Hillitön väsymys raskaudessa, kokemuksia ja miten tästä selvitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inkiväärii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Inkiväärii

Vieras
Pyydän asiallisia vastauksia. :)

Keskiraskaus on lopuillaan ja viimeinen raskauskolmannes alkamassa. Ja vaan väsyttää! Tuntuu kamaalta olla vaan tällainen laiska paisuva "lehmä" joka vaan makaa sohvalla, kun kuitenkaan se ei ole normaalisti lempipaikkani. Pidän työstäni ja olenkin ollut reippaasti töissä, kun menee illalla 21 aikoihin nukkumaan ja herää aamulla 6 aikoihin, olen ihan pirteä sinne puolillepäivin saakka. Siitä tippuu työteho kuin "työmiehen rukkaset", kunnes klo 16 pääsen kotiin ja menen sohvalle. Tiedän että liikkuminen piristäisi, tiedän että olen rapakunnossa ekan 3kk superkuvotuksen ja megaväsymyksen jälkeen, ja että asia ei sohvalla makaamalla parane.

Hemoglobiini on rautakuurin jälkeen satasen pinnassa, eli ok. Sokerirasitukseen menossa, sekin voi väsyttää jos sillä puolella on häikkää.

Tämä on kolmas lapseni, aikaisemmissa raskauksissa olen ollut ihan pirteä. Mutta tämä väsymys on jotain sellaista, joka vie ilon melkein koko raskaudestakin, sitä näkee vaan kaikki varjopuolet kaikessa. :( Kello on 17.30 ja istun kylpytakki päällä odottamassa, että milloin pääsee nukkumaan. En jaksa edes lukea, vaikka se on ollut aina lemppariharrastus. Keskittyminen kirjaan on liian raskasta.

Auttakaa! Olenko vaan laiska vai onko tämä jotain muuta? Olen iloinen vauvasta ja kaikki on sillä saralla kunnossa, mutta minä en vaan jaksa mitään. Neuvolassa olen asiasta maininnut, ei oikein ota kantaa suuntaan eikä toiseen. Viikonloput on ihania kun jaksaa edes vähän ulkoilla ja pääsee ulos valoisan aikaan, mutta tämä arki nujertaa........

Olen ollut myös älyttömän väsynyt raskaana ollessa, kaikkien kolmen kohdalla. Välillä kun istui sohvalla käden nostaminenkin tuntui työläältä. Huh, se oli kamalaa! Hemoglobiini oli minulla myös ihan ok eikä mitään muutakaan häikkää ollut. Ei auttanut minulla raitis ilma, ei terveellinen ruoka, ei mikään. Kaikki mitä teki vain väsytti enemmän.

Ei varmaan tästä ollut mitään apua sulle, mutta halusin vain sanoa, että muillakin on tuollaista ollut. Sen jaksoi kun ajatteli minkä takia se on kärsittävä. Miehellä ei vaan aina tahtonut pinna kestää. Huom. olen muutenkin sellainen ihminen, että varsinkin näin pimeään aikaan väsyttää valtavasti ja tarvitsen paljon unta.

Minulla taisi hemppari olla 102 tai 104, kun terkkari antoi rautatabletit (olin valittanut väsymystä ), eli voisi tuo sinunkin hemppari korkeampi olla, jos piristyä haluat.

Lisäksi itselleni oli tuo unimäärä aivan liian vähän. Joskus käyn nukkumaan 9, mutta saan nukkua kuitenkin puoli7. Usein nukahdan jo ennen 9. Lisäksi otan vielä ainakin tunnin päiväunet lähes joka päivä.

Joten aika normaalilta yuo kuulostaa. Itsellänikin kolmas raskaus ja aina ollut samanlaista.

Kiitos vastaajille! En sitten ihan itseinhon suohon hyppää, vaikka en jaksakaan lähteä koiran kanssa lenkille. (On se jo käynyt päivällä miehen kanssa, joten ei sekään ihan mökkihöperö ole...)

