Hae Anna.fi-sivustolta

Hiivasyndrooma

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä ruokavalio?, 21.05.2006.

1. ruokavalio? Vierailija

Olen alkanut epäillä itselläni hiivasyndroomaa (jatkuvia vatsavaivoja, yleisväsymys jne.) ja haluaisin kokeilla ruokavaliota joka parantaa tilannetta. Kaipaisin siis lounas- ja välipalavinkkejä jotka sopivat hiivasyndroomasta kärsivälle ihmiselle.

Ilmeisesti ensin pitää ainakin jättää kahvi, leipä, ja sokeri, mutta miten voi jättää sokerin kun niin monessa ruoassa on jo sitä? Kaikenlaiset vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

2. Tyttis Vierailija

Minä olen saanut hiivasyndrooman kuriin päivittäisellä sitruunaveden juonnilla. Kannattaa juoda pillillä, niin hampaat ei kärsi. En kyllä ole löytänyt mitään tieteellistä näyttöä sitruunan toimivuudesta, mutta olen tyytyväinen vaikka plaseboon, jos se toimii ;)

3. dr pepper Vierailija

Ei mitään hiivasyndroomaa tule ellet ole muuten vakavasti sairas ja siksi vastustuskyvyltäsi hyvin heikko. Esimerkiksi terminaalivaiheen syöpäpotilailla tai aidsia sairastavilla tai hyvin pitkiä ja voimakkaita antibioottikuureja ilman maitohappobakteereja nauttineilla voi hiivat alkaa mellastaa kehossa, mutta ei juuri muilla.

Itse ei kannata tehdä diagnoosia. Käy lääkärillä hyvä nainen. Lääkäri kunnon testien ja tutkimusten jälkeen on oikea henkilö tekemään diagnoosin, et sinä itse mutu-tuntumalta. Äläkä ainakaan muuta ruokavaliotasi radikaalisti ilman ravintoterapeutilla käymistä.

Leivontahiiva on ihan eri tyyppistä kuin suolistossa elämään kykenevä hiiva, joten hiivan välttämiselle ei ole perustetta. Hiilihydraatit taas imeytyvät ohutsuolessa, joka on hyvin steriili. Mahdolliset sienet ym. voivat elää paksusuolessa, mutta hiilarit eivät etene ruoansulatuskanavassa niin pitkälle, joten hiilarienkin välttäminen on turhaa.

Luepa tuolta lisää hiivasyndroomasta:
    http://www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;176&id=625

4. lll Vierailija

vastustuskyky voi olla olematon, ilman, että on vakavasti sairas.

Immuunijärjestelmäni on epänormaali, eikä siten toimi. Kuitenkaan en ole saanut mitään diagnoosia, jossa todennettaisiin jokin sairaus. On vain kimppu erilaisia autoimmuunihäiriöitä ja siten koska en ole sairas, olen terve? ja siten hiivasyndrooma on kuvittelua.

Et viitsisi mestaroida toiseten terveydentilasta ja samalla mahdollisista ja mahdottomista tiloista. Olen lopen kyllästynyt kaikkiin bessewissereihin, jotka kertovat ""totuuksia"".

5. rusina Vierailija

""Ei mitään hiivasyndroomaa tule ellet ole muuten vakavasti sairas ja siksi vastustuskyvyltäsi hyvin heikko. Esimerkiksi terminaalivaiheen syöpäpotilailla tai aidsia sairastavilla tai hyvin pitkiä ja voimakkaita antibioottikuureja ilman maitohappobakteereja nauttineilla voi hiivat alkaa mellastaa kehossa, mutta ei juuri muilla.""
    Olen mielestäni niin terve kuin vaan voi olla (terveellinen, monipuolinen kasvisruoka+kalaa, liikuntaa...) mutta antibioottikuureja olen jotunut syömään mm.kolmen leikkauksen, parin kolarin(avohaavoja), parin angiinan takia. Joka kerta on tullut hirveä hiivatulehdus. Alkuun söin apteekista saatavia maitohappobakteereja, sitten olen saanut lääkäriltä oikein kunnon kuurin. Joten kyllä vaan ne hiivat voi jyllätä täysin terveelläkin ihmisellä.

Jos alkaa noudattaa hiivasyndroomaa sairastavan ruokavalioo, niin sanoisin, että sopii kyllä melkein kaikille. Joten siitä vaan.

6. hille Vierailija

Se, että antibioottikuurin jälkeen saa alapäähän hiivatulehduksen, on normaalia, eikä sillä ole mitään tekemistä ruokavalion tms. kanssa. Antibiootit vain tappavat ne hyvätkin bakteerit, jolloin tasapaino alapäässä heilahtaa ja hiiva pääsee lisääntymään liikaa. Jonkin verran hiivaahan on jokaisella normaali ihmisellä. Turhia antibioottikuureja kannattaa siis välttää.

Hiivan ja hiilihydraattien syönti ei aiheuta hiivatulehduksia.

7. mirri Vierailija

Minulla on sellainen käsitys että heikentynyttä sokerin sietoa, tai ylipäänsä verensokerin heilahteluja nimitetään jostain syystä hiivasyndroomaksi. Vähähiilarinen ruokavalio auttaa kyllä molempiin. Leivinhiivan välttämiselle en oikein keksi mitään muuta syytä kuin sen että sitä on yleensä vain huonohiilarissa tuotteissa (vaalea leipä, pulla).

Mitään haittaakaan siitä EI ole jos vaihtaa sokerin, vaaleat jauhot, riisin, pastan ja perunan täysjyväviljoihin, marjoihin ja kasviksiin. Päinvastoin!

8. Liisilinnea Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Aloittajalle:
    Niin minäkin luulin, mutta olenkin maitoallergikko (eri asia kuin laktoosi-intoleranssi), eli olen allerginen maitoproteiineille.
    Kyseinen tila ruokkii pitkän päälle myös hiivakasvustoa.

Oletko käynyt labrassa?

9. minä Vierailija

Lääkärithän eivät tunnusta hiivasyndrooman olemassaoloa, joten turha kysyä sieltä neuvoa.Mutta ikävä kyllä monella on liikaa hiivaa elimistössä ja siitä pääsee eroon tiukalla ruokavaliolla. Netistä löytyy tarkempaa tietoa

10. taalla Vierailija

Paasin eroon aika lailla. Sairastin ulkomailla vakavan vatsataudin ja sain siihen kai erittain voimakkaita antibiootteja ym. laakkeita. Sitten iski kauheat vatsan turvotukset, ilmavaivat. Tuntui myos, etta joka ruumiinaukosta tuli tohnaa. (siis myos silmat rahmivat, nena vuosi enemman, ripuli, alapaa kutisi ja vuosi konttaista valkovuotoa ja virtsatietulehduksia ja joskus oksentelin seka paata ja erityisesti nivelia sarki) Hiivalaakkeet eivat kauaa vaikuttaneet. Sitten aloitin ruokavalion vahensin sokeria ja hiivatuotteita ja muutenkin syomaan terveellisemmin. Tosin soin jo aikaisemmin keskimaaraista terveellisemmin. Maitohappobakteereja aloin syomaan paivittain ja kokeilin myos luontaistuotekaupan muita juttua, kuten oreganotabletteja aloe vera -mehua. Tata mehua juonkin edelleen paivittain. Nyt ei ole ollut muutamaan viikkoon oireita, jotka sen sijaan olivat monen kuukauden ajan oikeastaan paivittaisia.

11. taalla Vierailija

Niin, ruokavinkkeja: kokeile maustamatonta jogurttia, sallaatteja, riisikakkuja. Juo kahvin tilalta esim. vihreaa teeta.

12. Stella Vierailija

Itselläni oli väsymystä ja vatsa aina turvoksissa ja erittäin kipeä. Myös iho oireili. Kirjastosta löytyy kirja nimeltään Hiivasyndrooma (en muista kirjoittajaa). Kirjassa neuvotaan ruokavalio jota noudattamalla ainakin intelläni oireet parantuivat. Eli kaikki sokeri (myös fruktoosi), viljat jne jätetään aluksi ja sitten pikkuhiljaa esitellään elimistölle uudelleen. Muutaman kuukauden jälkeen oli olo huomattavasti parempi ja kaikki oireet poistuneet!! Ja painokin tippui kivasti kun söi terveellisemmin. Vaikka aluksi tuntuukin ettei saa syödä mitään jne on se kuitenkin kaiken vaivan arvoista. Olo on energisempi ja kivut poissa!!

13. poutghjklä Vierailija

kokeile karppausta, www.karppaus.info

14. harri Vierailija

Mutta eihän leivinhiivalla ole mitään tekemistä sen hiivan kanssa, joka voi suolistossa asua. Sama kun sanoisit että vältät maitohappobakteereja, koska sinulla on bakteeritulehdus...

Ja hiilarit ei tosiaankaan kulje paksusuoleen, jossa hiiva voi elää.

Ei hiilareilla eikä varsinkaan hiivalla ole mitään tekemistä hiivan liikakasvun kanssa.

15. Harrille Vierailija

RUOKAVALIO
    Pääkohdat:
    hiivojen kasvun rajoittaminen niukasti hiilihydraatteja sisältävällä dieetillä
    yliherkkyyttä aiheuttavien ruokien välttäminen
    suolen toiminnasta huolehtiminen kuitupitoisen ravinnon ja/tai kuituvalmisteiden avulla
    Tärkeintä:
    Sokerit, valkojauhotuotteet, hiivatuotteet, sekä makeat hedelmät ja marjat pois!
    Ruokavalio on muuten täysin yksilöllinen!
    Ruokavalio voi pudottaa painoa!
    Hiivapotilailla on usein imeytymishäiriöitä, minkä vuoksi vältetään yhdistämästä proteiinia ja tärkkelystä sisältäviä tuotteita samalla aterialla
    Esim.
    Proteiini: kala tai tofu tai kana + vihannekset ja/tai salaatti
    Tärkkelys: täysjyväleipä + kasvispihvit
    Hiivakasvuston ärsyttämä ruoansulatus toipuu usein nopeammin, jos ruokavaliossa vältetään laktoosia (tai kaikkia maitotuotteita!) ja viljojen gluteenia määrätyn ajan

16. harri Vierailija

Niukasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio ei mitenkään rajoita hiivojen kasvua, koska hiilihydraatit eivät kulje paksusuoleen asti, jossa hiivat voisivat asua.
    Tämä nyt on järkevää kenen tahansa ruokavaliossa.
    Miksi ihmeessä nämä tuotteet on karsittava pois? Hiilihydraatit ei edelleenkään kulje paksusuoleen asti, jossa hiiva voisi elää. Ja leivinhiivalla ei edelleenkään ole mitään tekemistä suolistohiivan kanssa. Sama kun väittäisit että maitohappobakteerit aiheuttaa sinulle sairauksia...

Tosin kenelle tahansa tekee hyvää vähentää sokerin ja vaalean jauhon käyttöä. Se ei tarkoita mitään hiivasyndroomaa, jos tämä parantaa oloa.

Laktoosikaan ei kulje paksusuoleen asti ellei sinulla ole laktoosi-intoleranssia. Ohutsuolessa hiiva ei kertakaikkiaan kykene asumaan.

17. K&T Vierailija

Hei luitteko viimeisestä Kauneus ja Terveys lehdestä kyseisestä aiheesta ja siinä kehoitettiin myös jättämään suola pois kuukaudeksi. Menee jo vaikeammaksi.

18. marja Vierailija

Alapäästä ei ole kyse, ihminen hvyä, vaan hiivaa on koko elimistössä.

19. hiivainen Vierailija

Olkoon imeytmiskanavat mitkä tahansa, niin minä ja perheeni tietää tasan tarkkaan, koska hiiva jyllää elimistössäni. Hiivan saan "kasvamaan" syömällä juuri noita kiellettyjä aineita. Erityisesti pullan syömisestä alan käymään seuraavaan aamuun asti. Vatsa on ripulilla ja röyhtäykset haisevat mädäntyneelle. Ja ilmavaivoja riittää. Eikö paksulla suolella ole asian kanssa mitään tekemistä, sillä minulla ei ole edes sitä. Vaivaan auttaa em. aineiden välttäminen, hapanmaitotuotteet, maitohappobakteeri ja jonkin verran myös rauhaisa elämä.

20. hilla Vierailija

Yhdyn edelliseen. Pullat, sokerit ja kahvi yhdessä ovat pahinta. Hirveät röyhtäilyt ja ilmavaivat, sammasta suuhun, hengitys haisee ja valkovuoto muuttuu runsaaksi ja keltaiseksi.

21. Hellunen Vierailija

Hei! Tässä kolme kirjaa aiheesta joihin voi tutustua: Paula Heinonen: Hiivaongelmat - Suoliston merkitys terveydelle; Rauli Mäkelä: Hiivasyndrooma ja Jouko Pursiainen: Hiivasyndrooma & luonnonmukaisen hoidon opas. Lisäksi pari linkkiä aiheesta: violetlight.fi/Ravinto%20ja%20terveys/hiivasyndrooma.htm ja terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Päänsärky&p_artikkeli=dlk00218&p_teos=dlk (www:n jätin edestä pois koska en ole jäsen eli tuosta kopio ja www siihen eteen niin avot!=) Mm. näitä olen hyödyntänyt itse epäillessäni suolistoni hyvin vointia. Luontaishoitolan ravitsemusammattilaiset ovat myös hyvä apu sekä ravitsemusterapeutit - tosin heiltä voi ensin tarkistaa aikaa varatessa, että millainen tietämys heillä on hiivasta.

22. ini Vierailija

Olin itse kolme viikkoa ns. hiiva -dietillä. Auttoi huomattavasti, loppuivat ilmavaivat ja makeanhimo. Varsinaista hiivasyndroomaa minulla tuskin oli, luultavasti vatsa vain käymistilassa. Ohjeet, joiden mukaan söin tulivat homeopaatilta:
    -ei sokeria, hunajaa, keinotekoisia makeutusaineita
    -ei vehnäjauhoja
    -ei hiivaa missään muodossa
    -vain hapanmaitotuotteita ja vain vähän juustoa
    -ei kananmunia
    -ei alkoholia
    -vain vähän hedelmiä, ei kuitenkaan banaaneja, sitrushedelmiä tai viinirypäleitä

Auttoi todella paljon, ja kun viime viikolla söin ensimmäisen palan hiivallista leipää, huomasin heti eron. Sitä paitsi hiivaton maistuukin paremmalle eikä tule vatsa kipeäksi.

23. kiitos ini Vierailija

Kiitos ini listasta. Kait tästä pitäisi ryhdistäytyä ruotuun ja aloittaa sama.

24. Rsn Vierailija

Hei, onpa hienoa etta naita sivustoja loytyy. itsellani hiiva alkoi pitkan flunssan karsittyani (joka ei vielakaan ole ohitse) ja en tieda missa muualla sita elimistossani mahtaa olla, mutta nielu on taynna. todella kuvottava olo koko ajan kun en saa sita kurkustani pois. Valilla onnistun rykaisemaan niin etta paloja irtoaa kurkusta. Ihan totta! se nayttaa ja on koostumukseltaan kuin hiivaa. Ja haju on tietenkin kamala. kuten joku ensimmaisista kirjoittajista kirjoitti, niin sitruunavesi auttaa minullakin. Muutoin tuntuu todella hankalalta seurata ruokavaliota, koska kasvissyojana leipaa menee kovastikin:eek:) Olo on todella vasynyt ja vatsavaivoja runsaasti. Ma viela muutaman viikon taman kanssa kestan ja sitten on mentava laakariin. Vaikka naiden viestien perusteella siita ei liene suurta hyotya...Mutta sain taas uskoa, ja koitan seurata ruokavaliota, niin eikohan tasta selvita. Olen samasta karsinyt aikaisemminkin. kun vaan muistaisin miten silloin paasin hiivasta eroon...Hyvaa pikkujoulun aikaa kaikille!

25. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Mene ihmeessä lääkäriin ja pyydä daktariin kuuri.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri