai olla muuten äänekäs tai saunatonttu antaa häkää kylpijöille. Riihitonttu huolehti omista tehtävistään elonkorjuun ja puinnin aikana, tallitonttu huolehti meidän Vilkku-hevosesta ja navettatonttu muista elikoista. Läheistä virtapaikka piti varoa, siellä Hiisi vaani varomattomia vedelläliikkujia. Eiväthän nämä voi unohtua.

19. vesinäkki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Käytännön elämässä nämä maailmat elivät sopusoinnussa rinnakkain. Instituutiona ja vallan käyttäjän roolissa kirkko pyrki jonkin verran demonisoimaan näitä luonnonuskontoja, niiden tapoja ja uskomusolentoja. Tarkoituksenaan syrjäyttää nämä, oikeastaan hävittää kokonaan:(

Jumalaan uskominen ei ollut kuitenkaan ristiriidassa kovin paljoa luonnonuskonnon kanssa, ne elivät rinnakkain ihmisten arjessa. Kaikessa rauhassa ja sopusoinnussa.

Tietäjien ja parantajien loitsuissa on käytetty paljon kristillistä sanastoa. Niin kuin Maaria Emonen ja Jeesus.

20. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Niinhän se on, uskonpuhdistukseksi sitä sanottiin. Tuleeko sinulle mieleen mitään nimestä Siirakki?

21. vesinäkki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mie en muista kovin hyvin nimiä ja sanoja, mutta kattoin tuolta hakemistosta. Ovatko nämä sen Siirakin viisauksia jota tarkoitit (aika hienoja):

Sirakin kirjan viisauksia

– Puhu, vanhus, sinulle se sopii. Tuo taiten esille viisauttasi, mutta laulua ja soittoa älä estä, hillitse kielesi silloin kun on muuta kuunneltavaa.

– Miksi esiintyä viisaana, kun ei ole sellaisen aika?

– Puhu, nuorukainen, jos tunnet tarvetta siihen,mutta toistamiseen puhu vasta jos vaaditaan.

– Kuollutta surraan seitsemän päivää, tyhmää ja jumalatonta koko hänen elämänsä ajan.

22. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Juuri tätä tarkoitin. Jotenkin tuo nimi putkahti mieleeni kun noissa lapsuusmuisteloissani viivahdin. Muistissani nimessä oleva i ääntyi pitkänä, mutta samasta henkilöstä on kyse. Minulle on jäänyt mielleni vain sanar Siirakki sanoo... en vain muista mihin hänen sanomisensa on liittynyt.

23. Valkoinen susi Ikuinen opiskelija

Saadut tykkäykset:
    0
    Uskonpuhdistus on tullut suomeen vasta 1527-1599. Se ei tullut kertaheitolla vaan Luterilainen usko juurrutettiin suomalaisiin noin seitsemän vuosikymmenen aikana.

Oikeastaan aika nuori on tuo Luterilainen uskonto, mutta miten väkivaltaisesti sekin aikaan saatiin. Esim. kaikki mikä liittyi vähänkin shamanismiin, rummut, tuhottiin. Niin kuin sillä olisi voinut poistaa itse shamanismin, mitä ymmärtääkseni oli tuo Lapissakin ollut luonnonuskonto. Vaikka en itse siitä käyttäisi nimitystä uskonto.
    Uskonto on jotain ulkokultaista, pinnallista, vain ihmisiin liittyvää. Hengellistä saarnaamista siitä, että miten pitäisi elää.

Suuri Henki, shamanismi, maahiset, keijut, kotien haltijat ja kaikki muu, on minusta paljon läheisempää. Siinä huomioidaan kokonaisuus, kaikki mitä on, henkinen ja aineellinen.

Tämä on sitten vain Valkoisen suden ihan oma mielipide.

24. Healer (ei kirj) Vierailija

Kyllähän uskonto rakentuu Jumalan,Suuren hengen ympärille alunperin,mutta se on valjastettu ihmisen tarpeita palvelemaan,katsotaan Jumalaa jonain saavuttamattomana,jota pitää palvoa,lepytellä.
    Uskonnossa ihminen on mielestäni erillään Jumalasta.
    Henkisyys taas on heräämistä,avautumista,siihenkin että meissä kaikissa on se jumal-kipinä,olemme myös Luojia =)Ja tämä,luulenpa,on se joka on vaikeaa vieläkin mieltää =) Eli vaikka kieltäisimme uskonnon se vaikuttaa meissä niinkauan kuin alamme nähdä,kokea itsemme henkisinä,sinä todellisina kokonaisuuksina luonnon,Luojan ja koko universumin kanssa.

25. Mulle on itsestään selvää, että pakanallisuus on luonnonuskontojen harjoittamista. Mutta sen sijaan taas minä miellän, (siis minä, puhun vain itsestäni, en että asia takuulla on näin ;D) uskovaisuuden vahvasti kristinuskoon, uskonnollisuuden taas kaikkeen. Ja kyllä joo, hengellisyyskin on muutakin kun kristinusko, mutta mä miellän sen ekaksi vahvasti kristinuskoon. Siksi en puhu itsestäni uskovasena ja hengellinenkin, sekin vähän nikottelee, että en oikeen sitäkään itsestäni hevillä käyttäisi...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri