Hidas puheenkehitys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
Meillä tyttö 2v1kk joka ei juurikaan puhu.. ensimmäisen sanansa sanoi joskus 4 kuukautta sitten ja sanoja tällä hetkellä 5 joista vain 3 on ns.oikeita sanoja eli äiti, kakka ja ei.

On hyvin vilkas ja eläväinen ja kovasti pitää omaa jutteluaan ja hölpöttelyään. Tuntuu ymmärtävän hyvin ja osaa osoitella asioita jos kysytään esim.kelloa tai nimillä henkilöitä.

Onko muilla ollut hidasta puheenkehitystä ja koska puhetta on alkanut tulemaan? Koska asiasta pitää huolestua jos puhetta ei ala tulemaan? Onko hitaalle puheelle löytynyt myöhemmin jotain syytä?

Kiitos vastaajille :)

Meillä aikoinaan tyttö ei puhunut 1v10kk kuin alle kymmenen sanaa. Soitin itse puheterapeutille ja esitin huoleni. Hän kutsui tyttömme puheterappiaan tytön ollessa 2v 6kk. Kävimme 4v asti puheterapiassa. Se auttoi, kun itse soitin neuvolassa ei oltu huolissaan. Oppi myös koulussa todella myöhään lukemaan, en tiedä oliko puheen takia vaikutusta. Ota itse ohjat käsiin tai apua et saa...

Meidän esikoinen ei paljoa puhunut tuon ikäisenä, 2½ vuotiaana jutteli vaikka kuinka. Kuopus taas ei puhunut vielä nelivuotiaanakaan vuoden puheterapian jälkeen. Keskimmäinen sitten puhui aikaisin.

Itse pidän huolestumisen rajana 2½ vuotta.

En huolestuisi vielä.

Meillä erittäin motorisesti lahjakas poika ei vielä 3-vuotisneuvolassa puhunut kuin yksittäisiä sanoja, ja saikin sitten lähetteen puheterapiaan. Kun aika sitten terapiaan koitti paria kk myöhemmin, niin poika puhui jo lyhyitä lauseita. Nyt 3v 5kk iässä ei tunnu hiljaa olevan ollenkaan eli se puhe tulee kyllä sitten todella nopeasti, kun alkuun päästään.

Niin ja siellä terapiassa todettiin vaan, että ei vaikuta olevan mitään ongelmia. Alkanut vaan puhumaan hieman normaalia myöhemmin, kun kaikki kiinnostus on mennyt motorisiin taitoihin ja liikkumiseen.

[QUOTE="hmm";29377808]Alkanut vaan puhumaan hieman normaalia myöhemmin, kun kaikki kiinnostus on mennyt motorisiin taitoihin ja liikkumiseen.[/QUOTE]

Tuo on yhtä puppua, että liikkumaan lähteminen hidastaisi puheen oppimista. Meillä nopein puhumaanoppinut on myös ollut nopein liikkeelle lähtijä. Kävelii tuetta hieman alle 10 kk vanhana ja puhui kahden sanan lauseita vuoden täyttäessään.

Tuo on yhtä puppua, että liikkumaan lähteminen hidastaisi puheen oppimista. Meillä nopein puhumaanoppinut on myös ollut nopein liikkeelle lähtijä. Kävelii tuetta hieman alle 10 kk vanhana ja puhui kahden sanan lauseita vuoden täyttäessään.

Terapeutti näin sanoi, kun pointtina pojan kohdalla oli se, ettei kirjat ja tarinat voineet vähempää kiinnostaa vaan koko ajan piti olla liikkeessä. Eipä puhettakaan ilman kiinnostusta/harjoittelua opi. ;)

Poika nousi itse seisomaan tukea vasten ja käveli tukea pitkin 6,5 kk iässä, kiipesi sohvalle 7 kk iässä, käveli täysin tuetta 8 kk iässä, juoksi noin vuoden ikäisenä, kiipesi tietokonepöydälle ja kirjahyllyä pitkin pari kk yli vuoden vanhana jne.

Meillä kuopuksella kehittyi puhe paljon myöhemmin kuin esikoisella ja syynä tähän oli kireä kielijänne. Nyt kuopus on 6,5v. ja jänne mennään katkaisemaan kuukauden päästä, koska ei opi sanomaan R-äännettä kun jänne estää R:ää ääntymästä oikeassa paikassa, kurkussa kyllä ääntyy, joka on väärin.

2,5v:nä mun mielestä pitäisi alkaa huolestua, jos lapsi ei puhu vielä mitään sanoja ja 3v:nä jos lapsen puhe ei ole ymmärrettävää. Yleensä silloin saa lähetteen putelle neuvolasta.

Todennäköisesti se puhe sieltä kohta tulee. Meillä poika joutui 2,5v puheterapiaan kun ei sanonut kuin alle 20 sanaa. Alkuun puheterapeuttikin ajatteli että on vain hiukan puheen viivästymää. Löytyikin paljon motorista vikaa suun liikkeissä. Nyt odotetaan tehokkaampaan terapiaan ja käytetään tukiviittomia.

Yhteistyössä