Hae Anna.fi-sivustolta

Hiivasyndrooma

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä ruokavalio?, 21.05.2006.

1. what Vierailija

"daktariin kuuri" , mikä tuo on?

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Daktariin on hiivalääke geelimäinen jota laitetaan suuhun ja pyöritellään että leiviää kaikkialle ja lopuksi niellään. Tämä siis jos suussa on hiivaa kuten tuossa eräs kirjoittaja antoi ymmärtää hänellä olevan.

3. Maimu Vierailija

Sana kirjoitetaan varmaankin Daktarin. Kielitajuni sanoo sen..

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ymmmärsit kuitenkin mitä tarkoitin vaikka siinä olikin lopussa yksi i kirjain liikaa. En ole lääketieteen tuntija, mutta muistin tuon lääkkeen, kun kerran olen joutunut itse tuon kuurin syömään.

5. edelliselle Vierailija

En ole ko. lääkkeestä koskaan edes kuulut, mutta kleitaju sanoo että siinä on yksi i-kirjain vähemmän kuin mtiä sinä luulet siinä olevan. Kielitaito ei ole sun heiniäs, sen näkee.

6. tepsa Vierailija

No ei sunkaan kannattaisi paljoa toisia haukkua kielitaidon puutteesta.

7. Anú Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    'Minä olen saanut hiivasyndrooman kuriin päivittäisellä sitruunaveden juonnilla.'

Minulla on ollut pitkään aika paha hiivasyndrooma ruoansulatuskanavassa ja joskus se oireilee alapäässäkin. Kierre alkoi antibioottikuurien jälkeen. Nyt olen saanut sen kohtuullisesti aisoihin kun juon joka aamu mukin keitettyä vettä johon laitan paksun sitruuna siivun (luomua, niin siinä ei ole myrkkyjä kuoressa!)
    Tämän vaikutus perustunee siiihen että sitruunalla on elimistöa alkalisoiva vaikutus, hiiva ei viihtyne alkaalissa tilassa. Tässä on siis myös kyse elimistön happo-emäs tasapainosta ja siitä että se pitäisi saada terveelliselle mallille.
    Nykypäiväinen ruokavalio on liian elimistön happamuutta lisäävää ja tämä altistaa sairauksille, kuten myös hiivalle.

Sittemmin olen myös laittanut tilkan Aloe Vera mehua siihen sitruunaveden joukkoon ja uskon että tämä yhdistelmä auttaa hyvin.

Minullakin sokeri ja valkojauhot ovat myrkkyjä, joista hiiva yltyy, onhan sokeri hiivan ruokaa.

Muuten mksi lääkärit määräävät aika herkästi antibioottikuureja, mutta eivät muka ole tietoisia niiden todella haitallisista jälkiseuraamuksista? Antibiootteja syötetään vastuuttomasti aiheuttaen kiusallisia ja sitkeitä terveyshaittoja (kuten tämä hiiva) kun on muitakin, luonnonmukaisia ja terveellisiä menetelmiä tarjolla. Mikä olikaan siis lääkärin tehtävä, aiheuttaa sairauksia vai poistaa niitä?

Ironista ja vastuutonta että monet lääkärit eivät tunnista hiivasyndroomaa, kun juuri heidän määräämät 'lääkkeet' aiheuttavat sitä...onko hiiva-tietämättömyydessä kyse oman bisneksen suojelu?

[tuplaviesti moderoitu]

8. neitihiiva Vierailija

Olen itse kärsinyt nielussa olevasta hiivasta jo vuosia. Saattaa olla pitkiäkin aikoja täysin oireeton jonka jälkeen alkaa kovat kivut nielussa. Rissat turpoaa ja melkein koko nielu menee tukkoon. Olen nyt parin viikon ajan kokeillut ns. hiivasyndroomadiettiä joka tuntuu todella toimivan, Sen lisäksi syön candida fortea (luontaistuote) sekä lääkärin määräämänä fungizone imeskelytabletteja sekä maitohappobakteereja. En usko mihinkään "huuhaahommiin" mutta nämä todella toimivat. Nielurisat ovat pienentyneet huomattavasti ja olo on muutenkin paljon energisempi. Paino pudonnut kahdessa viikossa jo kuusi kiloa. Itsekkin epäilen saaneeni hiivan alunperin antibioottikuurista, joita lääkärit määeäävät nykyään joka vaivaan. Mutta toivottavasti kirjoituksestani olisi edes jollekin apua siis voi suositella tuota candida fortea lämpimästi!

9. pimpula. Vierailija

Minulla on ollut hiivaa vuosia, se alkaa möyrimään mahassa aina kun syön yhtä usemman pullon tai tuoretta leipää jne. Viime keväänä sain ensimmäisen antibioottikuurin moneen vuoteen korvatulehdukseen ja hiiva katosi sen myötä! Kuinkas noin voi käydä

10. pimpula. Vierailija

oho. ei se ala pulloista möyrimään vaan pullista. Vaikka kyllä se tulee monesta pullostakin jos joskus useamman ottaa.

11. pullot rauhaan Vierailija

herra jestas, älä syö pulloja, ei lasipulloja eikä muovisia. kyllä siinä maha reagoi ihan varmaan.

12. jaminkki Vierailija

Mielenkiintoisia kirjoituksia täällä. Mä olen kärsinyt vatsani kanssa jo toistakymmentä vuotta eikä mistään kokeista selviä mikä vaivaa. (On tehty tähystykset ja röntgenit jne..)
    Olen menossa viikon päästä lekurille ja ajattelin pyytää siltä kaikki mahdolliset verikokeet ja samalla voisin kai kysäistä tästä hiivajutusta, vaikka täällä tunnutaan olevan sitä mieltä etteivät lääkärit miellä sitä "oikeaksi sairaudeksi".
    Ruokavaliota olen jo syksyllä muuttanut gluteenittomaksi, ja olo on aika ajoin parempi, mutta eivät oireet ole ohi vieläkään. Lisäksi vatsasta puuttuu happoa..
    Ongelma on siinä että rakastan suklaata ja kaikkea makeaa enkä tiedä miten pääsisin niistä eroon? En syö leivonnaisia enkä semmoisia vaan ihan karamellejä. Vinkkejä?
    Pelkkä lopettamispäätös ei toimi..kokeiltu on.. Apuja?

13. pimpula. Vierailija

Olen ajattelut joskus, että olisi kiva lähteä jollekin viikon lomalle paikkaan, missä tarjottaisiin "kunnon ruokaa". Ei tulisi vääriä houkutuksia vastaan ja pääsisi alkuun. Minua on kyllä joku lääkäri uskonut ja taas joku toinen toinen ei hiivasyndrooman suhteen. Ja ravitsemusterapeutilla oli paljon hyviä ajatuksia ruokavalion suhteen.

14. heioikeesti!!!!! Vierailija

Mun mielestä mennään nyt vaarallisesti hysterian puolelle tommosilla jutuilla, että tavallise tihmiset saadaan uskomaan tollasia ihmedieettejä.
    Valkoinen vehnä ei ole kenellekään hyväksi.
    Ja jumaliste, mitä te ihmettelette vaivojanne, jos antibiootteja tarvitaan monta kuuria peräkkäin !!!??

Itse sain 15 vuotta sitten laktoosi- intoleranssin todella voimakkaana ja kaupantekijäisiä suolistooni tulehduksen ja kolmen kuukauden täysripulin, painoni tipahti 46 kiloon, kun paskansin ja oksensin kaiken ulos. Olin tippakunnossa.
    Kasvissyöjäystäväni sai minut kuntoon, ei lääkärit tajunneet mitään.

Sen session jälkeen olen joutunut etsimään pysyviä muutoksia ruokavaliooni, totaalimaidottomuuden lisäksi paljon muuta. Makeanhimo ja suklaansyöntini on jäänyt kokonaan pois, en tarvitse sellaista enää ja kun ne makeat, joista tykkäsin eivät sopineet, niin sitten ei syödä. Ei elämä siihen lopu! Iho- ja vatsaongelmat ovat kadonneet kokonaan, myös atooppinen iho, finnit, hiustenlähtö, väsymys, flunssat.

No, minä en syö enää eineksiä juuri lainkaan missään muodossa, en lihaliemikuutiota, en maustettuja kanoja, valmislihapullista puhumattakaan. Ruoka tehdään ihan itse ja organisoimalla, pakastamalla, säilömällä. Meillä syödään aika perinteisiä, mutta kevennettyjä ruokia nykyään, koska esim. rakastamani vahvat mausteet, chili tai valkosipuli suuressa määrin ei enää vatsalleni sovi.

Meillä ei syödä mitään maustejogurtteja, vaan ehtaa turkkilaista/kreikkalaista tai minä lähinnä soijajogurttia. Hunajaa ja pähkinöitä kreikkajogurtin päälle, niin ne mummotkin siellä Kreikassa elää 9kymppisiks.

Ja kyllä töissäkäyvä ihminen ehtii tehdä ruokaa, opetelkaa organisoimaan. Ja kumpi on tärkeämpää, elää tervettä elämää ilman antibiootteja, vai et on kiva harrastus?
    Itse arvostan terveyttäni ja kivutonta vatsaa todella paljon, kun helposti muistaa ne viikot, kun paskoi omiin housuihinsa kerta toisensa jälkeen....Itse sairastin jatkuvasti nuorempana, nyt en ole syönyt antibioottikuuria varmaan....en edes muista kuinka moneen vuoteen, ehkä 6 vuotta sitten poskionteloihin.

Oikeesti, ihan yksinkertainen kotiruokavalio höystettynä omilla mieltynyksillä ja tasapainolla on parasta lääkettä. Paljon vihreää salaattia, ruisleipää, hyviä suomalaisia juureksia, lihaa ihan oikeina originaaleina paloina ja kökköinä, ei mitään valmislitkuja. Ne sekottaa mulla mahan heti ja närästää.

Valkoisen sokerin sijaan voi käyttää hunajaa tai intiaanisokeria makeutukseen. Kuivatut hedelmät hyviä karkinsijaisia. Pullalla ihminen eitee mitään.

15. heioikeesti!!!! Vierailija

Jaa vielä siihen makeannälkään, siihen autta kromi, siis kromitabletin nauttiminen tasottaa verensokeria. Tosin turhanaikanen hiilariruoka ja karkin syönti sekottaa myös insuliinin tuotantoa/ verensokeritasapainoa. Kuten hypoglykemia.

Makeannälässä auttaa ihan se myös, että kun vähentää sokerihuippuja, elimistö lakkaa niitä hetken päästä myös vaatimasta. Addiktioon verrattavaa.

Ja terveellisestä syömisestä vielä, ei tarvitse alkaa pelleilemään millään vaikeilla hienostelutuotteilla, vaan ajatella ihan järjellä asioita, ja unohtaa einekset.

16. aiheen vierestä Vierailija

No minulla oli sellainen vaiva, että päähän sattui, poskiontelossa tuntui painetta, nenä juoksi minkä ehti, tulehdusarvot olivat korkealla - ja yksityislääkäri määräsi selkeiden oireiden perusteella kerta toisensa jälkeen antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen. Selvisihän se todellinenkin vaiva sitten, minulla oli kasvain.

17. "vatsastapuhuja" Vierailija

Vai eivät lääkärit tunnusta hiivaa? Itselleni tehtiin vain laktoosi-intoleranssitesti
    terveyskeskuksessa valittaessani ilmavaivoja ja todettiin vain ettei sitä ole?
    Muistelen kuulleni radiosta, että on liikaa hiivaa jos kieli on valkoinen ja ilmaa
    tulee etenkin suun kautta? - Itselläni on juuri nämä oireet ja useita muita. Olen
    myös kuullut, että hiiva lähtee paastolla ja että asidofiluspiimästä on apua?

Entäs jos on palleatyrä tai refluksitauti ja liikaa hiivaa? Itselleni olisi asennettu
    joku kuristusrengas ruokatorveen mutta en suostunut ko. leikkaukseen - ehkä
    juuri hiiva ongelmien takia?

18. juupa juu Vierailija

Sairastan itse Chroonintautia,ja ruokavalio on tuttu asia. Kuitenkin olin jo unohtanut koko hiiviksen kun ei ollut vaivoja pahemmin ollut. MUTTA NYT KYLLÄ MUISTAN. Olen koko alkuvuoden syönyt erittäin epäterveellisesti kun elimistö ei ole reagoinut, ja paljon juustoa myös kun olen monen vuoden jälkeen sietänyt laktoosia ja maitotuotteitan Nytpä tuli taas loppu. Suu täynnä peitettä, olo karmea ettei viittis vuoteesta nousta, tukkoinen pää, kipuja sorminivelissä, ja lähes jatkuva v...... Oireet ovat erilaiset kuin muutama vuosi sitten etten osannut heti yhdistää. Mutta kun ajattelee syömisiään taaksepäin niin eihän se taas muuta ole. VOE ET KARKIT OLLII HYVIÄ, vaan nyt niitä ei sitten syödä. Noin 10 vuotta sitten jouduin( pidin) hiivasyndis dieetin kun olo oli kuin tapetulla madolla jatkuvasti.Vedin tiukkaa linjaa, ja sain oloni kuntoon sekä 12kiloa pois. Alussa ruokani koostui pelkästään itse kehitellyistä ruisvohveleista ja oman kasvihuoneen tomaateista. Sitten laajensin vauvaruokiin ja sitä tehden vähin erin laajemmaksi. Puoli vuotta siinä meni mutta kannatti. Mm refluksitautikin kummasti helpottuu kun ei anna peilikuvansa syödä kaikkea mitä maailma tarjoaa, eikä ainakaan jokapäivä. Kyllähän se tosiaan pitää paikkansa että "olet mitä syöt" , sillä jos aina on p....mainen olo ei siinä paljon hymyilytä ja ystävät on vähissä. mutta TAISTELKAAMME PAREMMAN MAHAN PUOLESTA. RYVITATERVEISIN

19. Optimizi Vierailija

Hullu, hullu maailma... Hankkikaa ihmiset hyviä harrastuksia, niin jää vähemmän aikaa miettiä turhanpäiväisyyksiä. Osanottoni ja myötätuntoni oikeasti sairastuneille ihmisille - myös niiden puolesta jotka kyttäävät itseään ja peiliään niin tarkasti, etteivät keksityiltä murheiltaan ehdi nauttia lainkaan itsestään, elämästään ja muista ihmisistä. Se on käytännössä maksimissaan 60 vuotta mitä täällä oikeasti järjissään pyöritään - pohtikaa kannattaako tajuta niitä viimeisiä eläessään, että suurin osa ajasta meni täysin hukkaan.

20. Niin mikähän on sitten oikeaa sairastumista. Ei lääkäritkään ole mitään jumalia, jotka ovat aina oikeassa. Ihminen itse kyllä tietää jos ei voi hyvin. Ja silloin asialle pitää tehdä jotain eikä vain valittaa. Joskus juuri ruokavalion muuttaminen voi olla ainoa tapa. Lääkkeitä ei aina kannata popsia joka vaivaan. Joskus voi olla vaan vaikea nauttia elämästä jos oireet vaivaavat koko ajan. Mielestäni se ei ole turhanpäiväisyyttä jos haluaa huolehtia hyvinvoinnistaan. Pakkohan siinä on ihmisen silloin pysähtyä ja katsoa ehkä itseään peilistä ja miettiä pitääkö ehkä jotain elämäntapoja muuttaa voidakseen paremmin. Kyllä keho kertoo jos kaikki ei ole kunnossa, jos sitä vaan osaa kuunnella.

21. lalalaa Vierailija

Omakohtainen antibioottikierteeni alkoi opiskelija-asuntolasta, johon oli vesivahingon seurauksena tullut hometta. Olin jatkuvasti sairaana ja söin sen talven aikana 4 antibioottikuuria (elämäni ensimmäiset sellaiset). Ei kenenkään kroppa sellaista kestä, vatsa alkoi lopulta protestoida lähes kaikkea ruokaa vastaan. Ravasin kaikenlaisissa laboratoriokokeissa, kun niveletkin alkoivat oireilla, mutta reumaa, keliakiaa ja laktoosi-intoleranssia ei löytynyt. Kärsin jatkuvista lihaskrampeista, väsymyksestä, tunteet menivät vuoristorataa enkä jaksanut keskittyä luennoilla mihinkään tai kyennyt lukemaan tentteihin. Ja mikä opiskelijaelämää viettävälle ihmiselle pahinta: kahden tuopin jälkeen hirveät vatsanväänteet ja näytin kuin olisin kahdeksannella kuulla raskaana... Oireet alkoivat helpottaa kun kokeilin luontaistuotekaupoissa myytäviä hiivanhäätövalmisteita, ja saatointaas elellä normaalihkosti. Tänä keväänä opiskelustressi kuitenkin räjäytti koko hiivahelvetin pahemmaksi kuin ikinä, se levisi suuhun, ja kaupanpäälle sain vielä vyöruusunkin. Aloitin nyt tiukan ruokavalion ja vitamiinikuurin, sillä suupielet ovat rikki b-12-vitamiinivajeesta ja saan ihan hirveitä lihaskouristuksia, koko keho kutisee sietämättömästi ja olen aivan veto poissa-fiiliksissä. Olen jo pitkään vältellyt vaaleaa leipää, mutta aivan koukussa nuudeleihin, spagettiin ja perunaan. Nyt on eleltävä sitten ilman niitä ja niiiiiin monia muita herkkuja. Omakohtaisesti suosittelen juomaan runsaasti mausteteesekoituksia (esim. Yogi, Celestial), ne auttavat. Suurta tuskaa tuottaa kahvista luopuminen. Positiivista tässä on kuitenkin hoikistuva ulkomuoto ja rappeutuneen yleiskunnon kohentuminen. ja ennen kaikkea itsetunnon comeback - harva asia on yhtä nöyryytävää kuin sukulaisten jatkuva utelu mahdollisesta raskaudesta. joo, hiton isoa puuppaa tässä on odoteltu jo useamman vuoden ajan!

22. Olen sairastanut vatsavaivoja jo kymmenisen vuotta ja vaivat tuntuvat jatkuvan edelleen. Lukuisilla lääkäreillä olen käynyt (mm. gastroenterologeilla, antioksidanttiklinikalla ja aivan tavallisessa terveyskeskuksessa), mutta täysin terveeksi en tunnu tulevan millään ilveellä. Vuosia sitten labrakokeissa löydettiin todella runsas hiivakasvusto suolistossa (ulostenäyte) ja se häädettiin hiiva-antibiooteilla. Oireet (vatsan turvotus, kuplinta, kouristukset, äärettömän pahanhajuinen hengitys, väsymys, tokkuraisuus, päänsärky jne.) katosivat nopeasti ja olo oli kuin uudelleen syntyneellä. Pitkään olin myös hiivadietillä eli kaikki sokerit, vehnäjauhot ym. jo edellä mainitut ruoka-aineet jätin pois ruokavaliosta. Ongelma on vain siinä, että oireet palaavat heti, kun yritän syödä JOTAIN hiilihydraattipitoista, en siis mitään pullamössöjä tai edes perunaa, vaan hiivatonta ruisleipää tai spelttinäkkäriä. Nyt alkaa olemaan jo todella toivoton olo, sillä oireet eivät pysy millään poissa (varsinkin suussa on todella epämielyttävä maku ja haju) ja uudet hiiva-antibiootitkaan eivät enää tunnu tepsivän vaivoihin. Luontaistuotteita (candida forte, iocidin kapselit, maitohappobakteerit) ja monivitamiineja olen syönyt ja jonkin verran ne auttavat, mutta eivät kokonaan. Mistä ihmeestä löytyy tähän vaivaan jonkinlainen apu, kun lääkäritkin tuntuvat olevan aika neuvottomia. (Vatsa on tähystetty ja paksusuoli myös, ruoka-aineallergioitakaan ei ole, vitamiini ja hivenaineet pitäisi olla ok tasolla). Onko kenelläkään kokemusta herkästi uusiutuvasta hiivasta ja mistä siihen löytyisi apua?

23. oi voi Vierailija

Eilen se taas alkoi. Ja tänään on ärsyttänyt aivan suunnattomasti. Töistä ei meinannut tulla mitään. Aikaansaamaton, uupunut ja paniikinomainen olo. Pahimpana oireena tietenkin pahanhajuinen valkovuoto; pelkästään se saisi aikaan surkean olon, jos sitä ei jo olisi valmiiksi. Kävin apteekista hakemassa Gynocaps-nimisen kuurin ennen kuin löysin kotona tietoa hiivasyndroomasta. Olen myös kesästä asti syönyt maitohappoja, ja yllättävän hyvin olenkin voinut. Tähän asti. Olen myös ajatellut, että lisääntynyt virtsaamisen tarve johtuu ainoastaan runsaasta vedenjuonnista...

Olen noin 10 vuoden ajan kärsinyt toistuvista korva-, hiiva-, emätin- ja virtsatietulehduksista ja aina on lääke ollut sama: antibiootti. Kun olen väittänyt vastaan, kysellyt että miksi se nyt auttaisi kun se ei ole aiemminkaan pitänyt tulehduksia kauaa poissa, en ole kovin selkeitä vastauksia saanut. Kärsin nuorempana myös pahasta aknesta, joka tosin taltutettiin Roaccutan-kuurilla. Vuosi sitten ihoni alkoi taas oireilla, 10 vuoden jälkeen. Ihmettelin. Lääkäreille asiasta mainittuani he eivät nähneet mitään yhteyttä ongelmien välillä. Kysyinkin sitä. Kaiken maailman klamydia- ym. testit otettiin keväällä, ei mitään vikaa. Ohjeeksi sain vain hiivojen (kyllä, nimenomaan hiivojen), sokerin ja valkeiden jauhojen välttämistä. Jotkut aiemmat lääkärit ovat sanoneet että toisille tälläkään ei näytä olevan vaikutusta.

Kysyin eräältä lääkäriltä ehkäisevää kuuria hiivatulehdukseen (se oli 4. kerta vajaan vuoden sisällä kun kävin saman ongelman takia), mutta hän ei suostunut sitä minulle määräämään ja perusteli sen sillä, että siitä tulisi minulle muutoin niin paha olo. Nielin kiukkuni ja tyydyin tähän. Sanoi kyllä että tilannetta voidaan vielä katsoa uudestaan jos oireet jatkuvat.

Olen myös pariin otteeseen saanut aivan järkyttävän nokkostyyppisen ihottuman (koko kehoon; silmätkin muurautuivat umpeen), ilman mitään syytä. Siihen taisin saada kortisonivoidetta. Mitään testejä ei otettu, perusteena "no joillekin ihmisille näitä tulee herkemmin". Itse epäilin stressiä, lääkäri ehdotti aiheuttajaksi joidenkin ruoka-aineiden yhdistelmää, vaikken mitään tavallisuudesta poikkeavaa ollutkaan syönyt.
    Kuukautiset muuttuivat yllättäen myös epäsäännöllisiksi. En ole vuoteen käyttänyt mitään (hormonaalista) ehkäisyä.

Tästä saan luultavasti syyttää niitä muutamaa karkkia jotka söin toissapäivänä. No oli niitä enemmän kuin muutama, tunnustan...
    Lähden kokeilemaan kuuria asiaan vielä vähän tutustuttuani, toivotaan että pääsen vaivoistani. Soijatuotteet passaavat minulle mainiosti, olen niitä muutoinkin käyttänyt. En syö lihaa, paitsi toisinaan kalaa tai katkarapuja. Itse asiassa kun 4 vuotta sitten jätin muun lihan ja limut pois, oireet vähenivät ja harvenivat huomattavasti. Valkoista leipääkään en syö...
    Hedelmien syönnin rajoitus on aika yllättävää kyllä. Mitenköhän nektariinit? Olen niihin pahasti koukussa :I

Tietääkö kukaan muuten että voiko yletön hikoilu johtua hiivasyndroomasta? Apteekin deodoranteistakaan ei ole apua.

Kiitos kaikille neuvoista, taidan myös tutustua kirjallisuuteen. Netistäkin onneksi näyttää löytyvän paljon tietoa.

24. oi voi Vierailija

Kun kävin lääkärissä keväällä flunssan takia, sain finneihin Dalacin-nimistä liuosta. Vaikuttava aine on Klindamysiini, joka on - yllätys yllätys - antibiootti.

25. Kaapenaar Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos haluatte vähentää sokerin käyttoä, niin käyttäkää sen sijaan hujanaa. Hunaja on ampiaisten tekemää ja sellaisenaan suolistolle paljon lempeämpi.

Voit kokeilla tätäkin:
    lusikallinen kanelia kuppiin kiehuvaa vettä, anna liuota 15 min.
    -- auttaa vatsavaivoihin

5 ml muskottipähkinää + 30 ml maitoa
    -- rauhoittaa vatsan

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy