Hiekkalaatikkoetiketistä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja e-p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

e-p

Vieras
Olemme käymässä täällä Suomessa nyt kesällä, muuten asumme ulkomailla. Suomessa on ihailtavan vilkas leikkipuistokulttuuri, josta olemme nauttineet. Useat tuovat hiekkalaatikolle oman kassin, jossa hiekkaleluja ja ne otetaan ns. esille. Mikä on yleinen käytäntö, että saako niitä lainata? Olemme käyneet leikkipuistossa, jossa on ns. yleisiä leluja, joita saa kaikki lainata, mutta on vaikea selittää 2v. pienelle lapselle, että kaikissa paikoissa lelut eivät ole yhteisiä ja joillakin on omat lelut mukana, joita ei mielelllään lainata.

Ei oteta toisen leluja. Sano lapselle että se on tytön/pojan oma. Jos vieras antaa lelun lapsellesi, niin sitten saa leikkiä sillä, mutta ei silti ainakaan kysymättä mennä ottamaan kassista lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Ei ilman lupaa tietenkään.

Mutta jos ei tiedä kenen leluja ne on, koska saattavat olla muualla esim. keinumassa. Teenkö virheen, jos annan lapseni automaattisesti ruveta leikkimään kaikilla hiekkalaatikossa olevilla leluilla?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta jos ei tiedä kenen leluja ne on, koska saattavat olla muualla esim. keinumassa. Teenkö virheen, jos annan lapseni automaattisesti ruveta leikkimään kaikilla hiekkalaatikossa olevilla leluilla?

Minusta teet, jos omistaja ei oo paikalla. Muuten oma lapio ja ämpärikään ei ole mikään kallis investointi. Pari euroa.

Paras ottaa omat lelut mukaan, jotta lapsella on edes jotain :). Muiden leluja voi lainata, jos ne ovat esillä (kassista ei haeta) ja JOS kysyy luvan tai lupa annetaan kysymättä. Itse en antaisi leikkiä leluilla, joiden omistajaa en tiedä.

jos on vieras leikkipaikka niin kannattaa kysyä lupa. Sit jos on jossain kauempana niin huikkaat vaan että kenen nää punaset lapiot on, saako meidän minna lainata!? :)

Meillä on tuttu leikkipaikka jossa käy samat tyypit ja sopimus on yleinen että kaikilla leluilla saa leikkiä, toisen kädestä tai leikistä ei oteta lelua. :)

Mä sanon lapselle että toisten leluja ei oteta ilman lupaa mutta useimmiten muut hiekkiksellä olevat sanovat että kyllä heidän leluja saa lainata ja näin sanon myös meidän leluista. Eli siis yhteisellä sopimuksella saa leikkiä muidenkin leluilla. Ei tarvi sitten kenenkään niin haukkana vahtia millä kukakin leikkii ja lapsista se kaverin lelu on kuitenkin aina kiinnostavampi kuin omat tutut kamat.

kyllä se on jokaisen oma moka jos jättää hiekkalaatikolle omat lelut ja häipyy itse paikalta. en ala 1v:tä estämään, saa leikkiä kaikilla leluilla joita hiekkalaatikolla on. jos omistaja on paikalla, kysyn toki luvan

Meidän leluja saa lainata, mutta kiva jos kysyy ennen lainaamista. Tärkeintä on muistaa palauttaa lelut samaan paikkaan mistä niitä on lainaan ottanut, eikä levittää ympäri puistoa. :)
Itse en anna lasten lainailla muiden leluja luvatta. (omat kun on mukana niin ne kaivetaan esiin viimeistää kun toisten lelut kiinnostaa)

mun milestä jos lelut on jätetty hiekkalaatikolla ja omistajasta ei tietoa, niillä saa leikkiä! ei voi pientä lasta kieltää leikkimästä jos ei ole ketään toista niitä leluja itselleen vaatimassa...!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei oteta toisen leluja. Sano lapselle että se on tytön/pojan oma. Jos vieras antaa lelun lapsellesi, niin sitten saa leikkiä sillä, mutta ei silti ainakaan kysymättä mennä ottamaan kassista lisää.

Mutta entäs jos ne on sielä hiekkiksellä levällään ja ketään ei näy siinä päässä puistoa. Saako niitä silloin lainata? vai pitääkö huudella toiseen päähän että anteeksi, kenenköhän nämä on, ja saako niitä lainata?

Tämäkin tuntuu vaihtelevan puistoissa. Täällä se menee niin että jos omistaja paikalla niin lupa kysytään ja aikalailla sikinsokin leikitään hiekkiksellä jättäen sitten lelut siihen mistä ne otti. Jos lelut lojuvat niin niin niillä leikitään, se kasaa ne pois joka ei halua muiden lainaavan. Kyl 2v voi sanoa että luvatta ei saa ottaa kun ei ole omia, vaikka se lasta harmittas ettei tosta vaan voi ottaa. Meidänkin leluilla saa leikkiä kunhan pitää niitä hyvin ja palauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Minusta teet, jos omistaja ei oo paikalla. Muuten oma lapio ja ämpärikään ei ole mikään kallis investointi. Pari euroa.

Oma lapio, ämpäri ja rekka on meillä kyllä mukana, mutta toisten monipuolisempi leluarsenaali kiinnostaa tietenkin enemmän. Mutta miksi on väärin antaa lapsen leikkkä niillä toisten leluilla sillä aikaa, jos ns. omistaja ei ole niillä leikkimässä? Tottakai me palautetaan ne ja laitetaan paikoilleen tai annetaan heti takaisin, jos niin vaaditaan.

Mä olen aika höveli noissa hiekkalelu asioissa ja meidän lelut on ihan vapaasti käyettävissä puistossa. Kohteliasta on kysyä lupa (ja musta on kiva että jos on jo vähän isompi lapsi joka osaa puhua lupa kysytään lapselta itseltään) mutta en mä ainakaan katso pahalla jos joku meidän leluilla alkaa leikkimään jos itse ollaan kauempana hiekkalaatikosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
kyllä se on jokaisen oma moka jos jättää hiekkalaatikolle omat lelut ja häipyy itse paikalta. en ala 1v:tä estämään, saa leikkiä kaikilla leluilla joita hiekkalaatikolla on. jos omistaja on paikalla, kysyn toki luvan

Mä kyllä opetin jo 1veelle, että kaikki asiat eivät ole hänen kosketeltavinaan ja homma toimi ihan hyvin.

Isän kirjoihin ei kosketa, äidin lehtiä ei lueta ja samaan syssyyn menee kyllä että muiden leluilla ei leikitä ilman lupaa.

Miksi edes tarvitsisi leikkiä? Miksi mennä leikkikentälle ilman leluja jos ilman niitä ei voi leikkiä?

Toki minäkin lainaan niitä leluja muille, siitä ei ole kysymys. Mutta mä en ota toisen tavaroita ilman lupaa. En ota toisen ihmisen lehteä vaikka se olisikin jätetty penkille enkä anna lapsen ajaa toisen lapsen pyörällä. Se on periaate.

meiän tavaroita saa lainata,vaik ite oltas muuta tekemässä.Joskus ärsyttää kun on iso lauma lapsia (isompia n.5-8v mamuja) joilla ei oo mitään tavaroita itellä ja lainaavat kaikki meiän tavarat...

Mä kyllä opetin jo 1veelle, että kaikki asiat eivät ole hänen kosketeltavinaan ja homma toimi ihan hyvin.

Isän kirjoihin ei kosketa, äidin lehtiä ei lueta ja samaan syssyyn menee kyllä että muiden leluilla ei leikitä ilman lupaa.

Miksi edes tarvitsisi leikkiä? Miksi mennä leikkikentälle ilman leluja jos ilman niitä ei voi leikkiä?

kyllä meillä on aina omat lelut mukana. mutta jos ei osaa korjata lelujaan pois niin en ala lasta kieltämään jos haluaa leikkiä muidenkin leluilla.

jos et halua leluillasi leikittävän, älä jätä niitä levälleen. yksinkertaista :)

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta entäs jos ne on sielä hiekkiksellä levällään ja ketään ei näy siinä päässä puistoa. Saako niitä silloin lainata? vai pitääkö huudella toiseen päähän että anteeksi, kenenköhän nämä on, ja saako niitä lainata?

Jos ihmisiä näkyy, niin huutelisin. Todennäköisesti saat luvan, koska eivät ole leluistaan tarkkoja vaan jättävät ne levälleen =) Jos ketään ei näy, niin sitten voitte lainata, nehän voi olla yleisiä leluja.

kyllä meillä on aina omat lelut mukana. mutta jos ei osaa korjata lelujaan pois niin en ala lasta kieltämään jos haluaa leikkiä muidenkin leluilla.

jos et halua leluillasi leikittävän, älä jätä niitä levälleen. yksinkertaista :)

ja siis ei me leikkikentällä käydäkään vaan omassa pihassa jossa yhteinen hiekkis.

Tapoja on monia. Täällä oli joskus ketju, saako toinen lapsi lainata lapsesi leluja. Yllättävän moni sanoi ehdottoman ein, toisten leluilla sai taas leikkiä. Joten on aika tapaus (äiti ) kohtaista.

Yhteistyössä