Herätessä henki pihisee/vinkuu hetken aikaa, astmaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minmin

Vieras
Jos ei ole yskää, flunssaa tai muutakaan oiretta niin voiko tuo hengityksen piippaus herätessä liittyä astmaan?
Rasituksessa ei vingu tai muutenkaan ei hengitys herätessäkään vaikealta näytä, oksimetrin mukaan lukema 99, joten normaali. (lapsella epäillään infektioastmaa, flunssan aikana lapsi rohisee ja menee tukkoon muttei kuulosta tuolta vinkunalta koskaan "kohtauksen" aikana)
Lapsi 1 v.

Voiko johtua vaan limakalvojen turvotuksesta herätessä?

Mun mielestä astmaan kuuluu aika olennaisesti yskä.
Koska astmaarikko yskii limaa joka johtuu tulehduksesta keuhkoputkissa, vinkuna ei vielä itsessään kerro mitään mutta suosittelen toki seuraamaan ja katsomaan tuleeko muita oireita. Oksimetri kertoo paljon ja astmavinkunan aikaan se on käsittääkseni matalampi.

Noin pienellä on vielä ahtaat keuhkoputket, joten pienikin määrä limaa saattaa pihisyttää. Onko lapsella pehmoleluja sängyssä pään vierellä? Jos on, vähennä määrää ja putsaa hyvin pölystä.

Meidän kuopuksella, oli tosin jo 6-vuotias, kerran keuhkot soi kuin urkupilli kun menin herättämään. Silloin vein heti lääkäriin ja oli ahtauttava keuhkoputkentulehdus. Saatiin heti astmalääkitys ja syksyllä astmakokeissa todettiin astma.

Lastasi kuitenkin seurataan? Hetken pihinä ei minusta astmalta kuulosta. Jos vinkuna selvästi pahenee, silloin ainakin itse soittaisin ainakin neuvolaan.

[QUOTE="vieras";22881492]Noin pienellä on vielä ahtaat keuhkoputket, joten pienikin määrä limaa saattaa pihisyttää. Onko lapsella pehmoleluja sängyssä pään vierellä? Jos on, vähennä määrää ja putsaa hyvin pölystä.

Meidän kuopuksella, oli tosin jo 6-vuotias, kerran keuhkot soi kuin urkupilli kun menin herättämään. Silloin vein heti lääkäriin ja oli ahtauttava keuhkoputkentulehdus. Saatiin heti astmalääkitys ja syksyllä astmakokeissa todettiin astma.

Lastasi kuitenkin seurataan? Hetken pihinä ei minusta astmalta kuulosta. Jos vinkuna selvästi pahenee, silloin ainakin itse soittaisin ainakin neuvolaan.[/QUOTE]

Seurataan ja ventoline on kotona. eli jos kohtaus tulee niin pärjäämme. :)
Tkssa saamme myös käydä ottamassa kortisoni-lääkitystä tarvittaessa. kiitos paljon vastauksista!

Yhteistyössä