Hermot menee näihin suihkutisseihin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuore nuori äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuore nuori äiti

Vieras
Onko kohtalotovereita? Otetaan kaikki vinkit vastaan mikä tähän ongelmaan auttaa!

Itkettää ja turhauttaa imettää vauvaa kun toinen joutuu nielemään hullun lailla ja lisäksi pulauttelee runsaasti. Pulauttelun takia epäiltiin mm. refluksia ja maitoallergiaa, mutta nyt vasta olen tajunnut että johtuuko se runsas pulauttelu näistä mun suihkutissiongelmasta!? :(

Oon kokeillut imettää monta kertaa samasta tissistä, ei toimi, suihkuaa silti..

Lisäksi vauva nukahtaa yleensä vain tissille, joten ei kovin hyvä yhdistelmä tää tissille nukutus + suihkutissit. Ja joo tiedetään, olen tehnyt virheen kun opetin vauvan nukahtamaan tissille :( saa antaa vinkkejä myös siihen liittyen..

Vauva 3kk

Selvennäs ny mulle että onko vauva siis jotenkin tyytymätön vai mitä arvelet suihkutissien aiheuttavan? Pulauttelu on tietysti ikävää
Mutta sitä voi olla ihan ilman suihkutissejä ja jossei vauvaa häiritse niin mitäs se haittaa?

Hei!

Et ole tehnyt mitään virhettä "opettaessasi" lasta nukahtamaan rinnalle. Se on hyvin luontaista monille pienille kun saavat masun täyteen ja joillekin äideille helppoa.

Oletko katsonut suihkuaako maito kaiken aikaa suurella voimalla vai helpottuuko se jossain kohdin? Joillakin se pahin suihkuaminen tapahtuu kun heruminen käynnistyy ja esim. itse painoin vain harson rinnalle siksi aikaa ja sitten taas jatkettiin imettämistä.

Myös sekin helpotti kun pumppasi alkuun rintaa tyhjemmäksi ennen imetystä. Tämä toki voi lisätä maidontuotantoa jota toisaalta voi säilöä omaan käyttöön tai luovuttaa sairaalaan.

Vauvaa voi myös syöttää rinnan päällä maaten, jolloin maito nousee "ylämäkeen" ja sen pitäisi himmata suihkuamista.

Miltä susta tuntuu, haluatko että vauva oppii nukahtamaan ilman rintaa vai haluaisitko löytää keinoja jolla jatkaa myös rinnalle nukuttamista?

Lypsä sitä suihkutissiä vähän ennen imetystä, niin se ei ole niin täynnä ja ruiskua joka puolelle ja hankaloita vauvan syömistä.

Mun vasen tissi oli paha tissi ja oikea hyvä. Esikko kieltäytyi ensin syömästä koko vasemmasta tissistä kun se truuttasi vauvaparan puolitukehduksiin. Opin sitten yllämainitun lypsyn välttämättömyyden.

Mä lypsin rintaa vähän ennen imetystä, ja imetin makuulla tai vauva selvästi kohoasennossa rintaan nähden.

Mutta aika usein se maidontulo tasoittuu pikkuhiljaa, varmaan joskus 4 imetyskuukauden jälkeen en enää tarvinnutkaan esim. liivinsuojiakaan ollenkaan, kun ennen niitä piti vaihtaa tunninkin välein.

Suihkusihan se mullakin, esikoisen aikaan pahemmin, mutta nyt toisen kanssa maidontulo tasaantui paremmin eikä niin pahoin suihkunnut. Lapset on kyllä oppineet molemmat syömään tissiä.

Mullakin tuntuu vasen tissi olevan pahempi, koska vasemmalle tissille vauva ei nukahda koskaan, paitsi yöllä kun syö muutenkin puoliunessa. Mulla sitä maitoa näyttää suihkuavan koko ajan, ainakin tuosta vasemmasta tissistä, kun olen välillä irroittanut otteen niin maitoa suihkuaa monta sekunttia, koitan puristella pahimmat paineet harsoon, mutta kun vauva taas alkaa imemään niin kohta taas suihkuaa, näin ainakin näyttäis olevan vasemmassa tississä.

Rinnalle nukuttamisessa mua ei sinänsä mikään haittaa, pelottaa vaan ettei vauva opi tuosta tavasta "koskaan" pois. Ja monesti käy niin että kun alan syöttää vauvaa tarkoituksena että hän samalla nukahtaisi päiväunille, niin käykin niin että vauvalla alkaa sitten nousta maitoa kurkkuun ja alkaa pulauttelemaan, se niistä päiväunista sitten. No, sitten en tietenkään viitsi heti perään syöttää uudelleen nukutus tarkoituksessa vaan täytyy odottaa 30-60min. Ja muuten ei nukahda, oon kokeillut keinutukset, hytkytykset, silittelyt, unilaulut yms :D autoon nukahtaa, mutta tulisi aika kalliiksi jos joka kerta pitäisi lähteä ajelemaan että saa vauvan nukkumaan...

Plääh tuli aika sekavaa tekstiä ehkä kun yhdellä kädellä kirjoitan tässä vauva kainalossa :D

mäkin tein niin että annoin vauvan imeä hetken että maitoa alkoi herumaan (lue: lentämään 2 m päähän) ja sitten vaan annoin suihkuta harsoon sen aikaa että pahimmat paineet meni sinne (vauva valitettavasti usein joutui huutamaan sen aikaa). muu ei auttanut ja masuvaivoihin auttoi tuo paljon.

Hmmmm, käytin rintakumia ensimmäisen kuukauden ajan, silloinkin pulauttelua oli, mutta nukkuminen ei kyllä ollut näin hankalaa. Täytyypä ottaa uudestaan tuo rintakumi hetkeksi käyttöön ja kokeilla olisiko siitä apua.

Noniin äskenkin kävi niin että vauva vaikutti tosi väsyneeltä, aloin sitten imettämään ja vauvalla menikin siinä jo silmät kiinni ja imi tissiä unisen oloisena, MUTTA ei nukahtanut kun taas sitä maitoa alkaa seilata kurkussa edes takaisin. Yritin sitten sylissä paijata ja hyräillä ja silitellä, mutta eei puhettakaan että niin nukahtaisi. Nyt ollaan sitten taas hetki virkeänä ja kohta taas tulee väsykiukku, huoh. Tämän päivän päiväunisaldo 1h. Eilenkin vauva sitten nukkui illasta 3h ja yöunille alkoi vasta puolen yön jälkeen...

Mulla oli tosi paha suihkutissi-ongelma molempien lasten imetyksessä, asia ratkesi sillä että 3-5kertaa syötin samasta rinnasta ilman vaihtoja ja seuraavat 3-5kertaa toisesta.
rinnatkin tottui tähän nopeasti ja suihkuongelma jäi pois. Alkuun tietysti piti toista puolta välillä lypsää ja pitää maidonkerääjää siinä imetyksen aikana - sai myös varastoon omaa maitoa vauvalle.
Rintakumeja kannattaa lisäksi kokeilla, mutta jos onnistuu ilmankin niin kokeilisin pääasiassa ilman imettääkkin.

(meillä molemmat on nukahtanut rinnalle kunnes imetys 1,5vuotiaana loppui ja hyvin osaavat omissa sängyissään käydä nukkumaan ja nukkua koko yön)

Se että vauva torkahtaa tissille ei tarkoita että olisi oikeasti tarpeeksi väsyny päiväunille, voi senkin takia kohta herätä uudestaan. Jokatapauksessa kannattaisi tietty röyhtäyttää syötön jälkeen ja sitten vasta nukkumaan . Mutta kyllä nyt 3kk ikäinen vauva nukahtaa sittenkunntarpeeks väsy on, vaikkanse tiettäisikin hetken väsykiukkua. Tuttia ei tietty ota?

Kyllä myös nostaisin vauvan olkapäälle ja röyhtäyttäisin vaikka nukkuisikin. Vähemmän vaivoja.

Ja oletko kokeillut sitä etukäteen lypsämistä? Samalla saisit vähän äidinmaitoa pakkaseen, sitä voi käyttää myöhemmin vaikka perunasoseen tekemiseen vauvalle.

Tulipa mieleen että äärimmäisessä tapauksessa voit jopa tehdä niin että toinen rinta on ns. päivärinta ja toinen yö. Rinnalle tulisi siis 12h taukoa imetyksessä, mutta aloittaisin vähemmillä tuntimäärillä esim. 4-6h taukoa kuinka se auttaisi. Jottei tule tulehduksia / pakkaudu liikaa niin toki hieroo pahimpia pingotuksia pois.

• Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
En oo kokeillu lypsämistä. Vauvalla ei oikein olemitään säännöllistä syömisrytmiä, kun syö välillä 30min välein, välillä 3h välein, vaikea ennakoida että milloin sitä kannattaisi lypsätä. Mutta ajattelin nyt kokeilla imettää vaikka 3-4 kertaa peräkkäin samasta tissistä, aiemmin olen kokeillut imettää pari kertaa samasta peräkkäin, ehkä se ei ole riittänyt.

Viimeksi kun vauva nyt nukahti, niin heräsikin taas vartin unien jälkeen. Eli on nukkunut tänään päiväunia vain reilun tunnin. Nyt jos nukahtaa, niin nukkuu muutaman tunnin ja sitten taas valvotaan yön pikkutunneille asti. Eli ajattelin nyt olla julma, ja pakkovalvottaa vauvaa ainakin sinne klo 22 asti jotta nukkuu sitten yön..

Ja tuo röyhtäytys ei oikein onnistu kun vauva on jo nukahtanut, herää yleensä sitten siihen jos nostan olkapäälle, tai sitten jatkaa vaan unia siinä olkapäällä ja röyhtäisyä ei kuulu...

..

Ja tuo röyhtäytys ei oikein onnistu kun vauva on jo nukahtanut, herää yleensä sitten siihen jos nostan olkapäälle, tai sitten jatkaa vaan unia siinä olkapäällä ja röyhtäisyä ei kuulu...[/QUOTE]

Kyllä se onnistuu, vaikka vauva nukkuu. Menee ehkä vähän kauemmin, mutta hyvää kannattaa odottaa, kun tietää että myöhemmin pääsee helpommalla. Nukkuvallakin vauvalla ilma nousee mahalaukussa pystyasennossa päällimmäiseksi, ja tulee sitten röyhtäyksenä ulos.

On tullut aina ennenkin, en usko että nykyvauvojen anatomia on niin paljon muuttunut.

Saatko itse levättyä vauvanhoidon lomassa? Kuulostaa aika rankalta jos unipätkät ovat noin lyhyitä. Vai nukkuuko lapsi jossain vaiheessa vähän pidempäänkin?

Tuon ikäiselle on kuitenkin normaalia ettei sitä rytmiä ole, ei syömisissä eikä nukkumisissa. Jotkut toki toimii kuin sekunttikello mutta taitavat olla harvemmassa ne pienet :)

Jos kokeilet lepovuoroja rinnoille, siinä voi mennä 1-2 viikkoa ennen kuin tuloksia alkaa näkyä.

Yhteistyössä