Hae Anna.fi-sivustolta

Hiivasyndrooma

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä ruokavalio?, 21.05.2006.

1. ei jaksa Vierailija

mulla on ihan täydellisesti samat vaivat kuin sulla,valkovuodoista hikoiluun!!onneksi minun lääkäri ottaa tosissaan kaikki ongelmani.täytyy vain mennä taas uudestaan ja kysellä tosta hiivan häätö jutusta...

2. DrDr Vierailija

Mikäli ihmisen kehon immuniteetti luonnossa esiintyviin hiivoihin olisi näissä kirjoituksissa esitetyn luokkaa, niin olisimme kuolleet sukupuuttoon.

Ette te hyvät ihmiset kärsi hiivoista (poislukien ihan normaalit emättimen hiivatulehdukset, jalkasienet ja suun sammakset).

Ketä kannattaa mielummin uskoa: kuusi vuotta koulutettua terveyskeskuslääkäriä, joka saa saman palkan työstään riippumatta diagnoosista, "terapeuttia", joka laskuttaa jokaisesta keksimästään "sairaudesta", "luontaislääkitsijää", jonka tehtävänä on myydä omia tuotteitaan tai homeopaattia, joka luottaa 1700-luvun saksalaisfilosofin mystiikkaan?

Ihan totta. Miettikääpä hetki näitä kiihtymättä. Mietinnässä auttaa Occamin partaveitsen periaate.

3. nim. vaivaiskoivu Vierailija

Minunkin vatsaani on tutkittu närästyksien, paksunsuolen tulehduksien sun muitten vaivojen vuoksi yli kymmenen vuotta. Milloin tähystäen päästä ja toisesta, eikä apua ole tullut. Ei ole käyneet mitkään happamat tuotteet, kauhea närästys heti seurana. Viime keväänä jouduin selkäni ja lonkassa olevan Bursiitin vuoksi niin koville lääkekuureille, että vatsani sekosi lopullisesti. Joku viisas onneksi sanoi, että jospa sinua vaivaa suolistohiiva. No minä etsin tietoa netistä ja sain tietää että se voidaan saada selville ulostusnäytteestä ja tulos oli positiivinen. Minulle ei ollut apua lääkärin hiivakuureista ( 2kk.) Luontaistuotekaupasta Candia Forte, maitohappobateeri tabletit ja tiukka dietti viideksi viikoksi. Ohjeen saa kirjastosta, en muista joko Puruskaisen tai Mäkelän hiivasyndroomaa käsittelevästä kirjasta. Jos on todella kipeä kuin minä olin, niin sitä pystyy noudattamaan, jopa minäkin herkkusuu pystyin. Olen hyvävointinen nykyään, kun olen muuttanut ruokavalioni pysyvästi, painokin on pudonnut vähän liikaakin, mutta kaikki veriarvot on hyvät ja vatsavaivat ja närästys ovat tipotiessään. Lääkäri ei myöntänyt sellaista taudinmääritystä olevankaan, kuin suolistohiiva, vaikka työterveys hoitaja totesi sen siksi koetuloksen satuaan. Sepä on taas aivan sama millä diaknoosilla se käsitellään, kun vaan ihmiset saisivat avun , koska kokemuksesta voin sanoa, että tosi pottumaista kenen kohdalle sattuu. Tsemppiä kaikille tämän kiusan kynsissä oleville.

4. Hiivis Vierailija

Ihminen on itse oman elimistönsä paras asiantuntija! Itselläni on ikävä kokemus lääkärin hoitovirheestä, ja sen myötä pahenneesta sairaudesta. Yleislääkäri ei tiedä kaikesta kaikkea, ja joutuu jatkuvasti myös tarkistamaan ja päivittämään tietojaan. Terveyskeskuslääkärin tutkimus voi olla niin nopea ja pintapuolinen, ettei oikeaa diagnoosia löydy. Kuunteleva, itseään päivittävä ja avarakatseinen lääkäri on ilo kohdata. Onneksi sellaisiakin on!

5. nainen 32-vee Vierailija

Mulla alkoi tulla toituvia emätin tulehduksia, virtsaputkentulehduksia ja olin jo aikaisemmin saanut lääkärin virheestä kroonisen pissataudin leikkaussalinpuolella... Sitten tuli kohtutulehdus jne...... ja monen monta lääkekuuria koko ajan ja tulehdusarvot jatkuvastu koholla ja sellanen juttu että niiden ei kannata väittää mitään jos itse ei ole tästä kärsinyt ja kun ihmiseen tulee liikaa hiivaa niin se on kammottavaa se on koko kehossa ja hermot tiukilla ja sen takia joitakin ihmisiä on jopa ollut psykiatrisessa hoidossa ... Sain luontaistuotekaupasta apua ja en ole sen koommin lääkekuuria syönyt mutta todella rankkaa noudattaa ruokavaliota mutta pikkuhiljaa jotain olen voinut syödä ... Luulen että makeaa en voi koskaan syödä ja en edes uskalla maistaa koskaa pelkään todella sitä hermoja raastavaa hiivaa : ( Eikä oikeastaan tee silleen enään mielikään makeaa ehkä välillä hih... juhlat ja kaikki ovat aika vaikeita kyllä vähän konjakkia voi ottaa se on hyvää myös verenkierrolle. Ja nyt olen alkanu juoda hiukan maitoakin mutta juusto on jäänyt kokonaan pois joka oli ennen intohimoni mmm kaikki juustot nam nam mutta ei enään maistukaan mu´tta eipä se haittaa ... OLEN LAIHTUNUT JA monet ystävät ovat huomautelleet en ole kuitenkaan laihduttanut mutta kaipa se tasaantuu etten vaan laihdu liikaa ...

6. nainen 32-vee Vierailija

Mulla alkoi tulla toituvia emätin tulehduksia, virtsaputkentulehduksia ja olin jo aikaisemmin saanut lääkärin virheestä kroonisen pissataudin leikkaussalinpuolella... Sitten tuli kohtutulehdus jne...... ja monen monta lääkekuuria koko ajan ja tulehdusarvot jatkuvastu koholla ja sellanen juttu että niiden ei kannata väittää mitään jos itse ei ole tästä kärsinyt ja kun ihmiseen tulee liikaa hiivaa niin se on kammottavaa se on koko kehossa ja hermot tiukilla ja sen takia joitakin ihmisiä on jopa ollut psykiatrisessa hoidossa ... Sain luontaistuotekaupasta apua ja en ole sen koommin lääkekuuria syönyt mutta todella rankkaa noudattaa ruokavaliota mutta pikkuhiljaa jotain olen voinut syödä ... Luulen että makeaa en voi koskaan syödä ja en edes uskalla maistaa koskaa pelkään todella sitä hermoja raastavaa hiivaa : ( Eikä oikeastaan tee silleen enään mielikään makeaa ehkä välillä hih... juhlat ja kaikki ovat aika vaikeita kyllä vähän konjakkia voi ottaa se on hyvää myös verenkierrolle. Ja nyt olen alkanu juoda hiukan maitoakin mutta juusto on jäänyt kokonaan pois joka oli ennen intohimoni mmm kaikki juustot nam nam mutta ei enään maistukaan mu´tta eipä se haittaa ... OLEN LAIHTUNUT JA monet ystävät ovat huomautelleet en ole kuitenkaan laihduttanut mutta kaipa se tasaantuu etten vaan laihdu liikaa ...

7. nainen 32-vee Vierailija

Se vielä että kun ostin hiivantappotabletit niin korvistakin tuli hiivaa ulos huh huh..... Eikä hikikään haise niin pahalle kuin ennen ...

8. pyyntö Vierailija

Älkää sotkeko virtsatietulehduksia hiivaongelmiinne.

9. Ravinto Vierailija

Näissä asioissa ei pitäisi puhua varsinaisesta hiivasyndroomasta vaan suoliston bakteerikannan epätasapainosta. Monesti myös hyvinkin yksinkertaiset asiat (toimimaton ruoansulatus, yksittäinen ruoka-aine, ruoka-aineyliherkkyydet jne.) saattavat aiheuttaa ruoansulatuskanavan oireilua. Ruokavalio kannattaakin aina käydä läpi asiaan perehtyneen henkilön kanssa, joka tekee yhteistyötä lääkärin kanssa. Suomessa on käytössä myös testejä mm. laaja ruoansulatusanalyysi, jonka avulla lääkäri pystyy selvittämään useita taustalla olevia tekijöitä.

http://www.rafy.fi

10. lime- -- Vierailija

Itse olen kärsinyt tästä vauvasta asti ja nyt sama siirtynyt mun lapsiin. Keksin hoidon vasta aikuisiällä ja nyt yritämme keksiä lapsillekin sopivaa ruokavaliota. Karppaus ei vielä onnistu koska ovat nirsoja, koetan päästä ravitsemusterapeutille, mutta voi olla ettei kunnallisella puolella ole resursseja hoitaa koko hommaa. Nyt juuri viime viikolla söin paljon pullahöttöä, perunaa, alkoholia ja olen 2 päivää taas ollut niin ilmavaivoissa ja kutinoissa, että en edes nuku. Aivan järkyttävää, nyt taas dieetti päällä enkä syö juuri mitään. Kyllä voi saada pelkällä ruualla itsensä huonoon kuntoon.

11. Antibioottikuurien aikana PITÄÄ AINA käyttää myös maitohappobakteerivalmisteita. Antibiootit tuhoavat myös suoliston normaalia bakteeriflooraa ja siksi taudinaiheuttajabakteerit saavat tilaa kuurin aikana. Suoliston bakteerikannan tasapainoittumiseen voi kuurin jälkeen mennä parikin vuotta. Maitohappobakteerit kannattaa ottaa enterokapseleina, jotka pääsevät elävinä mahahappojen ohi suolistoon. Antibioottia ja maitohappobakteerikapselia ei saa ottaa samaan aikaan, sillä antibiootti tappaa myös maitohappobakteerit; välissä pitää olla 2-3 tuntia.

Hiiva on todettavissa suolistosta laboratoriotestein ja siihen on olemassa lääke. Ei kannata kärvistellä millään kotikonsteilla tai viedä rahaansa "poppamiesten" kirstuihin. Antibiootin jälkeinen oireilu ei automaattisesti tarkoita hiivan liikakasvua, vaan se voi olla oire mistä tahansa haitallisista bakteereista, joita on päässyt suolistoon, kun antibiootti on tappanut hyvät bakteerit ja tarjonnut näin kasvualustan haitallisille bakteereille.

Ottakaa siis asioista selvää, jotta saatte parhaan hoidon. Ei kannata alkaa omien uskomustensa pohjalta hoitaa oireitaan. Oireiden syy kannattaa aina selvittää. Hiiva tosiaankin löytyy laboratoriokokeissa, jos se suolistossa asustaa. Ja siihen on olemassa lääke.

12. entinen ongelmainen Vierailija

Noo, multa tutkittiin suolisto reilu kymmenen vuotta sitten, ei löytynyt hiivaa. Ilmeisesti oli sitten sitä muuta haitallista bakteerikasvustoa, sittemmin on tainnut tulla hiivaakin, meinaan hajut yms aika ilmeisiä, jos syönyt paljon hiilareita (jotka ennnen lempiherkkua...). Käsittämättömiä tulehduksia yms pahenevassa määrin, kunnes aloin ottaa asioista selvää ja kokeilla ruokavalioitakin. Vuosia siinä kyllä on mennyt.

Nykyään tilanne hallinnassa, elän aika vähähiilarisella ruokavaliolla, viljat pois, paitsi vehnänleseet, suorat sokerit pois, muuten en ole kovin nuuka. Syönpä joskus jonkun hedelmänkin tai piparin kylässä. Mulla ainakin vatsa sallii pienet poikkeamat, kunhan arkirutiini pääpiirteittäin menee sen oikean linjan mukaisesti. Karppaussivustoilta löytyy karppileipää, karppisuklaata jne hyviä vinkkejä, paljosta ei tarvii luopua. Jotkut näistä korvikeherkuista on aika kauheita ensin, mutta siellä on myös muutamia aika hyviäkin ja parissa viikossa makuaisti tottuu... Itselläni on vaiheita näissä, välillä leivotuttaa ja tehdään herkkuja, tai kauheasti karppipitsaa. Pääsiäiseksi teen pashaa:) Tietty makeutusaineella makeutettuna. sanotaan mitä tahansa keinomakeuttajien terveydellisyydestä (eli sen puutteesta), nii siperia on opettanut tässäkin . Makuaisti muuten tottuu yllättävän äkkiä vähemmän makeaankin, tai tuntemaan makeuden herkemmästäkin.

En kiellä itseltäni paljoa mitään, mielestäni, aika laaja repertuaari kannattaa opetella noita lempiruokia, ettei kyllästy. Huomioin kuitenkin hiivan ruokavalinnoissani, eli en ihan järjettömästi esim syö homejuustoa tai sieniä;) Kyllä varovaisesti kokeilemalla itse voi rukata itselleen mieleisen ruokavalion hiivaongelmainenkin. Totaalikieltäytyminen ja itsekidutus johtaa vain retkahduksiin useimmilla, hiukan pehmeämmin konstein ja itseään kuunnellen eteenpäin tässäkin...ja auttaa, jos pikkasen innostuu ruoanlaitosta ja kokeiluista:) Innostuesssani leivon pakkasen täyteen, yritän pitää huolen, että aina on jotain herkkuja jemmassa, nii eipä tule juuri langettua kovin pahasti.

Ai niin, silloin tällöin pidän Colon Clear -kuurin, eli puhdistaa suolistoa ja on ainakin mulla osottautunut hyväksi ja nykyään sen makukin on hyvä;) muita luontaistuotteita en olekaan viime vuosina käyttänyt. En nyt sano, että tämä suolistobakteeriongelma on hauska vaiva, mutta on sitä pahempiakin ongelmia ihmisillä. Lautamiesjärjellä ja pienellä vaivannäöllä kyl tän kanssa voi elää.

13. Chandra Vierailija

Luin juttusi,aattelin oisko mulla samaa juttua.Pahat ilmavaivat,haju joskus yök.Käytän(yritän)laktoosittomia tuotteita niin pitkälle kuin pystyn,hiiva tuotteita välttelen,tuntuu ettei vaan helpota.Onko tässä ettei uskalla kylässä tai ravintelissakaan syödä kohta kun aina vaivaa?

14. Epäilisinpä, suolistohiivaa, jonka oireitten parissa kouristelin vuoden päivät itse ennen kuin se todettiin viime kesänä ulostusnäytteestä. Sen jälkeen aloin panna ruokavaliotani uusiksi. Pois kaikki hiilihydraattipitoiset ruuat, hiivatuotteita ei myöskään. Juurella hapatettua ruisleipää ainoastaan, marjojen makeutukseen intiaanisokeria. Ensimmäisellä viikolla puuron tein kaurahiutaleista, nykyään käytän joskus neljän viljän, mutta ei usein vielä sitäkään. Perunaa en voi käyttää nytkään, olen ryhtynyt kaura-ohra-riisi suurimoitten suur kuluttajaksi. Juureksia kaikkia muita käytän, mutten herneitä enkä siis sitä perunaa. Puolukka on nykyään namia puuron kanssa aamulla, jota en aiemmin pystynyt närästyksen takia syömään lainkaan. Makaista leivnnonnaisista luopuminen entisenä herkkusuuna oli kaikkein vaikeinta. Painoni on pudonnut melkein 20 kiloa ja nälkää en näe siitä huolimatta lainkaan. Kävin ravitsemusterapeutilla työterveys lääkärin lähettämänä painon putoamisen vuoksi, mutta ruokalistaani tutustuttuaan käski vaan syömään enemmän, muuten listani oli hänen mielestäään terveellinen. Olen aikonut pysyä edelleen lujasti tässä ruokavalio muutoksessani ja suosittelen sitä kokeilemaan. Minulta on tosiaan poissa vatsaan koskeminen ja kupliminen, suorastaan polttelu. Aikaisemmin otin saunan jälkeen siiderin ja joskus viiniä, mutta saunasiiderin olen korvannut omenamehu-kivennäisvesi sekoituksella ja on aivan yhtä hyvää. Viiniä ja yleensä alkoholipitoisia juomia siis vältettävä. Toivon sinullekkin parempia päiviä, sillä tiedän todella miltä tuntuu, kun vatsaan koskee. Jk. kirjastosta muuten saa aiheesta kertovia kirjoja, joissa on noita diettiohjeita ja luontaistuotekaupasta lisää tietoa, itse muuten käytin luontaistuotelääkettä Candita Forte muistaakseni ja tunsin auttavan sen alussa.

15. ent. ongelmainen Vierailija

Sulle olikin tossa vastattu ihan asiallisesti:) Kokeilemalla selviää! Näyttää olevan vähän yksilöllistäkin, mikä kellekin pahiten oireita aiheuttaa.

Tärkeimmät muistaa:
    - suorat sokerit pois. Ei pullaa, keksejä tai karkkia.
    - valkoiset vehnäjauhot pois, ei leipää, eikä niitä pullia, ei pastaa tms.
    - lisää maitohappobakteereja ruokavalioon, vaikka kahdesti päivässä (ei sokeroituja jogurtteja)

Ei elämä siihen lopu, jos alussa pitää kurin ja myöhemmin pääpiirteittäin noudattelee kotona, niin satunnaiset ravintola- tai vierailukäynnit ei hommaa kaada. Voi sitä ravintolassa ja kylässäkin valita sen vähiten vahingollisen vaihtoehdon.

16. asd Vierailija

*nostaa ketjun*

Onko syytä epäillä hiivasyndroomaa jos minulla oli lapsena laktoosi-intoleranssi (mutta siihen liittyvät vatsavaivat myöhemmin kadonneet), olen kärsinyt kokoajan pahenevasta, 10 vuotta kestäneestä pahanhajuisesta hengityksestä ja ientulehduksesta? Muita oireita ei juurikaan ole.

17. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole. Suosittelen käyttämään hammaslankaa päivittäin. Sen lisäksi; nopean avun saat, kun ostat luontaistuotekaupasta propolisuutetta; se on etanolia ja mehiläiskittivahaa, vähän voimakkaan makuista, mutta sitä kielelle muutaman päivän ajan, niin ongelma helpottaa.

18. hammaskeiju Vierailija

Oletko sinä lääkäri?

Käy lääkärissä, joka poissulkee tai toteaa sen, tuleeko paha hauju hengityksen mukana, vai johtuuko suuhygieniasta tai ruokavaliosta.

19. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole lääkäri, mutta ientulehdus on tulosta bakteerikasvusta hammasväleissä ja todennäköisesti pahanhajuinen hengitys on peräisin näistä mätänevistä ruuantähteistä ja niiden aiheuttamasta limakalvojen rikkoontumasta. propolisuutteen etanoli desinfioi tulehtuneita pintoja ja vaha muodostaa suojaavaa kalvoa pinnoille.

20. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Osta apteekista Corsodyl 1 % nimistä tuotetta ja levitä ikenille hampaiden pesun jälkeen. Voit myös normalin hampaiden pesun jälkeen ikään kuin pestä sillä hampaa, mutta älä huuhtele. Pahan hajuiseen henkitykseen sopii SB 12.

21. voi pyhä sylvi Vierailija

Älkää nyt taas kaikkia asioita sekoittako.
    Hiivasyndroomalla ei ole mitään tekoa hampaiden kanssa, hampaat ovat paljon ylempänä kuin missä hiivaa on....

22. co9 Vierailija

Lyttään nuo neuvot täysin sikäli kun se haju EI johdu itselläni suusta. Mitkään suuvedet eivät auta edes peittämään sitä. Vaiva alkoi 12-vuotiaana jolloin hampaisto oli kunnossa. Ientulehdus alkanut vasta viime vuosina.

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Mitä hammaslääkäri on asiasta sanonut? Ientulehdukseen hammaslääkärit yleensä suosittelevat tuota geelis eli Corsodylliä.

24. hankala juttu Vierailija

Jx:n "neuvoja" ei kannata noteerata, ovat lähinnä kiusaamista.
    On olemassa ihmisiä joiden hengitys haisee jostain syystä, en muista mikä sen asian nimi on, siitä on kirjoitettu ihan viime aikoinakin. Jokin lääke siihen on, liittyneekö aineenvaihduntaan vai mihin.
    Joku toteaa että mene lääkärille ja pyydä jotain lääkettä. Kyllähän se on niin että lääkäri tutkii ja määrää hoidot eli mahdolliset lääkkeet myös. Ei niitä potilas määrää.
    Itsellä ei ole tuota ongelmaa mutta olen kuullut siitä kyllä muutamilta.

25. hankala juttu Vierailija

Tuo ongelma ei oles iis hammaslääkärin osaamiseen liittyvä lainkaan koska se EI johdu hampaista. Toivottavasti nyt "joku" vihdoin tajuaa...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri