Hae Anna.fi-sivustolta

Herpes ja ihmissuhteet

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä *Ilona*, 26.02.2008.

1. *Ilona* Vierailija

Miten "uussinkku" (8 avioliittovuoden jälkeen eronnut lapseton) reilu kolmekymppinen hyvännäköinen ja uralla menestynyt (korkeasti koulutettu) nainen löytää uuden miehen, varsinkin jos naisella sattuu olemaan sukupuoliherpes? Siis miten asiasta voi kerto uudelle potentiaaliselle miesystävälle ilman etta seurauksena on automaattiset pakit?

En ole antanut kyseisen vitsauksen pilata elämääni, alkuaikojen morkkisten jälkeen asia on mennyt lähinnä lääkittävissä olevana riesana, ja nykyään käytänkin jatkuvaa estolääkitystä, joten episodeista ei ole vaivaa. Ex-mieheni oli avarakatseinen, ja asia ei häntä haitannut, mutta millä todennäköisyydellä tapaan toisen mukavan miehen jota asia ei vaivaa? Aina kuitenkin on olemassa se riski, etta uusi kumppani voisi saada tartunnan, vaikka aina kondomia käyttäisikin. Olisi kiva, jos etukäteen tietäisi kenellä on, ja kenellä ei ole, kyseinen virus.... treffailisin mielelläni miehiä, jotka jakavat sairaskertomukseni, näin minunkaan ei tarvitsisi murehtia siitä, etta saatan tartuttaa tämän ei-niin-mukavan vaivan jollekin toiselle.

Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia vastaavasta tilanteesta, myös miesten kokemuksia!

2. TäälläSama Vierailija

Täällä saman viiruksen kantava naisyksilö. Vaikkakaan en korkeastikoulutettu. Hieman epäröiden uskaltaudun lähteään sellaiseen suhteeseen, jossa toisella osapuolella ei tuota viirusta ole. Itse sen sain "lahjaksi" entiseltäni suhteen alussa, kun hän ei vaivautunut tuosta taudista kertomaan ei edes siinä vaiheessa, kun alkoi moralisoimaan mua siitä etten ollut käynyt joka suhteen välissä sp-testeissä tai käyttänyt parisuhteissani kondomia. Unohti sitten mainita omasta pikku"vaivastaan" myös siinä vaiheessa, kun jätimme kondomin pois.

Pitäiskö tuosta taudista kertoa ennen sänkypuuhia? siis toki käyttäisin kondomia ennen suhteen vakiintumista. Entä miten tuo estelääkitys toimii? Estääkö se tuon viruksen tarttumista toiseen? Jostain luin että naiselta on vaikeampi saada herpestä kuin mieheltä ja tuo on jotenkin epäloogista mun mielestä.

Miten ihmiset oikeasti suhtautuvat tuollaiseen tautiin?

Laitoin aikanaan huvikseni deitti-ilmoituksen, jossa mainitsin tuosta herpeksestä ja sain yllättävän monia vastauksia joissa sanottiin, ettei herpes ole niin kamala tauti jne jne mutta kuinka moni on oikeasti niin avaramielinen että haluaisi suhteen ihmisen kanssa, jolla on tuollainen ikuinen riesa vaivana?

3. Eiköhän tuo herpes ala olla jo niin yleinen, että se vaivaa aika monia - myös miehiä. Itselläni ei ole tietääkseni koskaan ollut mitään sukupuolitautia, joten kammoaisin herpeksen kantajaa. Mutta minäpä olenkin nainen, joten tämä kammoni ei teihin vaikuta :)

4. *Ilona* Vierailija

Estolääkityksen pitäisi lääkkeen valmistajan mukaan pienentää riskiä taudin leviämisestä, sen lisäksi että se ehkäisee taudin uusiutumista. Tämä on kuulemma todettu ihmiskokeilla, joissa parit, joilla toisella oli herpes ja toisella ei, herpestä kantava osapuoli käytti estolääkitystä pitkäaikaisesti. Näissä tapauksissa terve osapuoli ei saanut tautia läheskään niin usein kuin vertausryhmässä, jossa tautia kantava osapuoli ei estolääkitystä käyttänyt. Valtrexin valmistaja markkinoikin lääkettä nykyään juuri partnerin suojaamistarkoitukseen. Osasyynä lienee se, etta lääkefirma saa maksimoitua voitot ennen kuin Valtrexin panentti umpeutuu, joka tapahtuu jo ensi vuonna. Eli 2009 on odotettavissa geneerisiä, huomattavasti edullisimpia valacylovir valmisteita markkinoille.

Niin tamä on vähän tällainen kaksipiippuinen juttu, jos itselläni ei olisi herpestä, haluaisinko seurustella ihmisen kanssa jolla ei sita ole? Rehellisesti sanottuna ehkä en. Toisaalta, jos olisin kerennyt tutustua toiseen kunnolla ilman mitään seksuaalista kanssakäymistä, voisi ehkä käydä niinkin ettö kokisin kyseisen ihmisen tärkeämmäksi kuin kyseisen taudin pelon...

Mistä niitä herpestä kantavia miehiä sitten löytyy? Ulkomailla (mm. jenkeissä) on nettitreffipalveluita, jotka on tarkoitettu nimenomaan taudin kantajille, mutta jotenkin täällä pienessä Suomessa tuo vaikuttaisi jotenkin leimaavalta. Voisin hyvin kuvitella ihmisten tsekkaavan saitin täällä vain sen takia, josko sieltä löytyis exiä, tuttuja jne. ihan juoruilun merkeissä... tosin jenkkiversioissakin saiteille pitää rekisteröityä ennen kuin näkee kenenkään profiilia.

5. *Ilona* Vierailija

... siis tietty tarkoitin, että jos minulla EI olisi herpestä, haluaisinko seurustella sellaisen kanssa jolla se ON... meni ajatus sekaisin yläpuolella...

6. Lussiinatar Vierailija

7. *Ilona* Vierailija

No onneksi emme sentaan asu muslimimaassa :)

8. Minua ei haittaa Vierailija

9. dsffs Vierailija

Exäni ei kertonut minulle herpeksestään, kerran esileikkien aikana näin ruven ja ymmärsin heti kyseessä olevan herpes, mies intti vieläkin ettei hänellä ole herpestä...loppun yhdessä olo ajan käytimme kondomia. En olisi ikinä suostunut ottamaan tartuntaa...

10. dbsd Vierailija

Jos minä olisin teidän sijassanne, niin tekisin kaikkeni päästäkseni eroon herpeksestä. Niinhän ne lääkärit väittää ettei se muka ole mahdollista mutta lääkärit tietää vain sen mitä niille lääkärikoulutuksessa opetetaan, ja se on kaukana täydellisestä. Sitten ne vetävät valkoisen takin päälleen ja käyttäytyvät pöyhkeästi kuin tietäisivät terveysasioissa kaiken kaikesta.

Minä olen kahlannut vuosia netistä dokumentteja ja videoita mm. vaihtoehtoiseen lääketieteeseen liittyvää materiaalia, ja paljon hyvin mielenkiintoista on löytynytkin. Jos minä olisin teidän sijassanne niin tutkisin niitä asioita entistä tarkemmin ja yrittäisin niillä 'ihmehoidoilla' päästä siitä taudista eroon. Kaikki hoitoideat eivät tietenkään ole toimivia, mutta hyvin kiinnostaviakin löytyy. Kun löydätte jotain kiinnostavaa, kannattaa katsoa samalta nettisivustolta myös "links"-sivu, jos sellainen on. Linkkien kautta löytyy lisää kiinnostavia sivuja mitä ei olisi osannut etsiäkään.

Ne joiden mielestä tämä kaikki on humpuukia ja kyllä ne lääkärit tietää nämä asiat... saatte pitää mielipiteenne ja tuntea olevanne oikeassa.

11. dbsd:lle Vierailija

En usko, että tuosta vain herpeksestä pääsis eroon. Se on viirus, ei mikään akne.

12. Eroon siitä Vierailija

Juomalla viinaa ja tervaamalla munat.

13. Vanite Vierailija

Voihan... Minäkii näköjään ehkä oireeton kantaja. Minkälaisia muita oireita teillä oli teillä tartunnan saaneilla? On pelottavaa jo itse omata tälläinen tauti sekä pelottavaa jo kuvitella että ei koskaan pääsisi naimisiin tai ei koskaan perustaisi perhettä tälläisen taudin vuoksi. Itsehän olin tyhmä, mutta onko siitä pakko koko loppuelämä kärsiä? Estolääkitys 50e 10 kappaletta mihin ei varmasti ole varaa. En tiedä tahdonko enää koskaan edes katsoa ketään silmiin jos sellaisen taudin omaan. Pelko on suuri ja en tiedä mitä minä tekisin.
    Voimia muille "ehkä" sairastuneille.
    Olemme kaikki mielestäni saman arvoisia, myös me jotka saatamme kantaa herpestä.
    Ikävä asiahan se on. Juoksen taas 3 kertaa tällä viikolla lääkäriin tulehdus arvojen takia. Mutta minulla siis ei ole oireita muuta kuin vatsakipua. Mutta apua..
    :r - Juuri 18 eronnut ja sekaisin.

14. Toinen_ Vierailija

Kuulin juuri tällä viikolla että miehellä, jota olen jo kiihkeästi rakastanut useamman kuukauden, on herpes. Ja olemme tietenkin rakastelleen myös ilman kondomia. Sanoi että tarttuu vain rakkulavaiheessa, netistä luin jotain muuta. Tavallaan vahinko on jo tapahtunut, itsellä ei oireita ole, mutta siltikin.. olen kovin hämmentynyt, en tiedä miten suhtautua tai mitä tehdä. Hakata päätä seinään oman tyhmyyden takia? Toisesta tahtoisi irtikään päästää, toisaalta riski on suuri.

15. Toinen toinen Vierailija

Niin minullekkin kerrottiin, ja nyt vuoden päästä tuli oireet? mistä tämä sun ihana mies on?

16. kiksi Vierailija

Herpeshän voi joissain tapauksissa siirtyä esim. huulesta genitaalialueelle. Herpes tarttuu vain rakkulavaiheessa, ja voi olla hyvin pitkän aikaa oireeton, siis edes kantaja ei tiedä sen olemassaolosta kunnes se putkahtaa yhtäkkiä pintaan. Stressi ja hormonit voivat edesauttaa sen puhkeamista "kukkaan". Estolääkitys voi pitää herpeksen piilossa pitkään kuurin jälkeen, eikä siis todellakaan tartu partneriin siinä vaiheessa. Ja joillain se pysyy piilossa ihan itsestään.

Ei se niin vakavaa ole. Itse ajattelin ainakin seurustella, harrastaa seksiä, mennä naimisiin ja tehdä lapsia niinkun normaalit ihmiset :D ensimmäisen ja ainoan estolääkityksen jälkeen ei mitään oireita, ja siitähän onkin jo kohta pari vuotta!

17. Herpes simplex Vierailija

Mulla myös ollut herpes jo 15 vuotta, sain sen ex-mieheltäni, joka väitti että ei tiennyt sen olemassa olosta... ei siinä mitään, saatu mikä saatu. Erottiin tässä jokunen vuosi sitten ja sinkkuaikoina kun uuden tyypin tapasin ja jos oltiin sen verran läheisissä väleissä että sänkytouhuja mietittiin, niin reilusti sanoin että mulla on muuten sit (sukupuoli tai mikälie genitaalialueen)herpes eli nimenomaan tähdensin sitä että ei mikään huuliherpes. Yhden kerran (noin ehkä 10:stä) olen saanut pakit, tai orastava suhde on loppunut tähän ilmoitukseen, yhden kerran mulle on sanottu että niin on mullakin ja muulloin ei ole tullut mitään muuta kommenttia, kuin että "kiva ja reilua että kerroit."- ja hommat on jatkuneet. Nyt olen seurustellut noin 3 vuotta ja nykyinenkin mies suhtautui hyvin avarakatseisesti kun tämän ilmoitusluontoisen asian hänelle suhteen alussa kerroin.

Niin ja muuten se pakkien antaja... soitti sit parin viikon kuluttua ja sanoi että on muuttanut mieltänsä, että ei haittaakaan herpekset... no, siinä vaiheessa mua haittasi, se että häntä ekaks haittasi...

Eli ei muuta kuin reilusti vaan kortit pöydälle ja katsot ukon ilmettä kun hänelle kerrot... se meinaan kertoo aikapaljon siitä mahdollisesta kumppanistasi!

18. hörröti Vierailija

Tiesitkö, että huorittelusta voi saada kunnianloukkaussyytteen?

19. Anna.fi-moderaattori Anna-moderaattori Ylläpidon jäsen

Saadut tykkäykset:
    8
  20. Faktatietoa Vierailija

Sukupuolielinten herpestulehduksen aiheuttaa Herpes simplex 2-tyypin virus. Ensimmäisen kerran iskettyään virus jää piilevänä elimistöön pesiytyen ihmisen hermosoluihin, mutta tulee esille epäsäännöllisin väliajoin, kun vastustuskyky esimerkikisi liiallisen stressin tai jonkun toisen taudin vuoksi heikkenee. Myöhemmin tulehdukset ovat kuitenkin yleensä ensimmäistä lievempiä ja vuosien kuluttua tauti voi jäädä pelkästään piileväksi. Mikäli on saanut viruksen elimistöönsä, se ei sieltä katoa milloinkaan pois.
    Oireina on kirvelyä ja pieniä rakkuloita, jotka muuttuvat pieniksi kivuliaiksi haavaumiksi. Miehilla herpes ilmaantuu yleensä siittimen varteen, joskus esinahan alle. Naisilla herpeksen aiheuttamat iho-ja limakalvomuutokset ovat yleensä genitaalialueella. Virtstessa voi esiintyä kipua ja kirvelyä.
    Herpestulehdusta voi hoitaa ilman reseptiä saatavalla voiteella, jota on laitettava rakkuloihin useita kertoja päivässä. Vaikeissa tapauksissa lääkäri määrää samaa lääkettä tabletteina. Sukupuolielinten herpekseen sairastuneen naisen pitäisi käydä vuosittain irtosolukokeessa, koska tauti lisää hieman kohdunkaulasyövän riskiä.
    Jos synnyttävällä äidillä on akuutti herpestulehdus, vauva voi saada tartunnan ja siksi suoritetaan keisarileikkaus.

21. viruksen vanki Vierailija

Herpesviruksesta ei pääse koskaan eroon. Jos joku hoitolinja sellaista väittää, on väärässä. Tauti voi tarttua myös latentissa vaiheessa, eikä henkilö aina tiedä olevansa tartunnankantaja. Huuliherpes on aivan eri virus kuin sukupuoliherpes, eikä huuliherpes aiheuta sukupuolitautia.

22. paitti että Vierailija

Huuliherpes voi myös tarttua sukupuolielimiin eikä sekään vissiin kaikista kivoin vaiva oo.

23. varokaa viruksia! Vierailija

Harvemmin huuliherpes tarttuu sukuelinten alueelle; sukupuoliherpes voi aiheuttaa ennemminkin suutulehduksen.

24. varovaisuutta.. Vierailija

Ja muistakaa ihmeessä pestä kädet, kun räpellätte sormillanne niitä huulessa olevia rakkuloita. Ja älkää suukotelko lapsianne ainakaan silloin, kun huulessanne on rykelmä rakkuloita , olkaa varovaisia.
    Lapset saavat sen huuliherpeksen melko varmasti aina omilta vanhemmiltaan.

25. lyhyt oppimäärä Vierailija

Ehkäisevä terveydenhoito on tärkeää, myös herpeksessä, siis:
    Vältä pikasuhteita,
    karta kertakäyttöseksiä,
    ota ensin selvää kumppanista,
    käytä aina kondomia.
    Hallitse halusi,
    hillitse himosi.
    Hiljaa hyvä tulee,
    parempi katsoa kuin katua!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu