Hae Anna.fi-sivustolta

Henkisyys?

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä *wink*, 20.01.2010.

1. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Minun tuttavapiirini koostuu niin monenlaisista uskonsuunnista, että olen oppinut olemaan varovainen käyttäessäni sanaa kristitty, jos en ihan varma oli mihin heidän uskonsa perustuu. Kyllä mielestäni islamilaisetkin ovat vahvoja uskossaan, meikeläisittäin ajateltuna jopa fanaattisuuteen asti, olematta kuitenkaan kristittyjä.

Kyllähän minullekin on jo pitkään pakanakäsite tullut selväksi. Ensimmäiset oppivuoteni tuli pieni latistuksen lättäpäistäminen koulusivistyksen muodossa, jossa opetettiin pakanan olevan jumalaton. Sitä ei silloin tullut mistään tarkastettua, kun ei silloin edes internetistä osattu uneksiakkaan, hyvä kun opeteltiin availemaan telkkaria, josta tuli lähetyksiä muutama tunti illassa.

Kyllähän noita omiakin luulojaan ja muka tietämyksiään joutuu vieläkin tarkistelmaan. Appivanhempani olivat mormooneja, tämä suunta on kuitenkin minulle jäänyt melko tuntemattomaksi ja suht kevyen tiedon varaan.

2. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Islam ja kristinusko ovat saman perususkonnon haaroja. Eli samaa jumalaa molemmat palvovat, mutta profeettojen kanssa onkin erimielisyyksiä. Ehkä tämän jo tiesitkin.

Pakanakäsite on aika monella juurtunut tarkoittamaan samaa kuin ateismi. Armeijassakin muistan, kun meitä kirkkoon kuulumattomia vääpeli "haukkui" pakanoiksi.

3. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 844
    No tuota mäkin oon ihmetelly ja muutakin vittuilua mitä täälä esiintyy. Sitähän minä jo ihmettelin, että eikö henkisten ihmisten pitäisi olla vähä kehittyneempiä?

Mä en tiedä mihin tämä liittyy, mutta tottakai muutkin ovat vahvoja uskossaan kuin vain kristityt, mikseivät olisi?

Sitten Ikimielen kirjotukset tuosta saamelaisten muinaisesta uskosta oli kiinnostavia, juuri tuommoiseen minä tunnen vetoa. En mihinkään ankaraan isään joka rankaisee, kaikki syntiä...Kristinusko tosiaan tuhosi saamelaiskulttuuria. Eihän Suomesta löydy enää yhtään aitoa noitarumpua, kun kaikki on saatanallisina välineinä pitäny tuhota. Puhumattakaa nyt intiaanikulttuureista...Oikeen veristä miekkalähetystä. Mä en oikeen usko, että Jeesus sitä halusi.

4. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Miksi ei löytyisi noitarumpuja, kuules Vesimies kun niiden valmistuskursseja on ollut jo varmasti ainakin 90-luvulta lähtien. En tiedä mikä shamaanirummusta tekee aidon, jos ei sellainen rumpu ole tehty rummulle kuuluvin riitein. Muistelen Aurora B. monesti täälläkin kertoneen shamaanimatkoistaan. Sitä rekvisiittaa oli vaarini kalatuvalla, vaikka vähän hyssytellen vaarini niistä puhui, mummi hallitsi lapsen ymmärtämistasolle sopivanlaisen tietopläjäyksen ja liitti sen aina siihen omaan historiaansa. Vaari jutusteli silloin kun ei huomannut pikkukorvien olevan tarkkana siinä lähistöllä.

Vaikka uskonpuhdistuksella yritettiin karsia luonnonuskonnot pois, niin nehän vain vaiettiin ja niistä asioista puhuttiin pienissä luottamuksellisissa piireissä. Ei sielua voi kahlita, niin kuin ei voi uskonkäsitteitäkään. Ei tuulta voi vangita sanoivat inkat ja yhtä vapaa on ihmisen ajatus.

5. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Oppimassahan me täällä ollaan, ja jokainen omalla tavallaan ja tahdillaan. Minä uskon ajatukseen *Mihin huomiosi kohdistuu, se laajenee* Siinä teesissä on itsellänikin vielä paljon oppimista, olla tyynenä vaikka toiset sanoisivat mitä. Aika vähän täällä nykyisin on ikäviä juttuja, joitakin yksittäisiä tölväisyjä vaan, kun oppisikin vain hymähtämään niille.

6. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Tiesin sen.

Ehkä se pakanan liittäminen ateismiin juurtuu juuri ajoilta jolloin luonnonuskontojen kannattajia yritettiin käännyttää. Häpäisemällä toisten pyhiä arvoja on aatetta viety eteenpäin muutenkin kuin uskonpuhdistuksessa. Vaha sanonta, sota on vasta sitten voitettu kun raavaat miehet on tapettu sekä naiset ja lapset raiskattu. Toisen ideologisen arvomaailman häpäiseminen on kovin suosittu harrastus tänäkin päivänä, eikä monikaan välitä miten paljon sille tantereelle jää vaikertamaan arvomaailmansa myötä murtuneita ihmisiä. Ei ihan ilman aiheetta ole uskon ja mielipiteen vapautta lailla turvattu.

7. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Täältä vähän syventävää tietoa Ilamilaisuudesta ja kirtinuskosta.
    Artikkelit / Islam kristinuskon valossa

8. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 844
    Niin siis sellaisia vanhoja vanhoilta ajoilta säilyneitä. Käytinkö mä sanaa aito? Tottakai niitä on tehty nyt uudestaan. Jos käytin sanaa aito, niin tarkotin varmaan justiin tuota että vanhoilta ajoilta säilyneitä. Joo ja on toki jälkeenkinpäin tehdyt aitoja. Mä ajattelin varmaan jotakin katkeamatonta perintöä kun aidoista puhuin. Jostain nimittäin joskus aikaa -90 -luvulla luin, että piti johonkin näyttelyyn hakea oliko se nyt Tanskasta noitarumpu kun ei Suomessa ollu. Mut oli vissiin puhe semmosesta vanhasta muinaisilta ajoilta säilyneestä. Siinä jutussa sanottiin, että kun saamelaiset käännytettiin "ristiretkillä", niin kaikki tuhottiin. Siis ne rummut. Sellaista vanhaa ei löydy Suomesta.

Tuo sielua ei voi kahlita, pitää onneksi paikkansa. Mutta inhottavasti sitä kristinuskoa levitettiin. Pakkolevitystä. Sun vaaris kuulosti kiinnostavalta persoonalta.

9. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 844
    Nyt halon hiuksia ja nipotan, saa suuttua, mutta uskonpuhdistus oli 1500-luvulla. Sen aloitti Martti Luther. Tarkotuksena tuoda esille katolisen kirkon opin epäkohtia. Tällöin suomalaiset lieni herraan uskovaa kansaa. Mut olivatko silloin katolisia? Evankelis-luterilaisuus poiki tästä Suomessa, eikö? Saa korjata.

Sitten tämä saamelaisten ja yleensä suomalaisten pakanakansojen käännytys, oli joskus 1000 -luvulla tai jotakin. Tai ennen. Siis silloin, kun suomalaiset ei ollu vielä kristinuskossa. Kun tänne tuotiin se usko. Saamelaiset vielä varmaan myöhemmin.

Meinaan vaan kun Inke puhuu uskonpuhdistuksesta. Minä taas siitä, kun Suomeen ekaa kertaa tuotiin kristinusko. Kaksi ihan eri asiaa.

Saa suuttua :D

10. vesinäkki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on myös semmonen käsitys että nykyisin meillä ei ole suullista eikä muutakaan perimätietoa mitä ne vanhojen rumpujen symbolit ovat tarkoittaneet.

Erästä samaania kuulusteltiin oikeudenkäynnissä ja häneltä otettiin talteen tietoa symbolien ja merkkien merkityksistä ja siitä kuinka samaani niitä käytti. Mutta kukaan ei voi tietää että onko häneltä kerätty tieto luotettavaa, sillä tieto oli äärettömän salaista ja se annettiin vain seuraavalle samaanille. Usein samaanin jälkipolvea, tai muuten samaanin mittapuun täyttävä henkilö. Voisi kuvitella että oikeudenkäyntitilanteessa hän pyrki johdattamaan kuulustelijoita harhaan.

En tiedä onko suomenkielistä kirjaa aiheesta olemassa. Käsittääkseni norjan kielellä ainakin löytyy nämä oikeudenkäyntikirjat.

11. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Minua ei tuollaisella saa suuttumaan. Olen koko ajan puhunut uskonpuhdistuksesta. Mitäs et puhu samasta asiasta minun kanssani :)

12. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    536
    Montaa aatetta on levitetty tanner hurmeesta värittyen. Minun uskoni karmaan on niin vankkumaton, etten kovin halua tuohtua asioista joita on tapahtunut monenmonitusta sukupolvea taaksepäin. Voisi puhua kansallisesta karmasta, ryhmäkarmasta tai jostain sellain senkaltaisesta. Paljonhan pohjanperukoilla on pahoja tehty 1900-luvullakin. Haavat paranevat hitaasti, siihen menee aikaa.

13. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 844

No joo, kun uskonpuhdistus ei liittyny mitenkään siihen mistä mä puhuin :) Niin siks en puhunu. :)

14. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 844
    Juu niin on. Pahoja tehty, eikä sillä voi selittää tai hyväksyä minkään toisen tekemää pahaa, että toinenkin on tehny.

Siis yleisesti vain totean, en meinaa että sä hyväksyisit.

15. Niin, jotenkin sitä on historian kanssa selvittävä. Vaikka asioita ei hyväksy voi niitä votenkin yrittää ymmärtää. Poikkasenkin tästä sitten jo vähän läheisempään historiaan.

Vuoden 1918 tapahtumista mummoni puhui usein. Mummuni käytti nimitystä veljessota tästä, mitä jotkut aikalaisensa pitivät kapinana tai luokkasotana tai sisällissotana riippuen mistä arvolatauksesta lähtien sitä tarkastelivat. Mummila sijaitsi alueella, missä oli silloin melko rauhallista ja erottelu ei ollut niin voimakasta, ainakaan en sellaista koskaan mummini puheista koskaan saanut ymmärtää ehkä hän sitä halusi kuvata tanavalinnallaan veljessota. Ei meidän todellakaan tarvitse viholaista hakea kaukaa vuosituhannen tai -tuhansien päästä, kyllä ne tuhovoimat ovat meidänkin keskuudessamme jyllänneet. Isäni suvun puolella ja asuinalueella oli hyvinkin levotonta ja veristä toimintaa. Eikä niissä ajoissa todellakaan voi syyllistää kristinuskoa, se on se aate niin pyhä ja kallis, jonka puolesta taistellaan. Ismit saavat minut aina varpailleni, koska niissä voi olla niin paljon sitä, mitä mielelläni sanoisin ihmisen varjopuoliksi.

Ihmisen tapa on maaritella itsensä ja vielä mieluimmin toiset elinpiirinsä läheltä ja kaukaa. Ne on sellaisia ja tälläisiä ja toisen tapaa elää ja edustaa omaa vakaumustaa pitää muka aina härkkiä. Miten se onkin niin vaikeaa edes yrittää ymmärtää että jokaisella on päässään aivot joita hän käyttää juuri omien kykyjensä ja taitojensa mukaisesti. Ihminen on ihminen ja joidenkin viisaiden väittämän mukaan eläinkunnan ainut tunteva tunteita kokeva popula. Ihminen on ihminen mustana ja keltaisena, punaisena ja valkoisena, jokaisella oikeus elintilaansa jota ainakin suomalaisilla pitäisi olla yllinkyllin harvaan asutussa maassamme.

En ole ihan alusta asti ollut Kirstalipallon keskustelijana, kun pallon löysin oli täällä ihan ihme riita ja parjauskamppanja meneillaan Susanna nimistä nikkiä kohtaan. Lueskelin enemmän kuin kirjoittelin, mutta usein asetuin mielessäni Susannan tilaan ja ihmettelin miksi täällä hyökätään niin julmasti yhtä vastaan. Omanlaisensa sisällissota silloin käytiin ja sitä jatkui, kun Susanna nikki hävisi pallolata vaihtui kohde ja se oli jos mahdollista vieläkin rankempi juttu. Ihminen on julma elänkunnan edustaja, sekin pyrkii karsimaan joukostaan ne jotka muka hidastavat lauman etenemistä. Uskonmusjärjetelmät nostattavat välillä vielkin täällä joidenkin tuntoja., huomattavasti rauhallisemmin kuin joskus liki kymmenen vuotta sitten.

Sana on vapaa ja mielipiteen oikeus myönnetään, kuitenkin se oikeus on joskus vain näennäistä. No, ihan turhaa lätinää tämä viestini, palkähti vain mieleeni tämmöinen aatos. Nyt poistun katsomaan vessan peilistä löytyykö halko omasta silmästä, sitä muuten tunnetumaa isosta sikrjasta lainattua sanaa en nyt siitsi tässä käyttää, etten sortuisi kirjahyllyssäni olevalla vanhempieni vihkiraamatulla ketään päähän paukuttelemaan.

Voikaatten hyvin ja kestäkää kirjoitusvirheeni tai käyttäkää oikeuttanne sivuuttaa viesti lukemattomana, min' en jaksa niitä sitä murehtia.

16. vesinäkki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mie olen monesta lähteestä lukenu että Suomalaisia, pohjoisen alueen noitia pidettiin kaukaisina aikoina erittäin voimakkaina, heillä oli pelottavan suuria voimia, joista yksi tunnettu on tuulen nostattaminen merellä merimiesten tuhoksi / avuksi. Heidän loveen lankeamisensa ja muut noitakonstit tunnettiin laajalti Euroopassa, ehkä kauempanakin.

Luulen että kirkon agressiivinen käännytystyö nimenomaan pohjolassa on seurausta siitä että noitia ja heidän voimiaan pelättiin. Sen vuoksi pohjoiseen tultiin hampaisiin asti aseistettuna koska pelko noitien kyvyistä oli suuri.

Kirkko täytyy myös ymmärtää sen ajan hallitsijoiden vallan välineenä. Itse uskonnon kanssa sillä ei ollut juurikaan tekemistä. Uskontoa ja Jumalaa käytettiin pelotteena taistelussa toisenlaista, vierasta kulttuuria vastaan.

Vaikka loveen lankeavia, yhteisön johtajasamaaneita ei enää Suomessa ole, paitsi näitä uusiosamaaneja, vahvojen noitakonstien osaajista kerrotaan vieläkin.

17. vesinäkki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole oikein ymmärtänyt näitä esiin puhkeavia rähinöitä tällä enkelipalstoilla. Mie en siis oikeasti ymmärrä! Mie elän semmosella kulttuurialueella jossa saatetaan sanoa pahastikin toiselle ja tarkotetaan sillä mitä suurinta ystävyyttä ja luottamusta. Niin että saattaa se johtua siitäki - tai sitte mulla vain puuttuu osa aivotoiminnasta.

Mie suhtaudun näihin palstoilla oleviin riitoihin niin, että pyrin olemaan sekoittamatta tunteitani (=energioitani) niihin riitoihin. Minusta vain tuntuu siltä että mieleni on selkeämpi, ajatukseni ovat kirkkaammat ja oloni seesteisempi jos en lähde mukaan riitelyyn.

Paitsi jos jokin sotii liian pahasti oikeuskäsitystäni vastaan. Mutta silloinki yritän pitäytyä asiassa.

Väittelystä kyllä pitäisin, mutta täällä on vaikeaa väitellä riitelemättä...

18. Mä komppaan Ikimieltä tuossa että tuntuu joskus että mitään ei saa sanoa. Jos mä vaikka sanon, että en tunne yhteyttä kristinuskoon, niin siitäkin voi joku vetää herneen nenään. Mun mielestä kaikista asioista voi pitää puhua. Mikään uskonto, oli se sitten kristinusko tai mikä tahansa, ei saa olla niin tabu, että ei saa tuoda esiin sen negatiivisia puolia. Kaikissa uskonnoissa on omat hörhönsä.

Yksi asia, mikä mut on ajanu pois kristinuskosta on juuri se, että ei voi edes tuhansien vuosien takaisia kristinuskon tekemiä vääryyksiä tuoda esiin, kun siitäkin vedetään herneet nenään. Negatiivisten asioiden maton alle lakaiseminen on valheessa elämistä. Ja ei kristinuskon tai minkään muunkaan uskonnon negatiivisuudet tuhansien vuosien taa rajoitu.

On olemassa netissäkin sivut Uskontojen uhrit ry ja siinä on ihan kristinuskon uhrejakin.

Mutta en mitenkään tuomiste tällä että kaikki kristityt olis perseestä. Hulluja ja kahjoja ja hihhuleita on joka uskonnos.

Asioista pitää voida puhua, negatiivisistakin. Se ei ole tuomitsemista tai vihollisten etsimistä. Se on rehellisyyttä ja realismia. Semmosen leikkiminen, että kaikki on ihanaa pumpulia, kristinusko tai mikään muukaan uskonto ei koskaan oo tehny mitää pahaa, on valheessa elämistä.

19. Tuhansien vuosien sijasta vois ehkä puhua sadoista....tossa mun äskösessä viestissä.

20. LF hejsan

Saadut tykkäykset:
    0
    Oletpa paikan löytänyt. Hyvin provosoivasti Islamista kirjoittavat.
    .

21. Niin, islamista saa kirjoittaa provosoivasti ja laittaa tänne sellainen linkki. Mutta auta armias, jos toteat tosiasian, että suomalaisia, saamelaisia ja intiaaneja on verisellä miekkalähetyksellä käännytetty kristinuskoon satoja vuosia sitte, niin se on aiva kertakaikkiaan hirvittävä, sellaista ei saa kirjoittaa...

Tommosta mä en siedä. Mulla on sanakin sille, millaista tuollainen on, mutta en nyt sano.

22. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Islamin Aikapommi

Täällä vielä provosoivempaa tekstiä islamista. Kaikki on kuitenkin totta.

23. Joo valitettavasti on, mutta siksi siitä pitää saada puhua. Sama myös kristinuskon kans. Pitää saada puhua negatiivisistakin puolista. Sama kaikkien uskontojen kans. Sama myös rajatiedon kans. Huijareita on. Se että on negatiivisia asioita ja huijareita, ei kuitenkaa tarkoita, että kaikki olis huijareita tai että kaikki kyseisen uskonnon harjoittajat on hulluja. Jos joukos on sellaisia.

Mutta jos joku, joka kokee yhteyttä kristinuskoon, on ehdottomasti sitä mieltä, että kristinuskon negatiivisia asioita ei saa tuoda esille, itte tuo kumminkin toisten uskontojen negatiivisia asiota esille, niin siinä on kyllä vähä ristiriitaa.

Tee niinkuin minä sanon, älä niinkuin minä teen.

24. Huh Vierailija

Asia on niinkuin sen näkee mutta ei välttämättä totta. Minusta Inke ei kieltänyt puhumasta eikä vetänyt herneitä nenään. Joku kyllä veti. Inke toi erilaista näkökulmaa peliin. Onko se kiellettyä jos on yhteyttä kristinuskoon?
    Ettei vain olisi H*:maisuutta liikkeellä.

Luin mielenkiinnolla Ikimielen ja Inken kirjoituksia. Ihanasti vaihtoivat ja avasivat uusia näkökulmia itselleen läheisistä ja tuntemistaan asioista. Olisin mielelläni lukenut lisääkin.

25. ateisti Vierailija

Kukaan ei ole sinua kieltänyt kirjoittamasta

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus