Heräättekö koskaan siihen, että hampaanne puristuvat täysiä yhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";27997823]Voi kun ymmärtäisit sitten omallakin kohdallasi nämä asiat joita mulle suollat :D Kun sinä nyt omien kokemustesi perusteella jo alusta alkaen tässä ketjussa näytät tietäväsi kaiken ja ensimmäisessä kommentissasi heitit jo diagnoosinkin ilmoille. Ihan nytkö vasta sitten huomasit viimeinkin tän mun sarkasmin tätä nimenomaista SUN asiantuntevuuttas kohtaan :D Ei voi kun nauraa[/QUOTE]
Ai tiedän kaiken, koska minulla on omaa kokemusta erilaisista purentaan liittyvistä ongelmista? Täytynee jatkossa liittää kaikkeen keskusteluun erikoismaininta "en ole tämän alan erikoislääkäri". Naura vain.

Toivottavasti joku muu sai tästä keskustelusta jotakin positiivista - kenties jopa jotakin tiedonjyvää.

Jatkuva leukojen yhteen jyystäminen hioo leukaniveltä siten, että sinne syntyy pyöreän nivelpinnan sijaan tasanteita ja kulmia, joiden seurauksena voi sitten saada kroonistuvan vaivan, jossa jää haukotellessa kirjaimellisesti "monttu auki" - toistuvasti.

Tädilleni tapahtunut kertaalleen. Lukkiutuman purkamiseen ei auttanut omat käsivoimat, mutta mietin tätä, voisiko Tiirulla olla kehittynyt tällainen tilanne, että se (kiinni) lukittava tekijä on nivelessä?

Minulla liukuu vasemman puolen välilevy liian alas kun avaan suun, mutta palaa paikoilleen kun suljen suun. Oikean puolen välilevy on koko ajan väärässä asennossa ja siellä oli nestettä nivelessä viimeksi kun leuka magneettikuvattiin. Se puoli on kroonisesti jumissa ja ihan alla tuntuu semmoiset paukurat kun lihakset on kireinä koko ajan. Leuka jää välillä jumiin, mutta olen ainakin tähän asti saanut suun aina sulkeutumaan, kun olen tehnyt pientä edestakaista liikettä sen kanssa niin, että se on löytänyt oikean reittinsä. Kaikista pahinta on ollut silloin, kun olen haukannut jotain isoa, enkä ole huomannut, että leuka on pois jengoiltaan. Kun olen tavallaa väkisin purrut suun kiinni, oikealla puolella on tuntunut kauhea rutina ihan kuin jotain menisi rikki ja leuka on ollut sen jälkeen pari viikkoa kipeä. Se tunne purressa on jotain sanoinkuvaamattoman inhottavaa, en haluaisi kokea sellaista enää ikinä, mutta luultavasti niin käy jatkossakin:( Minun hammslääkärini väitti, että leukaa ei olisi vaikea panna itsekään paikoilleen. Hän neuvoi, että pitää panna sormet alahampaiden taakse ja kiskoa leukaa eteen ja alas. Vielä ei ole tarvinnut kokeilla tuota... Tälle vaivalle ei voi kuulemma tehdä mitään, mutta useimmiten pystyn elämään tämän kanssa ihan hyvin. Jatkuva lihaskireys on ärsyttävää, mutta ei sitäkään koko ajan ajattele ja noita jumitusepisodeja on vain muutaman kerran vuodessa.

Ap:ta neuvoisin kokeilemaan semmoista jumituksenpurkukonstia, että et yrittäisi avata suuta kerralla vaan koittaisit nitkutella vähitellen, vaikka mm:n kerrallaan. Minulla on hirveän jumittavat lihakset ja kerran sain käteeni siimaleikkurin käytön jälkeen semmoisen krampin, että en saanut sormia ollenkaan suoraksi. Ei tapahtunut kerta kaikkiaan mitään, kun yritin avata kättä. Kun yritin auttaa toisella kädellä, tuntui että sormet menevät vaan tiukemmin koukkuun. Sitten keksin, että aloin tehdä minimaalisen pientä pumppaavaa liikettä ja silloin jännitys laukesi ihan hetkessä.

Ai tiedän kaiken, koska minulla on omaa kokemusta erilaisista purentaan liittyvistä ongelmista? Täytynee jatkossa liittää kaikkeen keskusteluun erikoismaininta "en ole tämän alan erikoislääkäri". Naura vain.

Toivottavasti joku muu sai tästä keskustelusta jotakin positiivista - kenties jopa jotakin tiedonjyvää.

Toivottavasti ap pääsee pikaisesti lääkärille ja käy täälläkin kertomassa missä on vika, että saadaan voita väliin tähän riitaan:) Itse olen sillä kannalla, että tuo ei olisi tyypillinen pureskelutapaus vaan siinä olisi vähintäänkin taustalla jotain muuta ongelmaa.

En oikein usko tuohonkaan teoriaan, että ap ei pystyisi avaamaan leukojaan, koska niissä on jokin pois paikoiltaan. Silloin tilanne jäisi varmaan päälle, eikä laukeaisi tuolla lailla ilman mitään erityiskonsteja. Jos leuat ovat kerran jumittaneet, niin jotain vikaa niissä voi olla, mutta en pitäisi sitä ainoana selittävänä asiana.

Käytätkö ap muuten jotain lääkkeitä? Meinaan että voisiko olla kysymys lääkkeiden sivuvaikutuksista.

onko sulla joku lihassairaus?Jos puristat oikein kovaa kättä nyrkkiin onko sun vaikeaa saada nyrkkiä auki?Jos näin on ota yhteys neurologiin!Mulla tuo oli se ensioire..

Ihan uteliaisuudestani kysyisin mikä lihassairaus sinulla on ja onko nopeasti etenevä? En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että lihasten kramppiin jääminen voisi olla lihassairauden merkki. Itselläni noita jumituksia on ollut jotain kaksi vuosikymmentä, joten sillä lailla ne eivät varmaan viittaa mihinkään vakavampaan. Se on semmoista, että kun on ollut tietyssä asennossa liian kauan, ei tahdo saada jäseniään enää suoraksi. Aikaisemmin se koski selkää ja jalkoja, mutta viime vuosina sormet ovat alkaneet jäädä myös koukkuun, mutta siinäkään ei ole mielestäni tapahtunut mitään etenemistä useampaan vuoteen.

Yhteistyössä