Hiivatulehdus? Mitä tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija :(
  • Ensimmäinen viesti
vierailija :(
olen 15 vuotias tyttö ja musta tuntuu et mulla on hiivatulehdus. Kauheaa kutinaa ja vähän niiku poltetta alapäässä. En uskalla sanoa äidilleni, koska pelkään mitä hän sanoo. Ehkä haluaisi mennä gynekologille koska sekin vähän pelottaa. Onko jotain mitä voisin tehdä kotikonstein. Tai pitääkö hakea apteekteekista jotain?
 
Ei sukupuolitauti!
Tutkasepa, onko vuoro valkoista, kokkareista ja lähes hajutonta. Jos se on hiivaa, niin on.

Hiivasieni on lähes joka ikisen naisen riesa useammankin kerran elämän aikana. Se ei ole sukupuolitauti, vaan oma elimistö syystä tai toisesta ei ole tasapainossa happamuudeltaan. Kuukautisten jälkeen se alkaa useimmiten, siteet varmaankin hautovat. Olisi hyvin tärkeää, että vuotosuojat sekä intiimipesut tehdään vedellä useita kertoja päivän mittaan.

Ennaltaehkäisy on helpoin tapa, mutta kun se kerran on tullut, saa siihen myös reseptivapaata lääkitystä apteekista. Kerrot vain farmaseutille, että tarvitset hiivalääkettä. Kannattaa myös juoda karpalomehua sokeroimattomana, sokeri on hiivan kasvualustaa, joten vältä sitä kaikissa muodoissaan.

Jos vaiva ei parissa päivässä helpota, on ehdottomasti käytävä lääkärissä. Ei äitiä tarvitse pelätä "naisasioissa", hän on sinun paras auttajasi ja neuvojasi. Minulla on vain 2 poikaa, mutta olen opastanut ja neuvonut heitäkin aina avoimesti, eikä ne jutut aiheuta minkäänsorttista hämmennystä. He ovat minun lapsiani joiden pyllyt olen pessyt satoja kertoja!
 

Yhteistyössä