Minä myös sain parikymppisenä genitaaliherpeksen silloiselta poikaystävältäni. Aluksi se oireili minulla aika usein, 2-3 kk:n välein, mutta nyt enää muutaman vuoden välein.
N. 25-vuotiaana tein erään miehen kanssa sen typerän teon, että en kertonut hänelle heti. Harrastimme seksiä kondomin kanssa, eikä hän antanut minulle suuseksiä, joten tartuntaa hän ei saanut. Sitten kun viimein uskalsin kertoa asiasta, hän oli pettynyt että olin salannut sen häneltä, mutta leppyi pian, ja jatkoimme seurustelua, ja seksiä edelleen kuten aiemminkin. Loppujen lopuksi suhde päättyi ihan muista syistä, mutta sen otin opikseni, että "heti" kannattaa kertoa.
Muutama vuosi sitten mulla oli uusi poikaystävä, jonka kanssa ei vielä oltu edetty seksiin asti kun kerroin hänelle herpeksestä, ja hän sai kyllä liukkaasti jalat alleen ja katosi sen siliän tien! No, parempi niin, mutta kyllä se todella pahalta tuntui silloin.
Nyt on meneillään tuore, reilu kuukausi sitten alkanut suhde, ja tälle miehelle kerroin ennen kuin harrastettiin seksiä. Hän mietti asiaa, kiitti että kerroin, ja sanoi että ei se häntä kovin paljoa hetkauta. Käytämme rakastellessa kondomia, ja suuseksiä en ole vielä häneltä saanut, aika näyttää miten sen kanssa käy... Kortsunhan voi leikata auki ja käyttää suojana kun mies antaa naiselle suuseksiä, mutta en ole ihan vielä viitsinyt ehdottaa hänelle sellaista. :/
Joten: ehdottomasti kannattaa kertoa uudelle kumppanille ennen kuin harrastaa seksiä tämän kanssa. Jos kaveri ei kestä ajatusta tai ei halua ottaa riskiä, niin se on sitten hänen päätöksensä. Mutta älä nyt ihmeessä mene jättämään hyvää miestä siksi että pelkäät että hän jättää ensin sinut - mistäs tiedät vaikka hän olisi se elämäsi prinssi, joka haluaa sinut sellaisena kuin olet, herpeksinesi kaikkinesi?!