Hikiliikunta ja hengästyminen raskausaikana vahingoittaa vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marika

Vieras
Ei olis pitänyt mennä googlettamaan amerikkalaisia sivustoja... nyt hirvittää.

Olen nimittäin pyöräillyt koko raskausajan aika reippaastikin työmatkoja ja muutenkin ympäriinsä, noin 10-15 km päivässä. Just muutettiin uuteen paikkaan ja työmatka piteni yli 10 kilometriin, joka sekin menee ihan hyvin pyörällä. Vähän rauhallisemmin ehkä otan kuin yleensä, mutta kyllä ihan hengästynkin ylämäissä, ja lihakset on väsyneet iltaisin. Mutta ei mitään supistuksia tai kipuja ole ollut, mitä nyt vatsalihaksissa tuntuu jotain repäisykivun tapaisia välillä.

Ja nyt sitten goolasin cycling when pregnant ja sieltä tuli kaiken maailman varoituksia ja etenkin ettei syke saa nousta yli 140 koska "kun sinä olet hengästynyt, on vauvakin hengästynyt". Ja kuulema pitäisi sykemittari sitä varten hankkia.

Järki sanoo että ihmiskeho on luotu tekemään fyysistä työtä eikä reippaampikaan rasitus vahingoita vauvaa, ja että kroppa kyllä varoittaa kun pitää hellittää ja levätä. Mutta silti...

Ja muutossakin tuli tietysti vähän rehkittyä vaikka siitäkin varoitettiin kun ei kerran ollut mitään supistuksia eikä muuta :(

Hei oikeasti, viisaat: voiko se vauva vahingoittua jos äiti hengästyy? :/

mun mielestä toi 140 rajana on hiukan hämäävä... mulla kun maksimisyke on yli 200 ja tutkitusti korkeampi leposyke kuin normaalisti, niin toi 140 tulee mulla todella helposti ylitettyä... joten sykemittarin ostaminen on minusta täysin turhaa tuota asiaa varten! kuuntelet omaa kehoasi ja sen mukaan teet! ja meillä ei ainakaan neuvolassa kielletty liikkumasta, kyllä sitä sit itse tietää, kun ei enää tunnu hyvälle. tämä on toki vain minun mielipide asiaan, sinuna kysyisin asiaa joltain lääkäriltä!

Kyllä voi. Ja se kuolee välittömästi, jos sinä aivastat KERRAN. Yskäisystä se vain saa PYSYVÄN AIVOVAURION. Jos otat yhden juoksuaskeleen vauva putoaa kohdusta ulos.

Että joo, makaa sängyssä ihan hiljaa ja huuda jota kuta kantamaan ruoka sinulle eteesi valmiiksi pureskeltuna.

Alkuperäinen kirjoittaja syke:
mun mielestä toi 140 rajana on hiukan hämäävä... mulla kun maksimisyke on yli 200 ja tutkitusti korkeampi leposyke kuin normaalisti, niin toi 140 tulee mulla todella helposti ylitettyä... joten sykemittarin ostaminen on minusta täysin turhaa tuota asiaa varten! kuuntelet omaa kehoasi ja sen mukaan teet! ja meillä ei ainakaan neuvolassa kielletty liikkumasta, kyllä sitä sit itse tietää, kun ei enää tunnu hyvälle. tämä on toki vain minun mielipide asiaan, sinuna kysyisin asiaa joltain lääkäriltä!

Ei mullekaan mitään rajoja sanottu, kannustettiin vaan liikkumaan ja sanottiin että kuunnella itseä.

Jenkit on ihan sekopäistä porukkaa varoituksineen, siellähän lukee saunassakin että ei vettä kiukaalle ja heti pois jos tulee hiki ;D

Mä pyöräilin ja lenkkeilin ekassa raskaudessa loppuun asti, ja reipas vauva syntyi ihan luomuna. Mitä paremmassa kunnossa äiti on, sitä helpompi on synnytys ja toipuminen. Tässä toisessa raskaudessa sama homma, ja lisäksi käyn mm. bodypump-tunneilla edelleen. Neuvolassa sanoivat ainoastaan, että mitään repiviä liikkeitä ei kannata tehdä, muuten voi jatkaa samoja harrastuksia kuin ennenkin.

Tuolla jotain:

http://www.helistin.fi/?id=7195485&page=1604586

Ihmettelen kyllä, että miksi pitää niin helvetisti repiä ja rehkiä. Ei raskaus ole sairaus, mutta järjenkäyttö on erittäin sallittua. Ei se nimittäin normaalitilakaan elimistölle ole.

Olen myös lukenut tutkimuksen, että äidit, jotka harrastivat liikuntaa erittäin paljon koko raskausajan saivat enemmän raskausmyrkytyksiä, kuin äidit, jotka vain lähinnä kävelivät rauhallisesti ! Runsas liikunta ei välttämättä olekaan hyväksi, näin sanottiin. Tämä on totta.

Jos ei mitään kipuja tai huonoa oloa itsellä, niin voi liikkua niin paljon kuin haluaa. Hyppimistä tai liikettä, missä kohtu joutuu laukkaavaan liikkeeseen tulee välttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jenkit on ihan sekopäistä porukkaa varoituksineen, siellähän lukee saunassakin että ei vettä kiukaalle ja heti pois jos tulee hiki ;D

Mä pyöräilin ja lenkkeilin ekassa raskaudessa loppuun asti, ja reipas vauva syntyi ihan luomuna. Mitä paremmassa kunnossa äiti on, sitä helpompi on synnytys ja toipuminen. Tässä toisessa raskaudessa sama homma, ja lisäksi käyn mm. bodypump-tunneilla edelleen. Neuvolassa sanoivat ainoastaan, että mitään repiviä liikkeitä ei kannata tehdä, muuten voi jatkaa samoja harrastuksia kuin ennenkin.

Näin juuri.
Helpommin se synnytys menee, kun on itse hyvässä kunnossa :)

Mulle sanottiin neuvolasta, että varsinaisia sykerajoja ei tulisi tuijotella - neuvolan täti oli juuri ennen sitä ollut jossain raskaana olevien liikuntakoulutuksessa tms. Oma vointi on parempi mittari kuin jokin kaikille asetettu yhteinen raja, olemmehan me hyvin eri kuntoisiakin!!! Toki loppuraskaudessa kannattaa hidastaa tahtia eikä sen valtavan vatsan kanssa edes välttämättä jaksa enää niin paljon niin tulee jo "luonnollinen stoppi" siihen menoon.

Kyllä minäkin pelasin lenttistä niin kauan kuin se tuntui mukavalta. Kuntoilu on ok.

Mutta kuinka kauan pyörällä pystyy mahan kanssa ajamaan :) Ainakin allekirjoittaneella oli niin iso, että hetkessä tuo harrastus olisi ollut out. Mutta talvella ei tullut edes kokeiltua moista.

Ei se ihme kun jenkeissä on ylipaino niin suuri ongelma. Mitenhän naiset ovat kautta historian onnistuneet saamaan jälkeläisiä kun on hengästytty ja raadettu.

Mutta liikunnan pitää tietysti olla raskaana olevalle sopivaa ja kohtuus kaikessa.

Huomaan tässä toisessa raskaudessani miten suuri merkitys fyysisellä aktiivisuudella on ollut muiden tekijöiden lisäksi. Loppusuora menossa ja jaksan ja voin hyvin, ei turvotuksia, ei lihaskipuja, ei mitään.

Kiitos kaikille vastanneille :) Mulla on tosiaan tuo maha vielä aika pieni, vaikka on jo rv 30, ja pyöräily sujuu ihan hyvin kun ohjaustanko ja satula ovat tarpeeksi ylhäällä. Ja haluan tosiaan ylläpitää tätä kuntoa myös koska ei ikinä tiedä kuinka kauan tätä vielä jaksaa ja miten sitten synnytyksen jälkeen onko aikaa liikkua yhtään. Ja tosiaan että se synnytyksestä toipuminen olisi helpompaa.

Plus tietysti tärkein eli että pyöräileminen on hauskaa ja halpaa huvia ;) :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Kyllä minäkin pelasin lenttistä niin kauan kuin se tuntui mukavalta. Kuntoilu on ok.

Mutta kuinka kauan pyörällä pystyy mahan kanssa ajamaan :) Ainakin allekirjoittaneella oli niin iso, että hetkessä tuo harrastus olisi ollut out. Mutta talvella ei tullut edes kokeiltua moista.

Mä kävin pyörällä neuvolassa pe, kun vauva syntyi su ;)

Höpöhöpö. Liikunta on raskausaikana erittäin hyvästä ja kannatettava juttu. Hyväkuntoinen äiti jaksaa raskausajan ja synnytyksen paremmin ja toipuu nopeammin. Ei nyt ihan hirveää repimistä tietenkään, mutta järkeä käyttäen. Itse urheilin ihan synnytykseen saakka ilman mitään ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaikille vastanneille :) Mulla on tosiaan tuo maha vielä aika pieni, vaikka on jo rv 30, ja pyöräily sujuu ihan hyvin kun ohjaustanko ja satula ovat tarpeeksi ylhäällä. Ja haluan tosiaan ylläpitää tätä kuntoa myös koska ei ikinä tiedä kuinka kauan tätä vielä jaksaa ja miten sitten synnytyksen jälkeen onko aikaa liikkua yhtään. Ja tosiaan että se synnytyksestä toipuminen olisi helpompaa.

Plus tietysti tärkein eli että pyöräileminen on hauskaa ja halpaa huvia ;) :)

Just näin! Kyllä se kroppa kertoo, mikä on soveliasta liikuntaa ja mikä ei. Tosiaan tässä on joitakin vuosituhansia vauvoja maailmaan puskettu, ihan ilman kaikenmaailman nettipalstojen ohjeita ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuolla jotain:

http://www.helistin.fi/?id=7195485&page=1604586

Ihmettelen kyllä, että miksi pitää niin helvetisti repiä ja rehkiä. Ei raskaus ole sairaus, mutta järjenkäyttö on erittäin sallittua. Ei se nimittäin normaalitilakaan elimistölle ole.

Sun mielestä pyöräily on helvetisti repimistä ja rehkimistä? Et ilmeisesti harrasta juurikaan kuntoilua?

Yhteistyössä