Enemmänkin voisin nukkua, mutta aamulla en pysty ja illalla taas pelkään, että jos menen liian aikaisin nukkumaan, herään aamuyöstä. Olen aamulla herätessä pirteä, joten unimäärän luulisi riittävän. Niin ja herään ilman herätyskelloa. (Tosin nyt olen alkanut nukkumaan aamuöisin kevyemmin, herään kun vauva jumppailee mahassa, mutta väsymys oli jo ennen tätä.)

No, kohta on taas neuvola ja hempan mittaus, sitä ennen se sokeritesti, joten voihan olla että jommassa kummassa löytyy syy. (Hui, toivottavasti ei!) Ja jos ei sitten ole syytä, niin on ainakin mukava tietää etten ole ainoa, joka ei jaksa mitään.

Täällä sama ongelma ja myöskin aivan uudenlainen "raskausoire", sillä kahden ensimmäisen kanssa ei tälläistä ollut. Mietin vain, että onko sulla tarkastettu myös kilpirauhasarvot? Mulla on ja kaikki oli ok. Itselläni tämä väsymys taitaa johtua ennen kaikkea siitä, että unen laatu on ollut plussasta lähtien hyvin heikkoa. Valvon helposti ja nukkuessakin sellanen "syvän unen" -vaihe tuntuu puuttuvan täysin tai siiten on paljon lyhyempi mitä normaalisti.

Unohda morkkis ja laiskuuspuheet, sä paranet synnyttämällä. Tai toki silloinkin väsyttää, mutta se on uupunutta normaalia väsymystä eikä tuollaista narkolepsialta tuntuvaa hallitsematonta nukahtamisen tunnetta. Muistan siis tunteen minäkin ja sen pelon, että olen loppuikäni sellainen. Mietin, että kuinka mä lapset ruokin, kun en enää ikinä jaksa valmistaa kokonaista ateriaa. Että otetaanko au pair vai kuinka siitä selvitään. Vähän meni ajatukset suhteettomiksi siellä sohvan pohjalla:). Koeta jaksaa, tai siis kestää, kyllä se siitä.

täällä myös samanlaista, rv nyt 22 kaikenpitäisi olla ok, mutta sitä on vain ihan törkeen väsynyt.

ruuanlaittokin välillä liian haasteellista. Ärsyttää ja pitäisi olla muka pirteä keskiraskaus menossa. Mutta kaippa tämä joskus helpottaa.
Neljäs raskaus menossa, aiemmissa ei ole kyllä tälläistä ollut. yöt nukun hyvin.

Siinä vaiheessa kun mulla loppui työt rv 24 niin sen jälkeen olen ollut vaan hurjan väsynyt kotona. :,O Aamulla herään kun mies lähtee töihin, mutta sitten otankin päikyt ja pahimmillaan herää puoliltapäivin tai jopa sen jälkeen! @___@ Heh, olen lohduttanut itseäni ajatuksella että kerään vaan voimia siihen kun pikkunen syntyy, mutta kyllä se kalvaa kun höyhensaarilla viihtyy turhankin pitkään. xD Tosin, öisin tulee aina heräiltyä milloin pissille ja milloin mihinkin niin se uni ei ole mitään kovin levollista muutenkaan.

Hirveetä kun herää päikyiltä ja sitten ihan paniikissa tuskailee kun pitäisi touhuta sitä ja tätä ennenkö mies kotiutuu, ettei vaikuta ihan patalaiskalta!! :,D Hahhah.

Onko ferritiini (varastorauta) mitattu? Ja muidenkin kuin raskaana olevien kannattaa selvittää, että saa tarpeeksi vitamiineja ja rautaa. Itselläni oli vuositolkulla kaamea väsymys. Kun aloin ottaa 100 mg rautaa yhdessä C-vitamiinin kanssa, väsymys hävisi kolmessa viikossa. Lukekaa tämä https://esasoppi.fi/raudanpuute/ ja raudanpuutevalikon kaikki sivut. Ferritiinin puutetta ei tutkita tarpeeksi ja vaihteluvälin alaraja on aivan liian alhainen. Joidenkin mielestä vasta arvo 80 on hyvä. Rautaa ei pidä kuitenkaan syödä liikaa.

Yhteistyössä