herpes prkl

  • Viestiketjun aloittaja 14v
  • Ensimmäinen viesti
14v
mitä ihmettä?! onko alapäässä oleva herpes tosiaan sukupuolitautu?!?! herran jumala. eli mulla on sukupuolitauti.. mitä v*****? oikeesti tää on niin. joo. eli mul alkukesäst oli herpes alapäässä ja menin lääkäriin ja se hoidettiin pois. mutta en ole ikinä harrastanut seksiä. ei ole totta. ja minulla on SUKUPUOLITAUTI. kestääkö se tosiaan loppuelämän ja tulee usein ja tolleen? minulle on nyt ilmeisesti tulossa/tullut taas. aar. ja hoituuko se sitten ilman lääkkeitä? ja ilman lääkäriä. silleen ihan hyvällä hygienialla. jee hyvää jouluu, sul on sukupuolitauti. -.- siis neljätoista vuotta ja perkele sukupuolitauti. olen hieman hämilläni ja ahdistunut!
 
eräs peräs
Herpes valitettavasti jää ikuiseksi kaveriksesi hermojen muistiin. Siihen on olemassa estolääkitys, jota voit käyttää jos tauti uusii usein.

Herpes saattaa tarttua muutenkin kuin seksissä. Todennäköisesti se on tarttunut sinulla huulista alapäähän käsien välityksellä. Huuli- ja genitaaliherpes tarttuvat siis ristin. Herpeksen saattaa saada myös silmiin, joten huolehdi tarkkaan käsienpesusta herpestä hoitaessasi.

Sinua hoitava lääkäri ei sitten esittänyt omaa arviotaan taudin tarttumisesta?
 
eräs peräs
Alkuperäinen kirjoittaja 14v:
ja meneekö tämä nyt ohi ilman lääkäriä? en tajua tätä.
Herpesvirus ei ikinä katoa elimistöstäsi. Oireita voit hoitaa, mutta tautia ei pysty parantamaan. Toki oireet aina paranevat, mutta voivat uusia. Lääkkeet nopeuttavat oireiden hoitoa. Lääkehoito tulee aloittaa heti ensioireiden ilmaantuessa.

Mene ihmeessä lääkäriin ja kysy lisää ja pyydä resepti oireiden varalle.

http://www.poliklinikka.fi/?page=2026662&id=9479989

 
Herpestäti
Mene veikkonen uudelleen läkäriin, koska vaiva on jo toistamiseen. Siihen on lääkkeitä, mutta alapää ei hoidu ihan samoilla, kuin alapään herpes. Vaikuttava aine on kyllä sama, mutta se ei pysy limakalvoilla.

On myös estolääkettä, joka otetaan suun kautta. Suun kautta otettavaa lääkitystä saat varmasti myös vaivan ollessa päällä-lääkkeeksi. Se on tehokkaampaa, kuin ilman reseptiä saatavat.

Herpes on tarttuva ja todennäköisesti olet saanut sen juuri siten, kuin edellä kertoivat. Sinulla itselläsi voi olla huuliherpes, joka välittyy käsien kautta sukuelimiin tai olet saanut viruksen kosketuksessa kaveriltasi. Nesterakkulat ovat täynnänsä virusta, joten silloin niitä ei pidä kosketella ja hygienian kanssa pitää olla tarkka.

Meidän perheessä huuliherpes on kulkenut sukupolvelta toiselle. Rupihuulia olemme lähes kaikki ajoittain. Eihän sen tarttuvuudesta lapsena ollessani edes puhuttu.

Virus elää ihmisen hermosoluissa ja puhkeaa ajoittain kukkimaan, yleensä "mitä sopimattomimpana aikana". Kun vastustuskykymme on syystä tai toisesta alentunut, tämä vaiva ilmoittaa kutinana ja kevyenä nyppimisenä siinä paikassa, johon se puhkeaa. Alapäässä se on usein kovasti kipeä ja voi pitää jopa kuumetta.

Pyydä lääkäriltä painettua tietoa herpeksestä ja sen hoitamisesta, tiedät enemmän ja osaat varoa. Netistäkin saat, kun annat hakusanaksi "herpes", linkkisivusto aukeaa.

Ei varmasti jäänyt juuri mitään mieleesi vastaanotolla, on se sen verran suuri järkytys kuulla sairastavansa sukupuolitautia ilman sukupuolisia kokemuksia!!

Herpes on kuitenkin sellainen tauti, että sen voi saada muutenkin, mutta alapään herpes luokitellaan sukupuolitauteihin, sillä yhdynnässä se on erityisen herkkä tarttumaan. Hankautuneet limakalvot ovat alttiit saamaan kaikki pöpöt itseensä.

Hanki tietoja ja lääkitys. Opettelet elämään alttiutesi kanssa, kuten kymmenet tuhannet muut.
 
14v
no joo ja kun olin silloin paljon tyhmempi enkä tajunnut edes katsoa netistä tietoa tästä herpeksestä kun luulin että se on vaan joku mikä joskus tulee ja menee pois ja that's it. eikä mulle ees kukaan viitsinyt kertoa, että se on sukupuolitauti huhhuh. nyt vasta kun rupesin asiaa itse tutkimaan niin sain sn selville. mua pidetään pimennosa mun omista sairauksistani. äitkin sanoi vain että sulla on varpaan sellanen herpes ja ei muuta.

mutta kiitos avustanne ihmiset!
 
14v
ei tää tuntuu niin.. pahalta. noilla joillain keskustelu pastoillakaan kukaan ei osaa auttaa vaan rupee haukkumaan. itkettää. anna armoa. 13 vuotiaana mulla tiedettiin olevan sukupuolitauti mutta kukaan ei maininnut siitä mulle. ne ties sen ne kaikki. ahdistavaa. ne on tienny sen puol vuotta kauemmin kun minä itse. enkä mä nyt voi edes puhua kenellekkään asiasta. en uskalla äidille mennä ja sanoa että : hei äiti et sitte mulle viittiny kertoo et mul on läpi elämän kestävä sukupuolitauti. ei ei. ei kavereillekkaan voi puhua kun ne aattelis et oon ihan hullu. joo ei ketään kiinosta tälläin perusteiniangsti. antakaa anteeks. misks ihmees en voi vaan osata ottaa itteäni niskasta kiinni ja kestää tän. elän vaan itsesäälis voi vittu anteeks ..
 
Herpestäti
Hei 14 v. Et ihan varmasti ole ainut nuori, jolla se vaiva on. Älä ajattele asiaa "sukupuolitautina", vaan ominaisuutena, joka sinulla on. Tämä kuitenkin poikkeaa olennaisesti muista.

Kuten sanottu, sinä et ole "saastunut" missään sellaisessa, jonka perusteella sinua voitaisiin mitenkään leimata. Toisaalta, herpes ei tartu muulloin kuin aktiivisena eli rakkulanesteestä tai rupivaiheessa. Niitä voi olla sinulla joko useammasti tai vain pari-kolme kertaa elämässäsi. Se vaihtelee suuresti, mutta voit vaituttaa siihen itse juuri tuota asiallista tietoa hankkimalla ja lääkkeillä. Siksi sinun pitää ottaa nyt jo nuorena tavaksi käydä gynekologilla ja ainakin tässä vaiheessa pikaisesti käydä lääkärissä hankkimassa itsellesi asialliset lääkitykset estoon ja akuuttiin (päälläolevaan) herpekseen.

Arvaan tuntemuksesi ja pettymyksesi myös äitisi suhtautumiseen. Se voi johtua siitä, että hän ei yksinkertaisesti tiedä! On paljon ihmisiä, jotka eivät näistä asioista juurikaan tiedä, aikuisia, elämään kokeneita ja muutoin valistuneita. Kaikkia ei ihminen sisältöineen ja päineen niin vahvasti kiinnosta, vaikka siitä on sekä hyötyä että iloa itselle, kun on utelias ihmisestä kaikkineen. "Sielua ja suolia myöten".

Älä mieti pätkääkään niitä palstojen haukkujia, heitä piisaa joka junaan. He purkavat omaa sisäistä pahanolontunnettaan mollaamalla ja haukkumalla meitä kaikkia ja kaikkea täällä.

Tämä kanava on siitä viheliäinen, että tänne tulevat myös kaikki häiriköt ja häiriintyneet ihmiset, mutta onneksi on myös asiallisia ja fiksuja, elämänviisaita ihmisiä joukossa. Heidän kommenteistaan voi ottaa vaarin, vaikka ei tällä voi korvata tiedon hankkimista oikeista lähteistä tai asiantuntijoilta.

Varaa aika lääkäriin ja pyydä äiti mukaan. Hänkin tarvinnee valistusta siinä kuin sinäkin.
 
15v täällä!
Minulla sama ongelma! Nyt tuli ekan kerran herpes vaikka en oo ollu kertaakaa sängys enkä ees pussaillu! Itken vaa ku oon nii ahistunu tän asian takia. En kyllä lääkäriin mee ja meidnä terveydenhoitaja on ihan kusipää se vaan haukkuu aina kaikki potilaansa että heillä on päässä vikaa. En halua sairastaa sukupuolitautia koko elämääni! Suututtaa! :'(
 
*Ilona*
Ihan vain että tiedät hoitomuodoista jotain, vaikka varmaan jo kerkesit googlatakin, tehokkain Herpes lääkitys on Valtrex 500 mg tabletti, jota yleensä otetaan akuutteja oireita hoidettaessa 2 krt /pvä kolmen-viiden päivän ajan, tai estolääkityksenä 1 krt päivässä jatkuvasti. Estolääkitystä ei kannata aloittaa, ellei sitten satu Herpes vaivaamaan jatkuvasti (kuten itselläni jos en syö estolääkitystä). Eli jos itselläsi ensimmäisen oireilun jälkeen meni puoli vuotta, ennenkuin vaiva uusiutui, ei ehkä ole tarvetta turvautua estolääkitykseen. Toivotaan että seuraavaankin kertaan menee se puoli vuotta aikaa, tai enemmänkin... jotkut ovat onnekkaita, kuten nykyinen mieheni, jolla on ollut yli 10 vuoden aikana vain kolme oire-episodia.

Valtrex on kallis lääke, 30 kpl paketti maksaa n. 70 euroa kelakorvauksen jälkeen. Itse olen työssäkäyvä aikuinen, ja tuon lääkkeen hinta ei omaa talouttani heilauta, joten käytän sitä mieluummin kuin kärsin jatkuvista oireista. Valitettavasti vuosien myötä (minulla on ollut Herpes jo yli 14 vuotta) estolääkityksen teho heikkenee, johtunee siitä, että virus saa "siedätyshoitoa" sitä vastaan, ja olen itse joutunut jo tuplaamaan estolääkitysannostuksen, eli otan 1000 mg kerran päivässä. Eli jos vain suinkin oireesi eivät tule kovin usein, kannattaa lääkityksen käyttö jättää kertoihin, jolloin sitä todellakin tarvitsee. Suomessa Kela korvaa vuosittain kaikki yli 630 (jos muistan oikein...jotain tonne päin kuitenkin) euron menevät lääkekulut. Esim itselläni se tarkoitaa sitä, että maksan omasta lääkityksestäni alkuvuodesta aina niin kauan, että tuo summa ylittyy. Sen jälkeen saan KAIKKI tarvitsemani lääkkeet apteekista ilmaiseksi koko loppuvuoden ajan.

Valtrex lääkkeen patentin omistaa GlaxoSmithKline. Patentti umpeutuu tänä vuonna, joten halvempia rinnakkaislääkkeitä on todennäköisesti luvassa, mutta siihen saattaa silti mennä vielä vuosiakin. Glaxo on jo laittanut uusia patenttihakemuksia vetämään Valtrexille eri tarkoituksiin, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että se yrittää vain pitkittää omaa yksinoikeuttaan kyseisen lääkkeen myymiselle. Kansantaloudellisesti se on ikävää, ihmiset joutuvat odottamaan halvempia lääkkeitä, mutta lääkefirmalle se tietää suurempia voittoja (nämä tiedot saattavat olla sinusta hieman tylsiä, sori jos niin on...)

Yritä jutellä äitisi kanssa, ja käydä asiat läpi. Hän varmaankin jätti kertomatta yksinkertaisesti siitä syystä, ettei tiennyt miten asiaa lähestyä. Ja hän varmaan myös halusi "säästää" sinua ahdistukselta, jota tieto sukupuolitaudin kantamisesta monelle merkitsee. Suomessa on karkeiden arvioiden mukaan 50%:lla ihmisistä joko Herpes Simplex 1 tai 2 (tai molemmat) tyypin virus elimistössään. Viruksen kantajista puolet kärsii genitaaliherpeksestä, joten et todellakaan ole ainoa, joka tämän viruksen kanssa elää. Itse olen ottanut asian sillä tavalla, että Herpes on "säästänyt" minut muilta pahemmilta sukupuolitaudeilta. Koska en ole koskaan halunnut levittää tätä kenellekään, käytän aina kondomia seksiä harrastaessa, joten se varmaankin on ollut hyvä suoja muita tauteja (kuten HIV) vastaan. Joku voi tähän todeta, että HIV on vielä kovin harvinainen Suomessa, mutta koskaan ei voi tietää missä ja kenen kanssa se oma partneri on seksiä harrastanut, joten ei kannata olla liian varovainen. Ylhäällä joku mainitsi, että herpes tarttuu vain oireiden aikana, mutta valitettavasti se ei pidä paikkansa. On yleisesti todettu, että se kyllä voi tarttua oireettomanakin. Naisilla on myös mahdollista saada herpesrakkuloita emättimeen (kohdunkaulaan) siten että niitä ei itse näe, eikä tunne. Kerran gynellä käydessäni lääkäri totesi sisätutkimusta tehdessä että kohdunkaulassa on nähtävillä haavaumia, jotka todennäköisesti herpeksen aiheuttamia. Eikä minulla ollut asiasta tietoakaan.

En ole itse mikään psykologi, enkä sellaista kuvaa halua antaakaan, joten en ole se paras ihminen neuvomaan, miten sinun kannattaa tätä herpes asiaa mielessäsi kelata. On todella harmillista, että olet sen saanut, ja vieläpä näin nuorena ja ennen seksielämän aloittamista. Muista se, että kun käyt kaupungilla, todennäköisesti joka neljäs vastaatulija kantaa aivan samaa virusta kuin sinä, ja silti he elävät aivan normaalia elämää. Ei kannata miettiä, että nyt se tuleva seksielämä on pilalla. Päinvastoin, ota päivä kerrallaan, ja nauti elämän pikkuasioista. Sellaisen neuvon haluaisin antaa, että ei kannata murehtia 95% ajasta asiaa, joka vaivaa sinua vain sen 5% ajan...
 
*Ilona*
"...mutta koskaan ei voi tietää missä ja kenen kanssa se oma partneri on seksiä harrastanut, joten ei kannata olla liian varovainen."

Oops... meni ajatukset sekaisin. Siis piti olla että "koskaan ei voi olla liian varovainen"!
 

Yhteistyössä