Heräättekö koskaan siihen, että hampaanne puristuvat täysiä yhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Puristuu niin voimakkaasti että pelkään hampaiden rasahtavan rikki ja sitten yritän käsillä vääntää suuta auki ja vähän ajan päästä aina hellittää.
Aivan kuin osa kropasta ei olisi vielä täysin hallittavissa ja vasta sen osan herätessä ne lihakset hellittää, hyi että! Joskus on jäänyt puristusote niinkin, että etuhampailla puren kiinni ja se vasta tuntuukin. :x

Muilla?
Mistä tuo johtuu? Pelkään ihan oikeasti hampaiden puolesta, vielä menevät hajalle jos en saa ajoissa auki väännettyä!

Ei :o en ole kuullutkaan tuollaisesta. Mun mies kyllä narskuttelee hampaitaan unissaan, mutta ei kovalla voimalla ja herättyään kyllä kykenee välittömästi käyttämään suutaan... :D siis puhumaan esim.
Kuulostaa kyl mun mielestä sellaselle jo että alkaisin itse ottaa selvää mistä moinen johtuu :o siis että mikä moisessa edes on taustalla. Jos vaikka joku neurologian asiantuntija tutkisi tms. ???

En osaa sanoa, mutta ehkä hammaslääkäri osaa? Tai sitten hän ohjaa sinut esim. neurologille. Vaiva on joka tapauksessa hampaille ja leukanivelille kuluttava ja haitallinen.

Sitä minäkin että ei kuulosta kyllä harmittomalta pureskelulta tai siltä narskuttelulta jota esim. mieheni pitää.
Kuulostaa joltain jopa suhteellisen pelottavalta... Itselleni tuli heti mieleen tällaiset päähän liittyvät jutut jotka aiheuttavat oireita joille ei itse mahda mitään. Esimerkiksi aivoinfarktissa tietynlainen halvaantuminen (esim. kasvoissa) tai jotain muuta. En sano että tämä on sellaista tai edes välttämättä kuulosta ihan sellaiselta, varsinkin jos on jatkunut jo pitkään.
Mutta itse en jättäisi pelkäksi hammaslääkärireissuksi kyllä. Toivotaan että kyse on harmittomasta vaivasta!

Minulla on bruksismia ollut ties kuinka kauan, mutta tuommoista ei ole koskaan tapahtunut. Joskus huomaan että kiristelen hampaitani, mutta pystyn rentouttamaan leukani, kun haluan. Minulla purentakisko suojaa hampaita, mutta aiheuttaa monesti myös sitä, että pureskelen entistä enemmän, kun suussa on vieras esine. Ainakaan minulla kisko ei ole ollut mikään ihmeapu tässä ongelmassa.

Minusta tuossa on kyse jostain krampista, jonka syy voi olla muualla kuin purennassa. Tuleeko sinulle muuten helposti lihaskramppeja? Veren kalsium- ja magnesiumarvojen laskeminen ainakin voi aiheuttaa kramppaamista, samoin jotkut unihäiriöt, kuten itsekin epäilit.

onko sulla joku lihassairaus?Jos puristat oikein kovaa kättä nyrkkiin onko sun vaikeaa saada nyrkkiä auki?Jos näin on ota yhteys neurologiin!Mulla tuo oli se ensioire..
Minulla? Ööh, ei ehkä? Neurologini tietää varmaankin paremmin, mitä kaikkea on.

Mutta minulla on yliliikkuvien nivelten ongelma, enkä edes välitä tässä keskustelussa kertoa, millaisia uhkakuvia esitetään siihen yhdistyvästä bruksauksesta.

[QUOTE="tupsu";27997683]Minulla on bruksismia ollut ties kuinka kauan, mutta tuommoista ei ole koskaan tapahtunut. Joskus huomaan että kiristelen hampaitani, mutta pystyn rentouttamaan leukani, kun haluan. Minulla purentakisko suojaa hampaita, mutta aiheuttaa monesti myös sitä, että pureskelen entistä enemmän, kun suussa on vieras esine. Ainakaan minulla kisko ei ole ollut mikään ihmeapu tässä ongelmassa.

Minusta tuossa on kyse jostain krampista, jonka syy voi olla muualla kuin purennassa. Tuleeko sinulle muuten helposti lihaskramppeja? Veren kalsium- ja magnesiumarvojen laskeminen ainakin voi aiheuttaa kramppaamista, samoin jotkut unihäiriöt, kuten itsekin epäilit.[/QUOTE]

No ei nyt normaalisti, mutta raskausaikana lihaskramppeja pohkeisiin helposti. Noita taas tullut jo vähän pidempään. Kauhean vaikea muistaa tarkalleen, kun tuntuu että nuo tulevat vain kun olen syvimmässä unessa ja herään siihen, aluksi on kuin olisi unessa mutta kipu herättää kunnolla. Huomaa siitä että on hetken ihan sekaisin, eli ollut juuri syvässä unessa. En koskaan kevyestä unesta herää noihin. Se on se tietty vaihe myöhään yöllä.

Ärsyttää että unohdin mainita viimeksi hammaslääkärissä, pitääpä varata tosiaan uusi aika. Siitä on varmaan hyvä lähteä.
Kuinkas iso raskausvatsa sinulla on? Voin kuvitella, miten mukavaa sen kanssa on maata selällään hammaslääkärin tuolissa parhaimmassa tapauksessa suu täynnä muotteja, seuraavaksi oksettaa jne. :D Tsemppiä!

Kuinkas iso raskausvatsa sinulla on? Voin kuvitella, miten mukavaa sen kanssa on maata selällään hammaslääkärin tuolissa parhaimmassa tapauksessa suu täynnä muotteja, seuraavaksi oksettaa jne. :D Tsemppiä!

Ai voi hitto, tulee kauhea olo selällään maaten. Jos pyydän ajan niin että tämä on ulkona. :D Tuskin tämä mikään hyvin kiireinen juttu on...

Vielä pari kk aikaa.

Minulla? Ööh, ei ehkä? Neurologini tietää varmaankin paremmin, mitä kaikkea on.

Mutta minulla on yliliikkuvien nivelten ongelma, enkä edes välitä tässä keskustelussa kertoa, millaisia uhkakuvia esitetään siihen yhdistyvästä bruksauksesta.

Kerro, minua nyt kuitenkin kiinnostaisi kuulla:) Itselläni on leukanivelet ihan pilalla, meinaatko sitä?

Ap, nyt kun kerroit enemmän tuosta ongelmasta, minusta tuo kuulostaa selkeästi uneen liittyvältä häiriöltä. Koita googletella asiasta (esim. parasomniat). Tiedä vaikka se menisi kokonaan ohi kun et ole enää raskaana. Raskaus voi teettää vaikka mitä kummallista...

[QUOTE="tupsu";27997764]Kerro, minua nyt kuitenkin kiinnostaisi kuulla:) Itselläni on leukanivelet ihan pilalla, meinaatko sitä?

Ap, nyt kun kerroit enemmän tuosta ongelmasta, minusta tuo kuulostaa selkeästi uneen liittyvältä häiriöltä. Koita googletella asiasta (esim. parasomniat). Tiedä vaikka se menisi kokonaan ohi kun et ole enää raskaana. Raskaus voi teettää vaikka mitä kummallista...[/QUOTE]

Siis tätä oli jo ennen raskauttakin.

[QUOTE="tupsu";27997764]Kerro, minua nyt kuitenkin kiinnostaisi kuulla:) Itselläni on leukanivelet ihan pilalla, meinaatko sitä?
[/QUOTE]
Jatkuva leukojen yhteen jyystäminen hioo leukaniveltä siten, että sinne syntyy pyöreän nivelpinnan sijaan tasanteita ja kulmia, joiden seurauksena voi sitten saada kroonistuvan vaivan, jossa jää haukotellessa kirjaimellisesti "monttu auki" - toistuvasti.

Tädilleni tapahtunut kertaalleen. Lukkiutuman purkamiseen ei auttanut omat käsivoimat, mutta mietin tätä, voisiko Tiirulla olla kehittynyt tällainen tilanne, että se (kiinni) lukittava tekijä on nivelessä?

Jatkuva leukojen yhteen jyystäminen hioo leukaniveltä siten, että sinne syntyy pyöreän nivelpinnan sijaan tasanteita ja kulmia, joiden seurauksena voi sitten saada kroonistuvan vaivan, jossa jää haukotellessa kirjaimellisesti "monttu auki" - toistuvasti.

Tädilleni tapahtunut kertaalleen. Lukkiutuman purkamiseen ei auttanut omat käsivoimat, mutta mietin tätä, voisiko Tiirulla olla kehittynyt tällainen tilanne, että se (kiinni) lukittava tekijä on nivelessä?

Mulla on joskus vuosia sitten kerran jääny leuat auki kun haukottelin, menin ihan paniikkiin, mutta sain kun sainkin ne jotenkin ihmeellisesti vääntämällä takaisin. Liittyisikö se tähän? Tästä on siis varmaan nelisen vuotta jo aikaa.
'
Ja siis ne hampaat ei vain jää kiinni yöllä vaan puristuvat kuin kramppaisivat yhteen koko ajan voimakkaammin ja voimakkaammin, sitten ei mene kuin ehkä minuutti ja yhtäkkiä hellittää, pidän käsillä vain kiinni ettei purisi niin voimakkaasti tuon aikana, yleensä laitan peittoa väliin vielä kun terävät hampaat ei tunnu niin kivalta sormia vasten.

No mitä enemmän kerrot noita yksityiskohtia, sitä kamalammalta kokonaisuus kuulostaa. Ethän tietenkään vain ole muistanut kertoa hammaslääkärille tuosta tapahtuneesta leukojen auki loksahtamisesta...?

Ehkä odotat, että saat sen vauvan pullautetuksi ulos, ja sitten aika pikaiseen lähdet tutkituttamaan tätä asiaa.

Siis eikös aloittajalla jää suu kiinni eikä auki. Ja kun ajattelet vähän itsekin niin helposti nivel jää auki, mutta aloittaja kuvaili sen voiman mikä siinä on kyseessä, eli mielestäni hermosto on täysin mukana siinä, eikä että nivel vaan loksahtelee jumiin. Mutta sinähän hänet nyt hammaslääkärille ohjasit saamaan pelkän lähetteen käteen. Pahimmassa tapauksessa ei saa lähetettäkään, jos sattuu oikeen hoomoilanen hammaslääkäri ja käskee vaan aapeen itsensä ottamaan yhteyttä neurologille. Sitten vielä tämä että odotetaan kun vauva syntyy. Jos vika on pääkopassa, niin koskaan ei pitäis jättää tuonnemmaks näin vakavalta kuulostavia oireita. Jos keho toimii väkipakolla sillätavalla ettei itsellään ole mitään vaikutusvaltaa, niin hälytyskellot sinne korvien väliin soimaan ja kunnon lääkäriin.
Mut tehkää tyylillänne ja menkää hammashoitajalle tsekkaamaan purenta... eipä oo mun PÄÄNVAIVA ;)

Ai voi hitto, tulee kauhea olo selällään maaten. Jos pyydän ajan niin että tämä on ulkona. :D Tuskin tämä mikään hyvin kiireinen juttu on...

Vielä pari kk aikaa.

En osaa sanoa muusta ketjusta mitään, mutta olin hampilääkärissä 1kk ennen laskettua aikaa ja painoa oli tullut _paljon_. Hirveästi on kiinni lääkäristä, minulla oli aivan ihana hammaslääkäri, me vain juteltiin ja heti jos sattui tai alkoi pyörryttää tai jotain, lopetettiin vähäksi aikaa :) kesti normaalia pidempään mutta pitkästä aikaan jäi kiva fiilis hammaslääkäristä!

Siis eikös aloittajalla jää suu kiinni eikä auki. Ja kun ajattelet vähän itsekin niin helposti nivel jää auki, mutta aloittaja kuvaili sen voiman mikä siinä on kyseessä, eli mielestäni hermosto on täysin mukana siinä, eikä että nivel vaan loksahtelee jumiin. Mutta sinähän hänet nyt hammaslääkärille ohjasit saamaan pelkän lähetteen käteen. Pahimmassa tapauksessa ei saa lähetettäkään, jos sattuu oikeen hoomoilanen hammaslääkäri ja käskee vaan aapeen itsensä ottamaan yhteyttä neurologille. Sitten vielä tämä että odotetaan kun vauva syntyy. Jos vika on pääkopassa, niin koskaan ei pitäis jättää tuonnemmaks näin vakavalta kuulostavia oireita. Jos keho toimii väkipakolla sillätavalla ettei itsellään ole mitään vaikutusvaltaa, niin hälytyskellot sinne korvien väliin soimaan ja kunnon lääkäriin.
Mut tehkää tyylillänne ja menkää hammashoitajalle tsekkaamaan purenta... eipä oo mun PÄÄNVAIVA ;)
No annahan tulla asiantuntevalta taholta ne oikeat ohjeet. Met kuuntelemma täällä kaikki nöyrinä ja kiitämme. Ja erityisen kiinnostunut olen tietämään, mikä on KUNNON LÄÄKÄRI. Harvemmin tullut elämäni aikana vastaan, mutta aina olen nimen painanut mieleen, kun kohdalle osunut.

Toisekseen, voisin kuvitella ap:llä olevan omatkin aivot, joten tämä [keskustelu tällä palstalla] on enemmänkin tällaista sosiaalista suunsoittoa omista vaivoista ja vertaistuen hakemista. Ratkaisut jokainen tekee itse, oman näkemyksensä mukaan.

• Tykkää
Reactions: tiiru
No mitä enemmän kerrot noita yksityiskohtia, sitä kamalammalta kokonaisuus kuulostaa. Ethän tietenkään vain ole muistanut kertoa hammaslääkärille tuosta tapahtuneesta leukojen auki loksahtamisesta...?

Ehkä odotat, että saat sen vauvan pullautetuksi ulos, ja sitten aika pikaiseen lähdet tutkituttamaan tätä asiaa.

En koskaan ajatellut sillä olevan mitään merkitystä kun tosiaan kerran vain tapahtui.

No annahan tulla asiantuntevalta taholta ne oikeat ohjeet. Met kuuntelemma täällä kaikki nöyrinä ja kiitämme. Ja erityisen kiinnostunut olen tietämään, mikä on KUNNON LÄÄKÄRI. Harvemmin tullut elämäni aikana vastaan, mutta aina olen nimen painanut mieleen, kun kohdalle osunut.

Toisekseen, voisin kuvitella ap:llä olevan omatkin aivot, joten tämä [keskustelu tällä palstalla] on enemmänkin tällaista sosiaalista suunsoittoa omista vaivoista ja vertaistuen hakemista. Ratkaisut jokainen tekee itse, oman näkemyksensä mukaan.

Voi kun ymmärtäisit sitten omallakin kohdallasi nämä asiat joita mulle suollat :D Kun sinä nyt omien kokemustesi perusteella jo alusta alkaen tässä ketjussa näytät tietäväsi kaiken ja ensimmäisessä kommentissasi heitit jo diagnoosinkin ilmoille. Ihan nytkö vasta sitten huomasit viimeinkin tän mun sarkasmin tätä nimenomaista SUN asiantuntevuuttas kohtaan :D Ei voi kun nauraa

[QUOTE="...";27997823]Voi kun ymmärtäisit sitten omallakin kohdallasi nämä asiat joita mulle suollat :D Kun sinä nyt omien kokemustesi perusteella jo alusta alkaen tässä ketjussa näytät tietäväsi kaiken ja ensimmäisessä kommentissasi heitit jo diagnoosinkin ilmoille. Ihan nytkö vasta sitten huomasit viimeinkin tän mun sarkasmin tätä nimenomaista SUN asiantuntevuuttas kohtaan :D Ei voi kun nauraa[/QUOTE]

Rauhotu hei vähän. Tämä on onneksi tosiaan mun päänvaiva. Ja leukavaiva...ja univaiva ja... :saint:

Yhteistyössä