Hae Anna.fi-sivustolta

Herpes-virus aivoissa...

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä margariitta, 28.03.2006.

1. margariitta Vierailija

Osaako joku kertoa, mikä on ennuste henkilölle jolla todettu herpes-virus aivoissa? Miten tuo vaikuttaa tulevaisuudessa aivoihin, niiden toimintaa ja voiko puhkaista jotakin muuta sairautta?

Kuinka Herpes-virus aivoista paranee???

Tuhat kiitosta asiallisista vastauksista!

2. ** Vierailija

Vaikea vastata noin suppeilla tiedoilla.Potilaan ikä,oireet,mitä olivat oireet.Aivokalvontulehdus?? Millä oireilla siis tutkittu että todettu tämä.Miksi et kysy hoitavalta lääkäriltä?Vaikea sanoa näinkun potilaan hoito ja kunto ei tiedossa.Mutta aiheuttaa esim alzheimerin tautia,persoonan muutoksia.Riippuu monesta asiasta.

3. neurolog. hoit. Vierailija

Olen hoitanut muutamia. Olen nähnyt toipuvan aivan kokonaan, olen nähnyt joillekin jäävän jotain lähinnä neuropsykologista esim. muistivaikeutta. Olen nähnyt huonomminkin selviäviä. Nykyiset lääkkeet ovat hyvät.

4. s Vierailija

Miten herpes voi tarttua aivoihin? :S

5. margariitta Vierailija

Kyse on äidistäni, 65-vuotiaasta... käynyt jo varjoainekuvauksissa ja neurrologin juttusilla ja lisätutkimuksia tulossa. Itse olisin vain kiinnostunut teitämään enempi herpes-viruksesta aivoissa, siintä paranemisesta sen jälkitaudeista jne.....

Epäilyt tulivat kun herpes-virus iski ensiksi silmään, sitä ennen oli muutamia tajunnan menetyskohtauksia ja siksi alussa epäilivät aivoinfarktia, mutta syy selvisi noihinkin. Kuulemma herpes-virusksen aiheuttamaa.

Kiitän vielä asiallisista vastauksista!

6. kommentti Vierailija

No herpesvirus siirtyy erittäin yksinkertaisesti limakalvokosketuksena: jos tätilläsi on huuliherpestä ja hän näprää sitä rakkulaa ja seuraavaksi pyyhkäisee silmäänsä, niin siinähän se siirto tapahtui erittäin kätevästi. Ei herpes ole mikään mysteeri. Tämän kertoo sinulle kuka tahansa lääkäri.
    Herpesviruksen yksi muoto aiheuttaa myös vesirokon, joten sen ovat melkein kaikki sairastaneet.

7. margariitta Vierailija

hmmm no, ennenkuin sai silmäänsä pahan herpekesen ei sitä ollut huulessa.. Ja kyllähän järkikin sanoo, että silloin jos esim huulessa herpes, oma mukisi on omasia, ei suukkoja, ei koskemista rakkuloihin....

eli asia varmaankin toinenlainen kun kyse aivoista sillä sehän aiheuttanut ns aivotulheduksen jota nyt hoidetaan, mutta tiedustelinkin mitkä voivat olla sen seuraukset ja kuinka siitä paranee ja jos paranee.....

8. s Vierailija

Anteeksi, ei ihan liity alkuperäisen kysymykseen, kiinnostaa vaan herpeksen tarttumistavat..

Siis voiko itse ""tartuttaa"" itseensä herpeksen? Jos mulla olis huuliherpes niin voisinko tosiaan tartuttaa sen myös silmääni hieromalla ensin huuliani ja sitten silmiäni? Luulin, että se tarttuu vain ihmiseltä toiselle.

Ja vieläkään en oikein ymmärrä miten se aivoihin menee..

9. margariitta Vierailija

en oikein tarkalleen itsekkään tiedä, mutta kerran kun saa herpes-viruksen, sehän koteloituu selkäytimeen johonkin ja sitten puhkeaa mihin milloinkin.

àidilläni joskus ollut huulessa. nyt se ei iskenyt huuleen vaan silmään ja nyt se todettu aivoissa, sehän aiheuttaa ns aivotulehduksen ja sen takia olisinkin kiinnostunut tietämään, kuinka vaarallinen herpes on aivoissa.

10. A Vierailija

Lueskelin aiheesta muutama vuosi sitten, kun äidilläni epäiltiin herpeksen siirtyneen aivoihin. Lopulta hänellä ei ollut sitä, mutta zoviraxia ehdittiin antaa suoraan suoneen useita päiviä. Myös hänellä oli silmä hirveässä kunnossa ja muutkin oireet viittasivat tähän herpekseen, joka on siis äärimmäisen harvinainen. En muista tarkkaan mitä kaikkea aiheesta luin, mutta muistaisin että ennuste ei olisi ollut kovin pelottava, äitini (50 v. terve nainen) oli siis hyvin huonossa kunnossa ja makasi vaipoissa sairaalassa viikkokausia. Silloin ajatus tästä diagnoosista oli helpottava. Muistan ainakin olleeni siinä uskossa että lääkkeillä se paranee. Muistaisin että esiintyvyys oli jotain 1: 1000 000.

Koskaan ei muuten tullut selvyyttä mikä äitiäni vaivasi mutta hän toipui oudosta sairaudesta vähitellen. Toimintakyky on ehkä hiukan alentunut.

11. ?? Vierailija

Millaisia oireita herpes aivoissa aiheuttaa? Aivokalvontulehduksen omaisia? Kuumetta?

12. ammattilainen Vierailija

Herpeksen voi todellakin siirtää käsien välityksellä silmään. Silmässä herpes uusiutuu samalla tavalla kuin huulessa. Se on todella vakava jo silmässä, puhumattakaan jos sen vielä saa aivoihin.
    Olen hoitanut ihmisiä, joilla on silmässä jatkuvana riesana herpes, se on todella ikävä elinikäinen vaiva. Olen myös tavannut mielisairaalassa potilaita, joilla herpes on vahingoittanut aivoja pysyvästi.
    Herpeksen voi saada aivoihin myös voimakkaan huuliherpeksen seurauksena. Jos siis huuliherpes puhkeaa voimakkaana rakkulamuodostumana huuliin ja kasvoihin, on syytä mennä lääkäriin.

Käsihygienia on todella tärkeää, jos sairastaa huuli- tai genitaalialueen herpestä! Älä koskaan hankaa silmiäsi, jos sinulla on akuutissa vaiheessa oleva herpes!
    Koskaan käsiä ei voi pestä riittävästi.

13. kommentti Vierailija

Minulla genitaaliherpes löydettiin raskausaikana kiitos tarkkasilmäisen neuvolan ja raskautta seurattiin hyvin tarkkaan ja erityisesti synnytyshetkeä. Jos synnytysvaiheessa äidillä on aktiivinen viruskanta, voi lapsi saada sen synnytyskanavassa ja lopputulos on juuri aivokalvontulehdus ja useimmiten vakava aivovamma sen tuloksena.
    Toisaalla vastattiin jos herpeksen leviämistekniikasta. Vanhoilla ihmisillä tavataan myös vyöruusua (ja joskus nuoremmillakin) joka stressitilanteessa tai alikuntoisuuden ja alentuneen vastustuskyvyn iskiessä alkaa oireilla ja on erittäin kivulias, vyöhykemäisesti oireileva, särkyä aiheuttava rakkulamainen rivistö iholla. Tämä vyöruusu on myös yhden herpesviruslajin (simplex, zoster etc) aiheuttama oireilu.
    Mutta ei kannata panikoida, vaan juuri noudattaa hyvää käsihygieniaa jos rakkuloita on ja Zovirax on hoitolääkkeenä käsittääkseni ykkönen. Itselläni genitaaliherpes oireilee varsin harvoin ja nyt menopaussin jälkeen taitaa olla parisen vuotta kun oireita ei ole ollut lainkaan. JOten - ei paniikkia vaan järkeä ja tietoa peliin!

14. ** Vierailija

Herpesenkefaliittiin liittyy hoitamattomana suuri kuolleisuus (jopa 70-84 % menehtyy) ja alle 3-10 % potilaista parantuu ilman neurologisia seurauksia. Mahdollista tosin on, että taudinkukuvat nykyisin ovat lievempiä ja kuolleisuus pienempi, sillä nämä ennustetutkimukset on tehty aikana, jolloin herpesenkefaliittidiagnoosi perustui aivobiopsiaan, ja nykyisin saatetaan diagnosoida lievempiä taudinmuotoja PCR:n avulla. Asikloviirihoidolla kuolleisuus on vähentynyt 20-30 %:iin. Suomalaisessa aineistossa asikloviiri-hoidetuista työikäisistä herpesenkefaliittipotilaista alle 10 % kuoli ja noin puolet palasi työelämään. Herpesenkefaliitin ennusteeseen vaikuttavat potilaan ikä, alkuvaiheen tajunnantaso (Glasgow coma scale 6 tai alle huonon ennusteen merkkinä), taudin kesto (alle 4 päivää hyvän ennusteen merkkinä) eli se kuinka nopeasti asikloviirihoito päästiin aloittamaan. Muissa enkefaliiteissä ennuste vaihtelee taudin aiheuttajan mukaan: VZ-virusenkefaliitissä kuolleisuus on 5-20 %, ja neurologisia jälkiseurauksia jää 15 %:lle, puutiaisenkefaliittissä on 0.5-1 % kuolleisuus ja 40 %:lle potilaista jää erilaisia neurologisia jälkiseurauksia. Japanin enkefalittiin liittyy 30 % kuolleisuus.

Noin 15 % enkefaliittipotilaista tarvitsee pysyvän epilepsialääkityksen. Erilaisia kognitiivisia häiriöitä jää isolle osalle, tyypillisiä herpesenkefaliitille ovat muistihäiriöt ja nimeämisen vaikeutena ilmenevät puhehäiriöt. Masennus on toipuneilla yleistä. Joillekin kehittyy selkeä persoonallisuuden muutos. Enkefaliittipotilaille suositellaan järjestettäväksi jälkikontrollia 1- 3 kuukauden kuluttua. Tällöin keskeistä on työkykyarvion tekeminen, neuropsykologiset testaukset sekä tarvittavien kuntoutustoimenpiteiden suunnittelu.

Suoraa lainausta oulun sisätaudeilta.

Asiat riippuu monesta ja tapauskohtaisia.Juttele hoitavan lääkärin kanssa.

15. pelottaa Vierailija

Ennen oli vain suunnaton häpeä että on kyseisen taudin saanut. Nyt lisänä on sit pelkokin.

16. iii Vierailija

Täällä sai taas jotkut luulotautiset lisää pelonaihetta. Eiköhän tämä aika harvinaista ole joten ei syytä paniikkiin.

17. itse sairastuin sukupuloi herpekseen kun seurustelin silloisen poikaystäväni kanssa joka kantoi virusta (ei kertonut, kertoi vasta kun olin sairaalassa että oli ollut jotain näppylöitä mutta se oli silloin jo myöhästä parin kk.n seurustelun jälkeen vaikka kortsuakin oli käytetty yli puolet ajasta...) mutta kuitenkin, kamalaa, itselleni oli täysin uusi tieto että myös herpes voi levitä silmään, täytyypi olla tarkkana ja varuillaan....

18. margariitta Vierailija

hei, ei tosiaan paniikkiin kannata tämän asian kanssa...sukupuoli herpes-virus ei kuulu samaan ns luokkaan kuin esim herpes joka tulee silmään taikka aivoihin...herpes viruksia on erilaisia/erisukuisia.

19. Neiti35 Vierailija

En halua panikoida, mutta itse poden tautia silmässä kolmatta kertaa. Minulle on aina sanottu, että kyllä huomaan, jos uusii, kun sattuu niin kovasti. Aiemmin olin lapsi - nyt todellakin aikuinen ja en kokenut ihmeellisiä kipuja, lähinnä vähän päätä särki ja väsytti. Mistä siis huomaan nopeasti, jos menee aivoihin? Onko kellään kokemusta?

20. Herpes silmässä Vierailija

Herpes virus on kaikilla ihmisillä veressä.Joillakin se aktivoituu esim jonkin pahan tulehduksen yhteydessä.Näin kävi minulle,kun sain pahan allergisen reaktion hiusväristä,joka aiheutti erittäin pahan tulehduksen silmiini.Tämä tulehdus taas aiheutti sen,että herpes virus aktivoitui ja kulkeutui toiseen silmääni.Syitä tähän on monia.Virusta ei kuitenkaan löydetty heti,koska on harvinaista,että tämmöistä tapahtuu.Virus tuli siis mulle sisäsyntyisesti.Näin lääkäri mulle sanoi,kun kysyin,että miten hitossa se on mun silmään menny.

21. Vierailija

No ei todellakaan ole kaikilla ihmisillä veressä. Herpes virus on ihmisillä, jotka ovat sairastaneet joskus jonkun herpes-viruksen aiheuttaman taudin (näitä on useampia). On olemassa ihmisiä, jotka ovat välttyneet virukselta.

Eikä se tartunnan saaneillakaan veressä koko ajan, vaan herpes virus koteloituu jonnekin hermopäätteen juureen ja aktivoituessaan sitten leviää.

22. anu Vierailija

ollut silmässä 5vuotta joka uusii muutaman kuukauden välein,nyt lisänä samaan silmään tuli sieni silmä yksinkertasesti posahti meni näkö.Tosi rankka hoito ettei mene aivoihin.on ollut lapsena vyöruusu josta aikaa 53v.

23. viruksen kantaja Vierailija

Mulla 5 tai 6 kerta, kun herpes silmässä. joka kerta työterveydestä annettu heti Zovirax voidetta ja Valtrex-tabletteja. Sitten lähetteellä silmäpolille.
    Mitä nopeammin rakkulan ilmestyessä aloitaa hoidon, sitä nopeammin se poistuu ja rakkuloita ei ehdi tulla, kuin ihan muutama pieni. Kerran huomasin rakkulan ja siitä puolen tunnin päästä olin jo apteekissa Zovirax tuubi kädessä ja laitoin sitä heti autossa. Silloin sit ei huomannut edes toiset, että sitä sairastin.
    Jos sairastaa tuon kerran, niin kannattaa pyytää lääkäriltä resepti kotia valmiiksi, että voi aloittaa hoidon heti. toki kannattaa käydä sit sen jälkeen lääkärissä näyttämässä.
    Olen sairastanut myös vesirokon 70-luvulla, vyöruusun 80-luvulla (se on ollut näistä kaikista inhottavin ja kipein), huulessa herpes on aina syksyllä, kun tulee tai tuleee ensimmäiset kylmät ilmat ja sit tämä silmä herpes. Eli kaikki ovat sukua toisilleen ja ne on ja pysyy mulla ja aina välillä ilmestyy näkyviin (paitsi vesirokko). Ei mitään paniikkiia, kunhan vaan menee heti lääkäriin ja sanoo, että epäilee silmä herpestä, niin aika löytyy yllättävän nopeasti :)

24. HIP Vierailija

Se on nimenomaan se genitaaliherpes eli oikealta nimeltään herpes simplex 2 virus, joka aiheuttaa aivokalvontulehdusta ja vaarallista aivotulehdusta eli aivokuumetta. Itse olen läpikäynyt aivotulehduksen, enkä toivo sitä kenellekään. Selvisin kuitenkin hyvin ja vain lieviä neurologisia haittoja on jälkeenpäin tullut todettua; muisti ei välillä toimi kuten pitäisi jne.
    Aksiloviirillä hoidatettiin sairaalassa.
    Tsemppiä kaikille!!

25. Kumpula Oulusta Vierailija

Pysykää erossa ihmisistä, jotka ovat riettaalla elämällään keränneet itselleen ties mitä pöpöjä. Ihan hullua ottaa joku tautinen jalkojenlevittelijä kumppaniksi ja sitten itkeä täällä... huoh!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri