Herran jestas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Äitienpäivänä 2006 Hesarissa julkaistiin seuraava juttu, kopsailenpa sen nyt tänne:

Heidi Jalid hoitaa yksin seitsemää lastaan

“Äitienpäivänä käydään mäkkärissä. Se on luksusta.”

JouniKantola
Helsingin Sanomat

Heidi Jalidin kotona on päivän hiljainen hetki. Kaksi vanhinta lasta on koulussa kolme päiväkodissa ja perheen kuopus Safiya nukahtaa imettyään mahansa täyteen. Yhdeksänvuotiaan Yasimin kanssa on käyty yhdessä lääkärissä ja hän on saanut luvan jäädä kotiin. Poika pitelee nukkuvaa vauvaa tottuneesti sylissään.

Heidi Jalid on 31-vuotias yksinhuoltaja. Lapsilla on kolme eri isää. “Minäkin unelmoin aikanaan perheestä, jossa olisi yksi isä ja oltaisiin aina yhdessä. Elämä nyt ei vain mennyt sitä tietä”, Jalid sanoo. Hän kertoo olevansa itse suuresta perheestä ja halunneensa paljon lapsia jo nuorena.
“Lapset ovat syntyneet minun ja miesteni rakkaudesta. Rakkaus ja miehet ovat lähteneet – lapset pysyvät.”
Isät tapaavat lapsiaan satunnaisesti ja osallistuvat kukin tavallaan. “Kasvatuksellinen vastuu on kuitenkin minulla”, Jalid toteaa.

Arki käy työstä seitsemän lapsen äidille. Kun lapset ovat koulussa ja päiväkodissa, Heidi käy vauvan kanssa kaupassa ja hoitelee asioita. Koulun jälkeen äiti kulkee mukana harrastuksissa. Omaa autoa ei ole, vaan matkat tehdään julkisilla. Illalla syödään yhdessä ja katsotaan Salatut elämät, jonka jälkeen on vuorossa iltapesut ja nukkumaan meno. Yhdeksältä ollaan jo pedissä ja viimeistään kymmeneltä kaikki lapset nukkuvat.

“Meillä on tällaisia rutiineja, ettei joka asiasta tarvitse neuvotella erikseen.”
Ruoanlaittoon ja siivoamiseen lapset osallistuvat innokkaasti. Imuroimisesta jopa tapellaan.

Äitiys on kaikki kaikessa Heidi Jalidille. Lasten tekemisen ohessa hän on opiskellut lähihoitajaksi, mutta työelämään ei ole vielä kiirettä. Lasten kuvat ovat näkyvästi esillä olohuoneen seinillä ja kirjahyllyn hyllyt on täytetty pelkillä valokuva-albumeilla. Kaikki Jalidin kodissa viestittää lapsista.

“Pienet asiat ovat niitä suuria. Me nauramme paljon, kun lapset ovat eri ikäisiä ja heittävät niin erilaista juttua. Sitten jotkut apupyörien jättämiset, maitohampaat ja matseissa tehdyt maalit ovat niitä päivän kohokohtia.” Raskaita päiviä ovat ne, jolloin lapset riitelevät keskenään tai lapsia joutuu komentamaan jatkuvasti. “Jos vaikka kauppareissu meinaa karata käsistä ja pitää kauheasti julkisesti komentaa, niin se väsyttää.”

Mutta useimmiten arki sujuu. Lapset tietävät, että jos reissut menevät huutamiseksi ja äiti on pahalla tuulella, Linnanmäki tai Särkänniemi jää väliin.

Äitienpäivänä Heidi saa lasten itse tekemiä lahjoja. Lapset käyvät myös ostamassa valmiskakun aamuksi ja laulavat äidin hereille. Päivä vietetään yhdessä ja mennään kaupungille syömään. “Mäkkäriin, se on meidän perheelle luksusta”, Jalid nauraa.

No eipä nuo miehet oo olleet pakotettuja muuta kuin siittämään. On siinä taas yks nainen ansaan langennut kun hänelle on rakkautta lupailtu.

miten se asia aina käännetään niin että nainen on ollut sinisilmäinen?onko se vaikea käsittää että joku nainen oikeasti haluaa paljon lapsia ja on täysin onnellinen katraastaan?

[QUOTE="mama";25050884]miten se asia aina käännetään niin että nainen on ollut sinisilmäinen?onko se vaikea käsittää että joku nainen oikeasti haluaa paljon lapsia ja on täysin onnellinen katraastaan?[/QUOTE]

Uskon, ja niin minäkin haluan paljon lapsia:whistle:

Tarkoitin vain tuota kun nainen kommentissaan sanoi, että oli alkujaan haaveillut yhdestä miehestä ja perheestä jossa oltaisiin aina yhdessä. Kukapa meistä ei haaveilisi? Ja kyllä minäkin olen onnellinen katraastani.

Uskon, ja niin minäkin haluan paljon lapsia:whistle:

Tarkoitin vain tuota kun nainen kommentissaan sanoi, että oli alkujaan haaveillut yhdestä miehestä ja perheestä jossa oltaisiin aina yhdessä. Kukapa meistä ei haaveilisi? Ja kyllä minäkin olen onnellinen katraastani.

tottakai se olisi varmasti ollut ihanteellisinta että vastuulline mies ja isä olisi rinnalla mutta yh:nakin voi olla täysin onnellinen ison lapsikatraan kanssa. Parempi yksin kuin paskassa suhteessa.

Jos googlettaa oikeilla hakusanoilla, löytää keskustelua tästä ns. monikulttuuriäidistä. Siellä käydään läpi lasten isien kansallisuutta ja mm. kerrotaan sellaisia väitteitä, että lasten äiti on käyttänyt isiä hyväkseen eikä ole antanut heidän olla mukana lasten elämässä. Kukapa tuon tietää, kuin tämä nainen itse, ilkeitä kieliä on paljon. Mielenkiinnosta lukaisin nuokin jutut, rupesi kiinnostamaan. Mahtavaa, jos jaksaa noin suuren lapsimäärän kanssa. Kiinnostaisi tietää, mitä sille naiselle kuuluu nykyään, onko lapsia enemmän?

[QUOTE="öö";25050658]Silloin kun on pakko, on pakko[/QUOTE]

Niin no, mitäpä sitä nyt ei täysipäinen ihminen lastensa eteen tekisi. Eli jaksaa, jaksaa, vaikka joskus väsyttääkin. Otsikkoni oli ehkä turhan harhaanjohtava, mutta toisaalta tarkoituksella sen valitsinkin... Itsellä tuntuu välillä olevan jaksaminen vähissä kahdenkin lapsen kanssa, sillä vaikka tukiverkko on laaja, en aina halua sitä käyttää vaan tehdä 99,9 prosenttia asioista itse. Meillä ei lasten isä ole myöskään kuvioissa mukana (omasta halustaan) ja tietysti se vie sitten ns. oman veronsa. Siksi päivittelenkin, että joku jaksaa noin suuren lapsikatraan kanssa (mikä on siis pelkästään hieno juttu, sillä kaikista ei välttämättä olisi tuohon!), vaikka tosin jutun nainen kertoikin, että lasten isät osallistuu kukin tavallaan... :)

Mä en ymmärrä tätä mokkamunaksi nimittelyä. Tai ylipäätänsä miksikään. Typerää, naurettavaa, lapsellista ja osoittaa ennen kaikkea nimittelijän älykkyyden ja sivistyksen tason, tai ainakin antaa hyvän osviitan näistä molemmista.

Voin kertoa, että kovin hääviltä ei tuollaiset kommentit aikuisten ihmisten suusta kuulosta!

Toivottavasti ette opeta tuollaisia typeriä ja tämän päivän Suomeen sopimattomia asenteita lapsillenne, jotta oppivat aikuisina käyttäytymään ja tulemaan toimeen myös muita kansallisuuksia ja etnisiä ryhmiä edustavien ihmisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;25051164:
No ei kuule uponnut lähellekkään, vituttaa vain kun ihmiset ei usko ensimmäisellä kerralla mitä heille sanotaan! :mad:

Tympiihän se, mutta älä nyt yhtä keskustelupalstaa ota niin vakavasti. Ei liene kenenkään uskonasia, mitä teillä ollaan mieltä tai miten teillä toimitaan. Itsehän sen tiedätte, ja siinä se tärkein varmaan onkin... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;25051177:
En poistanut, moderaattori on tänään tiukalla ensaanutnaista päällä! ;)
hän poisti :D

Minkä ikäinen sinä Isä olet, kun hermostut noin jonkun turvenuijan kommentista ja ärsyynnyt näköjään moderaattorin toimistakin niin, että koet tarpeelliseksi arvioida hänen seksuaalista aktiivisuuttaan ja naisen saamistaan?

[QUOTE="vieras";25051184]Mokkamuna-kommentit saakin poistaa, ovat epäasiallisia.[/QUOTE]
Ai niin, pääs unohtumaan, että elämme aikakautta, jolloin homot ja muut on In, näkeehän sen jo ohjelmista, jokaisessa tyrkytetään kaikkea, mutta missä on ne julkilesbot?

Yhteistyössä