Herpes 14 vuotiaana enkä ole harrastanut seksiä?!

  • Viestiketjun aloittaja En ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
En ymmärrä
Hei,
En tiedä kenelle juttelisin tästä joten päätin kirjoittaa tänne.
Kävin tänään lääkärissä ja sain tietää että minulla on herpes. Lääkäri ei vaivautunut tarkemmin selittämään, mutta tiesin, että se on sukupuolitauti. Olin hieman hämmentynyt sillä minulla ei ole koskaan ollut poikaystävää, enkä ole koskaan harrastanut seksiä, en ole edes pussannut ketään. Olen 14 vuotias. Lääkäri meinasi antaa lääkettä, mutta kyseinen lääke oli tarkoitettu vain yli 18 vuotiaille joten hän sanoi, että syö buranaa ja varasi ajan lastenlääkärille huomiselle.
Menin sitten kotiin ja googlasin, että mikä se herpes oikein on. Sain tietää että se on koko loppu elämän, olin hetken kyllä aika shokissa ja varmaan vieläkin. Onko jollain jotain hajua, että miten olen tämän saanut? Luulin, että sukupuolitaudin voi saada vain jos harrastaa seksiä? Ja tarttuuko tämä kuinka helposti? Eli siis jos haluan pussata jotain niin pitääkö kertoa niille? Pelkään etten koskaan löydä ketään :( Tarttuuko se myös silloin jos ei ole rakkuloita? Pelkään myös, että minua kiusataan tämän takia.
Vähän kyllä harmittaa kun sain tälläisen jo 14 vuotiaana...
Kiitos kun jaksoit lukea ja jos pystyt auttamaan :)
 
vierailija
Siis onko se herpes suussa vai alapäässä? Huuliherpes on ihan tavallista ja leviää pisara- ja kosketustartuntana silloin, kun on rakkuloita. Olet siis voinut saada sen vaikka perheenjäseneltä tai kaverilta.
 
vierailija
Googlettamalla löytyisi nopeammin tietoa. Joka tapauksessa:

Herpestä on kahta lajia, toinen on käytännössä huuliherpes, toinen sukupuolitauti. Huuliherbes voi kuitenkin joissakin harvinaisissa tapauksissa aiheuttaa sukupuolitautia. Se ei siis vaadi seksuaalista kanssakäymistä. Huuliherpes on erittäin yleinen, lähes jokainen kantaa virusta. Useimmilla virus ei kuitenkaan oirehdi.

Toivottavasti sait lääkäriltä myös selityksen, vieläpä hieman paremman :)
 

Yhteistyössä