Hae Anna.fi-sivustolta

Herkkukurkku?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä suolakurkkuko, 05.09.2008.

1. suolakurkkuko Vierailija

Pöljä kysymys, mutta jäin miettimään kalakeittoreseptejä selatessani, että mikä on herkkukurkku? Onko se suolakurkku, maustekurkku vai mikä? Ohjeen mukaan kattilan pohjalla kuullotetaan sipuli, valkosipuli, paprikat ja HERKKUKURKUT...

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Herkkukurkku on sama kuin maustekurkku.

3. Liisa O Vierailija

Sit suolakurkku on vielä eri juttu, eli suolakurkut valmistetaan hapattamalla ja suolaamalla. Maustekurkut ja herkkukurkut valmistetaan etikka-mausteseoksella.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Siis maustekurkuista joskus käytetään sanaa herkkukurkku eli ovat ihan sama asia.

5. Kirschberry Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Asian vierestä: Äitini ostaa kesällä (jos ei satu sinä vuonna kasvattamaan) avomaankurkkuja ja säilöö niistä talveksi kurkut. Nyt niitä on minullakin jääkaapissani - tällä kertaa valkosipulikurkkuja. Ovat todellista herkkua ja kilohinnaksi äiti laski 1,19 €! Kaupassahan ne maksavat vähintään noin seitsemän euroa kilo. Eli jos teillä on kellari, iso kylmiö tms. minne varastoida, niin ehdottomasti kannattaa ostaa kesätarjouksesta avomaankurkkuja ja tehdä herkkukurkut/suolakurkut tms. itse talven varalle.

6. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Valkosipulikurkut ovatkin ihania! Pitäisköhän jaksaa tehdä tänä vuonna..!

7. Tekisin Vierailija

kurkkuja vaikka joka syksy erilaisia, jos tuttavilla olisi mustaviinipensaita. Lehdet on vättämättömiä joka reseptissä, mitä olen nähnyt.

8. Kirschberry Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Voi kun antaisin teille niitä mustaviinimarjapensaan lehtiä ja marjoja virtuaalisesti jos voisin. Meillä maalla on niitä ihan hirveästi, sukulaiset ja naapurit käy oman väen lisäksi poimimassa ja silti marjoja jää poimimatta... Sitten on huono omatunto, kun jää hyviä marjoja pensaisiin. :/ Kysäisepä työpaikallasi tms., eikö kellään ole yhtä "surkea" tilanne kuin minulla.

9. odeviiskasi Vierailija

Olen joskus nähnyt torilla jollain myynnistä herukanlehtiä. Luulisi että ne voisi korvata jollain muullakin? Toisaalta niistä kyllä irtoaa herkullista mustaherukan makua.

10. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä taidankin tuoda niitä mökiltä viikonloppuna, rupesi niin houkuttaan nuo kurkut! Onneksi olen säästänyt kaappiin isoja lasitölkkejä. Olen joskus tehnyt valkosipulikurkkuja, mutta siitä on tosi pitkä aika.

11. Hesta Murukka Vierailija

Mielestäni mustaherukan lehtiä ei voi korvata muilla, mutta joskus olen laittanut sekaan tammen lehtiä.

12. Höh Vierailija

Tein jonkun ruokablogin ohjeella valkosipulikurkkuja, joista tuli tosi hyviä! Liemen ainekset vain sekoitettiin, ei keitetty tms., kurkut sekaan, kolme päivää huoneenlämmössä ja sitten kylmään. Hyviä ja sopivan valkosipulisia. Vielä kun muistaisin mikä blogi se olikaan...

13. Höh Vierailija

Alkoi oikein vaivaamaan... Tämähän se oli:
    http://valipala.blogspot.com/2007/08/kurkunleikkausta.html

Vaikkei kukaan kysellytkään :) tuosta määrästä tuli muuten kurkkuja aikas paljon..

14. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tuosta Höhin laittamasta linkistä voitte huomata, että mauste ym. kurkkuja voi tehdä ilman mustaviinimarjanlehtiäkin.

15. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Hyvänkuuloinen ohje! Tuohon voi varmaan lisätä halutessaan mustaherukan lehdet.

16. Tekisin Vierailija

No niin niin, Jx. Minä kuitenkin säilön mieluummin kokokurkkuja ja pitemmäksi aikaa. Viinimarjanlehdet toimivat eristeinä kurkuille ja niissä on säilyttäviä ja makuominaisuuksia.
    Mutta kiitos Höhille linkistä, kokeilen. Kuinkahan kauan viipalekurkut kestävät kylmässä vai pitäisikö napsia pois aika pian.

17. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Viipalekurkut ja kokonaiset voidaan säilöä ihan samalla reseptillä. Ei siis tarvita eri reseptiä viipaloiduille tai kokonaisille.

18. MariK3 Vierailija

Herkkukurkkujen säilöntäliemeen laitetaan sokeria. Ällötävän makeaa siis. Käytän aina bosnialaista turšija-ohjetta, jonka liemeen tulee vettä, suolaa, etikkaa, sellerinlehtiä, korianterinsiemeniä, mustapipuria ja valkosipulia. Varsinaista herkkua!

Mistä voisi ostaa muovisia ritilöitä, jotka pitävät kurkut ja muut säilöttävät liemen pinnan alla? Olen käyttänyt herneillä täytettyä pakastepussia painona, mutta se on vähän hankala kapistus.

19. Lillukka- Vierailija

MariK3, en ole testannut, mutta tuli mieleen sellainen muoviritilä jota käytetään esim. lattialla. Niistähän voi leikata sopivan kokoisia paloja.

20. vierailija Vierailija

Millainen on tuo bosnialaisten kurkkujen resepti?, terv. suolakurkkufai

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus