Hae Anna.fi-sivustolta

  1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

    Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

    Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

    Ystävällisin terveisin,

    Annan toimitus
    Dismiss Notice

Hermesetas ja aspartaami

Viestiketju osiossa 'Keventäjän ruokavinkit' , käynnistäjänä makeutusaineista, 20.05.2011.

  1. anna Vierailija

  2. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

    liittynyt:
    25.01.2011
    Viestejä:
    620
    Saadut tykkäykset:
    0
    No ei tietysti yksinään, mutta mikäli aiheuttaa sokerin syönnin vähenemistä niin sillä tapaa toki vaikuttaa sokeriarvoihin.
     

  3. Miksi ihmeessä minun viestiäni on moderoitu? En taatusti ole kirjoittanut rumia tai haukkunut ketään, sillä en ikinä tee sellaista!
     
  4. Jx Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    03.07.2006
    Viestejä:
    21 111
    Saadut tykkäykset:
    17
    Juuri tähänhän sitä pyritään diabeteksen hoidossa eli sokeriarvojen alentamiseen.
     
  5. epätietoinen Vierailija

    ei taida tähän ketjuun kuulua, mutta kun diabeteksestä on tässäkin puhe. Elikkä olen vasta hilkulla saada aikuisiän diabeteksen. Lääkäri ei kieltänyt sokeria kokonaan, mutta kehoitti välttämään suuria määriä. Hän piti tärkeämpänä kuitenkin välttää huonoja hiilihydraatteja. Perunaa, makaronia ja riisiä hän lupasi syödä yhtä perunaa vastaavan määrän päivässä. Hän sanoi, että pitäisi syödä kasviksia paljon enemmän - vähintään puolet lautasesta pitää täyttää kasviksilla. Valkoista viljaa hän ei suositellut ollenkaan (paitsi sen tavallisen pullan kerran pari viikossa lupasi). Onko tuollainen ohje hyvä? Hän sanoi, että hiilihydraatit ovat yhtä paha kuin sokeri tai melkein pahempikin, kun niitä hiilihydraatteja syödään luontojaan Suomessa paljon.

    Minulla ei siis vielä ole tautia. Ikää on pian 60 vuotta. Painoltani olen aika normaali (164 senttiä ja 62 kg).
     
  6. Jx Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    03.07.2006
    Viestejä:
    21 111
    Saadut tykkäykset:
    17
    Ohje kuulostaa muuten hyvätä, mutta useimmiten perunan määräksi sanotaan kuitenkin kaksi pienehköä/keskikokoista. Valkoisen viljan tilalla voi hyvin käyttää täysjyvä vehnäjauhoa esim. leivontaan, jos haluaa itse leipoa. Pastana kannattaa käyttää täysjyväpastaa (esim. Barilla merkkistä).
     
  7. Pastasta Vierailija

    Onko Barilla parempaa kuin muun merkkiset täysjyväpastat?
     
  8. Jx Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    03.07.2006
    Viestejä:
    21 111
    Saadut tykkäykset:
    17
    Niitä muita en ole maistanut, mutta Barillasta ainakin minä pidän ja siksi käytän sitä. Huomasit kai, että kirjoitin ylempänä (esim. Barillaa) eli oli tarkoitettu esimerkiksi.
     
  9. epätietoinen Vierailija


    Kyllä minä taidan uskoa sitä lääkäriä. Enkä sitä paitsi kaipaa perunaa, maukkaampaahan kasvikset ovat. Olen ajatellut niin että toisella aterialla syön yhden perunat tai pienen kasan täysjyväriisiä, en minä makaronista ole koskaan oikein pitänytkään. Lisäksi sitten niitä kasviksia puolet lautasesta ja vähän lihaa tai kalaa. Toinen ateria sitten kokonaan kasvisateria. En minä usko että sitä vehnää kaipaan ollenkaan. Kyllähän se on kaikille terveellisintä että jättää turhat kalorit pois niin kuin pullat ja muut sellaiset. Sitten kun haluaa herkutella, voi paremmin hyvällä omalla tunnolla syödä vaikka suklaa- tai kermakakkua.
     
  10. jonka perusperiaate on hyvin yksinkertainen: Kolme pääateriaa päivässä ja kaikilla niistä 120 g lihaa, kanaa tai rasvaista kalaa (lohta) tai pari kanamunaa. Erilaisia hyviä öljyjä, kuten avocado-, oliivi-, rypsi- jne öljyjä, joissa kuullotetaan erilaisia vihanneksia ja käytetään salaattikastikkeena. Reilusti vihreitä, kuten esim. parsakaalia ja parsaa, kaikenvärisiä paprikoita, bataattia, kukkakaalia, palsternakkaa jne. Ei ollenkaan perunoita ja rajoitetusti porkkanoita. Pieni kourallinen pähkinöitä tai manteleita päivässä. Voita pienissä määrin, samoin ruisleipää.

    Näistä em. aineksista kootaan vaihdellen päivän ateriat. Saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet ja lisäksi pysyy paino hyvin kurissa. Ja tämä on ravintoterapeutin laatima ohje ovella vaanivan 2-tyypin diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien ehkäisemiseksi. Liikuntaa unohtamatta! Ja talvella iso annos D-vitamiinia.
     
  11. porkkana Vierailija

    miksi muuten 'rajoitetusti porkkanoita '?
     
  12. ei juureksia Vierailija


    Luultavasti siksi että myös porkkanassa on suht paljon hiilihydraatteja. Monet vhh:t suosittavat syömään nimenomaan maan päällä kasvaneita kasviksia eikä siis kovin runsaasti juureksia.
     
  13. niin kai mutta Vierailija

    oudolle kuitenkin tuntuu, jos palsternakkaa ja bataattia ei rajoiteta.
     
  14. ei juureksia Vierailija


    Totta, bataattihan on lähes perunan veroinen ja sitä tuntuvat monet popsivan makeana juureksena paljonkin. Palsternakkaa käytetään sen verran vähän (ottaen huomioon, että kaupoissa yleensä palsternakat ovat yksittäin pakattuja ja porkkanat kilon pusseissa), ettei se liene ongelma.
     
  15. Tuota noin... Vierailija


    Bataatissa on melkein puolet vähemmän hiiihydraatteja ja energiaa kuin perunassa, siksi se on suositeltava myös vhh:lla.
     
  16. tarkuutta Vierailija

  17. ed. Vierailija

    Ja porkkana on vielä kevyempi...
     
  18. bataatti Vierailija


    Maun perusteellakin olisin tuota mieltä. Nimittäin kyllähän bataatti maistuu makeammalta kuin peruna ja siksi muutamat selvästi makeanhimoiset tykkää siitä.
     
  19. Tuota noin... Vierailija


    Joo, kirjoitin epäselvästi, tarkoitin sanoa, että bataatin glykeeminen indeksi on paljon matalampi kuin perunan. Eli hiilihydraatteja kyllä saa syödä, mutta toiset ovat parempia hiilihydraatteaj kuin toiset (hitaat vs. nopeat)
     
  20. tarkuutta Vierailija

    Kannattaisiko kuitenkin katsoa esim. tuolta finelin sivuilta eri ruoka-aineiden ravintosisällöt ja esim. imeytyvän hiilihydraatin määrä? Porkkanassa on vähemmään imeytyviä hiilareita kuin bataatissa samoin siinä on enemmän kuitua, joka auttaa painon hallinnassa. Koko GI-käsite on aika tulkinnanvarainen, eikä mitään tarkkoja taulukoita edes ole olemassa.
    Kuituja bataatissa on toki enemmän kuin perunassa.
     

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti