Hirvittävä selkäkipu, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AAARRGGGH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AAARRGGGH

Vieras
Eilen se sitten taas alko, ihan hirveä ala selkäkipu. Selkä niksahti uutena vuonna kun kannoin painavaa viikonloppu kassia olalla. Silloin oli selkä muutaman päivän todella kipeä, alkuun kärsinyt kantaa mitään painavaa, istuminen tuskallista jne.
Eilen kannoin 5l kissan hiekkasäkin kotiin ja iltapäivällä alko hirvittävä kipu, ennen sitä kyllä vielä siivosinkin. En tiedä mistä nyt lie tullut.

Minulla on leikattu välilevytyrä 4v sitten, samalla todettu välilevynrappeuma. Minulla krooniset selkäkivut, joiden kanssa pärjään lääkityksen kanssa. Lisättäköön että lihaskunto ei ole mitenkään huipussa, koko viime vuoden kärsinyt pahasta väsymyksestä joka vienyt kaikki voimat. Eikä läheisen kuolema parantanut asiaa. Nyt alkoi juuri hoito uniapneaan, vaikutusta ei vielä ole ollut.

Nyt kivut hirveät, mitenkään ei hyvä olla. Kylmä pakkaus autto sen aikaa minkä sitä piti. Pitäiskö kokeillalämmintä? Selällään makasin jo jalat ylhäällä jonkin aikaa ja se helpotti sillon, mut ei siinäkään koko ajan jaksa olla. Mitä vielä kokeilla?

Onko uniapneasi syyksi todettu rakenteellinen vika?

Mutta siis itse kyllä menisin lääkäriin. Kuulostaa ihan välilevyprolapsilta. Tai sitten painaumasta. niin tai näin, lääkäriin, ehdotan. Oliskohan luuduttamisesta/sementoinnista apua? Aikaa myös fysioterapian pyytäisin.

Fysiatrilta lähete Kelan yksilölliseen kuntoutukseen, jossa haetaan ne sulle sopivat jumppaliikkeet selän kunnon ylläpitämiseen ja hoitoon. Toki akuutissa vaiheessa lääkäriltä lihasrelaksantit ja kipuläkkeet ja sen jälkeen jumppaa kivun sallimissa rajoissa. Liike on lääkettä ja esim. itse sain selkäni jumpalla ja etenkin kävelyllä työkuntoon takaisin. Varsinkin ne rankaa tukevat syvät lihakset tarvis olla koko ajan kunnossa, ettei ne välilevyt pääsis nuljumaan ja pullahtelemaan.

Niin piti vielä sanomani, että toki pitää lääkärillä tarkistuttaa myös tuo pullistumatilanne, että onko siellä jotain operaatiota tarvitsevaa tilannetta. Sillon ei toki kannata paljon liikuntaa harrasta, ettei mene pahemmaksi.

Pitää huomenna soittaa lääkärille. Kipu erilaista kuin "normi"kipu, mietin voisko olla noidannuoli? Lääkärit vähän nihkeitä tutkimaan selkää enää, kaikki vaivat laitetaan entisen piikkiin.

Onko sinulla tukivyö? Pullistumasta kärsiviä vyön käyttö auttaa usein. Lääkärissä käyntiä suosittelen, jos kivut ovat normaalista poikkeavat, fysioterapiakin voisi auttaa -paitsi siihen noidannuoleen, siihen ei oikein auta mikään muu kuin aika.

Lääkäriin soitettu. Ensimmäinen mitä hoitaja puhelimessa kysyi oli et tarviitko sairaslomaa, kun sanoin et en, alko kysellä et miks sitten tarvii lääkärille päästä. Sanoin et tarviin kunnon kipulääkkeitä, se vaan totes et kyllä tulehduskipulääke ja panadol pitäs riittää. No anto lopulta lääkäri ajan, mut nihkeesti. Tuli vaan taas tunne et ihan turha mennä ollenkaan, kun vastaanotto on tuollasta.
selkä saa olla vaikka kuinka kipeä niin lääkäriä on turha kysellä, sitten kun on viikko tolkulla ollu hirvittävät kivut lääkäri alkaa miettiä et tarttiskohan kirjottaa jotain särkylääkettä kun ei ole kipu hävinny.

[QUOTE="a p";29542853]Lääkäriin soitettu. Ensimmäinen mitä hoitaja puhelimessa kysyi oli et tarviitko sairaslomaa, kun sanoin et en, alko kysellä et miks sitten tarvii lääkärille päästä. Sanoin et tarviin kunnon kipulääkkeitä, se vaan totes et kyllä tulehduskipulääke ja panadol pitäs riittää. No anto lopulta lääkäri ajan, mut nihkeesti. Tuli vaan taas tunne et ihan turha mennä ollenkaan, kun vastaanotto on tuollasta.
selkä saa olla vaikka kuinka kipeä niin lääkäriä on turha kysellä, sitten kun on viikko tolkulla ollu hirvittävät kivut lääkäri alkaa miettiä et tarttiskohan kirjottaa jotain särkylääkettä kun ei ole kipu hävinny.[/QUOTE]

No en nyt tiedä. Itse kävin näyttämässä selkää lääkärillä. Seuraavaksi päiväksi fysio joka totesi lantioluun menneen vinoon joka kipeyttää selän. Taas lääkäriin pari viikkoa kuntoutusta jotta paikat tulisi kuntoon. Itse ainakin tykkään saaneeni hyvää palvelua.