Hirvittää nuo Viikin tapahtumat. : (

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neljäkymmentä nuorta katseli vierestä, kun kahdeksasluokkalaista tyttöä pahoinpideltiin Helsingissä Viikin kirkon lähellä viime perjantaina.

Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien mukaan samaista tyttöä oli kiusattu jo pari viikkoa aiemmin. Kiusaajat seurasivat uhkailun takia kesken päivän koulusta lähtenyttä yläkoululaista kotiin, pahoinpitelivät ja sotkivat paikkoja.

Perjantai-iltana Latokartanon peruskoulua käyvälle tytölle viritettiin ansa. Hänet houkuteltiin tulemaan Viikin kirkon eteen, jossa hänelle tuntemattoman, muualla asuvan tytön oli määrä pahoinpidellä häntä. Havaittuaan vaaran tyttö yritti karkuun, mutta kiusaajat saivat hänet kiinni läheisellä parkkipaikalla.

Aluksi hakkaamista katseli kymmenkunta nuorta. He kutsuivat kavereitaan paikalle, ja lopulta raakaa näytöstä seurasi ringissä nelisenkymmentä nuorta.

Jossain vaiheessa yksi nuorista soitti uhrin äidille, joka juoksi paikalle ja soitti poliisit. Molemmista tapauksista on tehty rikosilmoitus ja lastensuojeluilmoitus.

Alaikäiset eivät joudu vastuuseen

Alaikäisten tekoja ei yleensä tutkita samalla tavalla kuin aikuisten, koska he eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan.

Poliisi kuitenkin selvittelee tapahtumia ja keskustelee asianosaisten, sosiaaliviranomaisten sekä esimerkiksi koulukuraattorin, vanhempien ja rehtorin kanssa.

Uudella ja vielä rakennettavalla Viikin asuinalueella sijaitsevan Latokartanon peruskoulun rehtorin Satu Honkalan mukaan kiusaaminen ja väkivalta eivät saa jatkua.

-Asian selvittelyssä on tullut ilmi erittäin huolestuttava seikka: monet oppilaat ovat sitä mieltä, että hakkaamiseen ei pidä mennä väliin ja että kukaan ei saa kertoa kiusaamisesta aikuisille, hän kirjoittaa muun muassa opettajille ja vanhemmille lähetetyssä sähköpostissa.

STT ei ole tavoittanut Honkalaa kommentoimaan tapausta.

:'( :'( :'( :'( :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Jos omani olisi vain katsomassa, eikä tuossa iässä tajuisi soittaa poliiseja paikalle niin seuraamukset olisivat kovat! Kotiarestia useampi viikko jopa kuukausia. Veisin myös poliisilaitokselle "kuulusteluun" ym.

Ja jos omani olisi uhri, en uskalla edes ajatella mitä tekisin...

Ja ihan suomalaisia nuoria siellä aina pyörii...
Asutaan ihan tossa vieressä. Jos olisin sattunut tohon paikalle niin ois kyllä tullut sellasta huutia lapsille!!

Ihan kauhee juttu :(

Sukulaista kiusattiin myös (asuu siis samaisella alueella) ja joutui sittemmin vaihtamaan sen takia koulua.

Yritetään me kasvattaa lapsistamme sellaisia jotka eivät koskaan hyväksy moista saati sitten osallistu.

Ihan kamalaa.
Itse olen jo aikuinen, kohta kolmen tytön äiti ja usein pelkään ja näen painajaisia tilanteesta että huomattavasti suurempi mies käy päälleni, tai joskus jopa useampi, eikä kukaan auta. Näen unessakin kuinka tuttuja/läheisiä seisoo ympärillä ja katselee eikä kukaan auta :'(

Miten hirveää tuo tilanne onkaan ollut tuolle nuorelle tytölle :'(

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
:'( :'( :'( :'( :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Jos omani olisi vain katsomassa, eikä tuossa iässä tajuisi soittaa poliiseja paikalle niin seuraamukset olisivat kovat!

Juuri näin. Kokisin kyllä epäonnistuneeni kasvattajana. :(

Mihin tämä maailma oikeasti on menossa??!!

Alkuperäinen kirjoittaja pp:
Sukulaista kiusattiin myös (asuu siis samaisella alueella) ja joutui sittemmin vaihtamaan sen takia koulua.

Yritetään me kasvattaa lapsistamme sellaisia jotka eivät koskaan hyväksy moista saati sitten osallistu.

Kävikö hän Latokartanon koulua, sehän on ihan uusi 2009 avattu?
Vai kakkosnorssia?

Täällä ne tekopyhät taas jaksaa paasata. Ihan kuin ette itse olisi joskus kiusaamiseen kouluaikana (tai jopa työssä) osallistuneet :laugh: Tämä tapaus on vain jäävuoren huippu! Ottaa vaan päähän, etä näin rajuksi saa kiusaamiset mennä, ennekuin tehdään mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä ne tekopyhät taas jaksaa paasata. Ihan kuin ette itse olisi joskus kiusaamiseen kouluaikana (tai jopa työssä) osallistuneet :laugh: Tämä tapaus on vain jäävuoren huippu! Ottaa vaan päähän, etä näin rajuksi saa kiusaamiset mennä, ennekuin tehdään mitään!

Tässä ei ollut kyse kiusaamisesta, vaan joukon kohdistamasta julmasta väkivallsta yhteen yksilöön. Karmivaa!!!!

Tuo on järkyttävää, ja se on vielä järkyttävämpää miten usein tuollainen vain ohitetaan vaikka sitä tapahtuu liian usein.

Ite ollu aikanaan vastaavassa tilanteessa uhrin osalla, eikä kukaan silloin tasan tehny yhtään mitään, vaikka verissä makasin toisten nauraessa päälle. Kuinka monena iltana pelkäsin, kuinka monta terapia tuntia saanut käydä omalla kustannuksella... Vaihdoin koulua ja muutin reilusti alaikäsenä pois kotoa - aloitin tyhjältä pöydältä kaiken.

kunpa pystyis kaiken tuon estämään muita kokemasta...

on sitä kuulkaa muuallakin suomessa...ei nyt noin rajua vielä omalle tapahtunut, mutta useamman kerran piti kiusaajaa puhutella opettajien. oli vielä vanhempi likka, joka kiusas ja mietin jo mitä ihmettä tehdään. omani kun alkoi olemaan siinä pisteessä ettei halunnut mennä kouluun..en tiedä mitä on tapahtunut, mutta silloin kun ite olin pieni ei ollut tollasta.. sillon yli 20 vuotta sitten...ja opettajat pitivät tosi tiukkaa kuria ja heitä kunnioitettiin. nythän lapset suunnilleen haistattelee opeilleen..huoh.. :(

toi on oikeasti kamala,

mutkin on hakattu koulussa potkittu vatsaa ja mäiskitty nyrkein(ja olen naispuoleinen)
olin silloin 5 luokalla, toinen tyttö joka tuli minua auttamaan sai myös potkuja sekä lyöntejä.
"palkkioksi" tämä kiusaaja sai tunnin jälki-istuntoa ja opettaja vain minulle että olen kuullemma provosoinut tilannetta, kun olin vain maininnut että tykkää tämän pojan kaverista.

eipä saanut kai pojan vanhemmat koskaan tietää mitä oli tehnyt.

ei mitenkään uutta tuollainen nuorten maailmassa. saman olen kokenut itse teininä. jengi kerääntyi katsomaan eikä yksikään tullu väliin, kun kolme kundia pahoinpiteli mut. Potkivat, hakkasivat ja pisteenä i:n päälle yksi näistä pojista otti vauhtia ja hyppäsi monta kertaa pään päälle kun makasin asvaltilla.

täällähän te itekki aina sanotte, että toisten asioihin ei saa puuttua, oli kyseessä pettäminen, perheväkivalta tai yhteiskunnan tukien väärinkäyttö. miksei jälkikasvunne toimisi samoin??!!!?