Hiivaa pelkästään ulkosynnyttimissä

  • Viestiketjun aloittaja hermot menee :(
  • Ensimmäinen viesti
hermot menee :(
Eli niitä liiankin tutuksi käyneitä oireita; kirvelyä, polttelua, kutinaa. Alapää on ihan punainen ja turvoksissa ja TOSI arka. Pahinta on heti pesun jälkeen kun polttaa niin perskuleesti.

Näitä oireita ollut vuosikausia, aina välillä helpompaa (lähes oireetonta) ja sitten taas kuukausikaupalla yhtä helvettiä. Seksiä pystyy harrastamaan ehkä muutaman kuukauden välein mutta muuten ei, koska alapää on yksinkertaisesti niin kipeä ettei tulis mieleenkään. Nyt pitkin kevättä ollut hankalampia jaksoja kunnes muutama viikko sitten seksin jälkeen tilanne räjähti ihan mahdottomaksi. Sain puhelinreseptinä suunkautta otettavan hiivalääkkeen (1 tabletti) - ei juurikaan auttanut. Tänään oli sitten pakko marssia lekurille. Emättimessä suht siistit limakalvot mutta ulkosynnyttimissä kova tulehdus päällä. Miten ihmeessä hiiva voi oirehtia pelkästään "ulkopuolella". Lääkkeeksi 10 päivän Flagyn-kuuri + kortisonivoidetta (sitten kun limakalvot kestää). Lisäksi suun kautta otettava hiivalääke. Lääkärin mielestä kyseessä on tosiaan ärhäkkä hiiva, ei mikään sukupuolitauti.

Lisäksi ruokavaliolla yritetään helpottaa tilannetta. Tällä hetkellä syön ihan liikaa makeaa, olen kyllä yrittänyt vähentää mutta vaikeaa on ... Myös pikkuhousunsuojia tulee käytettyä päivittäin koska muuten tunnen oloni "likaiseksi". Tiedän ei saisi - ja nyt on pakko yrittää olla ilman.

Onko joku huomannut samaa "ilmiötä"; lääkärin tutkimuksen jälkeen, alkoi ihan HIRVEÄ kutina ja polte ulkosynnyttimissä & emättimen aukolla. Olen ennenkin huomannut tämän että tutkimuksen jälkeen kirvelee, polttaa ja kutiaa ... olenkohan allerginen sille lääkärin käyttämälle liukasteelle tai kumihanskoille. Siis niin kova polte ja kutina että kotimatka oli yhtä tuskaa :(

Voi itku, millähän sitä saisi alapäänsä kuntoon. Jatkuvasti on tosi paska olo kun alapää niin kipeä että istuminenkin on vaikeaa. Pinna on kireällä ja tulee turhaan äristyä miehelle ja lapsillekkin mutta kun olo on koko ajan ihan tuskainen ... Onkohan tämä edes hiivaa vaan vaikka vulvodyniaa - sekin on jo tullut mieleen.
 
Nelly*
Kokeilepa vaihtaa kertakäyttöiset pikkuhousunsuojat kestositeisiin. Itselläni ei ole koskaan ollut hiivaa, mutta sain aina kertakäyttöisistä terveyssiteistä hirveät kutinat ja kirvelyt kun iho meni rikki niistä. Nyt olen jo useamman vuoden käyttänyt kestositeitä ja olen välttynyt kutinoilta kokonaan. Esim. Iguleen ja Hilivinksiksen siteet ovat hyvälaatuisia. Tässä linkki, josta löydät suomalaiset sidevalmistajat ja -jälleenmyyjät: http://www.kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut
 
Siiruli
Pevaryl-voide (ja emätinpuikot) on hyvä lääke ulkosynnyttimien hiivaan. Muista myös rasvata arkoja limakalvojasi apteekin Ceridal-öljyllä, jo alkaa helpottaa.

Paavosen hevoskuuri pahaan hiivaan on seuraavanlainen: 2 flukonatzol-tablettia nyt, 2 kpl 4 pv päästä ja sen jälkeen saat estolääkityksen 1 tabl/vko, jos haluat. Toimii. :)

Itselläni pysyy hiiva aika hyvin kurissa käyttämällä gynophilus-emätinpuikko aina (joka toinen kerta ehkä) yhdynnän jälkeen. Lisäksi sokerin ja vehnän vähentämisellä on suuri merkitys, se vain on niin kovin vaikeaa.

Jos et saa hiivaa kuriin, voi ongelmat muuttua krooniseksi ja muuttua vulvodyniaksi. Sekin on kuitenkin hoidettavissa / helpotettavissa, ei hätää. Jos olet tosi huolissasi, niin mene vaan Paavosen vastaanotolle.
 
Annamaija
Kerroitkin tekstissäsi ne suurimmat syyt: liikaa makean syömistä ja jatkuva suojien käyttö. Nyt lopetat kummatkin heti! Seksi on sen arvoista! ;-))

Ilman pikkuhousunsuojia oppii elämään. Kesä kun tulee, niin olet vielä mahdollisimman paljon hameessa ilman pikkuhousunsuojia. Ja hoida alapäätäsi Ceridal-öljyllä. Jos kuukautisten aikaan on pakko käyttää muuta kuin kuukuppia (voin kuvitella, että sen käyttö on tuskaa hiivan kanssa) tai kestositeitä, niin Vuokkosten Cotton-siteet ja -suojat on ainoat suht harmittomat.

Myös e-pillerien käyttö altistaa hiivatulehduksille.
 
Tiinaliinamiina
Kondomi - lateksiallergia kannattaisi ehkä testata.
E-pillerit - pahasta limakalvoille.

Ulkosynnyttimien hiiva viittaa mun mielestä just siihen, että limakalvot on huonossa kunnossa johtuen pikkuhousunsuojien käytöstä ja limakalvojen kuivuudesta.
 
ap.
En käytä e-pillereitä, tohon ehkäisyyn ei kohta ole edes tarvetta kun seksi ei tosiaankaan ole ollut päällimmäisenä mielessä enää aikoihin. Surullista sinänsä mutta totta. Ihme että parisuhde on kestänyt 15 vuotta, mies on ollut tosi ymmärtäväinen vaikka vaikeeta onkin välillä ollut.

Noita kestositeitä olen miettinyt mutta jotenkin vain "inhottaa"pestä verisiä rättejä aina kuukautisten aikaan. Noh, kaipa siihenkin tottuu kun on pakko.

Kyllä tuntuu oudolta että vain ulkosynnyttimissä on hiivatulehdus. Lääkärin mukaan aina silloin tällöin tällaisia tapauksia tulee vastaan. Varsinkin kun tätä vaivaa on ollut jo vuosikausia; välillä enemmän, välillä vähemmän.

Yritän nyt olla ilman pikkuhousunsuojia ja vähentää makean ja vehnäjauhojen syöntiä (siinä meni viimeinenkin nautinto). Väsyttää vaan tämä ainainen alapäävaiva. Tuntuu ettei edes töissä pysty keskittymään mihinkään kun istuminenkin on pahimpina päivinä yhtä tuskaa. Toivottavasti noista lääkärin määräämistä hiivalääkkeistä olisi myös apua. Lisäksi syön maitohappobakteereita & gefilus-tuotteita. Pitäisi varmaan yrittää muutenkin "relata", kai kaikenlainen stressi tätäkin vaivaa vielä pahentaa.

Kyllä voi olla naisen elämä joskus vaikeaa :(
 
Sitten vielä
Nakkelet kaikki keinokuituiset pöksyt roskiin, vaihdat pesuaineen nestemäiseen ja allergiatestattuun, huuhtelet pyykkisi vielä sittenkin ylimääräisellä huuhtelulla (pesen ilman ainetta vielä hienopesulla, muuten ihoni kukkii). Menet pöksykauppaan ja ostat vain puuvillaisia, löysiä ja löysähköjä pöksyjä. Luovut kireistä pitkiksistä ja vaihdat ne mahdollisimman usein väljään hameeseen. Mummohousut ovat rautaa.
 
Kaiken kaksi kertaa kokenut
Kun kipu ja kutina on pahimillaan, laita limakalvoille ja aralle kohdalle sormilla luonnonjogurttia, siis sitä pelkkää. Anna purkin seisoa lämpimässä, niin se paksuuntuu ja voit puhtaalla kädella ottaa sitä kaksikin päivää. Aina veskissä pesu, varovainen kuivaus ja sitten jogurtti. Voi olla, että et muuta lääkettä tarvitsekaan.
Jos et usko,kokeile. Ensiapulääkkeenä mainio.
 
Siiruli
Vulvodynian toteamiseksi ei tartte ottaa koepaloja sentään. Veikkaan, että sulla on vaan hiivan aristamat paikat. Kyllä se siitä tokenee kun saat hiivan pois ja hoidat limakalvoja ceridalilla ja tarvittaessa myös paikallisestrogeenivalmisteilla. Sinuna kävisin gynellä juttelemassa. Jos rahaa on, niin Jorma Paavosella (ekan kerran lasku ylittää helposti 100 euroa jos aikaa menee puoli tuntia).
 
kärsivä
Jos menet jollekin muulle gynelle puhumaan vulvodyniasta on ne yhtä ymmällään kuin sinäkin. Paavosen veloitus 180 euroa + koepalat 55 euroa, josta yhteissummasta kelan korvaus n. 38 euroa. Kallista on, mutta jos jotain selviää, on sen arvoista.
 
ap.
Nyt on Flagyl menossa 3. päivää, suun kautta otettu hiivalääke ja eilen koitin laittaa lääkärin määräämää kortisonivoidetta ulkosynnyttimiin. Kyllä kirpaisi mutta alapää on kyllä niin ärtynyt että ihan perusvoidekin kirvelee.

Tänään kävin myös ostamassa "seksintappohousuja" eli niitä täyspuuvillaisia ja löysiä pikkareita. Ei kovin hehkeitä mutta josko nekin auttaisi asiaa ...

Kaikki nämä oireet; kirvely, polttelu, kutina ja turvonnut ja punainen alapää viittaisi kyllä hiivavaivaan mutta nämä kivut ... arggh. Kipua tuntuu koko alapään alueella, säteilee ylös jalan taipeeseen (siis siihen jalan ja takamuksen yhtymäkohtaan) ja vielä takapuoleen, takareiteen ja pohkeeseen asti. Kipu on jomottavaa ja polttavaa. Makuulla vähän helpottaa ja samoin aamulla ei särje niin kauheasti mutta iltaa kohti pahenee. Teen vielä istumatyötä joka selvästi pahentaa kipua. Tietysti kun koko "vehje" on ärtynyt ja tulehtunut niin sekin aiheuttaa kipua. Tulee vaan mieleen että eikös vulvodyniassa juuri ole näitä laajoja kipualueita jotka voivat säteillä takareisiin asti ?

Toinen juttu, kuinka nopeasti teillä on Flagyl Comp auttanut ? Lääkäri määräsi mulle 10 päivän kuurin, vielä ei ainakaan ole auttanut mutta pitänee käyttää nuo kaikki kapselit kuitenkin.

Tällä hetkellä tuntuu että elämässä ei ole mitään muuta kun nämä hemmetin vaivat, pinna on kireellä. Kuntoilukin on jäänyt lähes kokonaan kun kävely & juoksu tai mikä tahansa liikunta tuntuu pahalta tuolla alapäässä. Helpointa on kun makaa sohvalla, jalat harallaan ja ilman mitään kiristäviä vaatteita.

Käytän nyt kuitenkin nuo kuurit loppuun ja jos ei helpota kai se on marssittava Paavoselle vaikka matkaa kertyykin 300 km. Ei vaan enää jaksaisi :(
 
hiivahuuli
En viitsi runoilla vaivoistani sen enempää kuin että minullakin on ollut samaa kuin sinullakin. Häpyhuulet raikuvan punaiset jne... Avun on tuonut lopulta Pevison voide. Siinä on yhdessä sienilääke ja kortisoni. Lisäksi Fagifem-emätintabletteja vahvistamaan limakavoja. Vuoden oli vaiva poissa, mutta nyt se tuli taas takaisin, mutta sain sen nujerttua heti alkuunsa jälleen tällä voiteella. Kokeile, jos et ole vielä käyttänyt.
 
ihmisen pohjaton tyhmyys
siis olet kärsinyt tuosta vuosia, ja silti vaan sitkeästi olet käyttänyt pikkuhousunsuojia ja syönyt liikaa makeaa?

Vähän turha kerjätä myötätuntoa kun ei itse edes yritä tehdä mitään tilanteen korjaamiseen.
 
sivusta seurannut
Alkuperäinen kirjoittaja ihmisen pohjaton tyhmyys:
siis olet kärsinyt tuosta vuosia, ja silti vaan sitkeästi olet käyttänyt pikkuhousunsuojia ja syönyt liikaa makeaa?

Vähän turha kerjätä myötätuntoa kun ei itse edes yritä tehdä mitään tilanteen korjaamiseen.
Ei täällä tällaisia kommentteja tarvita eikä sinun myötätuntoa.
 
Siiruli
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Tänään kävin myös ostamassa "seksintappohousuja" eli niitä täyspuuvillaisia ja löysiä pikkareita. Ei kovin hehkeitä mutta josko nekin auttaisi asiaa ...
:(
Kesä tulee, seksintappohousujen käytön voi sitten kompensoida olemalla hameessa ilman alkkareita vaikka koko kesä. Mikäs sen seksikkäämpää. :)
 
Siiruli
Tässä Paavosen kirjoittama artikkeli aiheesta:
http://www.helsinki.fi/%7Ejpaavone/artik2.html

Itse olen Paavosen entinen (kop, koputan puuta) vestibuliittipotilas. Vulvodynia esiintyy nuoremmilla (olen 30v) nimenomaan emättimen suuaukon aristavuutena. Neuropaattisesta vulvodyniasta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lue tuosta artikkelista lisää.

Edullisempi tapa hoitoon pääsyyn on hankkia lähete Naistenklinikan vulvapoliklinikalle. Paavosen (ja muiden asiaan vihkiytyneiden gynekologien) vastaanotto siellä maksaa vain poliklinikkamaksun 22 euroa. Itse aloitin hoidot siellä (YTHS:n lääkäri pitii pakottaa kirjoittamaan se lähete - YTHS:n gyne kun oli sitä mieltä, että se on voivoi, ei sua voi auttaa!!!) ja vasta myöhemmin kun vaiva uusi lievempänä kävin Paavosen yksityisvastaanotolla.
 
JÄRJEN KÄYTTÖ ON SALLITTUA
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
En käytä e-pillereitä, tohon ehkäisyyn ei kohta ole edes tarvetta kun seksi ei tosiaankaan ole ollut päällimmäisenä mielessä enää aikoihin. Surullista sinänsä mutta totta. Ihme että parisuhde on kestänyt 15 vuotta, mies on ollut tosi ymmärtäväinen vaikka vaikeeta onkin välillä ollut.

Noita kestositeitä olen miettinyt mutta jotenkin vain "inhottaa"pestä verisiä rättejä aina kuukautisten aikaan. Noh, kaipa siihenkin tottuu kun on pakko.

Kyllä tuntuu oudolta että vain ulkosynnyttimissä on hiivatulehdus. Lääkärin mukaan aina silloin tällöin tällaisia tapauksia tulee vastaan. Varsinkin kun tätä vaivaa on ollut jo vuosikausia; välillä enemmän, välillä vähemmän.

Yritän nyt olla ilman pikkuhousunsuojia ja vähentää makean ja vehnäjauhojen syöntiä (siinä meni viimeinenkin nautinto). Väsyttää vaan tämä ainainen alapäävaiva. Tuntuu ettei edes töissä pysty keskittymään mihinkään kun istuminenkin on pahimpina päivinä yhtä tuskaa. Toivottavasti noista lääkärin määräämistä hiivalääkkeistä olisi myös apua. Lisäksi syön maitohappobakteereita & gefilus-tuotteita. Pitäisi varmaan yrittää muutenkin "relata", kai kaikenlainen stressi tätäkin vaivaa vielä pahentaa.

Kyllä voi olla naisen elämä joskus vaikeaa :(
No johan on!! Hirveä valitus ja ruikutus kun pilluun koskee, mutta makeasta ja vehnäjauhuosta ei silti viitsisi luopua!! Ei taida koskea tarpeeksi!!
Jos vaiva on noin paha, tee nyt hyvä nainen niinkuin täällä on kerrottu. Johan sen sanoo järkikin, että liika sokeri on pahasta.
 
Totuus sattuu
Vulvo ja dynia=vulvan kiputila suomennettuna. Se sinulla on. Vulvodyniaa sen sijaan on monenlaista, se voi olla vestibuliittia (yhdyntäkipu, kipupisteet) tai neuropaattista vulvodyniaa (jatkuva kipu, laajalla alueella esiintyvä kipu, säteily mm. takareisiin ja pakaroihin) ja muitakin alatyyppejä on, mutta nuo ovat yleisimmät ja toiset naisparat ovat saaneet ristikseen molemmat.

Itse olen sairastanut neuropaattista muotoa pian pari vuotta ja olen J.Paavosen hoidossa. Itselleni on Paavosella käynneistä tullut laskua Kela-korvauksen jälkeen n.113euroa, jos en huomioi matkakustannuksia.

Hoidoksi aloitettiin ensin Triptyl, jota nostettiin 50mg asti ja sitten lisättiin vielä Lyrica,josta paras apu kipuihin. Oireita on, mutta ne ovat hallinnassani eikä päinvastoin! Jo diagnoosin saaminen helpotti tilannetta, ennen karasin gyneltä gynelle ja sain lukemattoman määrän erilaisia voiteita sun muita ja maksoin itseni konkurssin partaalle, kaikki ihan turhaan.

On muuten kumma, että oli naisella minkäsortin alapäävaivaa vaan, niin se on muka aina HIIVAA.

Paavonen on Suomen ainoa spesialisti tämän sairauden hoidossa, suosittelisin käymään hänellä. Raha on toissijainen asia, kun saat elämäsi takaisin! Paavonen on sympaattinen setä, eikä vastaanotolla tarvitse koko ajan karata, hän vastaa kyllä sähköposteihin ja soittopyyntöihinkin.

Toivottavasti saat apua ongelmiisi.
 
kärsivä
Nyt sitten sain tulokset koepaloista. Minulla on punajäkälä ja soittelen Paavoselle, miten hoidetaan. Koepaloissa oli myös tulehdussoluja, joten nyt selvisi vuosien mittainen helvetti alapäässä.
 

Yhteistyössä