Hernekeitto kiehumassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hellalettas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hellalettas

Aktiivinen jäsen
12.02.2008
5 623
0
36
:p
Pitää vielä pannari laittaa uuniin

Paljonhalvemaksi tule tehdä hernis itse kun ostaa valmis hernekeitopurkki, eikä se TOSIAANKAAN ole vaikeaa edes itse tehdä.
Herneet kiehuu itsestään ja sekaan vaan vaikka jauhelihaa jos sitä on. voi tietty tehdä kasvisversionkin jos lihaaa ei käytä.

Aíkaa ei tarvitse enempää kuin tavallisenkaan ruuan laitoon, Ei sen kattilan vieressä tartte koko ajan seisoa.
Minäkin laitoin levyn kolmoselle ja sen keittäminen kestää kauemmin kuin sen tunnin, mikä ohjeessa oli, mutta tulee parepaa kun muhii kauemmin

mä en kestä kuullakkaan hernekeitosta :kieh:

en itse siitä tykkää ja töissä keittelin 6kk joka ikinen torstai kipillisen hernekeittoa ku muut ei suostunu sitä tekemään, ja tein sit lakon torstai aamuvuoroille :laugh: :ashamed:

tosin ens viikolla näyttää olevan taas mun vuoro siinä hommassa..

mut tosiaan, helpompaa ruokaa saa ettiä, ei tarvii paljoa siinä hommassa vaivata päätään.

Mä olen kerran tehny hernekeittoa ja toista kertaa en tee. Vaikka sitä keitti miten, se ei lopultakan sakeutunu, vaan ne herneet kellui vedessä kokonaisina. Olikohan sit väärä hernelajike tai jotain, mut kiitos vaan, maksan 70 senttiä tölkki ihan mieluusti siitä, ettei tarvi 10 tuntia keittää ja lopulta todeta että edelleen kovat herneet lilluu kirkaassa vedessä.
Ja tosi usein toreilla myytävätkin keitot on hiukan sellasia, että herneet on liian ehjinä vedessä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä olen kerran tehny hernekeittoa ja toista kertaa en tee. Vaikka sitä keitti miten, se ei lopultakan sakeutunu, vaan ne herneet kellui vedessä kokonaisina. Olikohan sit väärä hernelajike tai jotain, mut kiitos vaan, maksan 70 senttiä tölkki ihan mieluusti siitä, ettei tarvi 10 tuntia keittää ja lopulta todeta että edelleen kovat herneet lilluu kirkaassa vedessä.
Ja tosi usein toreilla myytävätkin keitot on hiukan sellasia, että herneet on liian ehjinä vedessä.

muistitko liottaa niitä yön yli ennen keittämistä?

ja laitoitko hellan päälle :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:

ja laitoitko hellan päälle :laugh: :laugh:

Kyllä oli hella päällä :D Liottamisesta mä en suoransanoen tiedä, siitä kun on 20 vuotta aikaa, mutta kyllä kai. Ja olen kuulu väitettävän, että jos ei liota, keittoaika vaan itenee, isäis silti tull keitto...No ei kyl ainakaan 10 tntia riitä |O

Hernekeitto

500 g kuivattuja herneitä
2 l vettä
1 sipuli silppuna
(n. 500 g luutonta sianlihaa)
2 tl suolaa
1/2-1 tl meiramia

Huuhdo herneet ja laita ne likoamaan kahteen litraan vettä yön ajaksi.

Keitä herneitä liotusvedessä miedolla lämmöllä noin tunti. Lisää pieniksi kuutioiksi paloiteltu sianliha ja hienonnettu sipuli. Jatka keittämistä vielä tunti. Lisää tarvittaessa vettä ja tarkista kypsyys. Mausta valmis keitto suolalla ja meiramilla.

Tuoreen sianlihan asemesta voit käyttää myös palvikinkkua, säilykelihaa tai ruskistettua, maustettua jauhelihaa. Lisää kypsä liha keittoon noin puoli tuntia ennen valmistumista.
Hernekeitto on maukasta myös ilman lihaa. Halutessasi voit lisätä keittoon 2-3 porkkanaa ja pienen palan selleriä kuutioina. Lisää kasvikset keittoon noin puoli tuntia ennen valmistumista.

Vinkki!
Käytä "lihana" keittoon pannulla rapeaksi käristettyä pekonia.
Yllä olevaan keittomäärään riittää n. 140 g pekonia.
Lisää pekoni keittoon loppuvaiheessa.