Hae Anna.fi-sivustolta

Hirvikoira tarvitsee apua

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Koirasielu, 04.01.2018.

1. Koirasielu Vierailija

Pyydän jotakuta ohjastamaan miten täällä Oulussa/Kempeleellä pystyy ilmoittaa eläinrikoksesta. Kyse on Hirvi koirasta joka jätetään vaille hoitoa. Koiraa pidetään aina ulkovaraston pienessä häkissä kaikkina vuoden aikoina ilman lämmitystä tai ilmastointia. Koiraa ei ulkoiluteta muulloin kuin metsästys käynneillä (ei ainakaan tarpeeksi usein), näin koira käy asioilla häkissään ja samalla kävelee niiden päällä, kun omistajat niukasti käyvät sit putsaamassa. Koira haukkuu, ulvoo ja vinkuu tylsyydestä ja yksinäisyydestä päivät ja yöt. Koiran käyttäytymisen ja liiallisen karvan tippumisen perusteella, se kärsii stressistä ja levottomuudesta. Sillä ei ole tilaa liikkua, se joutuu elämään omissa ulosteissa ja karvoissa sekä pölyisessä ja likaisessa häkissä talvisin ja kesäisin. Vesi- ja ruokakuppia ei pestään säännöllisesti, eikä vettäkään varmaan vaihdeta tarpeeksi usein, kun näin vedessä lilluvan, kerros kuolaa, karvaa ja pölyä. Ruokakaan ei lie tarpeeksi.

Sain tietää tästä koska koira asuu tätini naapurilla. Olin kesällä käymässä, koirani karkasi heidän pihalle ja kun kävin sitä hakemassa huomasin niiden koirien järkyttävän huonot elinolot. Häkit lemuivat karmealta jo 10 metrin päästä. Autopaikalla näkemäni hirven sarvien perusteella vedin selkeä nopea johtopäätös. Koiria oli silloin kaksi, mutta elivät eristyksissä toisistaan. Pyysin yhdeltä omistajalta lupa mennä huolehtimaan koirista, myös varmistaakseen oliko asia niin kuin ajattelin. Päivienn keskusteluissa kyselin omistajilta koirien huolen pidosta, jolloin pääsin varmistamaan jo ylhäällä mainitut havainnot. Puhdasta tilaa häkissä ei yksinkertaisesti ollut, maassa oli kasoittain kakkaa, jossa kuhisi kaiken Suomen ötököitä. Omistajat itse tunnustivat välinpitämättömydellään ja sanoillaan, että koirat ovat ainoastaan ja pelkästään metsästys tarkoitukseen. Olen tullut käymään uudestaan talvella kahdesti ja tilanne on sama paitsi, että nyt koiria on vain yksi, vanhin 8 v. puuttuu. Ellei sitä päätettiin ottaa sisälle, kuoli varmaan kylmyyteen tai johonkin pöpöön.

Olin yrittänyt saada koirani kasvattilta ja kaverilta, jonka isä on eläinlääkäri ohjausta asiaan ilman vastausta. Olen tehnyt eläinsuojeluun sähköilmoitus kahdesti, keskustelun lisäksi laittanut omistajille kohteliaan huomauttavan kirjeen, mutta en ole saanut muutosta asiaan, enkä kestä nähdä sitä koira parka ikkunasta ulvovan seuraa ja lämpöä itselleen yötä päivää. Pyydän, jos joku pystyy ohjastaa tai auttaa, miten täällä Oulussa/Kempeleessä pitäisi toimia laittamaan tommoselle turhaa kärsimykselle pisteen.

2. netissä Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri