Hae Anna.fi-sivustolta

Henkisyys?

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä *wink*, 20.01.2010.

1. ateisti Vierailija

Light For Last Days : Tuleva ljykriisi ja Messiaan paluu

2. Vesimiehelle Vierailija

Ihan vaan mielenkiinnosta, että mikä sinun uskontosi on? Voi olla että olet sanonutkin, mutten jaksa kahlata kaikkia viestejä läpi.

3. Valkoinen susi Ikuinen opiskelija

Saadut tykkäykset:
    0

Miten vielä joku jaksaa uskoa tuohon tuollaiseen pelotteluun? Maailmassa tulee tapahtumaan suuriakin muutoksia, eikä niistä pelastuta uskomalla Jeesukseen. Jeesus on elänyt täällä maapallolla hyvin monta kertaa, mutta ei ole halunnut sitä missään vaiheessa, että hänestä tehdään uskonto. Ja uskomalla vain häneen pelastuu vaikka mistä. Puppua ja ihan turhaa pelottelua.

Ihmisille tapahtuu se mikä on hänen sielunsa suunnitelma tällä kierroksella täällä maanpäällä. On se sitten tuhoutuminen jossakin tapahtumassa, tai parantaminen, tai ihan mikä tahansa.

Valkoisen suden mielipide, toisilla toinen.

4. sukurasite Vierailija

Pidättekö te Islamilaisia parempina ihmisinä, yhtä paljon meidän jäljille on raatoja jäänyt.

5. *wink* Vierailija

Anteeksi kuinka? Eikö tässä odotella vasta sitä toista tulemista?

6. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 916
    Mun mielestä kaikki uskonnot on heijastusta siitä lopullisesta totuudesta. Mikään, siis mikään ei ole oikeampi tai parempi tai tabumbi kuin mikään toinen. Kaikkien huonoistakin puolista pitää voida keskustella.

Mä uskon, että on olemassa joku korkein voima, ennen ajattelin että se on persoonallinen, mutta en tiedä enää, nykyisin ajattelisin ehkä myös sitä, että on ying ja yang -tyyliset energiat, jotka sitten on personoitu eri uskontojen jumaliksi ja jumalattariksi.

Pidän jälleensyntymistä mahdollisena. Uskon enkeleihin, henkimaailmaan...Kallellaan oon uskonnoista wiccan, muinaissuomalaisen uskon, ja shamanismin suuntaan. En kumminkaan lokeroi itseäni mihinkään tietyn uskonnon harjoittajaksi.

Mä en vastusta Jeesusta. Hän oli hyvä tyyppi. Ihmiset vain meni pilaamaan hänen aloittamansa uskonnon.

Mä en vain niinkuin siedä sitä, että joku uskonto korotetaan toisten yläpuolelle ja sen uskonnon harjoittajat halveksii toisia ja heidän elämänkatsomustaan. Että jotain uskontoa ei saa kritisoida, mutta sen harjoittajat sitten saa kritisoida toisia. Kristinuskossa ja islamissa ainakin on näitä, jotka näin käyttäytyy. Ei kaikki, mutta liian moni.

7. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    543
    Tuota noin, sano vain mitä mielessäsi liikahtelee.

Minun tapani kirjoittaa on ehkä joskus aika löysää. Deletoinkohan viestin jossa kerroin Suomessa olleesta vuoden 1918 sotaisuuksista. Oletan ja uskon, että suurin osa osallistujia niihinkin julmuuksiin on olleet kristillistä arvopohjaa edustavia kansalaisia. En halua alleviivata, enkä puolustaa tekoja mitä on uskonpuhdistusten aikana tehty, minä uskon karmaan mutta varulta pyydän anteeksi esi-isieni tekoja. En tosin tiedä ovatko esi-isäni osallistunne noihin tekoihin, mutta kuulopuheena olen tietoinen ainakin siitä mikä heidän tilansa on ollut vuonna 1918.

Ehkä vielä lähemmäksi meidän historiaamme tulee sodat joita käytiin kodin uskonnon ja isänmaan puolesta, niiden jälkiseurauksia kuulin isäni nukkuessa. On se kumma kun rauha oli julistettu silloin jo vuosikymmeniä aikaisemmin niin isäni kävi unisotaansa kuolemaansa asti. Olet loukkaanutnut minuun mielipiteistäni, en ole kieltänyt sinua puhumasta mistä sitten haluatkin puhua mutta keskustelua tietysti edistäisi jos puhuttaisiin samoista asioista. Sodan aikana erään maan karismaattisena pidetty johtaja loi omaa unelmaansa, joihin kuului rodunjalstuksen lisäksi muitakin tekoja. Kun tämän maan sotilaat posituivat maaperältämme, niin se taisi tapahtua isäni sanojen mukaan Suomen lapin kautta ja sitä maaperää asukkaineen lyötiin kovin kourin ja poltettiin niin että koko äitimaa parahti täällä pohjolassa, (tämä on vain kuvakieltä. En halua sanoa minkä maan edustajat moukaroivat Suomineidon viehkeää yläosaa, sen jokainen tietää, jokainen tietää myös tuolta samasta maasta olevan lähtöisin hengellisen johtajan, joka naulasi kirkon oveen teesinsä. NImenkin haluan jättää mainitsematta. Sen verran olen kuitenkin omaehtoisesti historiaa lukenut ja vähän asioita ymmärränkin, että voin puhtaalla omalla tunnolla sanoa uskon varjolla tehdyn paljon pahaa ja sen avulla on tavoiteltu valtaa, niin on ollut aina ja niin on aina oleva.

Olet niin paljon minua nuorempi, ettet ehkä ole henkilökohtaisesti kuullut tarinoita joita ikästeni vanhemmat ja isovanhemmat ovat kokeneet. En edes tiedä olisiko kohtuullista kertoa mitä kaikkea sodanmelskeissä tapahtui aatteen koti, uskonto ja isänmaa puolsta. Luin nuorena kirjan, jonka sensuuri poisti liian julmana, mutta totuuden mukaisena tapatumaketomuksena noista ajoista kun "aseveljemme" pohjosen kautta poistuivat omalle maaperälleen. Ehkä on hyvä niin, jos sensuoroinnilla haetaa rauhaa ja mahdollisuutta haavojen arpeutua, sillä kauheampaa teosta en ole koskaan käsissäni pidellyt.

Minä en halua suutasi tukkia enkä sormiasi kieltää valikoimasta näppäimiä mille haluat niiden laskeutua. Pahoitteluni vielä esi-isieni teoista, jos he ovat osallisina olleet noissa puhdistuksissa.

8. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    543
    Lopetan osaltani keskustelun tähän.

9. *wink* Vierailija

Inkellä taitaa nyt mennä sekä ensimmäinen että toinen maailmansota, Suomen sisällissota ja uskonpuhdistus sekaisin.

Eiköhän Vesimiehen pointti ole siinä, että jokaisesta uskonnosta -ja varsinkin uskontojen harjoittajista- löytyy pimeät puolensa.

10. outi Vierailija

Ei minusta pysyin hyvin kärryllä.

11. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 916

Mä ymmärsin tuosta ekasta Inken lainauksesta, että mä härkin toisten uskomuksia, kun uskalsin sanoa, mitä kristinusko on tehny joskus satoja vuosia sitte. Tokasta, että minä olisin väittäny Inken lyöneen jotakuta vihkiraamatulla päähän. Ja jos joka viestis jossa vastaa mulle, on selitys, miten paljon pahaa muutkin on tehneet kun kristityt, niin tulee pakosta mieleen, että kristityt saa tehdä pahaa kun muutkin. Eli heitä ei saa kritisoida. Sitten islamista saa kuitenki laittaa provosoivan linkin. (Ei sillä, että rakastaisin mitenkää islamia, mutta tasapuolisuutta...)

Voi olla ja ehkä onkin, että reagoin yli tuohon Inken pitkän viestin noihin kohtiin kun luin sen äkkiä kahvitauolla. Kun luulin, että oltiin eilen hyvissä sovuin lopetettu, kun mun vastaushymiöviesteis noihin Inken hymiöviesteihin eilen illalla oli ihan positiivista. Sitten tuntu nuo kohdat tossa mistä lainasin niinkuin märän rätin heittämiseltä päin naamaa. Taas se sama, että muutkin on tehneet pahaa.. 1918 on käyty sotia ja ties mitä...vihollisia ei tarvi ettiä kaukaa 1000-luvulta kun tuoreempiakin tapauksia on...Eli niinkuin en olisi saanu tuoda esiin sitä että miekkalähetyksellä on käännytetty.

Sama tunne, kun alotin Mitä on henkisyys -ketjun Pallon puolella. Taas ainakin yksi toi esiin sen, että ei saa puhua negatiivisista asioista. Tällä kertaa henkisyyteen liittyvistä. Samoin täs ketjus ainakin yksi sanoi sitä tuomitsemiseksi.

Sitten kun joku muu oliko Kanavalla alotti kanavointien arvostelun, minä onneton sanoin, että ei mua ne kanavoinnit niin häiritte, mutta se yltiöpäinen ylimenevä rakkaudesta huutaminen. Sehän se vasta tabu olikin. Ei olisi saanu sitä kritisoida.

Ja sit henkilökohtaiset kokemukset muutamista uskovaisita, joille kaikki muut jotka ei usko kuin he, ovat syntisiä onnettomia...Kristinusko ainoo oikee.

Nuo tuollaiset kokemukset varsinki tuo viimeinen, jos niitä on tarpeeksi, aiheuttaa ehkä sen ylireagoimisen. Jos tuntuu, siis tuntuu että TAAS joku hehkuttaa tabuna, täydellisenä, yli muiden menevänä asiana kristinuskoa.
    Ja nois muis kanavan ja henkisyyskirjotuksis, että mitään negatiivista henkiseen liittyvää ei saa tuoda esiin. Joku on aina sanomas, että "tuomitset, tuomitset..."

Yritän päästä tuosta pois. Inkeä ja muutamaa muuta vakinikkiä jotka on kallistunu kristinuskoon, oon pitäny fiksuina ja ajattelevina. Joidenka oon ajatellu myös osaavan katsoa kriittisestikin kristinuskoa. Eli yhteydet kristinuskoon ei oo sinällään huonoa, mutta jos on sokea sille kristinuskolle, niin sitte on huono juttu. Siis jos ei siedä, että sitä arvostellaan.

Enkä nyt sano, että Inke on sokea. Mä tulkitsin sitten väärin hänen nuo kohdat jotka lainasin ja sen että useemmas viestis oli sanottu, että muutkin tekee pahaa...Tulkitsin väärin, että kristinuskoa ei sais hänen mielestään arvostella kun muutkin tekee pahaa.

Anteeksi Inke, osaan myöntää milloin olen erehtynyt.

12. Ainokki Vierailija

Minustakaan Inke ei sekoittanut asioita. Selkeät ja hyvät kirjoitukset.

13. outi Vierailija

Arvostan keskustelua jossa tuodaan esiin useampia näkökulmia. Mitallillakin on aina vähintään kaksi puolta.

14. Vesimiehelle Vierailija

Lainaus:
    Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70 Näytä viesti
    Ei kun Veskari halus ihan tosimielipiteitä. Kun joskus tuntuu, että henkisyys on ihan jotain muuta kun mitä ajattelin sen olevan...

Siis joskus tuntuu, että se onkin teatteria...Ihmisten pitää vetää jotain helevetin roolia...

Mä kun kuvittelin sen olevan nimenomaan aitoutta...

tähän inke vastaa.
    "Mitä sinä sen ajattelit olevan, mitä teatteria tarkoitat ja mitä helevetin roolia. Mikä sinusta ei ole aitoa? Haluaistko vähän täsmentää?"

Tästkö sinä suutuit? Sinulta kysyttiin täsmennyksiä omiin sanoihisi joiden eteen inke on lisännyt kysymyssanat.

15. Ohoh Vierailija

16. Historiaa... Vierailija

Kyllä vaan Inke sotkee asiat.Uskonpuhdistus oli 1500 -luvulla eikä 1918,silloin oli Suomessa sisällissota joka oli osa ENSIMMÄISTÄ maailmansotaa.Hitler yritti rodun jalostusta TOISESSA maailmansodassa.Lappi poltettiin silloin.

17. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 916
    Ei se Inke sekottanu niitä asioita, se hyppäs vain niin äkkiä sodasta toiseen. Uskonpuhdistuksesta en sano mitään, kun emmä tiedä miten siinä niin kävi, että saman asian yhteydessä ( suomalaisten kristinuskoon käännytys) minä puhuin siitä käännytyksestä joskus n. 1000 ja Inke uskonpuhdistusesta n. 1500. En toki luule, että hän ne sekotti. Joku erilainen ajatustenjuoksu varmaan aiheutti tuon..

Ja Outin kans oon samaa mieltä...Mä hiillynkin (yritän olla hiiltymättä...) jos tuntuu, että ei saa tuoda esiin muuta näkökulmaa...Nytkin hiillyin, kun luulin, että en saa tuoda esiin negatiivisia asioita kristinuskosta.

18. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 916
    Ei, tuosta ei tämä kärhämä lähteny. Tuo ei liity tähän mitenkään. Katto mun vastaus "huh-nimimerkille".

19. lue älä luule Vierailija

inke taisi viitata tähän viestiin jossa kertoo mummunsa suulla 1918 tapahtumista. .

#165 (linkki)
    Inke rekkaamattomasti
    (Vierailija)

Niin, jotenkin sitä on historian kanssa selvittävä. Vaikka asioita ei hyväksy voi niitä votenkin yrittää ymmärtää. Poikkasenkin tästä sitten jo vähän läheisempään historiaan.

Vuoden 1918 tapahtumista mummoni puhui usein. Mummuni käytti nimitystä veljessota tästä, mitä jotkut aikalaisensa pitivät kapinana tai luokkasotana tai sisällissotana riippuen mistä arvolatauksesta lähtien sitä tarkastelivat. Mummila sijaitsi alueella, missä oli silloin melko rauhallista ja erottelu ei ollut niin voimakasta, ainakaan en sellaista koskaan mummini puheista koskaan saanut ymmärtää ehkä hän sitä halusi kuvata tanavalinnallaan veljessota. Ei meidän todellakaan tarvitse viholaista hakea kaukaa vuosituhannen tai -tuhansien päästä, kyllä ne tuhovoimat ovat meidänkin keskuudessamme jyllänneet. Isäni suvun puolella ja asuinalueella oli hyvinkin levotonta ja veristä toimintaa. Eikä niissä ajoissa todellakaan voi syyllistää kristinuskoa, se on se aate niin pyhä ja kallis, jonka puolesta taistellaan. Ismit saavat minut aina varpailleni, koska niissä voi olla niin paljon sitä, mitä mielelläni sanoisin ihmisen varjopuoliksi.

Ihmisen tapa on maaritella itsensä ja vielä mieluimmin toiset elinpiirinsä läheltä ja kaukaa. Ne on sellaisia ja tälläisiä ja toisen tapaa elää ja edustaa omaa vakaumustaa pitää muka aina härkkiä. Miten se onkin niin vaikeaa edes yrittää ymmärtää että jokaisella on päässään aivot joita hän käyttää juuri omien kykyjensä ja taitojensa mukaisesti. Ihminen on ihminen ja joidenkin viisaiden väittämän mukaan eläinkunnan ainut tunteva tunteita kokeva popula. Ihminen on ihminen mustana ja keltaisena, punaisena ja valkoisena, jokaisella oikeus elintilaansa jota ainakin suomalaisilla pitäisi olla yllinkyllin harvaan asutussa maassamme.

En ole ihan alusta asti ollut Kirstalipallon keskustelijana, kun pallon löysin oli täällä ihan ihme riita ja parjauskamppanja meneillaan Susanna nimistä nikkiä kohtaan. Lueskelin enemmän kuin kirjoittelin, mutta usein asetuin mielessäni Susannan tilaan ja ihmettelin miksi täällä hyökätään niin julmasti yhtä vastaan. Omanlaisensa sisällissota silloin käytiin ja sitä jatkui, kun Susanna nikki hävisi pallolata vaihtui kohde ja se oli jos mahdollista vieläkin rankempi juttu. Ihminen on julma elänkunnan edustaja, sekin pyrkii karsimaan joukostaan ne jotka muka hidastavat lauman etenemistä. Uskonmusjärjetelmät nostattavat välillä vielkin täällä joidenkin tuntoja., huomattavasti rauhallisemmin kuin joskus liki kymmenen vuotta sitten.

Sana on vapaa ja mielipiteen oikeus myönnetään, kuitenkin se oikeus on joskus vain näennäistä. No, ihan turhaa lätinää tämä viestini, palkähti vain mieleeni tämmöinen aatos. Nyt poistun katsomaan vessan peilistä löytyykö halko omasta silmästä, sitä muuten tunnetumaa isosta sikrjasta lainattua sanaa en nyt siitsi tässä käyttää, etten sortuisi kirjahyllyssäni olevalla vanhempieni vihkiraamatulla ketään päähän paukuttelemaan.

Voikaatten hyvin ja kestäkää kirjoitusvirheeni tai käyttäkää oikeuttanne sivuuttaa viesti lukemattomana, min' en jaksa niitä sitä murehtia.

20. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    543
    Tuli tunne siitä että jotain pitää omista puheistani oikesta, mutta tämäpä viesti rämähti aika kovaa. Olenhan minä aika tehokas ymmärtämäänkin väärin, sen myönnän taasen hyvinkin nöyränä, mutta en ihan väittämääsi. Mummini eli ihan aikuisuuteeni asti ja kertoili usein 1918 vuoden tapahtumista, kertoi siksi että piti tärkeänä viestiä meille lapsenlapsilleen ettei ole kauheampaa kuin se luokka jako, missä veli saattoi kavaltaa oman veljensä, milloin kokonaisia perheitä surmattiin viattomia pienokaisia myöten sanottiin että näin siksi että tuhotaan piruparka poikineen. Miten minä sellaisen asian voisin sekoittaa muka uskonpuhdistukseen, josta minulla ei ole lähisukulaiseni toistuvia omakohtaisesti koettuja aikoja, valaisetko tyhmää.

Miten voisin aika pian sodan jälkeen syntyneenä sekoittaa sodat, höpsistä, isäni oli rintamalla ja pitkälti lapsuusvuosistani aina aikuisuuteen asti isän rintamamiestoverit kävivät meillä istumassa iltaa ja kertomassa omia sotajuttujaan, minä siinä pikkuvanhana korvat höröllänsä kuuntelemassa.

Kun Köyliönjärvellä Lalli surmasi piispa Henrikin, koska tämä oli tehnyt Lallin vaimon kanssa huorin, siitä minulla ei ole aikalaistensa kertomaa henkilökohtaisesti kuultuna, enkä rohkene esittää väitettä olleeni entisessä elämässä joko piispa Henrik, Lalli tai vaimonsa, en rohkene edes ehdottaa josko olisinkin ollut hevonen, jolla piispaa kyyditettiin. En todellakaan tiedä pitääkö pyytää anteeksi ja keltä jos joku esi-isistäni on ollut osallisena uskonpuhdistuksessa. Jokaisella aatteella on uhrinsa, jota on levitetty laajemmalle. Niin kritityillä, kuin muilla uskonsuunnilla, jos joku väittää etten ole sitä oivaltanut ja olen yrittänyt vaientaa, niin sillehän en voi mitään.

Muuten olen sitä mieltä, että uskonsodat on käyty jo paljon ennen meidän syntymää tässä maassa, tuskin meidän tarvitsee keskenämme jatkosotia. Se mitä tulevaisuus moniarvoisena aatemaailmaltaan tuo tullessaan, niin se on korkeimman käsiss. Jätän erittelemäti sen mikä tai kuka on korkein, sillä minulla on kanttia kunnioittaa niitäkin arvoja, jotka ovat itsestäni vähän etäisempiä.

Jos Veskari on kokenut että olen yrittänyt estää häntä esittämästä mielipidettään, niin siitä olen pahoillani. Se ei ole tarkoitukseni enkä mitenkään ymmärrä mistä veskari halusi loukkantua Pallon puolella olevaan viestiini. N

21. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    543
    Minä en ole kuitenkaan huh-nimimerkki, vaikka muuten voin olla hu tai peräti huh-huh. Olen yrittänyt asiallisesti käydä keskustelua niillä vähäisillä taidoilla mitkä minulla on, mielestäni en ole kärhämöinyt, en vetäisi mummiani enkä isääni mihinkään riitahakuiseen keskusteluun. Ihminen valitsee loukkaantumisen, sen minäkin joskus valitettavasti valitsen en kuitenkaan tällä ketjulla, enkä koskaan sinun kassasi keskustellessani.

22. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 916
    En ole mihinkään sun Pallon puolella olevaan viestiin loukkaantunutkaan. Mistä tuommoisen käsityksen sait?

23. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 916
    Joo, en luulekkaan sinua huh-nimimerkiksi. Mutta vastasin hänelle, kun hän kommentoi tätä asiaa. Mutta siinä vastauksessa on selitys sinullekkin. Anteeksipyyntö myös. Luitko yksityisviestisi?

Ihminen ei varmaankaan tietoisesti valitte, että nytpäs loukkaannun. Sitä loukkaantuu jos loukkaantuu, jos ei niin ei. Siihen voi monikin asia vaikuttaa, josta toinen ei tiedä.

24. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    543
    En koskaan löytänyt sieltä vastauksiä kysymyksiin mitä esin vain ihan puhtaasta mielenkiinnosta miksi koet asiat niin kuin koet. Väitit minua jopa tuohtuneeksi, jos olisin tuohtunut niin miksi olisin kaivanut lisää verta nenästäni kysymällä sinulat aiheesta lisää.

Lopetetaan kun näyttää ettet halua ymmärtää mitä viestin. Ei minua ole pakko yrittääkkään ymmärtää.

25. Vesimiehelle Vierailija

Samoilla linjoilla ollaan, paitsi että wiccoista en tiedä mitä ajatella. Kiva että vastasit, lähetettyäni viestin ajattelin, että olisit voinut siitä kiukustuakin.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri