Hermot menee 1-vuotiaan syömisen kanssa, neuvojanne kaipaan kipeästi!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton nyt

Vieras
Nyt kohta 2 kk ajan ollut vaikeaa tuo syöminen, aiemmin söi hyvin ja melkein mitä vaan, puurokin oli suorastaan herkkuruokaa. Nyt sitten kelpaa raejuusto pelkiltään, banaani lusikalla muussattuna ja sormiruoka, siinäpä se melkein. Voiko hampaitten tulo olla näin pitkäaikainen riesa ja aiheuttaa tämän "lusikkakammon" ? Joka siis koskee ´kaikkea muuta mutta ei edellä mainittuja...

Kun laitan syöttötuoliin ja näkee ruokalautasen ja lusikan alkaa jo lähes samantien itku. Alahampaita on kaksi ja yläälle juuri puhjennut kulmahammas, koko ylärivi on aika punainen ja turvonnut, ollut kyllä minusta jo ainakin kk ajan...

Itkua on koko syömishomma nykyään. Jos annan tytölle itselleen lusikan käteen, se lentää vaan lattialle, ei siis halua itsekään syödä sillä.

Jännittää ja kauhistuttaa aina jo etukäteen nuo syömistilanteet. On muutenkin kyllä nyt ollut tosi kiukkuinen. Korvat katsottiin viikko-pari sitten ja niissä ei tulehdusta ollut.

Anna syödä sitä sormisuokaa, äläkä stressaa asialla, kyllä se ohi menee. Ja anna lapselle samaan aikaan kun muutkin syö eteen jotain sopivaa mutusteltavaa, jotta hänkin päsee yhteiseen pöytään ja saa osallistua yhdessä syömiseen. Unohda syöttäminen ja stressi, lapsi ei tapa itseään nälkään.

Kauhea stressi tästä kyllä on tullut, varmaan siksi kun tyttö nyt muutenkin tosi pahalla päällä lähes koko ajan, vaikka mitä yritän. Kylmää ruokaa ei myöskään halua. Esim. aiemmin suuri herkku viili ei enää maistu sekään.

Meilläkin on ollu tosi vaikeeta syöminen ja on edelleen, tyttö nyt 1v10kk. Annetaan sitä mikä sattuu parhaiten menemään ja kyllä se syö sit ku sillä on tarpeeks nälkä. Ei kannata stressata, koska kyllä ne syö sen verran etteivät kuole nälkään. Oisko mahollista, et olis vaikka jotain allergioita, minkä takia sit vierastaa ruokia??? Tiiän, et varmasti vaivaa, mut kyllä se siitä pikku hiljaa... :hug:

Ei ole allergioita, tai siis kaikkia näitä ruoka-aineita syönyt ihan menestyksekkäästi aiemmin, mutta sitten pikku hiljaa toppi. Kun en tiedä mitenkä täss toimisi, ottaisi kovan linjan että syö jos on nälkä, vai että antaisi sitten sitä mitä syö jos muu ei kelpaa... Olen nyt antanut vähän sitä mitä sattuu syömään, kun hurjalta tuntuisi jättää kokonaan syömättä. En sitten tiedä että olisko nuo hampaat tosiaankin yksi pääsyyllinen tässä... mutta mitenkä kauan ne voi oikein tehdä tuloaan ja näin vaivata??!!

Ei sen niin väliä. Terve lapsi ei ruuan vieressä näänny nälkään. Meilläkin poju toisina päivinä vetelee saman kokosia annoksia kuin siskon ala-asteikänen neiti, ja taas toisina päivinä ei mee paljon muuta kuin käy rinnalla

auttaako jos annat jonkun kirjan vaikka ja näyttelet siitä kuvia.
meillä on jokainen tarvinnut 1 vuotiaasta eteenpäin jonkun aikaa viihdykettä, että ovat suostuneet syömään. siinä vaiheessa jäänyt pois kun itse osaa jo syödä.

Olen yrittänyt olla tiukkana että leluja en pöytään tuo, mutta kai tuota sitten pitäisi kokeilla. Mitä vaan että saa toisen syömään ja syömistilanteista edes yhtään inhimillisiä...

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Olen yrittänyt olla tiukkana että leluja en pöytään tuo, mutta kai tuota sitten pitäisi kokeilla. Mitä vaan että saa toisen syömään ja syömistilanteista edes yhtään inhimillisiä...

mun mielestä se on ihan turhaa nipotusta, koska lelut jää kuitenkin aikanaan pois. säästät sekä lasta ja itseäsi, jos se vain helpottaa syömistä.

Hampaidentulosta se varmaan johtuu. Meillä ollut samanlaista välillä. Anna puurot ja ruuat haaleina... Lämmin tuntuu aroissa ikenissä ikävältä. Samoin lähes kaiken ruuan voi syödä sormiruokana. Anna ruuat, siten, jos kerran niin hänelle maistuu. Kyllä se sitten ajan kanssa menee ohi ja lusikkaruuatkin alkavat taas kelpaamaan. :)

Siirrä syöttötuoli eri huoneeseen, pyydä kaikkia tuttuja jotka käy kylässä syöttämään (meillä tepsi, pahiten äidille kiukuttiin). Meillä tuli silloin totaalinen lakko, koska päätti itse syödä, eli söi aluksi sormin ennen kuin oppi lusikan kanssa.

Itse aattelin niin, ettei siitä syömistilanteesta tulisi sellaista pakkojuttua, ja yritin tehdä siitä mahd mukavan. Välillä oli joku lelu, mutta meillä ne ei auttaneet oikeestaan. En kuitenkaan pakottanut tai maanitellut tai tuputtanut, välillä kärsi varmaan nälkääkin jonka korvas maidolla, mutta meni sitten ohi. Ja voi pojat kun sitten syödäänkään!

Meillä tuossa vuoden iässä alettiin kiukkuamaan omaa lusikkaa. Eli oletko kokeillut antaa itse syödä?

Lisäksi reipas ulkoilu ennen ruokailua nostaa kummasti ruokahalua. Tosin nyt lämpimillä keleillä ei ruoka aina maistu aikuisillekaan.

Uusimmat

Yhteistyössä