Hae Anna.fi-sivustolta

Hiivaleipä

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Marita, 22.06.2011.

1. Marita Vierailija

Tämä ei ole provo. :)
    Asun Englannissa ja kaipaan hyvää leipää, koska täällä sitä ei ole. Mieleeni tuli muista keskusteluista vanhanajan hiivaleipä (liekö sitä kutsuttu rieskaksi??), muistan kun ystäväni äiti leipoi sitä joka lauantai. Me tytöt saatiin maistaa sitä heti tuoreeltaan ja voi että kun oli hyvää. Aikaa tästä on noin 30 vuotta. :)
    Haluaisin itse kokeilla tehdä sitä, mutta en omista reseptiä. Olisikohan elleillä?

2. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    sama kokemus, mutta hiivaleipä ei ole rieska. Muistelisin, että hyvään hiivaleipään tulee myös ohrajauhoja ja tietysti vehnäjauhojakin. Toki siihen voi laittaa myös muita aineita pienemmässä määrin, kuten mäskiä tai mallasta tai yleensäkin samoja aineita kuin sämpylöihin. Perusjauhot ovat kuitenkin vehnä ja ohra, pelkkä vehnäkin käy, jos ohraa ei ole saatavilla. Sitten nestekin voi olla melkein mitä tahansa jotkut tekee veteen, toiset maitoon tai niiden sekoitukseen. Pullaa osaat leipoa? edellä on aineet, jätä taikina mieluiten löysäksi, kovasta jauhopitoisesta taikinasta tulee tiivistä ja "kovaa" leipää , eli näppituntumalla teet. Leivo leivät mataliksi (n. 2-3 cm), että valmis hiivaleipä ei ole 5 senttimetriä korkeampi, mieluiten alle.

Tässä tällaisen ihmisen ohje, joka ei ole koskaan leiponut hiivaleipää, mutta on seurannut vierestä pikkupoikana, kun äiti leipoo:))

3. Minakaan en osaa antaa varsinaista ohjetta, koska teen leivat aina sormituntumalla. Itse pidan leivista, joissa on sattumia. Joskus lisaan perustaikinaan siemenia, toisinaan porkkanaraastetta ja kauraleseita. Jauhoista voin suositella Hovisin Granarya ja Allisonin Seed & Grain. Myos Doves Farmilla on vastaava tuote, joka sisaltaa muistaakseni ohraa, mutta nyt en muista sen tarkempaa nimea.

4. Green Lanes Vierailija

Brittiläisen leivän surkea laatu on ikuisuuskysymys, jota ei voi ratkaista, koska britit eivät tiedä, millaista hyvä leipä on. Sama koskee monia muitakin elintarvikkeita ja ruokalajeja.

5. Helle Vierailija

Turhanpäiväistä länkätystä...taas.

6. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä teen hyvää vaaleaa leipää suurin piirtein näin:

-1/2 l reilun kädenlämpöistä vettä
    -muutama dl kaurahiutaleita
    -1 pss kuivahiivaa
    -loraus rypsiöljyä tai sulatettua voita
    -vehnäjauhoja niin että taikina on löysähköä mutta leivottavissa

Kaurahiutaleita liotetaan muutama minuutti vedessä, lisäillään jauhoja ja jauhokeon päälle kuivahiiva. Ruvetaan vaivaamaan ja lisätään loput jauhot ja muut aineet. Taikina saa kohota kaksinkertaiseksi. Leivotaan kaksi leipää ja annetaan kohota liinan alla jonkin aikaa. Paistetaan 200 ast kullanruskeiksi. Saavat olla uunissa vähintään puoli tuntia.

7. asian vierestä Vierailija

Nimetön nettikirjoittelu tuntuu samalta kuin humalaan tulo - Talouselämä

8. leipää Vierailija

harva kai reseptin mukaan leipää tekee. Minä käytän monenlaisia jauhoja - pelkästä vehnästä en tee koskaan. Kaurahiutaleet (ja muutkin puurohiutaleet) ovat oiva lisä, samoin angloellin mainitsemat siemenet ja raasteet.

Yksi hyvä keino lisätä makua, on laittaa hiiva (tuore-) kylmään nesteeseen ja tehdä ensin paksuhko velli. Se jätetään huoneenlämpöön muutamaksi tunniksi "heräämään" ennen loppujauhoja ja varsinaista vaivaamista.

9. leipää Vierailija

harva kai reseptin mukaan leipää tekee. Minä käytän monenlaisia jauhoja - pelkästä vehnästä en tee koskaan. Kaurahiutaleet (ja muutkin puurohiutaleet) ovat oiva lisä, samoin angloellin mainitsemat siemenet ja raasteet.

Yksi hyvä keino lisätä makua, on laittaa hiiva (tuore-) kylmään nesteeseen ja tehdä ensin paksuhko velli. Se jätetään huoneenlämpöön muutamaksi tunniksi "heräämään" ennen loppujauhoja ja varsinaista vaivaamista.

10. Dulcinea Vierailija

Oikea englantilainen vehnäpaahtoleipä on maailman parasta. Se on kätevästi valmiiksi siivutettua ja paahtuu ihanan rapeaksi. Et ole sellaista herkkua koskaan saanut maistaa, kun perättömiä väität. Suomalainen paahtoleipä ei ole läheskään niin hyvää.

11. Ruustinna Vierailija

"Oikea englantilainen vehnäpaahtoleipä", jonka maukkaus on millainen? Entä ravintoarvo? Millaisia lisäaineita siinä on? Luulisi, että valmiiksi siivutettu leipä vaatii rutkasti kemikaaleja säilyäkseen.

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    british bread - Google-haku

13. Englannista myös Vierailija

En yleensä aukaise linkkejä, mutta nyt aukaisin, kun ajattelin ja toivoin, että sieltä löytyisi joku hyvä leipä tai resepti, joka minulta on mennyt ihan ohi. Samanlaista pullamössöä kaikki, mitä joka kaupassa on. :(
    Täytyy siis edelleenkin tehdä leipä itse...

14. Ruisleipälempi Vierailija

Kuluttajaliitto-Konsumentförbundet ry :: Ruisleivät
    Ruisleivät vertailussa: Mikä on terveellisin? - MTV3.fi - Koti - Muut

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Et sitten huomannut kaikkia vaihtoehtoja. Siellä oli kuivia muistakin leivistä kuin vain niistä palstalaisten haukkumista paahtoleivistä. Kannattaisi käydä leipäkaupassa katsomassa vaihtoehtoja. Kyllä minä olen löytänyt britanniasta ihan hyvää leipää, mutta minä katsonkin asoita hieman eri vinkkelistä varmaankin kuin sinä.

16. Englannista myös Vierailija

Voi kuule, olen asunut täällä vuosikausia. Luuletko, etten ole leipäkaupassa käynyt. Toki leipiä löytyy erinäköisiä, mutta samaa höttöä se on kaikki. Tässä maassa ei valitettavasti leipää osata tehdä, se on totuus.
    Oikeassa olet yhdessä asiassa; sinä katsot asioita hieman eri vinkkelistä kuin minä! Kyllähän sitä viikon lomalla jaksaa paahtoleipää syödä vaikka joka aamu. Kyse ei nyt kuitenkaan ollut pelkästä paahtoleivästä, vaan ihan yleisesti leivästä (ja tämän maan huonosta tasosta).

17. En tieda, mista vinkkelista Jx asiaa katsoo, mutta nain kohta 20 vuotta taalla asuneena voin sanoa, etta leivassa ei ole kehumista (vaikka muuten brittiruokaa mollataankin aivan turhaan, mutta se nyt on taas toinen asia). Jos terveysnakokulmia ei oteta huomioon, niin tuore valkoinen patonki on hyvaa silloin talloin, mutta ei sita jatkuvasti jaksa syoda. Valmiiksi viipaloituja pussileipia (granary, multiseed tms) meille ostetaan jonkin verran paahtoleivaksi, mutta muuhun ne eivat kelpaa kuin hatatilanteessa. Leipakaupoissa on monennakoisia leipia, mutta ne kaikki maistuvat samalle. Ei valttamatta pahalle, mutta kaikki on samaa taikinaa eri muodossa. Vaihtoehtoja on vahan.

Meilla torilla myydaan ihan kelvollista leipaa, mutta se on tietysti vain pari kertaa viikossa. Kaytannossa on helpointa tehda leivat itse.

18. Englannista myös Vierailija

Voi Angloellin linkistä löytyi myös ruisleipää! Oletko maistanut, onko hyvää?
    Harmi ettei ihan lähialueelta löydy toreja, missä leipää myydään. Tuon leipomon leivät voisi jopa olla ihan syötäviä. Ainakin muutama. :)

19. Englannista myös Vierailija

Hyvä linkki, kiitos Angloelli.

A crime against bread.
    Definitely IMO. :)

"UK bread is around the cheapest in the world."
    Enkä yhtään ihmettele miksi. :D

The research bakers at Chorleywood discovered that by adding hard fats, extra yeast and a number of chemicals and then mixing at high speed you got a dough that was ready to bake in a fraction of the time it normally took.

It allowed bread to be made easily and economically with low protein British wheat.

Terveellisyys on kaukana...

"This stuff is like cotton wool"
    Tässäpä kiteytettynä brittiläinen leipä.

"Modern bread doesn't taste of bread"

There is also the matter of health.

The public does not seem to value it too highly.

Tarvitseeko muuta sanoakaan...

20. Patarouva Vierailija

Eipäs irvailla. Meille on brittileivän ylin auktoriteetti selittänyt, että brittipaahtoleipä on paljon parempaa kuin suomalainen, koska se paahtuu ihanan rapeaksi.

21. passionate Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen ainakin löytänyt itselleni montakin hyvää leipälaatua :) vai olenko vain osannut ostella paremmin! Leivon kyllä aika paljon itsekkin, mutta ostan välillä leipomoista tai sitten marketin "leipomotiskiltä".

Joten, katselkaapa hieman nenäänne pidemmälle ja kokeilkaa erilaisia laatuja, ne eivät missään nimessä kaikki maistu samalle :D tai sitten on jo omassa makuaistissa jotain häikkää.

22. Englannissa myös Vierailija

Paahtoleipä voikin olla parempaa täällä kuin Suomessa, mutta pointti on se, että kuka sitä jaksaa jatkuvasti syödä. Muut leivät sen sijaan ovat kyseenalaisia.

23. Englannissa myös Vierailija

No, jos harvoin ostaa leipää ja useammin leipoo itse, niin toki se ihan kivaa vaihtelua on ja silloin maistuukin eri tavalla.
    Helpottaisi vaan kovasti arkea, jos ei tarvitsisi aina olla leipomassa... Haluan laittaa lapsille evääksi kuitenkin parempaa kuin pullamössöä. :)

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri