Hae Anna.fi-sivustolta

Herpes raskausaikana

Viestiketju osiossa 'Odotusaika' , käynnistäjänä qz, 10.04.2006.

1. qz Vierailija

Ikäväkseni huomasin, että vanha tuttava (onneksi jopa vuoden esiintymistauon pitänyt) huuliherpes on jälleen puhjennut nenän alle. Katselin tuossa lääkevoiteiden (zovirax, vectavir) tuoteselosteita, ja niissä kehotettiin keskustelemaan lääkärin kanssa käytöstä raskauden aikana. Mulla tuo herpes on aina ollut tosi ärhäkkä ja saattaa voiteita käyttäessäkin kestää pari viikkoa :/ Inhottavinta oli silloin, kun se oli pitkään melkein jatkuvasti päällä, kesti aina pari viikkoa, parani ja parin päivän päästä ilmestyi uudet rakkulat. Noiden kiduttavien kuukausien jälkeen aloin syömään l-lysiiniä, jonka käytön lopetin sitten jossain vaiheessa. En ole siis kuukausiin sitä syönyt, mutta herpes on ihme kyllä pysynyt poissa, vaikka stressiäkin on riittänyt. En tiedä uskaltaakohan noita kapseleitakaan syödä nyt?

Mitenkähän on, pitäisiköhän soitella lääkärille huomenna noiden voiteiden käytöstä. Miten olette hoitaneet huuliherpestä raskausaikana? Onko lääkäri suositellut lääkevoiteita vai? Toivottavasti tämä on edes kertajuttu eikä taas ala sellaista kauheaa kierrettä...

2. rupihuuli Vierailija

Usko tai älä, mutta hunajaa rakkulaan! Kuivaa hyvin ja sivele hunajalla useasti päivässä! Mulla kanssa ärhäkkä huuliherpes ja lääkevoiteiden avullakin ainakin viikon riesa, mutta vanhan kansan oppien avulla pääsin just eroon kolmessa päivässä! Aina kuivaus ja hunajaa päälle ei muuta rasvoja, ei oo ikinä kuivunu niin nopsasti kun nyt!! Kannattaa ainakin kokeilla, eikä tartte ajatella haittoja vauvalle, eikä muuten maistukaan niin pahalle:)

3. ap Vierailija

Kiitti vinkistä, täytyypä testata :)

4. joo Vierailija

Ja jos hunaja ei auta, niin tiedoksi: asikloviiria sisältäviä voiteita, esim. Zovirax, SAA käyttää raskausaikana.
    Mitä nopeammin rakkula paranee, sitä pienempi riski että esim. tartutat sen sormella omaan silmääsi, joka taas vaatii paljon rankemmat hoidot kuin voiteet.

5. rv 19 Vierailija

Itse kärsin jatkuvasta huuliherpeksestä ja sen vuoksi ehkä tuo qz:n vuoden esiintymistauko sai minut hymähtämään. Itselleni kahden viikon tauko on jo luksusta ja kyse on jo melkein normaalista olotilasta, kun on rakkula huulessa. Yleensä kun yksi rakkula on parantumaan päin, niin toinen on jo tulossa - joko huuleen tai nenän alle. Viime kesänä sain sen kosmetologin ansiosta sitten silmään kahdesti ja täytyy myöntää, että huulessa herpes on siihen verrattuna vain lähinnä kosmeettinen haitta.
    Raskauden alettua huuliherpes äityi itselläni aika ärhäkäksi ja itse kyllä lopetin voiteiden ja pillerimuotoisen lääkityksen käytön varmuuden vuoksi. Sen seurauksena nuo rakkulatkin sitten pääsivät kasvamaan 1.5 sentin suuruisiksi, mutta täytyykin kokeilla tuota hunajaa seuraavaksi.
    Neuvolan lääkäri ei ottanut myöskään mitään kantaa itselläni voiteiden käyttöön, kun sanoin, että olen lopettanut niiden käytön. Löysin netistä Zoviraxista tietoa, mutta en kyllä aio itse sitä alkaa käyttämään raskauden aikana, koska huulessa se on kuitenkin vain pieni riesa ja voi tulla vielä myöhemmin tarvetta todelliselle lääkitykselle.

""Zoviraxin eri valmistemuodoille raskauden aikana altistuneiden naisten raskauksien tuloksia on koottu rekisteriksi. Rekisteri ei osoita Zoviraxia saaneilla naisilla muuta väestöä enempää vammaisina syntyneitä eivätkä havaitut vammaisuudet olleet keskenään samanlaisia tai noudattaneet mitään mallia, joka viittaisi yhteiseen syyhyn. Zovirax emulsiovoiteen käyttö aiheuttaa erittäin vähäisen systeemisen altistuksen asikloviirille.""

6. Eppu Vierailija

Itse kyselin apteekista saako zoviraxia käyttää. Ei oikein suositellut, joten päädyimme bepantheniin. Nopeammin parani tuolla voiteella. Ja voiteelle on käyttöä jatkossakin kun vauva syntyy.

7. -- Vierailija

Vanhan kansan lääkkeitä, luonnonlääkkeitä kannattaa tietty yrittää, jos ei tehoa, niin ota ihmeessä takaisin käyttöön voiteet. Itse kysyin asiaa neuvolassa, et jos herpes pukeaa, niin onko parempi antaa sen vaan olla, vai käyttää näitä voiteita, niin mä ainakin sain vastauksen, et ehdottomasti voiteet käyttöön, jos autttaa. Sehän joillain äityy todella pahaksi, jollei sitä hoideta pois.

8. Me too Vierailija

Kärsin samasta ongelmasta, ja menin naimisiin tässä alkuvuodesta. Pelkäsin kuollakseni, että kasvot ovat ruvella häissä, ja siksi kysyin neuvolalääkäriltä Zoviraxia tablettimuodossa estolääkityksenä. Sain reseptin, ja asia tarkistettiin sitten useammaltakin erikoislääkäriltä... tableteista ei pitäisi olla haittaa ainakaan enää toisen raskauskolmanneksen aikana, voiteista sitten vielä vähemmän. Estolääkitystä itse asiassa käytetään sukuelinherpekseen ennen synnytystä.

9. * Vierailija

Apteekista suositeltiin sinkkipastaa. Auttaa ainakin mulla. Tosin ei voi laittaa kuin yöksi (valkoista tahnaa).

10. vierailija Vierailija

BHT-niminen aine on ihmeellisesti minimoinut ihmisten herpeksen. Sitä syödään kuurin omaisesti ja saa tilattua esim. iherbista.
    Poistaa herpeksen vuodeksi + kerrasta, ei kannata kuitenkaan ehkä rask. aikana syödä

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri